Logg inn

Vis full versjon : valg av hardhet på coiloversfjærer

kristian86
01/02/16, 09:16
Hei, skal til å bestille meg nye fjærer til mine coilovers. 940 sedan.
Har hvert i kontakt med rallyshop.se og de anbefalte stivere fjærer fram enn bak. De ville valgt 650 Lbs fram og 450-500 Lbs bak.
Er ganske avhengig av det blir veldig lite fjærvandring bak pga rimelig breie felger bak. Så hva slags lengde å hardhet kjører folk med? Demperne fram er bilstein racing og bak er det GAZ med justering av hardhet.

turb00le
01/02/16, 09:27
Det ligger en del matnyttig info på rejsa.nu
Ikke så mange her inne (ink meg selv) som har veldig mye teoretisk kunnskap om valg av fjærer.
Samtidig så er det mange teorier ute og går, de som er på rejsa forumet har litt mere kunnskap og erfaring med banekjøring.

HansOla
01/02/16, 10:50
Henger meg på her, for har planer om å få bygd coilovere med tiden.

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

kimove
01/02/16, 12:19
Hei, skal til å bestille meg nye fjærer til mine coilovers. 940 sedan.
Har hvert i kontakt med rallyshop.se og de anbefalte stivere fjærer fram enn bak. De ville valgt 650 Lbs fram og 450-500 Lbs bak.
Er ganske avhengig av det blir veldig lite fjærvandring bak pga rimelig breie felger bak. Så hva slags lengde å hardhet kjører folk med? Demperne fram er bilstein racing og bak er det GAZ med justering av hardhet.

Hvis det er snakk om en fjørkonstant på 650lbs/in tilsvarer det 113,83N/mm foran og 450lbs/in = 78,8N/mm bak. til sammenligning var medium fjærene de kjørte med på 242 gruppe-a bilene 95N/mm, 126N/mm og 150N/mm foran og 45N/mm, 60N/mm og 75N/mm bak.

Og dempere Bilstein - 400/200, Bilstein - 500/100, Bilstein - 400/100, Bilstein - 350/150 foran og Bilstein - 400/200, Bilstein - 400/100, Bilstein - 350/150 Bak

Dette var da biler som gikk på baner som er mye slettere enn en norsk E6 :p

Dette med fjørkonstant er et vanskelig tema da det er lett å rote seg bort i, men de som ser ut til å ha peiling på dette sier at man skal bestandig velge ut dempere etter fjørkonstanten :p

turb00le
01/02/16, 12:45
Som sagt; rejsa.nu.
Der ligger det en del Excel ark med utregninger.

Fjørkonstant oppimot grp a nivå krever omtrent nyrebelte på norske veier...

Til sammenligning så er lesjöfors fjørene framme 27,8n/mm bak 17,5-21,8n/mm (progressive).
Disse tallene er ikke omsettbare i coiloverfjører da de ved normal kjørehøyde er komprimert typ 10cm.

kristian86
01/02/16, 12:53
Det ligger en del matnyttig info på rejsa.nu
Ikke så mange her inne (ink meg selv) som har veldig mye teoretisk kunnskap om valg av fjærer.
Samtidig så er det mange teorier ute og går, de som er på rejsa forumet har litt mere kunnskap og erfaring med banekjøring.
Takk for tipset :)
Tenkte kansje det var best med stivest fjærer bak med tanke på subbing. Får vel bare prøve meg fram da det ikke koster så mye for fjærene. Får eventuelt få til meg noen bumpstops bak så det ikke subber :)

turb00le
01/02/16, 13:39
Takk for tipset :)
Tenkte kansje det var best med stivest fjærer bak med tanke på subbing. Får vel bare prøve meg fram da det ikke koster så mye for fjærene. Får eventuelt få til meg noen bumpstops bak så det ikke subber :)

Multilink...

kristian86
01/02/16, 14:46
Multilink...
Ja har lenge vurdert å bygge om til multilink, hvert tøft med skikkelig camber bak pluss at den blir sikkert bedre og kjøre.

turb00le
01/02/16, 15:09
Ja har lenge vurdert å bygge om til multilink, hvert tøft med skikkelig camber bak pluss at den blir sikkert bedre og kjøre.

Om det er verdt bryderiet kan vel sikkert diskuteres...
Får plass til breiere felger med stiv aksling, men med multilink kan felgen flukte med kanten og smyge seg pent opp i hjulhuset.
Første fått den forbi kanten så butter det til slutt innvendig i hjulhuset.