PDA

Vis full versjon : Ettermonterte lys / 1000-metere



SirOlsen
19/01/16, 17:07
Jeg har 2 ettermonterte lys på kufangeren min (XC70 2004 mod). Disse fikk jeg ikke godkjent på EU kontrollen, da disse har Xenon (ble jeg forklart på NAF).

Noen sier at Xenon er lov på slike ettermonterte kastere, men at det er styrken i disse som er problemet.

Er det feks mulig å sette inn Xenon pærer med lavere styrke? Er litt usikker på hvordan dette funker..

Et annet alternativ kunne være å omgjøre disse til halogen. Ser i motorrommet at det sitter to bokser som mest sannsynlig har med dette å gjøre. Ser slik ut:

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/649.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/650.jpg

Går det feks an å avmontere disse to boksene og sette inn en ny sokkel til halogen feks? Råd og tips mottas med takk.

mrstfu
19/01/16, 19:16
Lampa skal være levert med xenon, ikke konvertert. Samlet referansetall for alle lamper skal ikke være over 100, ekstralys skal typisk ha referansetall 17.5.

mrstfu
19/01/16, 19:17
http://www.ekstralys.no/pages/referansetall-fjernlys-og-mer-informasjon

holter
19/01/16, 19:19
Går sikkert og sette inn xenoen med lavere styrke eller halogenpærer , men hvorfor ikke fjerne lampene om du er fornøyd med lyset i dem ellers og sette dem tilbake når du får bilen godkjent ? gratis og liten jobb .

Svirre
19/01/16, 23:51
Lyktene/lampene skal være godkjent for xenon, men ingen blir solgt (av meg beskjent) uten å ha dette levert fra fabrikk. Ergo - du får ikke dette godkjent. Fjern det, vis bilen og montér tilbake om du er fornøyd med lyset slik det er. Hvis ikke, fjern det og kjøp noe annet ;)

SirOlsen
19/01/16, 23:53
Poenget er at de har referansetall 37,5 nå. Dette synes jeg personlig er litt for sterkt, da jeg selv blir blendet av skilt langs veien med disse på. Men ja, jeg vil gjerne bruke disse kasterne ja. Men da med lovlige pærer.
Er det mulig å kjøpe pærer med lavere styrke, for så å komme lovlig innenfor altså?

Klart, det er jo et alternativ å ta dem av, for så og sette dem på igjen. Spørsmålet er jo om dette fremkommer i noe form for register (feks. autosys) at jeg har fått påpakk på dette på en EU kontroll, og at jeg dermed kan få trøbbel dersom jeg skulle bli stoppet i rutinekontroll langs veien ved en senere anledning.

En annen ting jeg mistenker, er at siden hovedlyktene mine også har orignalt Xenon i seg, at da totale referansetall med det blir høyere. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

SirOlsen
19/01/16, 23:54
Lyktene/lampene skal være godkjent for xenon, men ingen blir solgt (av meg beskjent) uten å ha dette levert fra fabrikk. Ergo - du får ikke dette godkjent. Fjern det, vis bilen og montér tilbake om du er fornøyd med lyset slik det er. Hvis ikke, fjern det og kjøp noe annet ;)

Kontrolløren på NAF sa til meg at jeg ville få disse godkjent, om jeg fikk satt inn halogenpærer i dem (ekstralysene altså).

Svirre
20/01/16, 00:01
Kontrolløren på NAF sa til meg at jeg ville få disse godkjent, om jeg fikk satt inn halogenpærer i dem (ekstralysene altså).

Da er det bare å bytte pærer om det er det eneste han har sagt. Hvis det er ref.tall på 37,5 på lyktene, så blir det også feil. Om det ikke er nevnt, er det bare å bytte og håpe at det ikke blir lagt merke til. Hadde jeg vært deg, hadde jeg demontert hele lyssatsen og vist bilen uten. Da kunne jeg heller spekulert i hva jeg skulle hatt foran på bilen, når den er eu-ok.

SirOlsen
20/01/16, 00:04
Ja, det er nok kanskje det letteste. Lyktene synes jeg er pene på bilen, men jeg synes de blir litt i overkant sterke i lysstyrken.
Blir jo, som nevnt, blendet av skilt langs veien om jeg har de på :)

Svirre
20/01/16, 00:08
Ja, det er nok kanskje det letteste. Lyktene synes jeg er pene på bilen, men jeg synes de blir litt i overkant sterke i lysstyrken.
Blir jo, som nevnt, blendet av skilt langs veien om jeg har de på :)

Demontér, vis bilen, montér tilbake og bytt ut pærene med halogen. Kanskje du endrer mening om lysstyrke ;)

holter
20/01/16, 00:10
Enkleste nå er og skru dem av -så har du 2 år til neste eu ,innen da kan du ha byttet bil og dem sjekker ikke pærer etter veien om en blir stoppet , tror det er minst 10 år siden jeg sist ble stoppet i kontroll så om du ikke er en del av råner miljøet i kristiansund N går det vel bra :)

Svirre
20/01/16, 00:14
Enkleste nå er og skru dem av -så har du 2 år til neste eu ,innen da kan du ha byttet bil og dem sjekker ikke pærer etter veien om en blir stoppet , tror det er minst 10 år siden jeg sist ble stoppet i kontroll så om du ikke er en del av råner miljøet i kristiansund N går det vel bra :)

Du skal aldri si aldri. Fikk påpek fra en aspirant om at jeg ikke kunne ha usa-blink på V70'n jeg kjører. Det var det oransje sidemarkeringslyset på bilen min han hang seg opp i :p