PDA

Vis full versjon : Kjøeveske lekasje 99' v70 GLT. 2.5l 20v



Jensh
27/01/16, 15:35
Heia! Første gang jeg poster her :) som tittelen sier så har jeg en 99 modell v70 2.5l 20v med motorkode b5254s som lekker kjøleveske! Mener med 99% sikkerhet at jeg har funnet kilden tel lekkasjen men sliter med å finne dele nr så jeg kan få bestillt meg nytt..

Ut i fra alt jeg klarer å se så er det en slange som går fra baksiden av det jeg tror er vannpumpa så går den ned, rett oppunder "splash shieldet", bort på førersiden og inn på siden av radiatoren, på siden av løkten. Det er vel en 1 toms slange med sånn overgang til metallrør som er presset på slangen hvis dere skjønner hva jeg meiner!

Har skiftet olja så jeg er sikker på att d ikke er topppakninga som er gåen!


Jeg har åsså et problem med at bilen går ujevnt ved tomgang og ved pådrag, spessielt med kald motor... har skifta gasspjeld og skifta alle coilene på bilen så har etter å kjørt feilkode avlesning med en bluetooth obd2 kontakt kommen fram til att det nå er lambdasonde samt fremre og bakre o2 sensor som fjusker hvis æ ikkje tar feil, så det jeg da lurer på, er det noen som vet hvor jeg finner de o2 sensorene?

Bilen er gått 320k så jeg føler ikke at jeg gidder å sette den inn på verksted å betale dyre dommer for å bytte en slange å noenn par sensorer, så derfør håper jeg at det er noen som skjønner hva jeg snakker om her og orker å hjelpe meg:)

På forhånd takk :)

Daniel V
27/01/16, 20:54
Hei! Velkommen til VCCNs forum! :) Bare minner pent om denne, sånn at tråden din blir lesbar for alle, og at det faktisk går ann å søke på den :)

§16 Skriftspråk
SMS-språk og dialekt er ikke tillatt. For at alle, uavhengig av boplass, skal kunne lese det du skriver krever vi at du unngår å bruke dette. Benytt bokmål, nynorsk eller det gjeldene språket i ditt hjemland. (Svensk, dansk, engelsk)
Tiltak ved brudd på denne regel er at tråd/innlegg slettes.

Fint om du retter opp i det, sånn at alle skjønner hva som blir skrevet :)

Den slangen du beskriver går det motorolje i, så der har du nok ingen kjølevannslekkasje. Disse bilene har radiator og oljekjøler til motor og automat i en del. Hvis du står foran frontfangeren og titter ned på radiatoren, så ser du at det går inn to slanger som sitter med metallklips på venstre side, og på høyre side. På venstre side sitter oljekjøleren til motor, og på høyre side sitter oljekjøleren til automaten. I midten har du radiatoren. Fordi alle disse sitter i samme "boksen", så er det et problem på disse at skilleveggene sprekker, og noe går over i noe annet. Hvis det dypper kjølevann ut av de slangene du beskrev, så høres det ut som at det har sprekt i skilleveggen mellom oljekjøler til motor og radiator, sånn at du har fått kjølevæske i olja. Det er dog helt vanlig at disse slangene lekker motorolje i skjøten mellom gummi og metall. :)

En annen forklaring kan være at det lekker i termostathuset ditt, og at dette drypper ned på slangene til oljekjøleren slik at det ser ut som at det kommer fra dem. Ikke uvanlig i det hele tatt :)

Jensh
27/01/16, 21:32
Hei! Og takk for svar! Skal ungå å skrive dialekt fra og med nå :) kan se ut som jeg da må sjekke litt nermere! Lekker bra godt med kjøleveske, såpassmye at jeg omentrent må fylle på 1 gang i uken, å den eneste synlige plassen som har vært våt nårr været er tørt er den slangen jeg beskrev , men hvis termostathuset er i nærheten av den ene enden av slangen som jeg beskrev, så er det jo mulig at det rr der lekasjen kommer fra!

Daniel V
27/01/16, 22:41
Termostathuset sitter foran på motoren på passasjersiden. Den øvre slangen fra radiatoren går innpå termostathuset :)

Toppakningen kan ha gått selv om olja er fin, hvis du må fylle på mye væske, og du ikke finner noen lekkasje :)

Svirre
27/01/16, 22:58
Ville ha sjekket beinplassen til sjåføren. Under gulvmatten kan det ha lagt seg litt vann etter lekkasje fra registeret. Smal sak å bytte dette.
Har du lagt merke til å det kommer bemerkelsesverdig mye hvit damp/røy ut av eksosen når den går på tomgang? Når motor er varm, og du ruser den opp et par ganger så skal normalt sett det hvite gi seg.

Ang. ujevn tomgang så er det nok gasspjeldet som trenger en rens. Dette har en tendens til å begynne å fuske med tiden. Siden O2 sensoren setter feilkoder, så kan det ha en sammenheng.