Logg inn

Vis full versjon : Hjelp til demontering av Xenon ekstralys



SirOlsen
30/01/16, 14:52
Hei

Jeg holder på og demonterer de to xenon ekstralysene på kufangeren min (har originalt xenon i hovedlyktene og).

Når jeg skal trekke kabelen som går i lyktene ut gjennom grillen, møter jeg noen nye kabler som er pakket inn i samme elektrikertape/gummislange som hindrer meg og bare trekke hele driten ut. Dette er den grønne og den brune kabelen på bildene (brun var jording). Jeg har lyst å bare klippe den grønne kabelen og bare dra hele driten ut, men jeg er så usikker på hvor den er koplet til. Det kan nesten se ut til at den går inn i hovedlyskasteren ett sted... Hjelp!!!

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/913.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/914.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/915.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/916.jpg

Jimbojama
30/01/16, 15:21
Da henter de kanskje strøm fra hovedlysene. Har du en egen bryter inne i midtkonsollen, under stereo hvor du kan velge om du vil ha ekstralysa på eller av?

SirOlsen
30/01/16, 15:21
Ja, det har jeg.

Jimbojama
30/01/16, 15:25
Hva er den koblet til på ekstralysa da? Eller er den ikke koblet til der i det hele tatt?

SirOlsen
30/01/16, 15:29
Det aner jeg ikke. Skal ta bilde kronologisk av følgende:

1. Ekstralysene
2. Kabel inn fra Ekstralys til motorrom høyre (passasjer)
3. Forgrening til venstre (fører)
4. Kabel inn til motorrom venstre (fører)
5. Tilkopling til høyre
6. De grønne ledningene som er til hodebry

SirOlsen
30/01/16, 15:39
Ble kanskje ikke fullt så kronologisk disse bildene:

Kablene fra lyktene går inn slik:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/917.jpg

Kabel kommer frem i motorrom (passasjersiden) slik:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/918.jpg

Slik kommer kabelen inn på førersiden:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/919.jpg

Kopling mellom de to sidene (merk at den forgrener seg ned et sted her, uvisst hvor), men ser ut som den tar strøm fra bilde nr 2 under denne tekst:
1.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/920.jpg

2. (Jeg peker der den er festet - mutter)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/921.jpg

Så er det den grønne kabelen som ser ut som den går ned mot hovedlyktene (brun er jording):
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/922.jpg

Jimbojama
30/01/16, 15:40
Jeg vil jo tro at den kan kuttes, og blendes så den ikke kortslutter. Kan ikke helt se for meg at den gjør noe i andre retninga, altså fra ekstralys mot bil. Vil jo tro det er en eller annen form for styrestrøm eller eventuelt feeden til selve lyset.
Det beste er nok å få frem alt av relé og kabel, så man eventuelt kan legge opp nytt om du skal ha på plass 17,5 lys senere. Bare husk å ta vare på pluggen som er kobla til bilens ledningsnett.

Om den grønne kabelen kommer fra hovedlyset, vil jeg påstå at det er kobla litt merkelig.

SirOlsen
30/01/16, 15:45
Her tror jeg fant synderen...den er faen meg loddet på blinklyset!!...
Hva gjør jeg?!...
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/923.jpg

Jimbojama
30/01/16, 15:47
Klipp av og isoler med elektrikerteip. Du kan jo klippe av et sted du kommer enkelt til senere om du skal bruke samme tilkobling igjen.

Jimbojama
30/01/16, 15:58
Er lyktene på noe som helst punkt koblet til denne kontakta (den nedi med blå ledninger, ligger ved siden av luftfilteret på førersiden):
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/924.jpg

Og den lysbryteren i midtkonsollen er lik denne (Og har fungert slik at du kan skru av ekstralysene selv om du har på fjernlysa):
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/925.jpg

SirOlsen
30/01/16, 15:59
Ser slik ut, ja

Jimbojama
30/01/16, 16:01
Men om lyktene ikke er kobla via den pluggen på første bildet, så har ikke den knappen gjort noe som helst.

SirOlsen
30/01/16, 16:02
Jeg har i alle fall klart å koplet dem inn og ut med knappen...

Jimbojama
30/01/16, 16:05
Er jo trangt nedi der, men hos meg ligger ledningene til blinklys og den pluggen inntil hverandre/sammen, så det kan jo være at de ikke har kjøpt pluggen, kun bryteren, og da heller lodda seg inn på ledningen til pluggen. Jeg kan ikke skjønne at det skal være blinklyset nemlig, for da ville jo lysa blinka i takt med blinklyset. =p

SirOlsen
30/01/16, 16:06
Det er det jeg tenker også... Merkelig...

Jimbojama
30/01/16, 16:08
Jeg går nok for at det bare er droppa å kjøpe plugg (koster jo noen kroner), og heller lodda seg inn på ledningen. Så da kan du trygt klippe av, og isolere. Men gjør det som sagt et sted du kommer lett til, så er det enkelt å koble seg til igjen senere. =)
Fjerner du knappen, er det heller ingen mulighet for at det kommer strøm i ledningen.

mrstfu
30/01/16, 16:32
Her var det storm i vannglass;)

Klipp ledningene bak grillen, notér deg hva som er pluss og minus, isolér og fest med strips så de ikke slenger rundt, og la de være klar til neste ekstralyssetup.

My two cents hvertfall.

SirOlsen
30/01/16, 16:49
Veldig enkelt når du ikke har gjort noe slik før, mrstfu... Veldig lett. For alt jeg visste, kunne hovedlysene bli berørt her.. Så for meg var ikke dette noe storm i vannglass, men derimot viktig for å komme i mål med den forb.... EU kontrollen..

SirOlsen
30/01/16, 16:54
Jaja, jeg fikk nå klippet ledninger i øst og vest nå... Hovedlysene fungerer i alle fall som de skal, og jeg står igjen bare med 2 av 5 feil til EU kontrollen, som må utbedres etter jeg fikk fjernet disse to ekstralysene.

Det ene er hjullagersett, som jeg har skaffet og er klar til å montere så fort jeg får kommet meg til det verkstedet jeg har tilgang på (står en gnom og blokkerer akkurat nuh ;) ).

Det andre og siste jeg må få fikset er denne gnomen, som lever litt som den vil selv. Noen ganger rører den på seg, men andre ganger ikke... Merker at den er veldig "slarkete" festet i forhold til den som funker som den skal..
Prøvde å stramme til bolten under kappa på selve viskeren, men slarken ligger lengre inn, under lyktene. Virker som om den har hoppet ut av det som skal få den til å røre på seg. Noen som har fikset noe slik før?

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/926.jpg

SirOlsen
30/01/16, 17:00
Er jo trangt nedi der, men hos meg ligger ledningene til blinklys og den pluggen inntil hverandre/sammen, så det kan jo være at de ikke har kjøpt pluggen, kun bryteren, og da heller lodda seg inn på ledningen til pluggen. Jeg kan ikke skjønne at det skal være blinklyset nemlig, for da ville jo lysa blinka i takt med blinklyset. =p

Jeg var litt kjapp i avtrekkeren! Er ikke blinklyset, men parklyset den var loddet på! :)

Svirre
30/01/16, 17:11
Bare for å spore av litt:
Eu-kontrolløren ga deg påpek for å ha xenon i ekstralyktene, men du fikk ingenting på Qpax-bøylen? (Med mindre den er skrevet inn i vognkortet da)

SirOlsen
30/01/16, 17:12
Qpax`en er i vognkortet og godkjent :)

Svirre
30/01/16, 17:22
Qpax`en er i vognkortet og godkjent :)

Da forstår jeg :) Ikke alle som er oppegående rundt det. Vurderer å anskaffe meg slik/noe lignende selv, så må nok få det inn i vognkortet også. Regner med at denne var montert når du kjøpte bilen?

SirOlsen
30/01/16, 17:33
Da forstår jeg :) Ikke alle som er oppegående rundt det. Vurderer å anskaffe meg slik/noe lignende selv, så må nok få det inn i vognkortet også. Regner med at denne var montert når du kjøpte bilen?

Ja, det stemmer :) Ekstralyktene sto jo montert på denne. Jeg har noen spesielle papirer liggende i heftet hvor jeg har vognkortet mitt, som viser noe om godkjenningsprossessen. Jeg mener i alle fall det var det. Skal ta og sjekke det igjen litt senere og se om det er noe jeg kan sende over til deg i fall det kan være til hjelp for å få det godkjent :)

mrstfu
30/01/16, 17:38
Veldig enkelt når du ikke har gjort noe slik før, mrstfu... Veldig lett. For alt jeg visste, kunne hovedlysene bli berørt her.. Så for meg var ikke dette noe storm i vannglass, men derimot viktig for å komme i mål med den forb.... EU kontrollen..

Beklager, var ikke meningen å virke nedlatende - dine andre innlegg ga meg inntrykket av at du var litt mer vant med slikt. Tips: la ledningene ligge, og terminer både ledningene ut fra lyktene og fra bilen med slike:

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=171013780742&globalID=EBAY-GB&alt=web

Kjempeenkeltbå terminere, blir vanntett og fint og det ligger klart for montering av lykter uten verktøy.


Da forstår jeg :) Ikke alle som er oppegående rundt det. Vurderer å anskaffe meg slik/noe lignende selv, så må nok få det inn i vognkortet også. Regner med at denne var montert når du kjøpte bilen?


Om du finner en som er TUV-godkjent på V70, lemme know. Jeg har leita MYE, og såvidt jeg ser er det kun XC70 som dette finnes til.

SirOlsen
30/01/16, 21:17
Å helvete nå har jeg et problem...
Når jeg nå kjører etter mørkets frembrudd, ser jeg bare så vidt frontlysene på kjørelysene på bakken foran meg. Når jeg har på langlysene, ser jeg de bare en 3-4 meter foran panseret... HJÆLP!!!!!

SirOlsen
30/01/16, 21:18
Parklysene på den ene siden har også sluttet å funke.. Både foran og bak.. (Kan jo være sikring, for så vidt..)

mrstfu
30/01/16, 21:37
Sjekk sikringer, første prioritet.

holter
30/01/16, 21:52
At parklysene dine ikke virker kan være sikring -men alle disse kontaktene du etter bildene hadde tatt fra hverandre er dem satt sammen igjen ? siden du nå ikke har høyde justering av lysene lenger ? du får sjekke at alt er satt sammen igjen .

mrstfu
30/01/16, 22:16
Sålenge du forsikrer deg om at alt du tok fra hverandre er satt sammen igjen, og at du klipte KUN ledningene som gikk til ekstralysa, skal ikke det påvirke høydejusteringa. Med ekstralysknapp i dashbordet er det et helt frittstående system uten fysisk interaksjon med originallysa.

SirOlsen
30/01/16, 22:22
Jeg har klipt sunn neste alt som hang sammen med ekstralysene! :p
Ingenting er for så vidt satt sammen igjen... Skulle noe sammen igjen?

mrstfu
30/01/16, 22:25
Ut til ekstralysene, altså kun ledningene som gikk fysisk ut til lampene, skal det KUN hs gått to ledninger - 12V og jord. To til hver lampe. Disse er de eneste som burde ha blitt kuttet, og isolert. Har du kuttet flere enn disse ledningene?

Legg ut bilde av hva du har kuttet.

holter
30/01/16, 23:13
Det eneste jeg er sikker på er at enten har du klippet av noe du ikke skulle klippet av eller en kontakt som ikke sitter sammen lenger - eller det gikk en sikring når du klippet , men tipper du finner feilen , skal vel bare gå 2 ledninger ut til hver lampe , resten er som regel forbundet med problemer om dem er klippet av :)

Jimbojama
31/01/16, 01:42
Beklager, var ikke meningen å virke nedlatende - dine andre innlegg ga meg inntrykket av at du var litt mer vant med slikt. Tips: la ledningene ligge, og terminer både ledningene ut fra lyktene og fra bilen med slike:

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=171013780742&globalID=EBAY-GB&alt=web

Kjempeenkeltbå terminere, blir vanntett og fint og det ligger klart for montering av lykter uten verktøy.




Om du finner en som er TUV-godkjent på V70, lemme know. Jeg har leita MYE, og såvidt jeg ser er det kun XC70 som dette finnes til.

Qpax har ikke TüVpapirer dessverre, så det er ikke lenger mulig å få disse godkjent i Norge. Såvidt meg bekjent finnes det heller ingen andre bøyler med papirer til hverken XC70 eller V70. (Men tar gledelig imot tips jeg også!)

SirOlsen
31/01/16, 02:42
Phew!!! Etter å ha erstattet sikringen, som var syndebukken til at parklysene foran og bak på passasjersiden var døde, så funket plutselig frontlyktene som de skulle igjen!

Må være noe magisk over bilen min! Gud bedre så glad en mann kan bli! :)

Men sikringen til parklysene mine på passasjersiden driver og ryker hele tiden... Mon tro hva det kan skyldes?

For øvrig fant jeg disse papirene fra Qpax.. Vet ikke om de kan brukes til noe

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/944.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/945.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/946.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/947.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/948.jpg

mrstfu
31/01/16, 11:40
Den der bør du få scannet, i tilfelle noen andre trenger det dokumentet.

holter
31/01/16, 11:55
Du får sjekke om sikringen som sitter til parklysene er riktig i forhold til hva det skal sitte der -hender noen klarer og sette inn for små i amp i mangel på riktig styrke . kan jo være at noen har lånt strøm til noe annet også på samme kursen -da ryker dem oftere , sett mye rart i bruktbiler og mye mindre fine koblinger . Men bra du fikk det til og virke om ikke annet . Da er det bare hjullager og viskere igjen :)

Jimbojama
31/01/16, 11:56
Ja, dette var nyheter for meg! Så er jo spørsmålet om de fortsatt er gyldige, jeg husker ikke når de nye reglene kom?
Jeg tolker jo også teksten slik at disse papirene skal følge med alle bøyler som selges.

Jimbojama
31/01/16, 12:04
Tja, et kjapp søk på direktivet ga meg jo fort svaret.

Kravet ble endret 25/5 2007.
Her er dokumentet scannet: http://www.truck-line.no/images/pdf/Godkjenning_Qpax_web.pdf

Og mer utfyllende info: http://www.truck-line.no/om-oss/regelverk

Så, da var det som jeg trodde, etter 2006 er det ikke lenger mulig å godkjenne Q-pax bøyler.

SirOlsen
31/01/16, 13:33
Du får sjekke om sikringen som sitter til parklysene er riktig i forhold til hva det skal sitte der -hender noen klarer og sette inn for små i amp i mangel på riktig styrke . kan jo være at noen har lånt strøm til noe annet også på samme kursen -da ryker dem oftere , sett mye rart i bruktbiler og mye mindre fine koblinger . Men bra du fikk det til og virke om ikke annet . Da er det bare hjullager og viskere igjen :)

Ja, han jeg kjøpte bilen av, nevnte noe om at det var en kurs som var lånt. Men jeg oppfattet det at det var den kursen som lykteviskerne gikk på, for koplingen til disse var dratt ut. Da jeg plugget dem inn igjen funket de. Men jeg ser at det benyttes 5 amp høyere, enn det som står i håndboka til bilen (benytter 20A i stedet for 15A).

Når det gjelder sikringen som stadig ryker på parklysene (som begynte etter jeg demonterte ekstralysene i går), står det i håndboken at det skal være 7,5A. Og det sto også i.. Burde jeg feks prøve å sette i en større sikring? Feks 10A eller 15A?... eller vil det by på noen problemer? Det der er jeg helt grønn på, så jeg spør sikkert dumt.

holter
31/01/16, 13:58
ok - trodde at det var en sikring som hadde gått flere ganger før du startet med og demontere lysene . Kan være en ledning du har isolert dårlig om den ryker nå . Ville egentlig ikke gått opp på sikringstørelsen så lenge det er riktig etter hva boka sier - og du ikke hadde problemet før . Sikringenes størrelse er bestemt etter hva kretsen skal gi strøm til og tykkelse på ledninger. Så se om sikringen nå holder -om ikke sjekk der du har klippet om 2 ledninger ligger og gnisser . Så ikke gå opp til 10-15 A -går sikkert bra men da var det ivertfall ikke jeg som sa det var ok om det plutselig ryker av ledningene dine :)

SirOlsen
31/01/16, 18:17
Det er ikke helt usannsynlig at dårlig isolering kan være en årsak, da jeg var nesten tom for elektrikertape.

Men her legger jeg ved bilder av hva jeg har tatt vekk.

Bilde 1:
Lyktene - Disse kappet jeg bare kabelen til, som gikk inn i grillen
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/967.jpg

Bilde 2 og 3:
Dette er ledningene som kom fra hver sin side inn i grillen. Som kan ses, ender disse opp i hver sin kontakt, samt 1 jord + 1 spenning (spenning var loddet på parklys ledningene).
Kontakten gikk inn i hver sin ballast (bilde 4)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/968.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/969.jpg

Bilde 4:
Ballasten, som hver av ledningene fra lyktene ble koplet til via kontakten på de to foregående bildene
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/970.jpg

Bilde 5 og 6:
Dette er en kopling mellom de 2 ballastene. Som igjen går ut i en forgrening. Den ene forgreningen gikk til en bolt under luftfilteret. Er litt usikker på om det er spenning eller jording der.
Den andre forgreningen så for meg ut i å ende ut til den kontakten som Jimbojama viser til i en post over. Mest sannsynlig er det til en canbus(?), som gjorde at jeg kunne kople til og fra ekstralysene fra knappen i kupéen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/971.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/972.jpg


Min teori kan være at årsaken til at sikringene på parklysene foran og bak på passasjersiden ryker, kan høyst sannsynlig stamme fra den grønne kabelen som var loddet på strømkabelen til parklysene på den siden, er den jeg ikke fikk nok tape til å isolere. Skal få tak i ny tape i kveld og prøve isolere den godt. Denne klipte jeg av ganske langt ute, og er lett tilgjengelig for meg.
Kabelen på den andre siden klippet jeg av helt inn på loddepunktet, og isolerte tålelig greit. Har heller ikke hatt problemer på den siden.

Det jeg håper, er at justeringen av hovedlyktene går seg til når jeg får løst dette. Jeg mener bestemt at lyktene justerte seg riktig da jeg byttet sikringen i går kveld. Men problemet kom tilbake da den røk igjen kort tid etter. Dog jeg er bittelitt usikker på det, må nevnes.. I alle fall opplevde jeg og passasjeren min at lyset ble betydelig bedre da vi byttet sikring for parklysene på passasjersiden (problemsiden etter jeg fjernet ekstralysene).

holter
31/01/16, 19:02
Så lenge ingen strømførende kabler ligger mot jord eller mot en annen ledning så skal ikke sikringer ryke -da om ingen elektriske komponenter er deffekte -så er nok mest trolig at det er der du gikk tom for teip problemet ligger , men er nå ikke den største utgiften med en rull med teip :) Hva hjullager endte du opp med ? ble det biltema ?

SirOlsen
31/01/16, 19:05
Så lenge ingen strømførende kabler ligger mot jord eller mot en annen ledning så skal ikke sikringer ryke -da om ingen elektriske komponenter er deffekte -så er nok mest trolig at det er der du gikk tom for teip problemet ligger , men er nå ikke den største utgiften med en rull med teip :) Hva hjullager endte du opp med ? ble det biltema ?

Står på bensinstasjonen nå. Har akkurat skaffet meg et par ekstra sikringer + en rull elektrikertape. Har isolert den ledningen jeg mistenker var problemet godt. Stakk litt kopper ut av den, så her har vi nok årsaken til sikringsbrudd..

Skal vri om nøkkelen nå og er veldig spent! :)
Ble Biltema lager. Er en gjøk som sperrer for på verkstedet, så jeg har ikke fått kommet til og byttet ennå. Men det ligger høyt på prioriteringslista så fort jeg kommer til :)

holter
31/01/16, 19:15
Biltema lager er mer en bra nok til normal kjøring - har brukt det på div biler før og aldri hatt noe prob med det . Skal bare en tråd i en ledning til for kortsluttning -du får kjøpe deg reservesikringer neste gang du er på biltema -koster vel mindre for en pakke der en pr stk på bensinstasjon :)

SirOlsen
31/01/16, 19:23
Joda, men kostet bare 12,-kr pr stk for sikringene på bensinstasjonen, så jeg overlevde 2 nye der ;) hehe.

Nå ser tingene ut til å funke som de skal. Bortsett fra noe litt ubehagelig som skjedde like etter jeg kjørte fra bensinstasjonen. Hadde kjørt ca 20 meter, plutselig slo kjørelysene seg av og jeg fikk feilmeldingen "Lampfel halvljus".
Jeg satte bryteren over til parklys og tilbake igjen, og vips vare kjørelysene på og feilmeldingen borte. Så etter en ca 30 meter gjentar dette seg igjen. Det samme skjer igjen en 3. gang, men etter dette ser det ut til å ha stabilisert seg (enn så lenge)..

Uff Xenon er noe forbanna drit. Tror jeg jeg skal holde meg langt unna i fremtiden!
Lurer på om jeg skal bytte til halogen i hovedlyktene (originalt Xenon) etterhvert når jeg får råd for å slippe dette fordømrade hodebryet alt med Xenon har medført for meg :p hehe

holter
31/01/16, 19:55
Om det ikke stabeliserer seg har du nok dårlig kontakt et sted i noe med lysene . Ikke så sikker på at en bare kan bytte over til vanlig halogenlamper når det står i papirene at bilen er med xenoen -mener det var det dem sa til meg når jeg vurderte det etter og ha brukt 2 timer og knust 1 pære når jeg skule skifte pære på den 06 v70 jeg hadde :) Gleder meg til jeg får lysfeil på min -linselys og svingbart lys med automatisk høydejustering - godt en tegnet garantiforsikring for nye 2 år :)

SirOlsen
31/01/16, 23:39
Njei, noe er som det ikke skal... men noe er jeg også usikker på om det er som det skal, eller ei...

1. Mens jeg hadde de 2 ekstralysene monterte, hendte det av og til at jeg trykte på knappen i kupèen og koplet dem ut når jeg brukte langlys. Jeg opplevde ikke så gruelig stor forskjell på langlys med eller uten disse ekstralysene. Noe var det jo, men ikke så voldsomt, synes jeg. Har jo Xenon i hovedlyskasterne også. Nå synes jeg å oppleve disse med langlys myyyye svakere enn før.. er dette bare meg, eller kan det være noe i det?

2. Synes det ene Xenon hovedlyset på førersiden virker mye blåere enn det på passasjersiden. Men til gjengjeld kaster passasjersidens lyskaster lyset mye lengre. Noe det også skal, om jeg ikke tar helt feil.

3. Jeg sliter fortsatt litt med at nærlysene fusker litt med meg. Dette kommer og går en 3-5 ganger etter jeg har startet motoren, men ser ut til å stabilisere seg etter jeg har begynt å kjørt litt Jeg er litt usikker på om de skrur seg av, eller om de bare begynner å "peke ned" . Men jeg synes å observere at det er noe lys fra dem, da når jeg vrir om bryteren til parklys, blir det mye mørkere. Når jeg så vrir om fra parklys til kjørelys igjen, virker kjørelysene å være normale igjen. Når dette tulleriet holder på, hender det av og til at de skrur seg på igjen og feilmeldingen forsvinner, uten at jeg rekker å vri om til parklys først... Dette synes jeg er veldig veldig pussig.. men det er på det rene at dette begynte etter at jeg tok av disse ekstralysene som denne tråden omhandler... jeg klør meg i hodet og skjønner ikke hva som foregår...

Ingen som ble noe mer klok over de bildene jeg la ut lengre oppe her over det jeg faktisk demonterte/klippet?

holter
01/02/16, 00:38
Ja si det du :)

1.
Det kan være at det bare er noe du syns for skulle ikke lyse dårligere etter du fjernet ekstralysene en om du slo ekstralysene av med knappen i bilen før og bare kjørte med langlysene på , da skulle det nå gå mindre spenning til pærene og det er vel nesten ikke mulig , men om lampene ikke justerer seg skikkelig i høyden vil jo lyset peke mer ned og virke dårligere .

2 .
Ja lyset på høyre side skal lyse litt lenger . Om det er litt blått kan det være for at pæren er dårlig og ryker om en stund -noen xenoen pærer skifter til noe som syns som en blå flekk om en ser mot en hvit vegg for så etter en tid bli lilla lys før dem ryker ,noen også rosa .

3 .

Test dette mot en vegg , nå er ikke jeg rette til og svare på lys på xc70 egentlig -men på min så går lysene ned først når jeg slår på tenning for så og gå opp igjen og bli der -men skal vel stabilisere seg direkte etter at lysene har sjekket hvor mye bilen er lastet bak , men mange med v70 xc 70 her inne i samme årsklasse som deg som sikkert vet dette . Står du mot en vegg -da en 3 -5 meter vil du se en klar øvre linje om du har på nærlys sånn rundt 1 meter oppe på veggen , om dem ikke justerer seg vil den linjen ligge mye lavere som du merket før du byttet sikring . Sånn normalt skal ikke fjerning av ekstralys påvirke dem andre lysene på bilen nå som du har fått teipet ledninger og sikringer ikke ryker , men bil er bil så en vet aldri :)

SirOlsen
01/02/16, 00:41
Sukk... ja, jeg begynner å bli litt rådvill nå.. :)

holter
01/02/16, 00:50
Tenker du savner kia,n - er ikke så komplisert der :) Men du har jo biltema leseren -har du testet den for og se om det kommer noen feilkoder på lysene ? evnt ta av både pluss og minus på batteriet sånn en halvtime så kanskje elektronikken stabiliserer seg igjen om den har fått et anfall .

SirOlsen
01/02/16, 01:03
Tenker du savner kia,n - er ikke så komplisert der :) Men du har jo biltema leseren -har du testet den for og se om det kommer noen feilkoder på lysene ? evnt ta av både pluss og minus på batteriet sånn en halvtime så kanskje elektronikken stabiliserer seg igjen om den har fått et anfall .

Haha, har ikke tenkt over det før du sa det, men med tanke på "mekking", savner jeg Kia'en ja :) Men blir vel vant med volvomekk etterhvert og ;) Når det gjelder "drømmebil" utseendemessig og kjøremessig (når alt funker), har jeg det nå i XC70'en min :)

Jeg har ikke lest av koder, men det kan være en ide, ja. Heller ikke dumt forslag å kople ut batteriet en halvtimes tid.

Blir nok bare litt motløs når man er sliten fra før og ender opp med nye problemer når man forsøker å løse andre problemer ;) Hadde jeg bare skjønt hva som forårsaker det, ville det jo vært enklere å gripe tak i.

SirOlsen
01/02/16, 14:58
holter... eller noen andre som kan ha greie på dette...

Nå driver dette nærlyset (førersiden) og hopper inn og ut hele tiden. Det som er rart er at når det slår seg av, så er det bare for meg å vri bryteren på parkyls og tilbake, så lyser det igjen. Men så går det en liten stund, så kutter dette nærlyset igjen. Kan det være et tegn på at denne Xenonpæra må skiftes? Eller pleier de bare å slukkes helt når de er i ferd med å gå?

Tok og gjenomførte en scan med Biltema feilkodeleseren min, og jeg fant foreløpig 8 feil. Flere av disse har jeg noen lunde kontroll over, og markerer med grønn skrift.

ECM-E003: Configuration fault / Control unit, internal fault. Vet ikke helt hva denne er, og om den er noe å bekymre seg for.
ECM-2503: Alternatecharging / Fuelpressure too low. Denne er jeg litt bekymret for. Hva kan dette være? Har ikke sett den der før.
DEM-000A: Power supply. Faulty voltage. Denne har jeg heller ikke sett før. Hva kan dette være?
CCM-0021: Air Quality sensor. Blower fan power unit. Denne har jeg hatt der hele tiden, men merker ikke noen problemer med denne.
DDM-0025: DTC ikke identifisert funnet! Vennligst ref til kjøretøyets servicemanual. Denne tror jeg at jeg har kontroll på. Bytte av hjullager bør fikse denne, da ABS kopler seg ut i høyresvinger.
CEM-8F2B: Windshield washer motor, relay. jeg har problemer med ene lykteviskeren min. Dette er nok koden til denne. Håper jeg kan fikse uten å måtte bytte hele driten.
AUN-46FE 10 disc CD changer. Jeg har jo koplet ut denne og stappet in GROM. Antar dette skyldes denne feilkoden.
CEM-8F1C: Xenon lamp right. Denne synes jeg er rar, og har kommet etter jeg tok av ekstralysene også. Det er lyset på førersiden som driver å kopler seg ut. Da skulle denne koden sagt LEFT, eller?

Så nå har jeg mer problemer enn før jeg demonterte ekstralysene :p Jeg liker ikke helt dette, altså... :/

holter
01/02/16, 15:37
Kan få magesår av og lese ut feilkoder :) men slett alle sammen og kjør en tur -alt som ikke kommer tilbake kan en da glemme :) ecm-e003 sier noe om komunikasjonsfeil med canbuss ,gudene vite hva den mener med det - dem -000A kan være fra da du gikk tom for strøm -men nå fungerer alt på bilen bortsett fra det venstre nærlyset og det kan være en pære som holder på og ryke -eller balasten -vet ikke om du har slike pærer hvor det sitter en blank firkantet sak du vrir pærer inn i når du bytter ? men var slik min også like før pæren røyk . høyden på lysene holder dem seg riktig nå ? Kan få ut eksakte ting på feilkodene dine -men da må jeg få strøm på andre pc,n først -men går bilen normalt så skift pæren - håpe det er litt enklere en på den v70 jeg hadde for det var mildt sagt en drittjobb og knuste 1 pære innen jeg var ferdig .

holter
01/02/16, 17:13
cem 8f2b er vinduspylemotor relle .ecm 2503 er brenseltrykk -men til hva .... dieselpumpen - parkvarmer pumpen -eller f.eks dysene ... men bilen går vel normalt og feilkoder kan settes for det utroligst småting , på slike koder er vida bra for da kan en klikke på feilkoden og få opp et mer eksakt svar , det går dårlig på fjerndiagnose . Kan egentlig ikke mer om slike koder en det jeg har hatt av feil selv , er egentlig langt fra bilmekanikker - jobber i helsesektor så går bilen utover helsen kan det være hjelp og få :) Forstår frustrasjonen når du skal fikse en enkel ting som ender i masse problemer , men det kan hende den beste mekanikkeren og alt lar seg løse ,det umulige tar bare litt lenger tid :) Har du ds1 eller ds2 pærer går det helt fint og bruke biltema sine -holder noe kortere en osram -philips -men slike pærer er greit og kjøpe på ebay , men får ikke dem sånn fort i posten når du trenger den i dag .

Svirre
01/02/16, 19:32
Har du løsnet på et jordingpunkt?

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

SirOlsen
01/02/16, 22:29
Ja, jeg har jo det, men jeg har festet det igjen.

For øvrig kan det se ut som Xenon pæra er i ferd med å ryke. Den slår seg på og blinker litt før den slukker. Kan være det dom er problemet her da, at pæra rett og slett er moden for utskifting?

Hvordan finner jeg ut om det er Xenon eller BI-Xenon jeg har? Står ikke noe i vognkortet.

holter
01/02/16, 22:47
Type pære står i boka til bilen din og i heynesboka .

mrstfu
01/02/16, 23:20
Vipper nærlyset ditt opp når du skrur på fjernlyset? Ja? Da har du Bi-Xenon.

SirOlsen
01/02/16, 23:43
mrstfu: Jeg mener de vipper seg opp, ja. I alle fall når jeg starter bilen.

holter: I håndboka til bilen er det egentlig litt vanskelig å tolke hva som er på min bil. Litt det samme gjelder for Haynes som er for V70 (fins ikke for XC70). Men skal dobbeltsjekke. Står langs veien og dirigerer trafikk og veksler på å kjøre ledebil nå :)

SirOlsen
01/02/16, 23:47
Jo, ser det nå at det er ei BI-Xenon pære som sitter i nærlysene, ja. Vanlig halogen i langlysene.

mrstfu
01/02/16, 23:52
Altså, pæra er ei xenonpære. Bi-Xenon hinter til at xenonlysene brukes i både nærlys og fjernlys, men uten bakdelen ved at xenonpæra må tenne og varme seg opp hver gang du setter på fjernlyset.

Mener du har en D1S-pære.

SirOlsen
02/02/16, 00:01
Aha.. Men som du kan se i vedlagte bilde, så er de ytterste parklys, den i midten er (BI-Xenon / Hvitt lys), og den innerste er gulaktig lys. Det er vanlig halogensokkel på de innerste (langlysene), men Xenonopplegg på de midterste (nærlysene).

Ut i fra dette, tolker jeg i håndboka til bilen følgende pærer:
Parklys: PY (21W)
Nærlys: D2R
Langlys: HB3

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/20.jpg

mrstfu
02/02/16, 00:08
Om håndboka sier at XC70 i din årsmodell med Bi-xenon har D2R-pære, stemmer det.

holter
02/02/16, 00:17
Fått med en dårlig bok du eller kanskje jeg bare har vært heldig og kjøpt biler med bøker der det stemmer:) glad jeg har normale pærer og ikke minst lykter som fjernes med 2 plastpinner -ødelagt nok hender på volvo v70 lamper . Får du orden på lyset så kan vi ta hjullageret til helgen :)

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Belysning/Xenonpare/XENONPARE-D2R-4300K-2000032133/?artId=2

SirOlsen
02/02/16, 00:33
Hehe, du vet... I håndboka mi står det remset opp flere alternativer, og så er det bilder av V70 karosseriet og XC70 karosserier om hverandre i en salig blanding..

Dette er første gang jeg har eid en bil med Xenonlamper. Syntes det var helt topp med disse ekstralysene og alt! Men etter EU kontrollen er jeg ikke glad i Xenon lengre :p I alle fall ikke frem til jeg har blitt komfortabel med (les: Lært!) hvordan ting henger sammen. Og enn så frustrert jeg blir, så synes jeg på en bisarr måte at det er artig å lære nytt og da.. ;) Spesielt om jeg får det til.

Jeg har valgt noen andre vrier å google på ikveld, og føler meg ganske trygg på at jeg fra tidligere av har sett symptomer på at Xenon pæra var på vei til å gi seg. Dette i form av at den begynte få et litt blå/lilla skjær i seg. Det har ikke den som funker bra. Så mye kan tyde på at dens avgang med døden ikke hadde noe med demonteringen av ekstralysene å gjøre, men en salig tilfeldighet at det skjedde nettopp da... Håper jeg i alle fall ;)


Men fra det ene til det andre.. Den knappen jeg har inne i bilen, som jeg kunne kople til og fra ekstralysene med.. I og med at jeg kuttet og isolerte kabelen til den fra motorrommet.. Burde jeg gjøre noe videre med den knappen? Eller kan den bare være slik frem til jeg evt. får tak i nye godkjente ekstralys?

Hjullageret tar jeg så fort jeg kommer meg til på verkstedlokalet til stefaren min. Står en diger Chevrolet med halvt demontert motor der nå og sperrer for :) Men har håp om å komme til i helgen :)

mrstfu
02/02/16, 00:38
Den kan stå. Om du er redd for kortslutning på ekstralysopplegget kan du ta sikringen i boksen i motorrommet som (jeg mener) står i pos 5. Dette står på innsiden av lokket.

SirOlsen
02/02/16, 00:39
Godt forslag, mrstfu! Har jeg faktisk ikke tenkt på en gang :)

SirOlsen
02/02/16, 00:44
Denne ser jo nyttig ut:

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/21.jpg

holter
02/02/16, 00:55
Nei så lenge du har isolert ledningene godt nok trenger du ikke gjøre noe med knappen - tror ikke dem kan henge seg opp i at du har knappen og ingen lys , så la den sitte til du finner andre lamper . Biltema har også lamper som er bra til gode priser når du får råd til nye :) lærer stadig noe nytt om bil og kjekt og kunne sitte på nett på jobben , en fordel med og jobbe natt i helsesektor når kunden sover :) men du får da frisk luft om ikke annet ..hehe . Du har noen klare tegn på at pæra har blitt dårlig når den har vært både lilla -blå -pluss rosa -da er neste steg ikke noe lys -jeg ville byttet begge for blir som regel lysforskjell med en ny og en gammel xenoen pære , og ryker 1 bruker den andre ikke være langt etter .

SirOlsen
02/02/16, 01:16
Da satser jeg på at det går bra! :)

Ja, tenkte jeg skulle sjekke på Biltema om de kan ha noe hyggelige lamper til minst like hyggelige priser. Men vedr ekstralys er jeg nok litt opptatt av at de skal kle bilen noenlunde godt også. Likte veldig godt den firkantete formen som var på de forrige, men tilsvarende var MEGET stive priser rundt omkring. Dog er det ikke utenkelig at runde lykter kan kle kufangeren godt også.. :)

Hehe, ja en fordel det :) Er såpass lite trafikk her og nå, samt god oversikt når det kommer lys imot meg oppi bakken her, så det går an å sitte i bilen min (XC70'en selvsagt!) med mobilt bredbånd og gulblink på taket og drikke kaffe og pønske ut løsninger på bilproblemer ;) Men fra tid til annen må en ut i friskluften og jatte litt med folk også. Mange interessante folk og historier man får :) hehe.

Ja, har lest at det kan være lurt å bytte begge. Er litt spent på hvordan det kan gå, da det er så forbaska trangt, spesielt på den ene siden. Mulig jeg tar det når jeg likevel må av med bumperen for å komme til lykteviskemotoren. Da må jeg jo ut med lampene, og vil sånn sett komme lettere til, tenker jeg.

SirOlsen
02/02/16, 01:23
Der røyk fanken meg den ene parklyspæra mi fremme og xD ikke sikring denne gang, da den bak lyser :) haha.

Menmen.. Parklyspærer har jeg nok av hjemme, så det burde fikses fort ;)

mrstfu
02/02/16, 01:28
Kan ikke skryte nok av 9"-bøttene til Tema. Har de selv, har prøvd både halogen, xenon og LED, klarer alt veldig godt ogndet finnes nok av plass bak reflektor for å skjule xenonballast eller LED-driver.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Belysning/Ekstralys/Fjernlys-9-halogen-2000033426/

SirOlsen
02/02/16, 01:35
Ser faktisk ikke så dumme ut de der, mrstfu! Men kan de koples inn og ut fra knappen i kupeen, tro?

Glemte for øvrig å svare deg på en noe sarkastisk tone jeg tok ovenfor deg litt tidligere i tråden. Var ikke så alvorlig ment, annet enn at jeg åpenbart var noe frustrert i gjerningsøyeblikket og hadde bare som hensikt å avvæpne kommentaren din med en liten sarkasme tilbake :) No hard feelings altså, da jeg så poenget ditt ;) hehe

holter
02/02/16, 01:40
Jeg hadde helt klart ventet om du skal av med fangeren og tatt ut lampene for og skifte , spesielt på venstre siden om det er som på v70 noe det sikkert er . Støtfangeren er jo grei og demontere -men greit og være 2 stk når en gjør det for og slippe noe ødelagt plast .

SirOlsen
02/02/16, 01:44
V70 og XC70 har vel mer eller mindre identisk karosseri. Forskjellen er vel 4-hjulsdriften og bumperne i stor grad.

Ja, har fått tak i manualen for hvordan fjerne bumperen i form av en oppskrift i et vedlegg med bilde som en hadde postet på en tråd om å montere parkeringssensor. Der tipses det om å være tosammen, ja :)

holter
02/02/16, 01:45
Biltema sine lykter kan anbefalles og prisen er veldig bra , betaler mye for navnet når det står hella f.eks ,men selvsagt bra hella lamper -men blir som og kjøpe mac -iphone , mye pris og lite glede :)

SirOlsen
02/02/16, 01:46
Nå elsker jeg Mac og iPhone jeg da :) men merke på lykter driter jeg i, bare de ser ok ut og funker ;)

holter
02/02/16, 01:48
Viste jo det så derfor jeg skreiv det :)

SirOlsen
02/02/16, 01:48
Hehe, tullball! [emoji23]

mrstfu
02/02/16, 02:38
Ser faktisk ikke så dumme ut de der, mrstfu! Men kan de koples inn og ut fra knappen i kupeen, tro?

Glemte for øvrig å svare deg på en noe sarkastisk tone jeg tok ovenfor deg litt tidligere i tråden. Var ikke så alvorlig ment, annet enn at jeg åpenbart var noe frustrert i gjerningsøyeblikket og hadde bare som hensikt å avvæpne kommentaren din med en liten sarkasme tilbake :) No hard feelings altså, da jeg så poenget ditt ;) hehe

Er du kjent med et relés funksjon? CEM, REM og alle de andre modulene er i bunn og grunn bare reléer, altså et signal som styrer (bryter/legger inn) større laster. I CEM ligger reléfunksjonen til ekstralysa, kort fortalt er CEM tilkoblet batteriet, ledningen som tilfører ekstralysa 12V er også tilkoblet CEM, og når du trykker på bryteren i kupéen skapes det kontakt mellom ekstralysa og batteriet. Det er veldig grovt forklart, men det er prinsippet. Så lenge du holder belastningen til ekstralysa på 2x55W eller mindre, kan du koble hva du vil til ledningene som du klipte, de som gikk ut til ekstralysa, og de vil bli styrt sv bryteren i kupéen. Du kan koble et gasshorn, en CD-spiller, en basskasse eller et lyshorn til de ledningene, så lenge samlet belastning iike overstiger 110W i 12V.

Kort sagt, de lamoene kan kobles til ekstralysopplegget, som er en del av det originale nettet tilkoblet CEM. Det er litt vanskelig å skulle forklare deg elektroteknikk fra scratch, men jeg håper du forstår litt hva jeg mener. Det er bra at du vil lære om disse bilene, og det er absolutt ikke meningen å være spydig, men du er litt kjapp til å anta ting uten å ha basis for det, litt som å rygge bilen lengre inn i garasjen enn garasjen er dyp;)

Jeg frykta et øyeblikk, når du sa du hadde klipt alt bak lyktene, at du hadde gått helt apeshit med avbiteren i motorrommet, og grundig ødelagt bilen din - er glad for at det ikke var tilfelle;)

Er du usikker på noe er det bra du spør, det gjør jeg og, hele tida, og de fleste andre her på forumet, selv de med mange fartsår som Volvomekanikere.

Jimbojama
02/02/16, 02:50
Støtter det som er sagt tidligere her, med å slette feilkodene som ligger inne, for så å se hvilke som faktisk er aktuelle pr. nå. Og ta en dobbeltsjekk på at alt av kabler og jordingspunkter er godt festa etter demonteringa.

Jeg lurer også på en annen ting. Var det en ledstripe i ekstralysa dine, en form for parklys? At det kanskje var derfor du hadde den grønne kabelen ned til parklysledningen ved hovedlampa.
Jumbo 320 kommer jo både med og uten denne ledstripen, så min har kun én vanlig halogenpære.

SirOlsen
02/02/16, 03:23
På magisk vis, begynte plutselig den slukkede parklyslampa og lyse igjen nylig xD
(Den til venstre på bildet) haha!

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/22.jpg

Svarer på det andre her senere. Står på en litt ekkel plass hvor biler/semitrailere har en tendens til å komme i +80 km/t, hvor jeg havner litt i en delvis blindsone bak en fjellvegg.... Greit å holde øya på veien da :)

Jimbojama
02/02/16, 11:01
Da kan ikke jeg skjønne annet enn at du har en løs kontakt ett eller annet sted, det vil jo også sette feilkoder og ikke minst føre til at nærlysa slukker. =)

SirOlsen
06/02/16, 15:53
Ahhh!!! Stolt stoltesen!

Klarte i alle fall å bytte 2 Bi-Xenon pærer i dag da, og det funker fjell! :) Sikkert ikke noen stor sak, men for meg var det en stor achievement! :)
Forsøkte først å skru av bumperen (noe jeg delvis må omsider for å komme til viskermotoren som jeg fikk mangel på på EU kontrollen).

Bilen ser ut til å fungere greit nå, bortsett fra hjullageret jeg venter på å få byttet, samt viskermotoren. :)
Bumperen slet jeg, som sagt, litt med. Det ene klipset som skal sitte under, er ett av festepunktene til kufangeren. Jeg tror jeg vet hvordan jeg skal få løsnet den, men det var to ytterligere ting jeg strevde med.
1. Den skruen inn under hjulbuen som bare skal løsnes på... jeg fikk løsnet skruen, men jeg fikk liksom ikke til å dra ut bumperen her...
2. Armen til viskeren.. jeg får av mutteren som holder den på plass, men jeg får ikke løs selve viskerarmen fra stangen som kommer ut fra viskermotoren.. dusjet den godt med WD40, men sitter som støpt..
Aner ikke hva jeg skal gjøre for å få den av, men jeg må ut med den i uansett fall..

holter
06/02/16, 16:39
Det er en bragd i seg selv og bytte lyspærer på xc70 -v70 opp til og med 08 -mange som ikke har fått til det -endte selv på verksted for og bytte nærlyspære på den 06 v70 jeg hadde ,ellers hadde faren vært stor for at jeg hadde endt med og sette fast en hånd i lykta - lyktene var en av grunnene til at jeg byttet bilen så aldri mer v70 eldre en 08 på meg :) Har hatt av viskerarm på en v70 og tror og mener at det ikke sitter noen låsing til den - så kanskje litt lett - etter hvert hard banking med en hammer hjelper -men lønner seg og la wd 40 få virke en stund .

Jimbojama
06/02/16, 16:49
Husker ikke helt om fanger skal bakover eller forover etter at du har løsnet den skruen, men dytt ihvertfall skruen godt inn igjen, slik at du får løsnet platen den strammer på baksiden. dereter tar du tak i fanger og drar den ut en liten cm før du kan dra den forover, og av. Volvos bruksanvisning er forøvrig gull her!

Viskerarm er nok enklest å demontere med en avdrager, men det har du kanskje ikke tilgang på?

SirOlsen
06/02/16, 16:49
Hehe, jeg ble egentlig forbauset over hvor greit pæreskiftet gikk. Det jeg brukte mest tid på, var faktisk å få på plastleker utpå lampehuset etterpå :D Hehe.. Jeg pludrer og knoter alltid så mye med de forb... plastlokka! :)

Hele pæreskiftjobben (minus plastlokkene) på begge lyktene tok meg maks 15 minutt.

Ja, det skal være noen spor de er tredd ned på. Men den armen sitter som syv fjell på de forbaska spora, så jeg må nok la WD 40'en virke ei stund. Og gjerne i flere omganger.

Men jeg klør meg i hodet hvordan jeg skal få av den bumperen altså..

SirOlsen
06/02/16, 16:51
Jimbo: Har ikke avdrager for hånd her, men det koster ikke all verden på Biltema.

Jimbojama
06/02/16, 17:01
Lånte detta fra volvoxc.com:

5468
5469
5470

Jeg har en 07, så aner ikke hva de mener med nagler, for jeg tar kun ut de 6 proppene på toppen, 2 bolter (de øverste festene til bøyla du har på) og de to torx skruene i hjulbuene (som kun skal løsne en plate, som igjen holder fast fangeren)

holter
06/02/16, 17:06
Kan nok være at jeg har for store hender til volvo lamper :) koster ikke mye små avdragere på biltema , heller ikke dem store men egner seg dårlig på vindusviskere dem store :)https://www.youtube.com/watch?v=FUTDrjGi3M8 her er oppskriften for støtfangeren - riktignok en v70 men er vel likt på xc70 mener jeg . Står vel også i heynes boka hvordan .

SirOlsen
08/02/16, 02:59
Ahh, nå var den deilig og nyvasket, med et friskt lag med Rain-X på forntruta og de to fremste siderutene :) Så lenge det varer... ;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/234.jpg

Et lite spørsmål.. Sikringen til kursen som lykteviskerne og vindusspyleren driver og ryker hele tiden.

Jeg ble fortalt av forrige eier at de hadde koplet ut lykteviskerne fordi de hadde montert en USB ledning som kommer opp i dashbordet over instrumentpanelet. Jeg fant ut at denne kabelen kommer fra at de har lagt inn en ekstra "sigarettuttak" inne i midtkonsollen, som de har festet et USB uttak med sigraettenner sokkel på. Men jeg er noe usikker på hvor den tar strømmen fra. Dersom det viser seg at spenningskabelen til lykteviskerne og vindusspyleren er trukket gjennom inne i midtkonsollen, er nok dette årsaken. De hadde bare koplet ut de to kontaktene til lykteviskerne i motorrommet.

Spørsmålet er; Dersom jeg fjerner denne sigarettuttaket jeg fant inne i midtkonsollen (bak stereoen), og klipper + isolerer kabelen med elektrikertape; Er det da overhengende sannsynlighet at problemet løser seg? Det er jo ikke noe pr. nå festet til den USB kabelen, som trekker strøm. Men driver denne ekstra sigarettuttaket å trekker strøm så lenge tenningen er på?

mrstfu
08/02/16, 08:01
Sigarettenneruttaket trekker en bitteliten strøm siden det er en trafo, så lenge tenninga er på, men den er sannsynligvis ikke målbar, så det er ikke feilkilden. Om du mistenker kortslutning er det lite å gjøre annet enn å åpne og undersøke.

SirOlsen
15/02/16, 15:25
Litt tilbake til bumperen:

Den skruen i hjulbuen som bare skal løsnes. Hva skjer hvis jeg skrur den helt ut?

Jimbojama
15/02/16, 16:00
Da løsner den fra en plastplate. Ikke noe problem å skru den inn igjen etter at du har tatt av fanger, men bare skru den ca 1,5cm ut, så dytter du den inn igjen, og plata løsner fra fanger.