PDA

Vis full versjon : Eco-1 Biodiesel



orfaman68
30/01/16, 21:48
http://www.eco-1.no/eco-1-gleder-seg-til-a-slippe-en-nyhet-i-morgen/

Er det noen her som har erfaring med biodiesel ?
Skal jo være bedre forbrenning, mye mindre utslipp og mye mindre sot.

holter
30/01/16, 21:59
Nei har ikke det -men er det disse som skulle eller har startet tank anlegg i oslo ved sjursøya eller noe eller om det var asker -leste om det på nyhetene før jul en gang -kan være tingen det for sot volvoer :) Kan teste først du går det bra så prøver jeg gjerne -skulle vel være billigere også og laget av søppel , bilen lukter vel som et gatekjøkken etterpå tenker jeg .

holter
30/01/16, 22:04
http://www.tu.no/forskning/2015/03/27/-i-kaldt-var-ble-filtrene-tettet-av-et-voksaktig-stoff-og-bilene-mistet-motorkraften men er det noe av det samme som dette ?

Alfs80
30/01/16, 22:22
Holter bare du går på wc ofte nok så har du drivstoff hehe

orfaman68
30/01/16, 22:28
Er ved Holmen senter på Asker. Prisen er hele uke 10,49. Niks gatekjøkken, niks lukt. Når du fyller på lukter det overhodet ingenting, og fra eksossen også ikke. Denne diesel ser ut som vann / eller vodka :P
Fantes en tid en sånn biodiesel i Tyskland, som var laget av fritterolje. Da luktet det gatekjøkken...
Har nå fyllt på der i 4 uker og motorn går faktisk bedre. Forbruket ligger ( som vanlig her om vintern ) på 0,81 med mye småkjøring.
Folk som fyller på diesel der har nesten utelukket nyere biler.

Hadde mange problemer med EGR ventil i det siste, men en ting er sikkert: Det ble ikke verre etter jeg begynte å fylle på biodiesel.
Skal til Gustavsson nå på mandag. Da blir EGR renset- få se hvordan det blir i fremtid ;)

orfaman68
30/01/16, 22:32
http://www.tu.no/forskning/2015/03/27/-i-kaldt-var-ble-filtrene-tettet-av-et-voksaktig-stoff-og-bilene-mistet-motorkraften men er det noe av det samme som dette ?

Nei, ikke noe matolje i Eco-1. Den er basert på gass og blir produsert i Finland. Hevder at den er go for -38.

holter
30/01/16, 22:50
Se om dem kommer på denne siden av byen for asker er ikke stedet og reise herfra med bomringer for og spare penger ,men skulle komme mer info der . Kan vel snart kjøpe bensinbil om dem kommer med avgiftene sine i byer - slipper en parkvarmer problemer også :)

orfaman68
30/01/16, 23:52
Dessverre :(

-Tommy
31/01/16, 12:57
Volvo anbefaler ikke å bruke denne dieselen,

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilhold/ikke-alle-kan-bruke-den-nye-og-miljoevennlige-billig-dieselen/a/23559496/

"Volvo: Det oppfyller ikke Volvo Cars’ krav til densitet i forhold til våre dieselmotorer, derfor kan vi ikke anbefale dette produktet til våre kunder"

orfaman68
31/01/16, 21:17
Har lest dette. Men tror ikke helt på det. Common rail diesel fungerer jo på samme prinsip uansett merke. Så hvorfor fungerer det med Peugeot, men ikke med Volvo ? Tror at Volvo rett og slett ikke gidder å forske.

orfaman68
31/01/16, 21:22
http://blogg.zero.no/2015/10/3083/

Synes jo at det er litt rart at Volvo Sverige har utført en langtest med kun positive erfaringer. Jeg som tenkte at Volvo er like i Sverige og Norge :P

Sitat:

Her er svar fra ECO-1: Hei Odd, 2G polar oppfyller EN15940. Forskjellen på EN590 og EN15940 – 2% på vekt. Utenom det er EN15940 bedre enn EN590 på partikler(lavere), svovel(lavere), cetantall (høyere), fukt (lavere) Send oss en epost på post@eco-1.no så kan jeg sende en mer spesifikk sak. Peugeot har godkjent på alle sine dieselmotorer, på lastebil/buss er alle på plass. Godkjenning i USA – alle dieselbiler som går i USA er godkjent. Dvs – det er en formalitett, men må likevel gjøres. Vi presser på bl.a. Volvo (de har utført en lang test med produsent av 2G polar i Sverige – svar: bedre forbrenning, lavere slitasje, mye lavere sot og utslipp.) mvh Geir H/daglig leder

asgeirn
24/02/16, 16:05
Jeg har også kjørt kun med Eco-1 siden stasjonen i Asker åpnet. Synes bilen starter lettere og går jevnere, og eksosen sluttet å stinke nesten umiddelbart! :-)

svima
24/02/16, 22:00
Hvordan vil dieselvarmeren reagere på denna dieselen? Noen som har greie på eller testet det?

Svirre
25/02/16, 07:25
Når jeg leser at dette drivstoffet gir lavere motstand og mindre sot, så kan dette umulig være bra for motoren over tid. Ikke minst smøringen i dieselsystemet som man får fra ordinær diesel.
Nyere biler i dag er veldig ømfintlig på hva som puttes på tanken, grunnet mer finmekanikk enn tidligere.
Om et drivstoff er godkjent for bruk i andre land, så ville jeg fremdeles vært skeptisk til det som blir solgt i Norge. Her så tilsettes mye rart, eller så gjør Norge det motsatte fra andre land.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Daniel V
25/02/16, 08:01
Diesel som selges i Norge på vinterhalvåret er jo så utvannet at det må da være hipp som happ. :)

Svirre
25/02/16, 08:46
Diesel som selges i Norge på vinterhalvåret er jo så utvannet at det må da være hipp som happ. :)
Den er fremdeles tilsatt smøremidler som er nødvendig for motoren.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Daniel V
25/02/16, 10:34
Spørs helt hva slags motor du har det :) Mange med eldre dieselmotorer som må slenge i en kork med totaksolje i dieselen på vinteren fordi det blir for tynt.

Svirre
25/02/16, 10:54
Spørs helt hva slags motor du har det :) Mange med eldre dieselmotorer som må slenge i en kork med totaksolje i dieselen på vinteren fordi det blir for tynt.
Dagens diesel er for tynn for eldre dieselmotorer, så det er riktig det, men dieselen var tilstrekkelig blandet i sin tid (snakker da om 90-tallet og bakover). Dagens diesel er beregnet for nyere og mer moderne motorer som ikke trenger den smøregraden, men til andre lands forsvar så har vi elendig drivstoff mtp at vi produserer egen olje.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

orfaman68
25/02/16, 20:38
Nå har det seg jo slik at det er rundt 13% biodiesel i vanlig diesel du fyller på hos feks Statoil.

Volvo Trucks Norge anbefaler faktisk HVO, samme med alle andre lastebilmerker.

NLF har jo en langtidstest på gang.

Hva mener du med at lavere motstand kan skade motoren, Svirre ? På en ny motor uten avlagring av sot har du også ikke noe motstand. Men du får jo motstand så fort det samler seg sot. Du prøver vel ikke å forklare meg at sot er bra for motoren ???

Svirre
25/02/16, 21:02
Sot har jeg aldri sagt er bra :)

Mindre motstand betyr mer effekt i dieselen, ergo høyere effektivitet. Det kan nok være positivt, men da må noe vike og det blir smøremidlene. Mulig vi tolker spørsmålet forskjellig, men jeg er skeptisk til tørt drivstoff til dieselbiler. Det er en grunn til at bensin skader dieselsystemet. Sot ville uansett ikke oppstått om forbrenningen hadde fungert bra som den gjør ved dag 1. EGR og slike "miljøvennlige" er bare tull og lager problemer over tid, som igjen gir mer motstand.

orfaman68
25/02/16, 21:18
Bare for å nevne det- kjører IKKE med HVO pga miljø. Skulle ikke si det, men da driter jeg egentlig i :P Grunnen for at jeg kjøre med det er hovedsaklig pga at det ikke er svovel i den. Så det kommer nok til å ta litt tid til EGRn er sotet igjen.

Som du helt riktig sier er EGR osv noe forbanna tull !!

Men jeg er fortsatt uenig i det du sier ang smøreevne til HVO. Vil tro at hovedproblemet er, at folk ( inkl meg ) ikke vet nok om hva HVO egentlig er.
Men, siden det blir anbefalt for lastebiler ( som også har common rail- i tillegg ad-blue for avgasrensing ) regner jeg ikke med å få problemer med HVO. Likte egentlig diesel- lukten, men den er helt borte nå ;)

Svirre
25/02/16, 21:36
Tyngre kjøretøyer og vanlige personbiler er ikke det samme ;) Selv om Scania og Volvo lastebiler har godkjent drivstoffet, så betyr ikke det at det er godkjent til privatbiler.

Av det jeg kjenner til, så er det fremdeles ingen personbilprodusenter som har godkjent bruken av HVO100? som et alternativt drivstoff. Forbruket er noe annet i en nyere Scania med 1,5 vaskebøtte i motorvolum.

Jeg mistenker en sammenheng. Derfor min oppfatning om dette ;)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

orfaman68
25/02/16, 21:40
Kan si meg enig der. Kjører jo vogntog selv. Men akkurat derfor. Med over 50 tonn "presser" du jo motoren på en måte mye mer enn du noensinne kommer til å gjøre med personbil...
Men siden vi er voksen kan vi jo være enig i at vi er uenig ;)

Forresten, Peugeot og en til har godkjent HVO ;)

Svirre
25/02/16, 21:44
Saklig uenighet er en del av det voksne livet. Desverre [emoji14]

Da skal jeg ha det i bakhodet, men Peugeot er fransk og de har mye og rare løsninger...

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Daniel V
25/02/16, 21:53
Da skal jeg ha det i bakhodet, men Peugeot er fransk og de har mye og rare løsninger...



Ro, ro, ro din båt! :p

Svirre
25/02/16, 21:58
Ro, ro, ro din båt! :p

Jeg har lest meg frem til info fra des. 2015, så om noen har godkjent i mellomtiden, så er ikke det uansynlig ;) Uansett har franskmennene alltid likt å skille seg ut med rare løsninger, så den er ikke mulig å ro med engang :p

holter
25/02/16, 23:26
Tenk hvor bra bilen din hadde blitt med miljø diesel svirre :) ingen sot og bedre ytelse -kanskje du ikke hadde trengt chip tuning heller ... Kan nok hende volvo kommer frem til noe på sine biler - men en så lenge er da ikke denne dieselen og få kjøpt så mange steder - men kunne vært artig og prøvd den over en periode -men sot er ikke et stort problem på en xc 60 med d5 så ville mest sansynlig ikke merket noen forskjell -sikkert bedre effekt på disse slappe 126 eller 131 hk motorene :)

Daniel V
25/02/16, 23:50
Du ville nok merket forskjell du også. :) Om ikke annet hadde i alle fall motoren din hatt det bedre mtp sot. Alle dieselbiler som går på "vanlig" diesel soter jo. Spesielt de som blir mye småkjørt. :)

holter
26/02/16, 00:09
Forer bilen med tunap 984 iblant så har knapt sot i dpf og utløpet på eksos er nesten hvit -men kunne kanskje spart meg for tunap med annen diesel , asker er ikke stedet en reiser fra denne siden av byen så får vente til dem får noen som selger her da skal jeg prøve , får mer effekt av tunap 984 -men dyr trimming til nesten 300 kr pr flaske :)

SwissArmy
26/02/16, 08:09
Forer bilen med tunap 984 iblant så har knapt sot i dpf og utløpet på eksos er nesten hvit -men kunne kanskje spart meg for tunap med annen diesel , asker er ikke stedet en reiser fra denne siden av byen så får vente til dem får noen som selger her da skal jeg prøve , får mer effekt av tunap 984 -men dyr trimming til nesten 300 kr pr flaske :)


Er det denne du bruker, Holter?

http://www.tunap.no/produkter/auto/partikkelfilter/68-tunap-premium-184-partikkelfilter-tilsetning

Svirre
26/02/16, 09:52
Nei, er 984 - servicerens til dieselsystemet. 989 er en grovere og mer konsentrert rens og virker MEGET bra.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

holter
26/02/16, 11:31
184 er nok et produkt som er rettet spesielt mot dpf problemer -har ikke prøvd det og bruker som svirre skriver 984 -men har en problemer med dpf eller en 1.6 motor kan 184 være et veldig bra produkt vil jeg tro .

Svirre
26/02/16, 13:57
184 er et stoff som helles rett i dpf når det er demontert.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

holter
26/02/16, 14:09
Det er ikke det som står på tunap sin side om 184 , der står det rett i tanken som et forebyggende produkt for dem som har mye småkjøring .http://www.tunap.no/produkter/auto/partikkelfilter/68-tunap-premium-184-partikkelfilter-tilsetning finnes en 131 og en 132 også for dpf - bruke en av hver så blir det som nytt :) Men ikke prøvd noe av det så ikke noe jeg kan gå god for , men sikkert bra .

Svirre
26/02/16, 14:34
Beklager. Da huska jeg feil :)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!