PDA

Vis full versjon : 855 Import



Skjervik
22/01/16, 23:44
Hallo. Fikk tilbud av mor mi om å kjøpe hennes rustne mosegrodde 855. Den står værfast på en fjelltopp i Norge, men er svenskregistrert. Beløpet er ikke mer enn en tusenlapp.
Har ringt tollen, skatteetaten samt biltilsynet, men ingen kommer med vettuge svar. Jeg vil gjerne ha denne over på Norske skilter etter ferdigstillelse.
Hvor mye kommer dette til å koste, og hvordan kan jeg finne ut av dette? Den kan tidligst bli hentet fra fjellet i Mai tror jeg.

Setter pris på gode ideer.

hgnubel
23/01/16, 07:25
Bruk kalkulatoren på toll.no for "import av kjøretøy". Spiller ingen rolle om den står på en strand i sverige, på et norsk fjell, eller en kai i kina, men skal du kjøre den hjem for egen maskin må du ha norske skilter (enten midlertidige/prøveskilt eller vanlige) på den delen av turen som går på norsk vei.

Svirre
23/01/16, 14:20
https://www.skatteetaten.no/no/Person/bil-og-andre-kjoretoy/importere/regn-ut-hva-det-koster/kalkulator-import/

turb00le
23/01/16, 15:11
Ikke for å være negativ, men det bør være en turbo/t5/t5r/r for at det skal være verdt bryderiet

Sent fra min S30 via Tapatalk

Terje1
23/01/16, 16:23
Som nevnt over bør det være en spesiell bil for at det skal være verdt bryderiet og pengene.
Tusen kroner for en svensk 850 er dyrt (såfremt det ikke er en t5r/r) sammenlignet med at man kan finne en 850 på norske skilter ifra 3000 kroner og oppover.

hgnubel
23/01/16, 19:19
Minsteprisen for avgifter på en svensk 850 er ca 18.000 NOK ser det ut som. Da regnet jeg med en 92-modell registrert i 91, og minste motoren noen gang levert i 850. Den minste motoren kom ikke egentlig før senere, men noen kan i teorien ha byttet motor.

Skjervik
23/01/16, 19:49
Hei. Tusen takk for hjelpen. Dere gir jo bedre svar enn de som tar betalt for dette.
Det er en 1997 855. Vet ikke om det er noe r eller noe med denne, men tviler på det.
Det er 2.5 144hk motoren i den.

Christian
23/01/16, 22:53
Den bilen er nok ikke verdt det det koster å hente den hjem engang, jeg ville sett etter en bil som allerede er norsk.
Det koster mye mer enn det smaker å "fikse" dette problemet.

Daniel V
23/01/16, 23:38
Støtter de som har svart deg over. 850 er blitt så billige i Norge at å ta inn en fra søta bror omtrent ikke lønner seg med mindre det er en lavkm T-5R eller R. 144HKene finnes i bøtter og spann her i landet, så å finne en billig en er ikke noe problem. MEN: hvis dette er en bil med stor affeksjonsverdi for deg, så blir det jo noe helt annet. Hvis det er tilfelle, så sier jeg kjør på og få norske skilter. :) Hvis den ikke har det, så hadde jeg ikke orket å holde på med det.

Daruu
24/01/16, 00:51
Evt kjøp en billig tilsvarende norsk, å ha denne som delebil. Det forutsetter at du har plass og gidder da :p

LOB
26/01/16, 19:48
Bruk "alternativ beregning" for avgiften. Da betaler du en prosentsats av engangsavgiften som blir beregnet slik: bruktpris idag/pris som ny. Hvis modellen kostet 350 000 kr som ny i Norge og normalt bruktpris i dag er 15000 kr så betaler du 4,3% av hva dagens engangsavgift hadde blitt gitt bilens vekt, hl etc:...Dette blir betraktelig rimeligere enn vanlig beregning av engangsavgiften....

volvoRsport
26/01/16, 20:00
Bruk "alternativ beregning" for avgiften. Da betaler du en prosentsats av engangsavgiften som blir beregnet slik: bruktpris idag/pris som ny. Hvis modellen kostet 350 000 kr som ny i Norge og normalt bruktpris i dag er 15000 kr så betaler du 4,3% av hva dagens engangsavgift hadde blitt gitt bilens vekt, hl etc:...Dette blir betraktelig rimeligere enn vanlig beregning av engangsavgiften....

Alternativ beregning er noe man kan søke om etter at man har betalt avgift beregnet på vanlig grunnlag først, for så å evnt. få tilbakebetalt.