PDA

Vis full versjon : 2.4d, Euro4 - moderat oljeforbruk. Mulig å fikse enkelt?



Svirre
31/01/16, 22:23
Som nevnt i overskriften så har jeg en motor med litt høyt oljeforbruk på bilen min. Den har riktignok gått 394 000km i skrivende stund, men ønsker å undersøke muligheter på å i hvertfall kunne redusere oljeforbruket. Har estimert et forbruk på ca. 3l pr. 12 000km, noe jeg syns er litt for mye. Har kjørt på 5w30 olje nå, og orginalt så er det 0w30? på disse motorene. Ville det hjelpe å gå opp til 5w40 f.eks? Skal gå til innkjøp av fullsyntetisk Castrol etterhvert.
Det er kjørt motorrens, og kjører nå på olje og motorbehandling fra Royal Purple. Oljen var veldig "guggete" når jeg tømte av etter rensen :p Heller ikke funnet vann i oljen og omvent.

Nuvel...ikke tatt noen form for lekkasjetest, eller gjort noen andre fysiske undersøkelser av motoren. Det eneste er at det er litt trykk i oljeåndingen (referer til oljepåfyllingslokk som "danser" litt når det er løsnet). Har lyst til å ta en sylinderlekkasjetest, men det kommer ikke til å skje mens det er vinter/vår.

Er forberedt på motorbytte, men håper å kunne finne metoder som gjøre at forbruket kan gå ned drastisk. Har vært inne på turboen også, men finner ingen kjennetegn på at den kan være defekt. Motoren ville jeg karakterisert som meget bra i forhold til km-stand. Den går jenvt og bra, og drar som den skal. Ble forsøkt å starte under bruk av dieselvarmer i -24 grader, og den startet momentant.

Noen som kan ha noen lure tips eller løsninger rundt denne motoren?

turb00le
01/02/16, 09:05
Nå har ikke jeg noen erfaringer med "spilloljebrennere" men på saab motoren som jeg kjørte motorrens to ganger etter hverandre og gikk over på fullsynt så synes jeg oljeforbruket gikk ganske betraktelig ned.
På den motoren er også veivhusåndinga skifta ut i sin helhet, kan det være en ide på denne også? Evt en skikkelig rens av det.

mrstfu
01/02/16, 09:10
Jeg ville fiksa feila du finner først, for å ikke styre med masse mulige faktorer. Veivhusventilasjon bruker olje når den er tett, så enkelt er det jo.

Svirre
01/02/16, 09:40
Er det en slik "kloss" som finnes på eldre volvo-motorer? Eller er dette er større system? Har forsøkt å søke litt rundt, men tror ikke jeg har brukt riktige ord når jeg har leitet siden jeg ikke finner det jeg lurer på.

En rens av veivhusventilasjonen vil nok hjelpe (håper jeg). Motoren er såpass ny at jeg blir usikker på om andre faktorer kan spille inn også.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

C.Erstad
01/02/16, 12:22
Er det en slik "kloss" som finnes på eldre volvo-motorer? Eller er dette er større system? Har forsøkt å søke litt rundt, men tror ikke jeg har brukt riktige ord når jeg har leitet siden jeg ikke finner det jeg lurer på.

En rens av veivhusventilasjonen vil nok hjelpe (håper jeg). Motoren er såpass ny at jeg blir usikker på om andre faktorer kan spille inn også.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Gjerne bare bytte veivhusventilasjonen. Lønner seg gjerne det istedefor å reingjøre den.

Svirre
01/02/16, 19:37
Gjerne bare bytte veivhusventilasjonen. Lønner seg gjerne det istedefor å reingjøre den.
Mulighet til å "peke" ut hvor den ligger/deler som må byttes?

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

mrstfu
01/02/16, 19:57
Er vel noe av samme system som på bensin-p80, skulle jeg tro? Siden dieselfemmerne til Volvo er samme modulære greia.