PDA

Vis full versjon : 940 (944) H4 lyshorn fungerer men ikke fjernlys-funksjon?



Mainfold
21/01/16, 15:47
Hei, ny her, så dette er min første tråd.

Jeg har merket noe rart med lyktene på min 94' 940, som jeg ikke helt fortstår hvordan og hvorfor det er tilfellet.

Fjernlys-funksjonen i H4-pærene "funker ikke", men når lyshorn brukes (altså når spaken holdes) fungerer det.
Altså, trekkes spaken bak og slippes frem igjen for å skru på fjernlys (som også skrur på H3 fjernlyset i den andre lykta samtidig), blir det ikke noe ekstra lys i H4-pæra (utenom det vanlige nærlyset som allerede er der).. men så lenge jeg holder spaken bake, så får jeg fjernlys-funksjonen i H4 pæra.

Noen som har peilig på hva i all verden det kommer av? Det skal vell ikke være slik nei?

GrøftRenser
26/01/16, 22:45
Hei!

Nå vet jeg ikke hvor kjent du er med disse bilene, men du har vel satt lysbryteren på det jeg kaller "nattmodus", altså at den peker til høyre?
Om den er satt på funksjon "0" så kan du kun bruke lyshorn, ikke sette på fjernlyset.

Eller lyser lampa for fjernlys i dashboardet, når selve lyktene i lyser?

EDIT:
Leste gjennom en gang til, og ser nå at svaret mitt ikke var så mye til hjelp. Beklager...

Svirre
27/01/16, 09:54
Sjekket om det er kun H4 pærene som ikke holder på funksjonen som? Hvis H4 ikke vil holde seg i fulltlysposisjon, men H3 gjør det, så ville jeg byttet reléet. Er egentlig bare bryter og relé som styrer dette, så å finne feilen burde være kurrant :)
Hvis ingenting holder seg på fulltlys, og du har satt vribryteren ved døra i høyre posisjon (kjørelysposisjon), så er det nok hendelen.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Mainfold
31/01/16, 01:45
Fult-lys funker på H3 pæra ja, men det rare er at H4 pæra funker lyshorn på... men IKKE langlyset. Altså, bryteren til høyre, hendelen dras bak; om den holdes bake er det fult lys i både H3 og H4. Sekundet hendelen slippes frem; H3 lyser med fult lys, men H4 returnerer til nærlys.

Det er akkurat dette jeg blir helt forvirra av.. for hadde det vært hendelen som var krepert, hadde det ikke funka i H3 pæra heller. Så burde heller ikke være reléet, siden lyshorn-funksjon fortsatt fungerer.

Serdeles rart problem.

Svirre
31/01/16, 11:54
Forsøk å bytt reléet. Det er det som styrer hovedlysene. Virker som om holdekretsen i reléet ikke fungerer og derfor du får denne feilen.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!