PDA

Vis full versjon : Oppsett på T5 motor.



Amundsen T5r
05/07/10, 10:47
Hei. Veit ikke om denna posten hører hjemme her eller motor og gir.

Men! Jeg vart egentlig veldig usikker etter jeg var på gatebil i helga.
Fordi jeg ble anbefalt å bruke originalsprutet og spessial chip til dette oppsettet jeg skal bruke. Mitt mål er da rundt 400-500hk.

Så da spørr jeg dere som sikkert har litt erfaring.
Gidder noen av dere å sette opp ei liste for meg på et anbefalt oppsett? Er altså en 2.0l som skal bygges om til 2.3l
Jeg fikk hvertfall beskjed om å vike unna datasprut da jeg ikke skal ha mere effekt.

TeamBørnOut
05/07/10, 10:59
få denne tråden flyttet a :P

du skal ha 500hk ut av orginal sprutet?
kjøp et grenrør av ajden. ny hx35 med 12er hus. 700cc dyser. nye hråder og nye stempler.

Amundsen T5r
05/07/10, 11:04
få denne tråden flyttet a :P

du skal ha 500hk ut av orginal sprutet?
kjøp et grenrør av ajden. ny hx35 med 12er hus. 700cc dyser. nye hråder og nye stempler.

Hehe. Sa jeg ikke visste hvor den skulle stå:-P ja en kamerat av meg sa jeg fikk ut det. Stemmer det?

TeamBørnOut
05/07/10, 11:05
går sikkert. men mye bedre å kjøpe skikkelig sprut med en gang

Amundsen T5r
05/07/10, 11:26
Å hvorfor er det bedre hvis det funker med originalsprut? Et originalsprut er jo mye mer stabilt. Og man slipper å mappe på nytt etter havari osv... ser ikke helt poenget?:-P

TeamBørnOut
05/07/10, 12:36
jeg ser ikke poenget med å kjøre et gammalt dritt sprut med fordeler fra 1995. hvorfor skulle du havarere? fordi orginal sprutet ikke er bra å hente ut 500hk av? skal du gjøre en endring så må du dra å mappe orginal sprutet på nytt.
å hvem ber folk vike unna datasprut? han som kan mappe orginal chipper?

Morgis
05/07/10, 13:00
500hest så er det veldig behagelig med datasprut med en liten datamaskin ved siden av seg. Man har mye mer muligheter i ettertid og mye mer overvåking av hele maskineriet.
Man ønsker jo at bilen skal ha det ok ved såpass høye effektuutak. ;)

Men ikke umulig å mappe originalsprutet med fordeler til 500hest. bare ikke optimalt.
Har en bekjent som har Steg 4 oppsett fra MTE på originalsprut. 600hest.

Soulair
05/07/10, 13:01
få denne tråden flyttet a :P

du skal ha 500hk ut av orginal sprutet?
kjøp et grenrør av ajden. ny hx35 med 12er hus. 700cc dyser. nye hråder og nye stempler.

Blir det ikke litt feil å anbefale HX35 både til rødblokk og hvitmotor?

TeamBørnOut
05/07/10, 13:09
why? gutten renner sikkert ikke iver av penger når han spør i andre tråder om han kan kjåre med orginale stempler. en hx35 leverer nok luft til 500hk og koster ikke skjorta. men er jo som sagt en drøss av turboer å velge mellom. han får jo ikke benyttet pulsplitt funksjonen optimalt heller. var som sagt bare et forslag til noe som fungerer :)

jonass
05/07/10, 14:38
Hx35 passer fint på alt fra dsm motorer på 2liter til cumminsdiesler.
Og effekt ser det ut som at det skal gå an og få av de ja, billig også;)

OHKorpan.
05/07/10, 20:30
Skal selv hente ut ca 350-400hk ut ifra orginalsprutet (B5204T), Med hjemmesveisa grenrør større turbo og dyser. Men dette kun for å få mersmak, Skal jeg etterhvert ha datasprut (Nira) så skal jeg heller sattse på ei D5 blokk.

ralf2
05/07/10, 20:48
Ikke noe problem å få fordelerløs tenning på t5 sprutet.
Får en boks fra sverige og så kan man kjøre v70 coiler. En på hver syl.

5er sprutet er en del mer avansert en sprutene på 4er. Det spruter bla. på hver syl. Ikke som en 4er som spruter på alle.
Har lest om mange svensker på tpc som mapper opp orginalsprutet på 5er. Problemet er at det krever en del mer kunnskap en 4er.

Jeg kommer nok til å prøve meg på å sende styreenheten til england og få den tilbake med usb inngang. Har da muligheter som datasprut.
Og styreenheten er den samme som bilen er gogkjent med.

Har nå kjørt med mitt orginalsprut i 2år og det har fungert veldig bra.
Det var enkelt og sette sammen og fungerte fra første vridning på nøkkelen.

TeamBørnOut
05/07/10, 21:01
nesten samme sprut som på 6ern. fullsekvensielt på dysedelen. men ikke tennings delen. ja, man kan oppgradere med denne boksen det er snakk om. men hvorfor gidde å koste på det sprutet en eneste krone? Blir som å regumiere dekk! hvem faen gidder det? æsj!

noen bør vell flytte denne tråden også

The Sven
05/07/10, 21:36
Om en skal ha datasprut eller ikke avhenger jo litt av bruken, skal man bruke bilen hele året tar jo originalsprutet hensyn til mye flere parametre enn et simpelt ettermarkedssprut som baserer alt det gjør på en mapsensor og en turtallsgiver.

Njål Nilssen
05/07/10, 22:02
Om en skal ha datasprut eller ikke avhenger jo litt av bruken, skal man bruke bilen hele året tar jo originalsprutet hensyn til mye flere parametre enn et simpelt ettermarkedssprut som baserer alt det gjør på en mapsensor og en turtallsgiver.

Hmm det må da være dinosaur/kina sprut av noe slag... alle sprut jeg har vært borti bruker også IAT og TPS... Det samme gjør Eks. Bosch 4.4 som sitter i 960 og 850... er ikke så avanserte greier.

Edit: Men med ny programvare på et moderne originalsprut har man så å si samme muligheter som på et Motec M800 ser man bort fra loggingsdelen da... Og Bosch boksene kan ikke sies å være noe ustabile gode komponenter i de... Stortsett alle litt mere avanserte sprut basserer seg på samme Motorola chip, så er ikke "noe" problem å legge inn nye programvare som støtter mere oppløsning på tabeller, og knyttede tabeller etc. På 4.4 boksen er det vel ca. 60 inn/utganger som er koblet opp internt selv om ikke alle av dem brukes i en Volvo, så kan man med annen programvare bruke dem til hva det skulle være egentlig...

Amundsen T5r
05/07/10, 22:02
Blir ren bane/herjebil.

Høres ut som det blir datasprut på meg:)
Har mailet litt med Lundgrenracing nå å hørt hva han mener.

Desverre så veit ikke jeg åssen man flytter tråden TBO.

Njål Nilssen
05/07/10, 22:16
Blir ren bane/herjebil.

Høres ut som det blir datasprut på meg:)
Har mailet litt med Lundgrenracing nå å hørt hva han mener.

Desverre så veit ikke jeg åssen man flytter tråden TBO.

Like greit å bruke et seriøst datasprut: med mindre du er en reser på programering og JAVA, og kan lage ny programmvare til Bosch 4.4 eller senere utgaver :P

Jeg vil anbefale Motec om du tar deg råd til det.

GMV
06/07/10, 09:08
Om bilen skulle gått på gaten OG hadde vært en orginal 850/V70 turbo så hadde ikke jeg vært i tvil, da er en sånn Turbo-tuner boks med usb uslåelig. MEN når du sier at du skal ha det i en 245 og som herjebil så hadde jeg også gått for ett ettermarkeds sprut som har utallige med muligheter.

rustan
07/07/10, 17:15
Blir ren bane/herjebil.

Høres ut som det blir datasprut på meg:)
Har mailet litt med Lundgrenracing nå å hørt hva han mener.

Desverre så veit ikke jeg åssen man flytter tråden TBO.

Lundgren kjører jo ikke datasprut på Volvon sin, men han har jo Nira på Saaben.