PDA

Vis full versjon : Bytte styringsenhet xenon



eriksen112
28/01/16, 12:29
Hei

Skal byte styringsenhet for xenon på min Volvo V50 fra 2006.
Noen som vet enkleste måte å gjøre dette på?
Dette er ikke typen som ligger som lokk på lykten.
Har forstått det slik at den ligger i skjermen bak lykten.
Må jeg ta vekk innerskjerm for å komme til?

Ronnie

gswede
28/01/16, 19:08
Dra opp metallpluggen, 1 plugg holder hele lyshuset på plass. Plugg ut kabelnett og ta det derfra

eriksen112
28/01/16, 19:47
Takk for det. Men etter utallige feilsøk har lyktehuset vært ute flere gange, så dette visste jeg ;-)
Tenkte kanskje noen visste akkurat hva som trengte løsnes for å komme til.

V50bruker
28/01/16, 22:49
Jeg tror du må inn fra hjulhuset ja. Sjekket det da vi hadde problem med lysene, men husker dårlig.
Unnskyld at jeg spør, men vet du at styringsenheten må byttes? Vi fikk feilsøkt hos Volvo, med beskjed om at den måtte byttes. Men ved hjelp av egen VIDA fant vi ut at det var en høydesensor som var gåen. Byttet den, justerte lysene med VIDA, og alt i orden. :)

eriksen112
29/01/16, 00:33
Hmm. Kan vel ikke være helt sikker. Hvor sitter denne høydesensor? Det er min venstre lykte som ikke virker. Men når jeg setter den på høyre side, virker den. Siden jeg ikke har hørt om høydesensor før, konkluderte jeg at det måtte være styringen. Har også fått utlest feil på den før.......

V50bruker
29/01/16, 11:25
Høres vel mest ut som styringsfeil da ja. Om ikke det er ledningsbrudd.
Det sitter en sensor på hver "aksel". En liten arm som sitter mellom karosseri og nedre bærebru. Husker ikke på hvilken side.
Jeg tror det stod noe om hvordan man skulle feilsøke i VIDA. Spenninger osv. Men i hvert fall fant jeg livedata. Da kunne jeg se at signalet fra hver aksel forandret seg når jeg jekket.

eriksen112
29/01/16, 13:27
Takk for svaret. Ser ut for at det kan bli litt vel teknisk for meg å feilsøke på hver av disse. Så jeg håper at ny styringsenhet fikser saken.

Stig-Arne
31/01/16, 10:32
Du må bort med innerskjermen på v.forhjul. Så sitter styreenheten rett innenfor. :)

eriksen112
16/02/16, 22:39
Leste først svaret ditt nå......etter jeg har skiftet. Men det stemmer. Ikke det lureste Volvo har kommet på.

Også takk til de andre, som kom med tips. Har byttet styreenhet nå og det funket :-)