PDA

Vis full versjon : Hei! Jeg er ny her på forumet, jeg har meld meg inn pga kommer til å kjøpe en 850 T5 om ca 3 måneder



DRømmevovo
26/01/16, 20:17
Jeg skal kjøpe meg en 850 t5, så da tenkte jeg dette var et bra sted å utveksle tips og triks. T5n skal trimmes, kommer nærmer innpå dette senere.
Jeg har en del kunnskap om Volvo , men det er mest redblock motorer, så trenger litt hjelp med trimmingen av 850 t 5. Jeg Har ikke mer tid nå men kommer snart tilbake til forumet, så jeg håper jeg kan få noen tips og gi noen tips!

Jimmen
27/01/16, 10:00
Det meste kan jo selvsagt trimmes, men så finnes det ett veldig bredt spekter av trimming også.
Å få 250hk er jo veldig lett, men skal man bikke 350hk begynner pengene å rulle fort..

Så da spørs det jo, hva mener du med trimming?

Svirre
27/01/16, 12:29
Heisann og velkommen inn hit :)

Det enkleste er å bytte eksos, chippe og kjøpe et skikkelig innsatsluftfilter (orginalt fungerer veldig bra helt til 350hk +) og justere wastegatestaget på turbo til grunntrykket.
Den billigste løsningen du kan gjennomføre, er å demontere alle eksterne rør og manifoiler, rengjøre dem og bytte ut gamle pakninger og vakumslanger. Jo lettere luften glir inn og ut, jo bedre vil motoren gå. Intercooleren kan også få en rens i diesel. Da fjerner du MYE møkk og partikler som har samlet seg opp over tid.

Ellers kommer det an på lommebok og interesse for å gjøre ting skikkelig. Harrytrimming vil fungere dårlig på disse bilene da mye er elektronisk justert.

turb00le
27/01/16, 12:43
Heisann og velkommen inn hit :)

Det enkleste er å bytte eksos, chippe og kjøpe et skikkelig innsatsluftfilter (orginalt fungerer veldig bra helt til 350hk +) og justere wastegatestaget på turbo til grunntrykket.
Den billigste løsningen du kan gjennomføre, er å demontere alle eksterne rør og manifoiler, rengjøre dem og bytte ut gamle pakninger og vakumslanger. Jo lettere luften glir inn og ut, jo bedre vil motoren gå. Intercooleren kan også få en rens i diesel. Da fjerner du MYE møkk og partikler som har samlet seg opp over tid.

Ellers kommer det an på lommebok og interesse for å gjøre ting skikkelig. Harrytrimming vil fungere dårlig på disse bilene da mye er elektronisk justert.

Foreslår å avskaffe ladetrykkstyringa, den er jo ikke akkurat noe å hoppe i taket for uansett.
Resten er jo bare finjustering av eksisterende tabeller i sprutet.
Ett tips er å kikke på motronicsuite eller tunerpro da disse boksene kan flashes = gratis "trimchip" hvis du finner en modifisert fil på nettet.

DRømmevovo
27/01/16, 20:27
Tusen takk for svarene ! Når det gjelder trimming så blir det i første omgang : et såkalt steg 4 chip justerer kun bensin det chippet. hvite dyser KN open air filter , 3"downpipe , racekat og 3" resten av vegen, oppgradere til T19 turbo
Større intercoller med såkalt rip kit ( reverse ic kit), Boost controler , er det noen som nevnte å justere wastegaten ? slik at jeg ikke trenger en boost controller. er vell ikke helt 100 disse boost controllerne, , GLT kammer GLT innsug og 3"gasspjeld fra GLT, jeg kommer til å lade 1,3 i starten , til jeg får penger nok til å forsterke motor med H profil råder osv.Jeg Har kommet fram til at det første steget jeg trimmer motoren, jeg monterer alt selv, til et prisoverslag til 26 00, neste steg er 40 000 til men det blir ikke med det første, er ikke stinn av gryn heler, så må ta det i 2 omganger.

Svirre
27/01/16, 20:41
Hvis du vurderer å gå så hardt til verks, så kan det være lurt å gjøre ferdig innmaten i første omgang. Egentlig burde du heller spart opp siste rest i stedet for å ta slikt over 2 ombygg. Kan ofte bli kluss av det ;)
Dette er kanskje noe Batland veit mer om enn meg.


EDIT: Jeg som nevnte justering av WG, men det er for å stille inn grunntrykket (tror det er 0,3bar) om du skulle bruke den orginale hjernen/TCV'n.

turb00le
27/01/16, 21:09
Du må ha en annen clutch og større bensinpumpe. Anse det som steg 0 sammen med nye tenningsdeler.

Sent fra min S30 via Tapatalk

mrstfu
27/01/16, 21:25
Steg 0 er kritisk på disse bilene - ikke fordi de er så forferdelig skjøre, men fordi turbobilene som regel er sterke nok for hvermannsen, og hvermannsen nøyer seg med standard service. I så tilfelle er det sannsynligvis en del slanger, pakninger og slike deler som bør byttes ut, i tillegg til hele regreimsida, komplett tenningsanlegg, ny og god olje med filter, nytt bensinfilter og vanlige servicedeler. Alternativt, siden T5ene er populære blant folk som er ute etter ytelser i første omgang, ser man flere og flere biler som er kjørt litt i filler. Gode bremser, godt understell og intakte foringer og lignende er kritisk for å kunne kontrollere sterke krefter.

Wastegatejusteringa påvirker ikke noe annet enn grunntrykket, altså hvilket trykk den legger på ved igangkjøring. Noe justering trives de som regel med, men det er ikke mye som skal til før bilen blir vanskelig å dra igang på tørr asfalt uten å spinne.

Med det sagt, flere får ganske nærme 300hk på originalturbo og dyser. Noe særlig mer enn det, da må man se etter andre produkter.

Lykke til, og velkommen til VCCN.

turb00le
28/01/16, 07:28
Tusen takk for svarene ! Når det gjelder trimming så blir det i første omgang :et såkalt steg 4 chip justerer kun bensin det chippet. hvite dyser KN open air filter , 3"downpipe , racekat og 3" resten av vegen, oppgradere til T19 turbo
Større intercoller med såkalt rip kit ( reverse ic kit), Boost controler , er det noen som nevnte å justere wastegaten ? slik at jeg ikke trenger en boost controller. er vell ikke helt 100 disse boost controllerne, , GLT kammer GLT innsug og 3"gasspjeld fra GLT, jeg kommer til å lade 1,3 i starten , til jeg får penger nok til å forsterke motor med H profil råder osv.Jeg Har kommet fram til at det første steget jeg trimmer motoren, jeg monterer alt selv, til et prisoverslag til 26 00, neste steg er 40 000 til men det blir ikke med det første, er ikke stinn av gryn heler, så må ta det i 2 omganger.

Jeg ville prioritert det som jeg har streket under i første vendingen.
Det burde gi deg bortimot 300hk. Det kan godt hende at det er mere enn nok for din del, du skal trossalt ha effekten ned i bakken også.

Ville stoppa her i første omgang og fokusert på understell og drivlinje.
Ang clutch så må du vurdere; en R clutch er bolt on men henger ikke med altfor lenge. Skal du dra ut mere av motoren så kan du like gjerne få på eks ei 707 trykkplate.
Det krever omborring og stifting av svinghjul, clutchen i seg selv er også ganske kostbar.

GLT kammer er en grei oppgradering men på ingen måte optimalt for en turbomotor og heller ikke noe jeg ville prioritert helt i starten.
GLT innsuget har jeg aldri kikka på, trodde det var ganske likt turboinnsuget?
GLT spjeld hadde jeg skippa, har ikke behov for den størrelsen før det blir skapelig med effekt samt at det fører med seg noen ulemper.

Ang boostcontroller, en elektrisk "closed loop" er gode greier. Ei typisk mekanisk kran har litt varierende funksjon.
Har selv kjørt med greddy profec, den var krute god. Finnes en del andre bla hks evc, apexi osv. Søk på ebay, finnes i mengder. Men kjøp for guds skyld "the real deal" og ikke noe kina no name.

Skal du gjøre noe utover dette så råder jeg til å bytte råder. I samme slengen ville jeg ha "porta" veivhuset.
Toppen har heller ikke vondt av en liten omgang.

Morgis
28/01/16, 08:36
tommelfingerregelen er maks 300hester, 1,2kilos ladetrykk på original innmat.

og svært få klarer 300hester med bare chipping, selv om det står på papiret.

mrstfu
28/01/16, 09:14
Teoretisk mener jeg disse motorene skal kunne produsere litt over 300h hester, da med en hk per cc dysevolum som tommelfingerregel - men det forutsetter jo at alt annet er i perfekt stand, med så lite som mulig intern motstand, frisk aggregatside osv. Mener å huske den originale 15Gen taker på rundt 270hk.

Batland
28/01/16, 17:13
Dette er kanskje noe Batland veit mer om enn meg.
5 sylindret turbomotor er noe jeg bevisst har valgt å styre unna, så disse kan jeg lite om. :)

turb00le
28/01/16, 17:53
5 sylindret turbomotor er noe jeg bevisst har valgt å styre unna, så disse kan jeg lite om. :)

Jeg tenkte jeg skulle kommentert at det er som kryptonitt for din del...
Blir vel omtrent som å servere ribbe til en troende muslim.

DRømmevovo
28/01/16, 18:23
tommelfingerregelen er maks 300hester, 1,2kilos ladetrykk på original innmat.

og svært få klarer 300hester med bare chipping, selv om det står på papiret.

Tommelfinger regelen mener jeg er maks 300 Hk , men det er målt på bakhjulene, Skal man over det trenger man H profil råder.

DRømmevovo
28/01/16, 18:27
Jeg tenkte jeg skulle kommentert at det er som kryptonitt for din del...
Blir vel omtrent som å servere ribbe til en troende muslim.

5 sylindret turbo motor fra Volvo må jo være noe av det beste utgangspunktet man kan få, spør du meg!

DRømmevovo
28/01/16, 18:46
Jeg ville prioritert det som jeg har streket under i første vendingen.
Det burde gi deg bortimot 300hk. Det kan godt hende at det er mere enn nok for din del, du skal trossalt ha effekten ned i bakken også.

Ville stoppa her i første omgang og fokusert på understell og drivlinje.
Ang clutch så må du vurdere; en R clutch er bolt on men henger ikke med altfor lenge. Skal du dra ut mere av motoren så kan du like gjerne få på eks ei 707 trykkplate.
Det krever omborring og stifting av svinghjul, clutchen i seg selv er også ganske kostbar.

GLT kammer er en grei oppgradering men på ingen måte optimalt for en turbomotor og heller ikke noe jeg ville prioritert helt i starten.
GLT innsuget har jeg aldri kikka på, trodde det var ganske likt turboinnsuget?
GLT spjeld hadde jeg skippa, har ikke behov for den størrelsen før det blir skapelig med effekt samt at det fører med seg noen ulemper.

Ang boostcontroller, en elektrisk "closed loop" er gode greier. Ei typisk mekanisk kran har litt varierende funksjon.
Har selv kjørt med greddy profec, den var krute god. Finnes en del andre bla hks evc, apexi osv. Søk på ebay, finnes i mengder. Men kjøp for guds skyld "the real deal" og ikke noe kina no name.

Skal du gjøre noe utover dette så råder jeg til å bytte råder. I samme slengen ville jeg ha "porta" veivhuset.
Toppen har heller ikke vondt av en liten omgang.
Ang boostcontroller, en elektrisk "closed loop" er gode greier, høres bra ut vet om noen i Norge Sverige som selger dette? Hva menes med closed loop?

DRømmevovo
28/01/16, 18:50
Tusen takk for alle svarene og tipsene, jeg kommer til å investere i en el. boostcontroler, ikke vanlig boostcontroler. Etter hva dere skrevet om det.

Yttervik
28/01/16, 21:52
Velkommen til forumet!
Kan bli en spennende tråd å følge med på om du realiserer mye av det du nevner her :)

gswede
28/01/16, 22:16
Dette blir kjekt :-)

Daniel V
29/01/16, 07:26
Bra greier :) Bare pass på å ikke lade mer enn max 1,2 bar i ladetrykk på original innmat. Mer enn det tåler de ikke :)

mrstfu
29/01/16, 07:32
Og husk på at de berømte bøyde rådene ikke kun kommer fra høyt ladetrykk. Onkelen min kjører baneløp med en 850, med sugefemmer - de har knekt og bøyd råder over en lav sko, da pga høyt turtall over lang tid, og med høyt turtall menes 5k +. Ikke at man opplever sånne turtall over mer enn noen sekunder i en gatebil, men det er verdt å ha med seg.

Pepzy89
29/01/16, 08:53
Følger. :)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

DRømmevovo
29/01/16, 19:47
Du må ha en annen clutch og større bensinpumpe. Anse det som steg 0 sammen med nye tenningsdeler.

Sent fra min S30 via Tapatalk

Hvorfor trenger jeg større bensinpumpe? Alle Svenskene som trimmer bilen ca på samme måte som meg , har jeg ikke sett en som har nevnt noe om bensinpumpe, men viss du mener dette er nødvendig, så må jeg finne ut hvorfor det er aktuelt , Skal man ha over 400 Hk skjønner jeg det men vanlig trimming opp til 360 Hk er det kun dyser som byttes, og det blir chippet bensin styringa.

DRømmevovo
29/01/16, 20:00
Takker igjen for alle som kommer med tips og vill følge med på hvordan det går med 850 trimmingen min, jeg blir nøtt til å høre på dere når det gjelder ladetrykk , så jeg kommer ikke til å lade mer en 1.2 med orginal råder, ikke 1,3 som planlagt, Jeg for heller lade mer når jeg har hatt bilen i Sverige og de har byttet alt av pakninger slitte deler . porta toppen og monter h-profil råder og en nyere veivaksel som vist nok skal være bedre(lettere) mer turtall villig .Dette skal bli en heftig 850 med tiden.
Jeg tar også til meg kommentarene om at jeg bør oppgradere understell , kommer til å gjøre dette og montere større bremser.

Daniel V
29/01/16, 21:10
Autotech som er en av de dyktigste på Volvotrimming til hvermannsen kjører ikke høyere enn 1,2 på original motorene, selv på den heftigste pakka :)

turb00le
29/01/16, 22:09
Bensinpumpa leverer (eller leverte en gang) en gitt mengde suppe før den ikke vil mer.
Hvis du "går tom" for suppe så blir det fort varmt og du kan egentlig bare løfte ut motoren med en gang du kommer hjem...

Så fort du nærmer deg 300hk så er dysene "tomme" og LMM er stort sett bunna.
Løsningen er da større dyser og LMM, kan f.eks bruke en 960 LMM, passer også med noe BMW greier.

Hvis du skal dra ut mye effekt så ville jeg egentlig vurdert å gått over på en RN motor først som sist.

DRømmevovo
30/01/16, 13:07
Bensinpumpa leverer (eller leverte en gang) en gitt mengde suppe før den ikke vil mer.
Hvis du "går tom" for suppe så blir det fort varmt og du kan egentlig bare løfte ut motoren med en gang du kommer hjem...

Så fort du nærmer deg 300hk så er dysene "tomme" og LMM er stort sett bunna.
Løsningen er da større dyser og LMM, kan f.eks bruke en 960 LMM, passer også med noe BMW greier.

Hvis du skal dra ut mye effekt så ville jeg egentlig vurdert å gått over på en RN motor først som sist.

Hei! Jeg skrev at jeg skal oppgradere dysene til hvite dyser og bensin chip, men takk for at du nevnte dette med LMM, det er noe jeg faktisk har tenkt på . så viss 960 sin er bolt on skal jeg montere den!:o

DRømmevovo
30/01/16, 13:34
Hei! Er det noe spesielt jeg kan gjøre når jeg går til innkjøp av bil, når det gjelder oppgitt km stand og reel km stand, Jeg kommer til å kjøpe en Norsk bil med servicehefte som er fulgt så langt som mulig. Men har nå funnet tt etter mitt siste bilkjøp att de faktisk trikser med norske service hefter også, bilen skal ha gått 100 000 km , å det er kun 1 eier før meg , km stand stemmer i følge servicehefte, men når jeg kjører bilen merker jeg jo at den har gått langt mer en 100 000, kansje 250-300. så da må di bevist ha juster tilbake km stand vær gang bilen har vært på service. høres rart ut men dette er tilfelle.Er det noen triks jeg kan bruke får å finne ut att den faktisk har fulgt service hefte, og at km stand er den som er oppgitt, ved kjøp av brukt 850 T5? Eller må jeg bare stole på servicehefte og helhets inntrykket av bilen? Jeg har kommet frem til at jeg prøver å finne en bil med god service historikk , lavest mulig km viss dette kan dokumenteres på noe vis, og styre unna biler som har gått med chipping over lang tid, så får det heller være litt rust på bilen! Jeg er utdannet bilmekaniker/biloppretter og bilakere , så jeg har sveisa mye rust, men er ikke klar for en bil med masse rust sveising heller. Jeg Kommer til å legge ut bilder fra jeg har kjøpt bilen og oppdater med bilder for de oppgraderingene jeg gjør med bilen, fra start til slutt, så kan jeg kansje få noen innspill på veien frem til ferdig prosjekt. Så er det kansje artig for enkelte å se hvordan dette utvikler seg , og hvor mye krutt det blir til slutt.:o

Morgis
30/01/16, 13:38
Kilometer forteller ingenting om hvilken behandling bilen har hatt gjennom sine 100000km.
Volvoen jeg hadde som nærmet seg 550000km var i langt bedre stand enn biler jeg har sett på i 150000km klassen.

mrstfu
30/01/16, 14:35
Om du skal hente ut over 300hk av den, bør du vel sprette motoren og overhale den uansett, om du skal ha 300 stabile og brukbare hestekrefter.

Morgis
30/01/16, 16:04
har du først spretta an, hiv inn Hprofiler, så har du lite bekymringer fremover :)

Batland
30/01/16, 18:56
Jeg tenkte jeg skulle kommentert at det er som kryptonitt for din del...
Blir vel omtrent som å servere ribbe til en troende muslim.
Nja, problemet er at disse motorene ikke har noen gode egenskaper. De er derfor svært krevende å trimme til ett godt resultat. Mange har forsøkt i åresvis og med ett ørlite antall unntak så har samtlige feilet stygt. Man bør derfor unngå å bruke den vanlige oppskriften dersom man ønsker godt resultat.

Nei, det blir feil sammenligning. Disse halvhomofile, helgale, alt-annet-enn-seg-selv-hatende, rævsnifferene osv, osv forholder seg til eldgammel overtro, fantasier og syke ting som er helt blottet for relevans etter ca. anno 1850. Jeg forholder meg til kalde fakta. :)

DRømmevovo
31/01/16, 10:05
Jeg satser på ca 300HK i første omgang på orginal råder, kommer til å bytte mye slanger og div om til nye silikonslanger som dere nevner bør være et steg 0 , før jeg starter trimminga, Raser motor så får den rase ! Jeg mener at Svenskene skriver at den tåler 300 Hk målt på bakhjulene , og dette kommer jeg langt under, Tenker jeg havner på nesten 300 Hk målt på svinghjulet, Steg 4 chipppet som jeg har bestemt meg for å bruke skal gi 330 HK , med oppgraderinger av turbo dyser downpipe3" racekat3" eksos3" osv
Dette klarer umulig å levere 330 Hk , Jeg vil tippe på ca 290-300 max , så er ganske sikker på at jeg slipper ras av motor.

DRømmevovo
31/01/16, 10:08
Så nå starter jakten snart på å finne en T5 med et bra servicehefte eller annen dokumentasjon på at bilen er i bra stand!:D

Skårholen
31/01/16, 10:35
Du slipper hvertfall å få 300hk på bakhjulene.. T5 er desverre ikke noe for oss med litt lavere budsjett. Blir spennede å se hvordan dette går.

DRømmevovo
31/01/16, 14:57
Du slipper hvertfall å få 300hk på bakhjulene.. T5 er desverre ikke noe for oss med litt lavere budsjett. Blir spennede å se hvordan dette går.

Mente på hjulene!!!! ikke bakhjulene, selvførgelig.

DRømmevovo
31/01/16, 15:02
Da har det dukket opp en liten forandring på oppsettet , det blir ikke T19 turbo det blir T20 turbo. Jeg håper på å ca 400 hk til under 100 000kr.
Det tror jeg skal være ganske realistisk! Så kommer større turbo og data sprut, den gang jeg har penger til dette, hvis det viser seg at dette er en motor som tåler litt, å jeg slipper å måtte ha bilen på veksted å stadig skru på noe,da går jeg lei å starter at annet prosjekt.
Men jeg er rimelig sikker på å få mye moro med denne bilen!:)

Skårholen
31/01/16, 18:20
400hk burde gå lett for 100 000kr, med god kjørbarhet også. Jeg syns du burde vurdere en EFR turbo som f.eks 7163 med engang jeg, isteden for å tulle bort 10k på en 20t..

turb00le
01/02/16, 07:59
Jeg ville nok sløyfa 19T'en ganske fort, bortkasta penger hvis målet uansett er 400hk.
Tenk også litt på hvor mye jobb det er å tilpasse turboen, på efr turboen må du ha nye rør for olje inn/ut og vann inn/ut.
KRX400 skal være bolt on og ser litt mere anonym ut, ville nok vurdert den for enkelhetens skyld.
Mulig du må bytte ut 850 manifolden med ett "R rør" aka japan rør, dette har litt annen utforming som gir plass til større kompressorhus og skal også ha litt bedre flow.

Datasprut er bortkastet på denne. Jeg ville satt inn en M4.4 hjerne fra V70, søk på tuners rejoice som ligger på volvospeed.
Det har vært kjørt 5-600hk med motronic og det er i sammenligningen gratis mot ett datasprut.

Og uten at jeg skal skrive navnet mitt på det; En 5 cyl motor må veivpartiet balanseres på dersom du endrer vekta på råde/stempel.

DRømmevovo
01/02/16, 20:44
Hei! å tusen takk for det svaret om at men kan bruke en m4.4 hjerne fra V 70, jeg må undersøke nærmere om dette , her er det helt klart mye penger å spare, er litt grøn på dette så trenger hjelp med hva annet som må byttes. Jeg må vel ha hele M4.4 motonic innsprut systemet da ? pluss at det sikkert må oppgraderes, jeg for søke lit på de sidene som ble foreslått! , men er ikke første prioritet dette enda , skal kun prøve å få ca 300-330Hk i første omgang.

turb00le
01/02/16, 20:48
Bare å plugge i boksen... Liten modifikasjon hvis du har ac.

Sent fra min S30 via Tapatalk