Logg inn

Vis full versjon : Spørsmål angående ettermontering og generelt om software. V50

mbrandt
07/01/16, 10:22
Hei,

Jeg har prøvd så godt jeg kunne å søke på forumet for å se om jeg fant noe svar på dette, men jeg fant ikke noe som svarte helt slik jeg ønsket. Beklager hvis dette har blitt besvart tidligere.

Som tittelen sier, så undersøkte jeg tidligere muligheten å ettermontere cruise-kontroll på min V50. Her er det jo bare å kjøpe bryteren, koble den på og installere software. Bryteren koster litt over 800 kr hos Bilia, mens softwaren koster 5700 kr på samme plass.
Jeg spurte vedkommende på Bilia hvorfor prisen var så høy for software, og fikk til svar: “Hvorfor prisen er som den er tørr ikke jeg svare deg på! Man kan lure!”

Hvorfor denne vannvittige prisen? Jeg antar at prisen på software, uansett hva man skal ettermontere, er tilsvarende høy?

Jeg har prøvd å lese meg litt på VIDA/Dice, og forstår det slik at man kan ved hjelp av dette lese av feilmeldinger, få opp delekatalog og reperasjonsveiledning. Bruker man samme program for å programmere ettermonterte deler også? Er dette noe jeg kan gjøre, eller er jeg nødt til å akseptere prisen hos Bilia?
Bilen min er ganske basic, så jeg tenkte også på grøftlys, volumknapper og cruisekontroll, men hvis jeg er avhengig av å betale enorme summer hos Bilia, så kommer ikke jeg til å ettermontere noe som helst tror jeg.

Martin

C.Erstad
07/01/16, 11:15
Denne prisen er det ikke Bilia som bestemmer.
Det er Volvo som bestemmer.

Det koster den prisen for SW. Er ikke noe å gjøre med dette dessverre.
På min gamle V70 fra 99 koster det 2800kr å montere cruisekontroll. Dette er bare SW.

mrstfu
07/01/16, 11:34
På P2 koster det ca 4600,- for SW, bryter må du ha i tillegg. Latterlige priser, ettersom den gjør veldig lite - skal bare samkjøre hastighetssignal fra ABSsensorene, gasspjeldstyring og eventuell automatkasse.

Morgis
08/03/16, 23:30
prisene er satt for at det ikke skal lønne seg å ettermontere kontra hukke av på tilbehørslisten ved nybilkjøp.

mrstfu
08/03/16, 23:32
Men det er jo også litt selvmotsigende - de må vel ha tanker for fremtida, og se at de kan tjene penger på noe de som ettermonterer KUN kan få fra Volvo?

Morgis
08/03/16, 23:44
nårtid brydde volvo seg om "de eldre bilene" ?
Ingen hjelp å få for min del da jeg i 2014 hadde spørsmål vedr min "gamle" 2009 modell :)

Men ja, helt enig med deg der