PDA

Vis full versjon : Lekkasje varmeapp. 940



Instruktionsbok
04/07/10, 20:20
Ja, det var som svarte! Styrte på under/rundt rattet idag, og la merke til vann rundt på sparkeplata over pedalene, tilsynelatende frostvæske altså. Fant etterhvert ut at det tydligvis har lekket ei god stund fra et sted rundt slangene i torpedoveggen. Typisk! Rett før vi skal på ferie ei uke!:mad: Jaja, uansett, er det noe som er typisk for 940 som lekker der som jeg kan sjekke med en gang? Kraner? Radiator? Eller er det bare å trø inn hodet å lete etter beste evne?
Noe en må se opp for ved demotering av saker der inne?
Håper på kloke råd :)
Mvh Johan

volvoRsport
04/07/10, 20:22
Sikkert varmeapparatkrana, evnt. slanger fra kran til register.

Instruktionsbok
04/07/10, 20:28
Sikkert varmeapparatkrana, evnt. slanger fra kran til register.

Alright, krana er der wiren der slutter, er det ikke? Den eneste wiren som er rundt der, aye? Slangene så ganske greie ut, men mener å huske det var dråper rundt omkring der wiren slutta.
Takk for svar, volvoRsport :)

ChrML
04/07/10, 20:48
Krana er der wiren er, ja. Typisk feil på 740/940 at den lekker. Sjelden at selve varmeregisteret begynner å lekke.

Bestill en ny på Volvo å bytt. Ganske dyr, koster vel 700 kr, men bedre enn å kjøpe brukt for veit jo ikke hvor lenge en brukt en holder eller om den lekker. De begynner å lekke før eller seinere uansett. Ganske fort gjordt å bytte.

Instruktionsbok
04/07/10, 20:52
Krana er der wiren er, ja. Typisk feil på 740/940 at den lekker. Sjelden at selve varmeregisteret begynner å lekke.

Bestill en ny på Volvo å bytt. Ganske dyr, koster vel 700 kr, men bedre enn å kjøpe brukt for veit jo ikke hvor lenge en brukt en holder eller om den lekker. De begynner å lekke før eller seinere uansett. Ganske fort gjordt å bytte.

Gode greier. Får gjort dette snarest, leit å dra på ferie ei uke imorra, men jaja.
Forresten, lekker disse konstant? Eller bare ved åpning lukking?
Takk for svar, ChrML

ChrML
04/07/10, 20:57
Gode greier. Får gjort dette snarest, leit å dra på ferie ei uke imorra, men jaja.
Forresten, lekker disse konstant? Eller bare ved åpning lukking?
Takk for svar, ChrML
Lekker nok konstant. Gjør sikkert ikke noe å kjøre med dette ei uke til, men er jo et lite søl å få tørket opp dette igjen. Må ha ut alle matter og få vasket skikkelig, er noe griseri.

volvoRsport
04/07/10, 21:04
Lekker nok konstant. Gjør sikkert ikke noe å kjøre med dette ei uke til, men er jo et lite søl å få tørket opp dette igjen. Må ha ut alle matter og få vasket skikkelig, er noe griseri.

Ligger det forlenge blir teppet også farget av kjølevæska.

Instruktionsbok
04/07/10, 21:07
Lekker nok konstant. Gjør sikkert ikke noe å kjøre med dette ei uke til, men er jo et lite søl å få tørket opp dette igjen. Må ha ut alle matter og få vasket skikkelig, er noe griseri.

Oki. Ser frem til en skikkelig kattevask da.
Bare for å være sikker, er krana der den nederste av de to slangene går inn?
9447891 iflg. Vadis (fikk dog opp et 3xxxxxx tall, overgangsnr.?)

boman
04/07/10, 21:15
Er garantert krana di som lekker.
Du bør også bytte slangene. For da kan du skjære av de gamle slangene.
De sitter noe helt for j****. Jeg brukte 4-5 timer på å prøve å få de løs når jeg bytta min (i 10-15 grader midt på vinteren) og når jeg til slutt fikk de løs og bytta kran (og etter å skaffa nytt feste på krana, fordi det knakk pga litt for hard behandling til å være så kaldt) så viste det seg at slangene var blitt ovale så de også lakk.

Så spar deg for myyyye jobb ved å bytte begge slangene samtidig og en stanley kniv som du kan skjære de opp med.

Edit: Jeg hadde forresten kjølevæske på gulvteppet bak førerstolen også, så er greit å legge masse aviser eller noe for å hindre at det kommer bakover (hvis det ikke alt er for seint).

Instruktionsbok
04/07/10, 21:31
Er garantert krana di som lekker.
Du bør også bytte slangene. For da kan du skjære av de gamle slangene.
De sitter noe helt for j****. Jeg brukte 4-5 timer på å prøve å få de løs når jeg bytta min (i 10-15 grader midt på vinteren) og når jeg til slutt fikk de løs og bytta kran (og etter å skaffa nytt feste på krana, fordi det knakk pga litt for hard behandling til å være så kaldt) så viste det seg at slangene var blitt ovale så de også lakk.

Så spar deg for myyyye jobb ved å bytte begge slangene samtidig og en stanley kniv som du kan skjære de opp med.

Edit: Jeg hadde forresten kjølevæske på gulvteppet bak førerstolen også, så er greit å legge masse aviser eller noe for å hindre at det kommer bakover (hvis det ikke alt er for seint).

Hehe, okay. Forhåpentligvis rekker jeg volvo-forhandleren før vi reiser, så det ligger klart når vi kommer hjem. Eneste jeg er litt usikker på er om det er rett del jeg ser på inne på Vadis.. Heter jo åpenbart Valve, en sak som står rett gjennom torpedoveggen, og foran denne er det en Adapter sak, dette som er festet som med litt håndmakt kan knekke? Kanskje bestille den og?
Ser ut som det har lekket ei stund, uheldigvis. Jaja.

boman
04/07/10, 21:57
Nei, trenger ikke bestille den, ikke får du den løst heller. Det er en annen del en den jeg knakk du kan bestille løst (mener jeg å huske). Den knakk fordi jeg var iskald på fingerene og plasten var enda kaldere og var lei av å skru i kulda... Da er det en naturlov som sier det skal gå galt og knekke.. :p

Mine tips for at det skal gå enklere:
- Kjøp nye slanger så du lett kan skjære løs de gamle (er lettere å komme til krana når begge slangene er tatt bort, selv om du ikke trenger å bytte den øverste)
- Kjøp også nye slangeklemmer (og kjøp deg en sånn (http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Skrutrekker-og-bits/Skrutrekker-for-slangeklemmer/) om du ikke har)
- Og for all del, tapp kjølevæske i motorrommet, før du skjærer løs slangene.

ChrML
04/07/10, 22:00
Trenger ikke å tappe all kjølevæska. Bare løsne slangene fra torpedoveggen (merk hvem som er koblet hvor) og lar det lille som renner ut renne ut på gulvet (bare å skylle etterpå). Så setter du krana på fullt og blåser ut kjølevannet i kupeen med trykkluft så det spruter ut det andre hullet. Eller støvsuger det ut med en industristøvsuger.

Så er det bare å etterfylle litt etterpå.

boman
04/07/10, 22:05
Trenger ikke å tappe all kjølevæska. Bare løsne slangene fra torpedoveggen (merk hvem som er koblet hvor) og lar det lille som renner ut renne ut på gulvet (bare å skylle etterpå). Så setter du krana på fullt og blåser ut kjølevannet i kupeen med trykkluft så det spruter ut det andre hullet. Eller støvsuger det ut med en industristøvsuger.

Så er det bare å etterfylle litt etterpå.

Ja, selvfølgelig. Og sett en annen slange ned i en bøtte før du blåser reint varmeapparatet så du slipper kjølevæske i hele motorrommet..

9447891 Varmekran
1308381 Nedre slange
1308382 Øvre slange

Når jeg kjøpte dette i januar så kosta krana ca 700 og begge slangene kosta totalt ca 300.

Janus
04/07/10, 22:06
Krana mi lekker også..dritt.

boman
04/07/10, 22:07
vær glad du oppdaga det nå som det er sommer .. :)

til trådstarter:
hvis du ikke får fiksa det før du drar på ferie (og hvis du skal bruke bilen) og vil hindre mer kjølevæske å renne inn i bilen, kan du jo koble av varmeapparet (er jo varmt ute nå) ved å koble slangene som går inn i kupeen i motorrommet sammen ;)

Instruktionsbok
04/07/10, 22:31
Okay, så, jeg bestiller kran + slanger. Blåse inn det ene hullet, fra motorrom-siden og sette slange på den andre, ned i bøtte, check! Krana på fullt, kan man justere den fysisk på selve krana eller bare full guffe på alt på vifte-nivå og varme? Bilen blir stående en ukes tid, null stress :)
Men takk for gode svar alle mann ;) Ser frem til en knotejobb neste helg eller noe!
Edit: ser jo nå at det selvfølgelig gjelder å tappe fra motorrommet :rolleyes:
Skal jammen meg svinge innom Biltema å se om dem har slikt et skruejern for slangeklemmer også! :)
Mvh Johan

Anders-
04/07/10, 23:44
Du bør være så utrolig takknemlig for at det ikke er registeret ditt...

Legger ved noen mimrebilder fra jeg bytta mitt

http://hamborgs.no/bil/940/IMG_5619.JPG

http://hamborgs.no/bil/940/IMG_5622.JPG

ChrML
05/07/10, 05:28
Du bør være så utrolig takknemlig for at det ikke er registeret ditt...

Legger ved noen mimrebilder fra jeg bytta mitt

Det er mye lettere å bytte varmeregister hvis man ikke har klima som du har. Trådstarter har manuellt siden han har wire og kran inni bilen.

boman
05/07/10, 15:43
Det er mye lettere å bytte varmeregister hvis man ikke har klima som du har. Trådstarter har manuellt siden han har wire og kran inni bilen.

Det er fortsatt en mye større jobb.

ChrML
05/07/10, 18:46
Det er fortsatt en mye større jobb.
Yup, mer jobb en å bytte krana. Men ikke så veldig mye jobb, må bare av med hele midtkonsollen.

TeamBørnOut
05/07/10, 18:47
enkel jobb. men man sitter alltid igjen med "knirking" når man er ferdig :P noe som er jævelig kjedelig i en så myk bil...

ChrML
05/07/10, 18:51
enkel jobb. men man sitter alltid igjen med "knirking" når man er ferdig :P noe som er jævelig kjedelig i en så myk bil...
Interiørknirken ble drastisk redusert når jeg monterte fjærbeinstaget :p. Nesten ikke noe knirk nå lenger faktisk selv om jeg har hatt frahverandre alt foran der. Var litt nøye med å feste alt av ledninger og bruke sånne skummatter der ting gnisser så ingenting ligger å gnisser og lager stygge lyder :p.

Men virker som nyere 940 knirker mindre originalt enn eldre 940 og. En 1992 modell 940 til Yngste Haugerud knirket noe sykt i forhold til min gjorde originalt.

TeamBørnOut
05/07/10, 18:59
spørs hvordan de er kjørt. min 940 var lydløs helt frem til jeg begynte å gi gass i svingene forgje uke! plasten har ikke sprekt enda. men er vell like før den deler seg i taket :D skal slenge inn bur snart så jeg slipper. men vanskelig å holde seg nå som det er pent vær :D

Instruktionsbok
12/07/10, 17:50
Aj aj, mye action siden sist her! Misunner deg ikke den jobben der, Anders-, hehe, måtte ut med alt så og si? Jah, er jo manuelt klima, men varmeregisteret har jeg lite snøring på, så hendig at det ikke var der det lakk, for min del :)
Sitter bare å klør i fingerne nå etter å komme seg hjem i garasjen! Litt kjipt med familieferie når man har to-do stuff i heimen! Men men, ennå ei lita uke igjen i hvertfall.

boman
12/07/10, 22:05
Varmeregisteret er jo like 'enkelt' å bytte. Er ikke noe hokus-pokus det heller (er bare mye mer jobb i demontering) ;)

Instruktionsbok
13/07/10, 19:50
! Har nå drevet på i en god time med dette dritet, og for noe puttel, trangt å helsikke! Skruene i slangeklemmene skruer seg heller ut enn å løse opp klemma :mad: Men men, driver å skal ta ut krana, men den vil ikke, har vridd den godt og vel 90 grader nå, mot høyre, men ikke snakk om. Så på den nye at det er tydeligvis spor på den, men vor mye må jeg vri den for å få den ut? Og hvordan deler jeg krana fra den delen som wiren'e sitter på?
Takker for alle svar! :)

boman
13/07/10, 20:45
Mener å huske at det er ca 90 grader mot klokka.
Mener det bare er noen klips for å dele den. Det var disse jeg knakk, men nå er det varmere ute så de tåler nok litt mer ;) hehe

Instruktionsbok
13/07/10, 20:47
Mener å huske at det er ca 90 grader mot klokka.
Mener det bare er noen klips for å dele den. Det var disse jeg knakk, men nå er det varmere ute så de tåler nok litt mer ;) hehe

Alle tiders, får ut å ta noen forsøk til!

Instruktionsbok
13/07/10, 21:18
Svarte steike! Fikk ut driten, men knakk jo så klart den ene haken som holdt den på plass. Typisk. Er det samme som du knakk, boman? En mothake som holder den justereren imot krana? Kan vel kanskje lime dette, eller blir det jallamekk?
Takk for svar!

boman
13/07/10, 21:30
Høres ut som samme del ja.. Er det den delen som ikke følger med krana?
Vet ikke hvordan det blir å lime det, men vil tro en ulimt holder bedere, hehe.

Instruktionsbok
13/07/10, 21:32
Høres ut som samme del ja.. Er det den delen som ikke følger med krana?
Vet ikke hvordan det blir å lime det, men vil tro en ulimt holder bedere, hehe.

Hehe, faen alså, kjipt å rake inn dørene hos Volvo hver dag :rolleyes:
Men men, jepp, samme del, hvor mye ga du for den, om du husker? Fikk ikke med ny pakning forresten, men det er vel ikke pes å bruke den gamle? Den var hel og fin, ingen hull der det ikke skulle være. Litt strukket i inner-ringen bare..
Edit: Får ut å ta av resten av slangene, meget, meget godt tips det med å bare skjære de av, boman, de satt som fjell! Blir vel Volvo og Tess imårra, slangeklemmer må man jo ha nye av nå som de deler seg i alle himmelens retninger.

boman
13/07/10, 21:39
Jeg bytta heller ikke den skumpakningen, om det er den du mener.
Er usikker på om den har et eget dele nr den delen (jeg tror) du har knekt.

Instruktionsbok
13/07/10, 22:15
Jeg bytta heller ikke den skumpakningen, om det er den du mener.
Er usikker på om den har et eget dele nr den delen (jeg tror) du har knekt.

Jess, den jeg tenkte på. Hm, for meg ser det ut som #43-Adapter i Vadis, delenr: 3537425 På den sitter det ei lita hake som klipser inn på krana, den knakk.

JørnM_940
05/09/11, 10:52
Kosta den mye på volvo den som wiren er festet til, som er festet til krana? Hva er den wiren som går horisontalt ut fra toppen på dette? Er det noe selvregulering av noe slag?

JørnM_940
07/09/11, 12:43
Ringte volvo nå, skulle ha 650 kr for den plastsaken:o

joko5
07/11/12, 11:19
har nå fått dette problemet på min 940. er det denne http://www.bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1571&List=1&Level=1&ProductID=20218 folk bytter? og i tillegg slangene?

volvoRsport
07/11/12, 12:35
har nå fått dette problemet på min 940. er det denne http://www.bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1571&List=1&Level=1&ProductID=20218 folk bytter? og i tillegg slangene?

Det er krana ja, kan også være lurt å bytte slangene fra kran til register mens du først holder på.

joko5
07/11/12, 13:24
1449 kroner for disse tre hos frydenbø minde. drøy pris, men må vel byttes.