PDA

Vis full versjon : Startproblemer Volvo v50



isorvik
26/01/16, 11:05
Hei,

Jeg er ei stakkars jomfru i nød, og er ny her på forumet for og kanskje høre om noen har noen synspunkter om hva som kan feile bilen min.
Jeg har eid en Volvo v50, 06Mod 2,0D. Om det skulle være interresant er kilometerstanden 170000.


Jeg har siden før jul hatt problemer med og få start på min v50. Før jul startet den bare i ny og ne, og en mann på Volvo i Skien sa at disse bilene var ømfintelige på dieselfilter, så vi byttet dette. Når vi tok ut det gamle filteret så han på verksted at det var litt spon i beholderen til filteret, men vi skrudde alt sammen igjen og fikk omsider start på bilen.

Frem til forrige uke har bilen startet bra, tross alt morgener med under -20 grader. Mandag forrige uke skulle jeg starte bilen som vanlig, og ingenting skjedde. Kom opp feilmelding om at el.startsperre var aktivert. Ok, opp på en falck bil og avgårde til Volvoverksted

På volvoverksted fikk dem ikke slettet feilmeldingen, og software på bilen ble slettet og lagt inn igjen. Feilmeldingen forsvant og jeg kjørte hjem igjen med frisk bil. Skal også nevnes at dem fant ut at en glødeplugg var død, men dette ikke ble fikset der, fordi vi heller vil gjøre det selv hjemme. Har brukt bilen daglig både på langtur og kortturer frem til Fredag da jeg skulle på jobb. Volvoen starter ikke.... Jeg får kinnet bilen, men det er ikke antyning til at den vil starte, og batteriet dør ut.

Bilen blir satt på lading frem til Søndag, og vi får startet den etter 3 forsøket. Legger ut på en langtur slik at bilen blir varm. Kommer hjem, stopper bilen, og skal prøve og starte den igjen.... Bilen er død. Nok en gang på lading og ar den stå slik noen timer til.

Igår (mandag) skal jeg starte bilen, og den kinner, men etter 5 forsøk er den atter en gang tom for strøm og jeg gir opp..

Spørsmålet mitt er,

En kamerat som jobber på verksted mener at det er dieselpumpa som må byttes, og dette ikke har noe med den defekte glødepluggen og gjøre...
Er det noen som har opplevd noe lignende, og er enig at det høres ut som pumpa?
Eller finnes det noe jeg bør prøve først før jeg koster på meg den dyre pumpa?

sekse
26/01/16, 11:12
Gammelt batteri?


Sent from my iPhone using Tapatalk

isorvik
26/01/16, 11:15
Nja,.. Vet ikke helt om det er gammelt.. Men det ble sjekket og jeg ble fortalt at batteriet var bra?
Men blir batteriet dårligere når det er gammelt selv om det er fulladet?

Jeg har jo forståelse for at batteriet sikkert ikke liker så veldig godt når man kinner og kinner bilen i -20 grader :-)

Stig-Arne
26/01/16, 11:34
Batteri kan skape de mest utrolige feil.
Og ja, alder har mye å si på batteri. Og havner batterispenningen under 10.5 V, så tar batteriet skade av det, så jo flere ganger batteriet er tomt, jo dårligere blir det.
Bytt batteri og bytt glødepluggen som første skritt.

Men skal jo også sies at, det å finne spon i dieselfilteret er slett ikke bra

holter
26/01/16, 11:53
Kan si meg enig i det med batteri for er utrolig sære på strøm nyere volvo . Men som en test før du kjøper batteri så kan du prøve startkabler . Ta da strøm fra en annen bil og la den gå ca 20 min med kablene på og prøv så og starte . Nå med denne ute temp bør bilen starte uten gløding -men en ny bosch glødeplugg koster rundt 200 kr kjøpt på rette stedet . Du kan jo ha mer spon i dieselfilteret nå -ville tatt det ut og sjekket , er det da spon nå bør tanken renses -hvor nå en det sponet kommer fra .

Stig-Arne
26/01/16, 12:27
Det å bruke startkabler er ingen garanti for å finne ut hva som er feil.
Ofte på svake batteri, så blir den interne motstanden så stor at startkabler ikke nytter.
Er batteriet originalt, så er det ingen vits i å styre mer med det.

holter
26/01/16, 13:37
Har nå altid fått start på biler med den metoden hvor batteriet er dårlig , men bytte av batteri er selvsagt det beste om det er gammelt . Koster heller ingenting og prøve .

isorvik
26/01/16, 19:37
Kan si meg enig i det med batteri for er utrolig sære på strøm nyere volvo . Men som en test før du kjøper batteri så kan du prøve startkabler . Ta da strøm fra en annen bil og la den gå ca 20 min med kablene på og prøv så og starte . Nå med denne ute temp bør bilen starte uten gløding -men en ny bosch glødeplugg koster rundt 200 kr kjøpt på rette stedet . Du kan jo ha mer spon i dieselfilteret nå -ville tatt det ut og sjekket , er det da spon nå bør tanken renses -hvor nå en det sponet kommer fra .



Men når bilen har stått på lading i manfoldige timer, gjør ikke det samme nytta som startkabler?

holter
26/01/16, 19:53
Nei ikke om et batteri er dårlig og ikke tar til seg nok strøm - og med startkabler fra en bil som står og går får en den strømmen som bilen lader -som regel 14,2 volt -et batteri gir bare 12,2 volt . Hvor gammelt er batteriet du har i bilen ?

isorvik
26/01/16, 20:48
Nei ikke om et batteri er dårlig og ikke tar til seg nok strøm - og med startkabler fra en bil som står og går får en den strømmen som bilen lader -som regel 14,2 volt -et batteri gir bare 12,2 volt . Hvor gammelt er batteriet du har i bilen ?

Jeg aner ikke dessverre :(

holter
26/01/16, 21:19
Men prøv med startkabler først - fungerer ikke det kan det være dieselpumpen , men er en for dyr del til og bytte uten feilsøking med vida på et volvo verksted først . Kan sikkert kjøpes fra andre steder -evnt nett til en langt lavere pris , og delenr kan en få på volvo . Kan også sitte samme dieselpumpe i en v50 som f.eks en v70 og finnes mye brukt deler til dem hos huggere . Men greit og finne feilen først -dyrt og bytte deler som kanskje kan være defekte .

Svirre
26/01/16, 23:07
Regel nr. 1: les ut feilkoder. Da får man stort sett en oversikt over hva som kan være feil. Om du har tilstrekkelig med strøm på batteriet, så kan x antall feilstart resultere i en feilkode som må slettes. Å antyde at dieselpumpen ikke fungerer, bare fordi bilen ikke starter, er basert på tynne fakta (i mine ører). Det kan være flere ti talls muligheter til at den ikke vil starte. Kan for alt vi veit, være kondens i dieselfilteret som har fryst når det var så kaldt. Mange muligheter.

Hvis du skal ha startkabler, anbefaler jeg å bruke skikkelige kabler. For tynne kabler fører ikke nok strøm til å takle en oppstart. Du bør også la bilen som du henter strøm i fra, la gå på tomgang i 5-10 min FØR du forsøker å starte bilen. Dette er for å redusere store spenningsforskjeller som oppstår hvis du prøver å starte med en gang. I tillegg skal også motoren og tenningen slås av, før du starter bilen med problemer (startkablene er tilkoblet hele tiden). Hvis du får start på bilen din, la den stå å gå i noen min før du tar av kablene.
Det er viktig å gjøre dette riktig, da du kan ødelegge elektronikk med spenningshopp.

Ellers ønsker jeg deg lykke til :)

holter
26/01/16, 23:59
Starte med det billigste - og som svirre skriver bruke skikkelige startkabler ,slike som ser ut som hyssing har vel mistet halve effekten innen strømmen kommer frem :) En flaske kondensfjerner er heller ikke dumt -men la den få virke litt før et evnt startforsøk . Sjekket litt på dieselpumpe - fant fra 3600 kr til 21000 og ingen av dem var hos volvo :) men kan være så mange ting og vida er da det som gir det mest sikre svaret . Men kanskje du slipper med skrekken denne gangen og kun trenger et batteri :)

Stig-Arne
27/01/16, 11:25
Har nå altid fått start på biler med den metoden hvor batteriet er dårlig , men bytte av batteri er selvsagt det beste om det er gammelt . Koster heller ingenting og prøve .

Har vært borti dette mange ganger.. En kamerat som hev seg rundt å skulle bytte startmotor, den slo ikke inn selv med startkabler, startbooster eller lader.. Helt til vi satte inn ett annet batteri. Da var alt i skjønneste orden.
Så er verdt å merke seg iallefall

Svirre
27/01/16, 11:39
Derfor er det tilnærmet en nødvendighet med grove startkabler. Om man får start på bilen da, så tyder det på dårlig batteri.

holter
27/01/16, 11:45
Har vært borti dette mange ganger.. En kamerat som hev seg rundt å skulle bytte startmotor, den slo ikke inn selv med startkabler, startbooster eller lader.. Helt til vi satte inn ett annet batteri. Da var alt i skjønneste orden.
Så er verdt å merke seg iallefall

Du har sikkert rett men et sted må hun starte og da ville jeg startet med det som er gratis . Når jeg bytter bil så er en av dem første tingene jeg skifter ut batteriet - etter det setter jeg på en klistrelapp med dato så vet neste eier hvor gammelt det er . Vil vel tippe at en stor prosentandel av f.eks naf sine oppdrag er biler med dårlig batteri så fort det blir kaldt ,og da går det i startkabler -startbooster -kondensfjerner -funker ikke det blir det vel og tømme kontoen på et verksted :) Hører nå gjerne fra trådstarter når hun eventuelt får start på bilen -så kan posten bli til nytte for andre også .

isorvik
27/01/16, 11:51
Men prøv med startkabler først - fungerer ikke det kan det være dieselpumpen , men er en for dyr del til og bytte uten feilsøking med vida på et volvo verksted først . Kan sikkert kjøpes fra andre steder -evnt nett til en langt lavere pris , og delenr kan en få på volvo . Kan også sitte samme dieselpumpe i en v50 som f.eks en v70 og finnes mye brukt deler til dem hos huggere . Men greit og finne feilen først -dyrt og bytte deler som kanskje kan være defekte .

Så du mener at en feilsøking vil se om pumpa er gåen? For jeg fikk nemmelilg høre at det ikke gikk ann og feilsøke på dieselpumpa :(

Svirre
27/01/16, 12:08
Så du mener at en feilsøking vil se om pumpa er gåen? For jeg fikk nemmelilg høre at det ikke gikk ann og feilsøke på dieselpumpa :(

En generell feilkodeutlesning vil gi en indikasjon på hva som er galt (hvis det er satt noen feilkoder). Å feilsøke direkte på dieselpumpen kan feilsøkes uten problem, men det krever rett utstyr og kunnskap om det. Målinger ifa rett signal til givere, trykk, mengde, temparatur på drivstoff etc. kan fint leses ut elektronisk, men hvis en sensor ikke fungerer som den skal, må man feilsøke fysisk.
For å vri litt på saken; hvis du har blitt fortalt at det er dieselpumpen som er problemet, hvordan kan vedkommende vite det uten å ha feilsøkt/sier at den ikke kan feilsøkes på? Om dette er et verksted, så syns jeg dette høres ut som ei pengepresse fra deres side.