PDA

Vis full versjon : Vifte på varmeapparatet stopper ikke



geeri
15/01/16, 20:24
Hei.

Har en Volvo V70 2001 mod. Der sitter det ei lita vifte i klimaapparatet som ikke stopper å gå selv om bilen har stått stille i flere timer.
Noen som vet hva dette kan være?

holter
15/01/16, 20:47
Den skal være slik men flere timer skal den kanskje ikke gå , men tid er relativt sies det -har vel ikke tatt tiden på min men går lenger om det regner ute eller som nå med fukt av snø - sjelden den går når fruen får shoppet ferdig og det tar sin tid :) men den stopper vel ? eller går den døgnet rundt ?

geeri
15/01/16, 20:54
Har stått å gått i 5-6 timer nå og hadde vist gått i hele natt etter det fruen sa.

holter
15/01/16, 21:03
Da har du enten flom i bilen eller en feil :) Heller ikke normalt i dette været , er vel omtrent samme temp ute der du er som her - så du bør få lest ut feilkoder . Du kan prøve og koble av strømmen på bilen sånn en times tid og håpe den kommer på bedre tanker men tviler på det hjelper ,men koster om ikke annet ingenting. har ikke hatt den feilen selv men kanskje noen andre her inne vet en enkel fiks for det .

Nordbo
17/01/16, 10:48
Dersom dette gjelder varmeapparatvifta så er det mulig denne tråden kan være til hjelp. http://forum.vccn.no/showthread.php?71501-L%C3%B8st-Varmeapparatvifta-stopper-ikke

geeri
17/01/16, 13:00
Nei, det er den lille vifta som suger inn luft fra kupeen som sitter bak på ECC enheten som ikke stopper å gå.

FroBe
17/01/16, 13:26
Hver gang du åpner døra så aktiviseres litt av elektronikken i bilen, og den slås ikke av før flere minutter etter du tar nøkkelen ut av tenningen og dørene ikke er blitt åpnet/lukket.
Både kupebelysning og temperatursensorviften startes, men kupebelysning slukkes først mens den lille viften fortsetter å gå.

Når viften er ren og med oljede lagre så merker man knapt lyden, er den full med støv og med tørre lagre er lyden merkbar.

Svirre
17/01/16, 14:28
Er dette noe som man enkelt kan åpne opp og rengjøre selv?

geeri
17/01/16, 14:29
Hvor lenge skal den lille vifta svirre å gå da? Har gått i 3 døgn nå.

holter
17/01/16, 14:52
Den kan gå kanskje 1 time eller 2 om en skal tro boka til min bil .

geeri
17/01/16, 15:16
Har fått lest ut feilkode og det er CCM 003 om dette er noe som kan hjelpe.

Svirre
17/01/16, 15:17
CCM-0003 Blower fan motor passenger compartment temperature sensor. Faulty signal
CCM-0003 Evaporator temperature sensor. Signal too low

FroBe
17/01/16, 16:36
Den kan gå kanskje 1 time eller 2 om en skal tro boka til min bil .

Min sensorvifte stopper maks 5 minutter etter jeg har tatt ut nøkkelen og ikke åpnet dørene.
Åpner jeg døren starter den igjen.

Mulig det er forskjell hvis det er dieselvarmer montert i bilen, da vil vel temperaturmålingen foregå over lengre tid.

Hovedviften i klimaanlegget kan begynne å gå 50 minutter etter man parkerte bilen for å tørke ut AC, men dette skjer kun når det er varmt i været.

holter
17/01/16, 16:59
Boka sa ikke vil gå men kan gjøre det :) Har sikkert noe med temp -luftkvalitet og hva annet den sjekker , men skal da ikke gå i flere dager heller . Sjekk med volvo om disse pannelene er like i alle opp til 07 , så finner du deg et brukt hos en av firmaene i oslo som selger brukte volvo deler . Enkelt og skifte er det også og trenger ikke laste sw for bytte -skiftet selv på en 03 p.g.a defekt regulator for varme .