PDA

Vis full versjon : V70 '05 - Ifg. volvo har den "Speed sensitive steering" men jeg synes den er fraværende



aarnes
29/01/16, 00:17
Lang topic - men som det står - min 05 V70 har speed sensitive servo fra fabrikk - det har 07'en og , og det er STOR forskjell i hvordan de er å ratte.
07en kan man rulle på en finger, langt i fra på 05en.

jeg vet at forhandler har holdt på med bytte/rep av tannstang i Januar 2015, uten å vite nøyaktig hva de har gjort. Skal forsøke å nøste opp i det.
Nå har jeg lest opp, ned, bort og vekk og funnet ut at jeg har ei ZF-stang på tralla.

Ifg. dette dokumentet (som er for R, men samme stang) : https://www.volvoclub.org.uk/tech/2004r/R5-Steering.pdf
så skal det være en egen styreenhet/elektronikk for denne styringa.
Etter å ha trålet instruksjonsboka fant jeg ut at sikring 16 på passasjersiden skal være for "Power steering" - antar at det er servo, uten at jeg kan si det sikkert.
Noen som kan gi noe mer oppklaring her?

Er det mulig å montere feil tannstang ved et bytte? Altså at man setter inn en standard snekke uten å merke det? jeg ser for meg at det må være noen fysiske forskjeller fra standard til hastighetsberoande
Noen som evt har forslag til løsning/hva som kan feilsøker?

Jeg nekter å tro at forskjellen er SÅ stor mellom 05 og 07 som jeg opplever.

C.Erstad
29/01/16, 08:11
Se om kontakten på tannstanga er på.
Den er nedenfor rattakselkrysset. Du kan se den ved å gi full sving å kikke inn i venstre hjulbue.

aarnes
29/01/16, 15:44
Se om kontakten på tannstanga er på.
Den er nedenfor rattakselkrysset. Du kan se den ved å gi full sving å kikke inn i venstre hjulbue.

Kontakta sitter i...

Kenut88
31/01/16, 22:26
Et rele som styrer dette. Har byttet det på en XC90 med samme symptomer.:)

aarnes
31/01/16, 22:28
Et rele som styrer dette. Har byttet det på en XC90 med samme symptomer.:)

Interessant. Vet du hvor dette sitter? Litt mer info hadde vært gull ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kenut88
01/02/16, 21:47
Sitter over pedalene. Husker jeg ikke feil er det innrullet i skumgummi. Er noen år siden. Må evt se nærmere i VIDA.

locked
02/02/16, 17:15
Dette er ganske enkelt, det sitte en liten styreenhet over gass/bremsepedalen (også omtalt som eit rele, sidan det ser slik ut).

Dette har, pluss, minus, hastighetssignal og utgang til solenoiden på tannstanga. Det er så enkelt at det heilt lineært øke motstanden i styringa etterkvart som hastigheten går opp.

El.skjema:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/1.png

Feilsøkingsskritt:
- Kontroller spenningstilførsel og jord. (pin 4 og 3)
- Kontroller kontinuitet mellom styreenhet og solenoiden. (pin 1 og 5)
- Kontroller motstanden i solenoiden (solenoiden består av en mekanisk og en elektrisk del (mao. ventilen og magnetspolen). Begge deler kan bli defekt kvar for seg.
- Kontroller tilstedeværelse av hastighetssignal, bruk eit pc-scope eller lignande. (pin 2)

Du kan sannsynlegvis sette 12v på solenoiden å sjå kva som skjer, på eget ansvar...

aarnes
02/02/16, 18:57
Thanks.
Antar at det er denne delen vi snakker om:

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/34.jpg

locked
02/02/16, 19:39
Thanks.
Antar at det er denne delen vi snakker om:
Ser veldig sånn ut, teksten tyder på at det er rett og.