PDA

Vis full versjon : Startmotor drar ikke rundt - 04' D5



sideburns
24/01/16, 13:36
Plutselig ville ikke startmotoren på vår nylig kjøpte 2004 mod D5 dra rundt. Har sjekket og renset og sprayet kontakten på startmotoren, som vi hadde problem med på vår andre V70. Hører at det klikker i releer rundt om når jeg vrir om nøkkelen, men startmotoren går ikke rundt i det hele tatt. Har hatt batteriet på lading i natt (batteriet er nok ikke veldig bra men skal vel være godt nok til å dra rundt startmotoren i alle fall).

Lurer på om problemene kan ha sammenheng med at jeg har plukket fra hverandre nøkkelen til bilen for å bytte ut fjærmekanismen til selve nøkkeldelen av fjernkontrollen. Jeg gjorde dette uten å røre den delen av nøkkelen som batteriet sitter i. Jeg kjøpte denne http://www.ebay.com/itm/281635425937 og byttet ut det uslipte nøkkelemnet med nøkkelen fra fjernkontrollen. Hvis det jeg har gjort med fjernkontrollen har forårsaket at feks startsperre ikke slår seg av har jeg jo lagt egget, men jeg forstår ikke hvordan det skulle gå til siden jeg ikke kan se at den delen jeg har byttet ut har noen elektrokomponenter.

Er det noen som kan hjelpe med noen teorier her ?

gunnargt
24/01/16, 14:10
Chipen til startsperren ligger i den delen du har byttet ut.

holter
24/01/16, 14:20
Selv om du har hatt batteriet til lading er det ikke sikkert det er bra nok til og dra starter rundt -sett flere her inne med det problemet . Men kan også ha noe med at du har fiklet med nøkkelen og startsperre i den . For og eliminere en mulig feil bruker du startkabler og lar bilen du tar strøm fra stå og gå , la den gå minst 15 -20 min og prøv så og starte . Fungerer ikke det og du har fått ødelagt nøkkel får du kjøpt ny på volvo .

sideburns
24/01/16, 14:21
Takk, før jeg leste posten din fant jeg etter litt romstering mellom gammel kattemat og annet snacks i bunnen av søpla de gamle delene, og etter å ha sett nøyere på dem fant jeg at det var en lyspærelignende sylinder på ca 10x3 mm inni den gamle delen som jeg flyttet over i den nye delen og da virket det. Puh.

gunnargt
24/01/16, 14:23
Takk, før jeg leste posten din fant jeg etter litt romstering mellom gammel kattemat og annet snacks i bunnen av søpla de gamle delene, og etter å ha sett nøyere på dem fant jeg at det var en lyspærelignende sylinder på ca 10x3 mm inni den gamle delen som jeg flyttet over i den nye delen og da virket det. Puh.

Så bra :)

holter
24/01/16, 14:26
Det er den mest lønnsomme rotingen i søppelbøtta du har gjort for en ny nøkkel er slett ikke billig hos volvo -så kjøp deg et nytt batteri for er utrolig sære på strøm disse volvoene -har selv biltema batteri i min -betalte 1040 kr for 90 amt og fungerer utmerket i kulda :)

sideburns
24/01/16, 14:53
Tusen takk for kjappe råd. Første gang jeg skulle bruke den "nye" nøkkelen gikk forresten alle delene i oppløsning, så spørs om ikke jeg må bruke noen dråper lim for å holde skallet rund nøkkelemnet godt sammen. Noen som har prøvd det samme ?

holter
24/01/16, 15:28
Det kan nok være litt variabel kvalitet på disse nøkkelskallene -så et par dråper lim er tingen . Har flyttet over deler på en slik nøkkel og kjøpte den på skruvat den hang sammen -men en tur i gulvet fikser det fort da er det mye løse deler sånn plutselig , men ikke bedre den orginale heller så lim du -ellers får en kjøpt gummi cover til dem det holder delene på plass og da tåler dem en tur i bakken også :)

sideburns
24/01/16, 17:00
-ellers får en kjøpt gummi cover til dem det holder delene på plass og da tåler dem en tur i bakken også :)

Takk for tips! Kan jeg spørre hvor du har kjøpt din gummi?


Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

holter
24/01/16, 17:53
Den kjøpte jeg på ebay . Legge til at jeg måtte modifisere den litt for gikk ikke og legge inn nøkellbladet med et slikt cover -så delte gummi dekselet der nøkkel legges inn og limte det fast der etterpå . Tror volvo selger slike i skinn hvor det er borrelås så en kan stenge etter blader er lagt inn -satt en slik på en av nøkklene til siste v70 jeg hadde og den var nok kjøpt hos volvo . Kanskje bilxstra -mekonomen o.s.v har slikt også .