PDA

Vis full versjon : Bytte automatolje hvert år?



Ditch
25/01/16, 23:13
Hei. Bare lurer av egen interesse:
Er det noen her som bytter olje på automatkassen sin regelmessig istedenfor å flushe hver 60k km?
Leste litt rundt før jeg flushet min, og flere sa de bare tappet oljen fra kassa da de hadde årlig service, da de likevel skulle under å tappe motoroljen.
Det høres og er jo veldig enkelt, men hvorfor gjør ikke flere dette?
Såklart avhenger det litt av årlig kjørelengde og farge på olje etter ett år, men de som gjorde det sa oljen var fin og rød hvert år.
Noen tanker og eventuelt erfaringer?
Og er det noen som har satt på aftermarked filter på returslangen?

Jeg har 4,5 liter olje igjen etter flushen uansett, så tenkte å prøve neste år, men ville bare høre om noen hadde erfaring :)

sveinh
26/01/16, 17:14
Hei. Bare lurer av egen interesse:
Er det noen her som bytter olje på automatkassen sin regelmessig istedenfor å flushe hver 60k km?
Leste litt rundt før jeg flushet min, og flere sa de bare tappet oljen fra kassa da de hadde årlig service, da de likevel skulle under å tappe motoroljen.
Det høres og er jo veldig enkelt, men hvorfor gjør ikke flere dette?
Såklart avhenger det litt av årlig kjørelengde og farge på olje etter ett år, men de som gjorde det sa oljen var fin og rød hvert år.
Noen tanker og eventuelt erfaringer?
Og er det noen som har satt på aftermarked filter på returslangen?

Jeg har 4,5 liter olje igjen etter flushen uansett, så tenkte å prøve neste år, men ville bare høre om noen hadde erfaring :)

Ja, det samme lurer jeg også på. Har sett på youtube at det finnes filter å montere, men hvor får man i så fall kjøpt dette ? Er nok heller ingen dum ide å tappe ut og fylle på ny olje hvert år, da beholder man jo relativt ny og frisk olje på kassa hele tiden, forutsatt at man har en normal kjørelengde pr.år.

volvoRsport
26/01/16, 17:39
RATS (Ringstad Automatic Transmission Service) sa til en kamerat av meg at det ikke var noe poeng med flushing hvis det ble byttet olje på kasse regelmessig, for eksempel hver 60 000km.

Ditch
26/01/16, 22:28
Tror ikke det var utført oljebytte på min før jeg kjøpte den, så jeg prøver heller å være litt føre var, og bytte tidligere. Siden jeg har en dunk stående, vil jeg tappe av oljen om ett år for å sjekke fargen. Er den fin, fyller jeg ny olje og lar det gå to år. Fikk ganske grei pris der jeg kjøpte oljen, så det er ikke en avskrekkende pris å bytte ofte. Bilia derimot..... :eek:

Svirre
27/01/16, 09:58
Forskjellen på flushing og tapping av olje, er at når du tapper oljen under på kassen, så tømmer du bare halvparten av oljen. Flusher du så skyller du igjennom systemet helt til all den gamle oljen har kommet ut.

Jeg ville heller ha flushet girkassen på hver 60 000km fremfor å bytte ut halvparten regelmessig.

Ingen som bytter halvparten av oljen på motoren heller ;)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Per Turbo
27/01/16, 10:24
Nå er det ikke tappeplugg på kassa heller så flush er eneste mulighet. Men mange flusher med bare 4liter istedet for å 16-20 liter som oftest er nødvendig for en fullstendig flush.



Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

Svirre
27/01/16, 10:26
16-20 liter?! Voldsomt med forbruk det var. Dissen bilene inneholder noe rundt 8-9 liter, så vært borti 10-14 liter i forbruk. Bilia beregner 12l ved flushing, så syns det var høyt, Per [emoji14]

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

holter
27/01/16, 10:45
Ble brukt 12 liter på min når jeg flushet i sverige -betalte 3500 kr ,kan leve med det med tanke på hva en kasse koster - var vel en her inne som flushet i nord odal også -der var prisen også 3500 - er uendelig mange muligheter i akershus oslo så skulle ikke trenge lete så lenge etter noen med bra pris . Sitter det ikke tappeplugg på kassa ? står da at det er det i heynes boka for både v70 opp til 07 og for xc 60 -xc 90 , dem kunne da delbytte på min og regner ikke med at dem hadde tenkt og suge oljen ut , men har da ikke sjekket selv ei heller tenkt og gjøre det , enkelte ting får verksted ta seg av og deler en 60 tkm på 3500 blir det ikke så mye pr mil :)

Per Turbo
27/01/16, 18:17
Kjøper 20L i slengen så like greit å dra skikkelig igjennom til den ser ut som en solbergtoddy kontra tjære [emoji12]

Husker jeg rett skulle Gustavsson & Sønner ha i underkant av 4000kr for full flush

Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

Thomazz
29/01/16, 17:17
Betale 3500,- å bytte 60000 km eller hvert 3-4år må være ideelt i mitt hode:-)

Sent fra min D5803 via Tapatalk