PDA

Vis full versjon : Cruise controll 2003 v70 2,4D



René Fredriksen
14/01/16, 17:05
Hei.
Jeg har ikke cruise controll i min v70 og det plager meg litt (endel) lest litt her på forumet om dette og så vidt jeg har kommet fram til er det bare og sitte i en knapp og programmere dette.

Fikk her forleden dag en feilkode i vida (husker ikke helt hva) men mangler signal fra cruise controll eller noe.

Spørsmål 1: Er det da allerede programmert inn cruise controll i min styreenhet? Eller kan man faktisk få feilkode på cruise controll uten og ha det?

Spørsmål 2: hvordan montere man knappen i rattet egentlig? Ser ikke ut som dekselet der er løst på venstre siden, eller må man av med airbag for og gjøre det? Og er det allerede koblet opp kontakter der?

Ps: det er byttet DIM i bilen til 2004 DIM dette er gjort for 2år siden hos Volvo, vet ikke om kanskje cruise ble lagt inn da. Gamle eier visste ikke noe

FroBe
14/01/16, 17:43
Her er en litt eldre tråd om installasjon av software for cruise kontroll:
http://forum.vccn.no/showthread.php?4718-Pris-p%C3%A5-Cruise-Control-Software&highlight=cruise

Disse monteringsanvisningene har også noen instruksjoner om krapper i ratt:
http://accessories.volvocars.com/sv-se/V70(00-08)/InstallationInstruction/Document/VCC-150137-1/2001/2.4T/Automatic/default/V70%20(00-08)%202001
http://accessories.volvocars.com/sv-se/V70(00-08)/InstallationInstruction/Document/VCC-288140-1/2001/2.4T/Automatic/default/V70%20(00-08)%202001

aarnes
14/01/16, 22:54
Kort forklart, selvom FroBe har postet mye nyttig:

Du må sette inn knapp, deretter til Volvo å laste software. Denne softwaren er en av de dyreste hos Volvo, rundt 5000kr. (!)

René Fredriksen
15/01/16, 00:43
Kort forklart, selvom FroBe har postet mye nyttig:

Du må sette inn knapp, deretter til Volvo å laste software. Denne softwaren er en av de dyreste hos Volvo, rundt 5000kr. (!)

Ja det vet jeg i utgangspunktet, men det jeg lurte på var siden jeg har fått en feilkode på cruise controll så lurte jeg på om det var mulig jeg kanskje hadde det men ikke knappen om du skjønner :) eller om man faktisk kan få feilkode på noe som ikke er programmert

aarnes
15/01/16, 07:57
Ja det vet jeg i utgangspunktet, men det jeg lurte på var siden jeg har fått en feilkode på cruise controll så lurte jeg på om det var mulig jeg kanskje hadde det men ikke knappen om du skjønner :) eller om man faktisk kan få feilkode på noe som ikke er programmert

I utgangspunktet ikke, om du poster nøyaktig feilkode her så blir det litt enklere å svare.

René Fredriksen
16/01/16, 20:14
Den feilkoden jeg får opp er ECM-9210 cruise control - Faulty signal


Edit: måtte ta knekken på Leifen ;)

aarnes
16/01/16, 23:34
Den feilkoden jeg får opp er ECM-9210 cruise control - Faulty signal


Edit: måtte ta knekken på Leifen ;)

Tja, det KAN jo være at bilen din har fått nytt ratt tidligere, og at det har blitt satt inn uten knapp for cruise?
Feilkoden sier :
Kommunikasjonsfeil i CAN-nettet eller defekt rattstyreenhet (SWM).

Send meg kjennetegn på tralla di så skal jeg sjekke litt

René Fredriksen
16/01/16, 23:38
Bilen heter så fint HF22570 og er en 2002 model tysk importert, merkelig at det skal være defekt rattstyreenhet. Alt virker helt fint :p rattvinkel sensor og knapper virker helt i orden

aarnes
16/01/16, 23:40
Bilen heter så fint HF22570 og er en 2002 model tysk importert

KG01 CRUISE CONTROL Without Cruise control

Så her er det nok noe annet som er feil desverre :-)

René Fredriksen
16/01/16, 23:43
Hmm spesielt. Lurer på hva som ligger og lusker bak kulissene her :/

Svirre
17/01/16, 01:12
Lite skudd fra hofta her, men kan det være at du rett og slett ikke har knapper? Søkte opp feilkoden, og kom over dette innlegget som omhandler det samme:
http://forums.t5d5.org/topic/17916-high-mileage-faulty-d5-worth-a-punt/#entry205609

Siden han påpeker konkret at det er knappene feilkoden referer til, så kan det være et forsøk å innstallere disse om du ikke har fra før.

René Fredriksen
17/01/16, 12:29
Lite skudd fra hofta her, men kan det være at du rett og slett ikke har knapper?

Ja det stemmer, jeg har ikke knapper for cruise controll siden så vidt jeg vet bilen ikke er utstyrt med det, men har knapper til radioen på rattet da, jeg kan jo prøve og se om jeg får fatt i knapper til cruise controllen da. Hvordan eventuelt monterer jeg de? Tar av airbagen først da eller?

Svirre
17/01/16, 12:38
Ang. montering så sjekk ut innlegget til FroBe lenger opp her. Der får du instrukser på for sportsrattet og "kringlerattet".

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!