PDA

Vis full versjon : 2012 V70 DrivE aut - Problemer



hageselle
27/01/16, 23:04
Jeg har akkurat kjøpt meg V70 summum med powershift. Gått rett over 80 000km
Denne kassa virker litt nykkete ved igangsetting og av og til i lav fart.
Er jeg litt rask fra bremsa til gassen ved stillestående er det hjulspinn umiddelbart.
Ved sluring i motbakke(bakkestart), kommer det ganske mye vibrasjoner. Virker litt som om lamellene er ujevne eller at motoren er litt løs..

Andre med lignende erfaringer?

I tillegg viser det seg at tannstangen nok må skiftes da styringen ikke er helt bra. I lange kurver lugger det i rattet. Og man får litt den tilbakemeldingen i rattet som man får hvis forhjulene har mistet alt grep på isen.

Er heldigvis innenfor garantitiden og km enda. Noen som har erfaringer med hvordan volvo tar seg av reklamasjoner i garantitiden?

hageselle
08/03/16, 14:18
Da kan jeg oppdatere litt for den som er interesserte. Har vært to gangen innom Volvo Ålesund nå. Første gangen kjørte de en dyseinnlæring. Da ble alt bra en halvtime. Andre gangen kjørte de dyseinnlæring samt girkasseinnlæring. Da var alt bra i 45 minutt. Nå skal de prøve å skifte alle dysene og kjøre ny innlæring i håp om at dette virker. Styringen har roet seg av seg selv, merkelig nok. Har i tillegg lagt merke til en merkelig klirrete lyd når motoren har mellom 1000-1300 o/min. Har fått et lokalt verksted til å lytte, og de mener dette kommer fra en komponent som roterer med multireima. Merkelig nok hører ikke volvo sin mekaniker lyden i det hele tatt.... (en uttalelse seg synes det lukter svidd av) To be continued....

gswede
08/03/16, 18:50
Kan det være at den luggete styringen er temperatur betinget, har det vært nevneverdig høyere utetemp den tiden det ser ut til å "løst seg selv"?

Har bilen fått nytt batteri siden ny?

Lexaron
10/03/16, 08:56
Jeg har D2 2013 med powershift og har den samme nykkingen ved gasspådrag i krypfart. Kan sammenliknes med nykkingen man får med manuell kasse når man slipper clutchen litt for brått ved igangsetting.

anders85
10/03/16, 12:00
Samme feil hadde jeg i min spesielt i rundt 50 ved gasspådrag fra lavt turtall . Fikk feilsøkt, flusha kassa osv. Fikk opp feilkoder på kassa hos Volvo og måtte bytte automatkasse[emoji85]pris; en halv Volvo til[emoji37][emoji379]


Sent from my iPhone using Tapatalk

hageselle
11/03/16, 15:14
Kan det være at den luggete styringen er temperatur betinget, har det vært nevneverdig høyere utetemp den tiden det ser ut til å "løst seg selv"?

Har bilen fått nytt batteri siden ny?

Det var kaldt den tiden luggingen var, men det har vært kaldt siden også... Bilen har nok org. batteri da den ikke er 4 år enda..

hageselle
11/03/16, 15:16
Jeg har D2 2013 med powershift og har den samme nykkingen ved gasspådrag i krypfart. Kan sammenliknes med nykkingen man får med manuell kasse når man slipper clutchen litt for brått ved igangsetting.

Med meg virker det av og til som om clutchen slippes brått og trås innigjen slik at bilen gjør et lite hopp og så avbryter launch'en rett og slett. Har du reklamert til volvo?

Lexaron
11/03/16, 15:30
Nei, jeg har ikke det. Har tenkt det er sånn det blir når man automatiserer en manuell kasse..
I dag opplevde jeg ujevn akselerasjon også, uavhengig av hastighet.

Lexaron
04/04/16, 12:22
Jeg hadde med mekaniker fra Bilia Drammen på prøvetur fredag. Konklusjonen var som ventet at det kommer av automatisert manuell girkasse. Han forklarte at det er mange sensorer som overvåker kontinuerlig og nykking / ujevnt drag kan oppleves når clutchene "kjenner" på momentet og vurderer om det skal gires eller ikke.

Lexaron
19/04/16, 14:20
Kan opplyse om at ved bruk av cruisecontrol er det ikke antydning til nykking / ujevnt drag. Da går det smooth :)

hageselle
22/06/16, 21:20
Da kan jeg oppdatere litt denne: Alle fire innsprøytningsdyser ble skiftet. Da kom problemet seg betraktelig, men fremdeles ikke bra. Endte til slutt med å skifte clutchene i girkassa. Da ble det helt perfekt. Ingen nykking i det hele. alltid myke skift. alltid myk igangsetting. Powershift er en kanon girkasse når den fungerer må jeg si. (og det er visstnok sjelden det er trøbbel med de)
Ellers kan jeg si til alle skeptikere til 1,6 motor i volvo V70. Dette fungerer meget bra til familiefrakting. Jeg har hatt D5 før, selvfølgelig mye gøyere. Men hvis man ønsker relativt ny volvo til ok pris, da er valget enkelt synes jeg. Og med automat merker man mindre til at motoren er liten.