PDA

Vis full versjon : Enda et dieselvarmer problem 05 V70 D5



Chevelle_68
24/01/16, 13:24
Hei. Eg har en dieselvarmer som har begynt å oppføre seg rart, eller rettere sagt den stopper.
Høsten 2014 begynte e å få ulyder fra varmeren. Det hørtest ut som den hadde gåen lagre eller noe slikt å til slutt stoppet den helt. Så eg kjøpte meg en ny innmat fra Volvo og byttet den. Samtidig passet eg på. Få gjort alt rent. Varmeren funger feilfritt hele den vinter sesongen.
Nå når vinteren nærmet seg igjen og tempen nærmet seg null igjen, synest eg det var rart at den ikke starter av seg sel. Den gjør det til vanligt under 5 eller 3 grader eller dær ikring. Så da prøvde eg å starte den fra inni bilen, men ingen ting skjedde. Sjekket sikring å den var i orden. Dro så på et lokalt værksted å fikk slettet feilkoder. Etter det startet den opp fint. Eg gjekk så inn for å betale å når eg kom ut igjen hadde den stoppet. Startet den igjen fra inni bilen å den startet fint igjen. Kan høre at pumpa starter, den tender for så å begynne å brenne. Kjenner go varme fra eksosen under fronten og tempen i bilen stiger. Så stopper den igjen. Prøver en tredje gang. Den starter på samme måte men ståpper igjen etter 1-2 min. Etter tredje forsøket vil den ikkje starte i det hele.
Får å sleppe å kjøre på verksted hele tiden kjøper eg meg feilkodeleseren fra Biltema. Den får eg slettet feilkodene med å brenneren starter fint igjen, men oppfører seg på samme måte som tidligere at den stopper etter 1-2min.
Hva kan da være problemet med denne, kan det være flammevakten som ikke registrerer at den brenner?
Her er feilkodene eg får opp: CEM - 5F 4F. Start Atemt.

Noen gode forslag?

HD

degocostly
24/01/16, 14:31
Jeg hadde et lignende problem på min, der var det vannpumpa som var dårlig. Kosta ca 700 fra tyskland. Fikk starta brenneren, men gikk bare i ca 1min før den stoppa. Klarte å tvangsstarte pumpa fra diagnoseutstyret til Volvo, men den hørtes rar ut. Feilkoden jeg fikk sa at vifta fikk for høyt signal eller noe, men den gikk som bare det. Vannpumpa gikk på samma krets som vifta, så jeg byttet den og alt ble iorden. Bytta overopphetningsvernet med det samme, da jeg tvangskjørte brenner så mange ganger med dårlig vannpumpe at den stoppa helt.

Chevelle_68
24/01/16, 15:28
Er ikke det da litt rart at eg får opp temperaturen på motoren vist vannpumpa er defekt. Vist den er defekt får eg vel ikke sirkulasjon?

degocostly
24/01/16, 19:18
Fikk opp temperatur jeg også. Min virket, hørte den suste og flyttet vann, men gikk tydeligvis tungt.

Runis
24/01/16, 19:53
når motoren går vil vannpumpa på bilen drive rundt vannet,å du vil få opp temp på kjølevannet.

4x4vinge
24/01/16, 21:11
Hadde også samme problem med pumpa .funka te og begynne med og tok kveld etter en stund og når den var kald funka den igjen

Chevelle_68
24/01/16, 22:30
når motoren går vil vannpumpa på bilen drive rundt vannet,å du vil få opp temp på kjølevannet.

Eg startet ikke motoren.