PDA

Vis full versjon : Programmering ved spjeldbytte V70 2001



GeorgFO
18/01/16, 21:50
Hei, etter litt feilsøking og MAF-bytte tyder alt på at spjeldhuset mitt fjusker.
Det jeg lurer på er om det i alle tilfeller trengs oppdatering av software ved spjeldhusbytte (vurderer å kjøpe et brukt et på skroten).
I tilfellet, er det noen som tar på seg en slik jobb i Hedmark, eller er det kun merkeverksted som tar seg av dette?
Takk!

FroBe
18/01/16, 23:02
Slik jeg har forstått det så skal Volvo ha lagt inn ny software på alle disse gamle bilene for å redusere ETM-problemene, så hvis du finner et brukt spjeld som har samme software som bilen kan man bytte uten problemer.
Kjøper man nytt så er det ofte ikke samsvar med software, og det må programmeres hos Volvo-merkeverksted.

Selv oppgraderte jeg mitt spjeld med ny type sensor hjemme, da slapp jeg å forholde meg til software-usikkerhet.
Man finner også flere firma som kan reparere eller modifisere slike gamle ETM (Xemodex osv).

henrik940
18/01/16, 23:21
Skal få gjort dette nå, Volvo-verksted skal ha rundt 1000kr.

Svirre
19/01/16, 00:39
Kun de som har tilgang med VIDA på verksted som kan utføre denne jobben (ikke privatpersoner da en omprogrammerings-SW må ordnes). Så ja, du står kun igjen med merkeverksted.

GeorgFO
19/01/16, 09:15
Har bestilt et brukt gasspjeld nå. Får prøve å plugge det i å ser om det går? før eventuell timebestilling hos merkeverksted?
Takk for svar!

Svirre
19/01/16, 09:23
Det kan jeg å forhånd si at det ikke går. Spjeldets ID blir programmert inn i bilen styreenhet. Kjenner ikke styreenheten igjen denne, så vil den ikke gå normalt.

GeorgFO
19/01/16, 09:24
Det kan jeg å forhånd si at det ikke går. Spjeldets ID blir programmert inn i bilen styreenhet. Kjenner ikke styreenheten igjen denne, så vil den ikke gå normalt.

Da så! Da blir det en telefon til Bilia fortløpende...

FroBe
19/01/16, 09:26
Litt arbeid å bytte frem og tilbake, men det skader ikke å teste om du kan droppe programmeringsjobben.
Enten så virker det uten problemer, eller så får du knapt start på motoren, da må du bytte tilbake eller frakte bilen til Volvo for programmering.

For å sitere Madass:
"Google sier at brukte ETM kan byttes mellom biler, men man bør ikke kryssbytte turbo/na-modeller.
Jeg er usikker på hva som skjer hvis en ETM har fått software-oppdatering og en annen ikke har denne oppdateringen.


Gasspjeldene på turbo og ikke turbomotorer er ikke like i det hele tatt, og vil ikke fysisk passe på bilen.
Uten å ha sjekket opp i det, tror jeg det finnes bare to typer spjeld til disse bilene - nemlig for turbo og ikke turbo.

Tidligere var ETM en egen styreenhet/modul, men pga styringsproblemer er denne nå omgjort til en slaveenhet styrt av ECM. Dette har blitt gjort med programvareoppdateringer.
Uten å si det helt sikkert, vil en brukt ETM som allerede er omgjort til slave ville kunne funke å montere i en bil uten programvare.
Men i en bil som ikke har fått denne programvare, må mest sannsynlig ny programvare lastes - slik det må med alle moduler som monteres."

Du bør også bytte pakningen når du bytter ETM.

Hadde vi bodd i USA ville bytte av ETM vært gratis:
http://www.side3.no/motor/volvo-risikerer-milliardsmell/384243.html

Denne tråden har flere linker til dokumentasjon om problemene med dårlig ETM (1999-2001), og hvordan disse kan repareres/oppgraderes:
http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM

GeorgFO
19/01/16, 09:31
Litt arbeid å bytte frem og tilbake, men det skader ikke å teste om du kan droppe programmeringsjobben.
Enten så virker det uten problemer, eller så får du knapt start på motoren, da må du bytte tilbake eller frakte bilen til Volvo for programmering.

Du bør også bytte pakningen når du bytter ETM.

Forholdsvis greit å komme til på 2.4 motoren, har vært ute med spjeldhuset for rens, tok meg 10 min.
Tar den telefonen til Bilia, så får jeg heller avbestille om jeg er så heldig at spjeldhuset responderer normalt med bilen.