PDA

Vis full versjon : 5 punkter etter EU kontroll - Råd kan behøves (XC70 2004 mod)



SirOlsen
07/01/16, 00:30
Så var`n SirOlsen på sin første EU-kontroll med den "nye" bilen sin i dag da.
Det resulterte i 5 (egentlig 4) toerfeil. Gjennomførte kontrollen hos NAF Kristiansund. En liten utfordring var at han som gjennomførte kontrollen på bilen min ikke hadde norsk morsmål, og dermed hadde noe problemer med å forklare meg slik at jeg forsto. Ser for meg at dette skal være forholdsvis kurante ting, men jeg ber om litt eksperthjelp.

Feilene var som følger (kommentarer for hver feil under):
1. (4.1.2) Hovedlykter innstilling (Merknad: Frontlyktens lysstråle er ikke innenfor grenseverdiene fastsatt i kravene - høyre, indre fjernlys)
2. og 3. (4.1.4) Hovedlykter - samsvar med kravene (Merknad: Lyskilde og lykt ikke kompatible. Venstre og høyre indre fjernlys - ETTERMONTERT HID SYSTEM)
4. (4.1.6) Hovedlykter - lyktespyler (Merknad: Innretningen virker ikke - begge sider)
5. (5.1.3) Hjullager (Merknad: For stor slakk i hjullageret, høyre foran)


1. Frontlyktens lysstråle ikke innenfor grenseverdiene - høyre indre fjernlys
Slik jeg tolker denne, gjelder dette kun det høyre frontlyset? Er det noen trygg måte å gjøre dette selv på, eller må dette gjøres på verksted? Ser i Haynes boka at det er noen skruer man kan justere på, men jeg aner jo ikke hva jeg skal justere etter...

2. og 3. Hovedlykter - Lyskilde og lykt ikke kompatible - Ettermontert HID system
Som så vidt kan ses på profilbildet mitt, har jeg 2 lykter montert på kufangeren foran. Disse har visstnok XENON pærer i seg, og dette var ikke godkjent. Leder meg til et par spørsmål:
- Er det noen måter dette kan godkjennes på uten at jeg må fikle inni der nå?
- Går det an å bytte ut disse pærene med vanlige Halogenpærer (karen på NAF sa at om jeg byttet Xenon pærene med Halogen, ville det bli godkjent). Har Xenon og Halogen samme sokkel?

4. Hovedlykter - lyktespyler, innretningen virker ikke
Spruteren funker, men viskerne er blitt koplet ut. Dette pga tidligere eier hadde montert en GPS greie på dekslet over instrumentpanelet, hvorpå de har trukket en USB kabel ut av midt på det dekslet. Tidligere eier forklarte meg at sikringen røyk og derfor måtte kople ut viskerne til lyktene. Jeg syntes det var rart at jeg skulle få en 2`erfeil på dette. Karen fra NAF forklarte at pga jeg visstnok hadde Xenonlys, måtte disse virke. Om jeg hadde hatt Halogen hadde det ikke gjort noe om de var utkoplet(?!). Her kom språkproblemene til mekanikeren til sin rett, og jeg ble ikke klok på om jeg hadde Halogen eller Xenon lys i de originale lyskasterne.. men mye tyder på at det er Xenon der. Men måten han forklarte det på fikk jeg forståelsen av at det kun var Xenon i de ettermonterte lyktene på kufangeren..
- Igjen: Kan jeg bare nappe ut Xenon pærene i frontlyktene og erstatte med vanlig Halogen (samme sokler)?
- Nå har ikke jeg bruk for denne kabelen som kommer ut der. Hvordan får jeg av det dekslet som er over instrumentpanelet? Jeg må finne ut hvor den er koplet til, for å fjerne den.. sånn sett skal det problemet bli løst..

5. Hjullager - for stor slakk i hjullageret høyre foran
Her fikk jeg nok svaret på hvorfor jeg har fått den ABS feilmeldingen de siste par mnd (for de som har fått med seg tråder jeg har tatt opp dette i). Så vidt jeg kan se i Haynes boka, samt videoer på Youtube, skal selve byttet av hjullagersett være ganske kurant. Noen som kan bekrefte dette? Likevel er det et par spørsmål som melder seg:
- Vil montering av nytt hjullagersett være nok for å fikse slakk her? Eller er det noe annet jeg bør være oppmerksom på?
- Det er vanvittig stort prisforskjell for hjullagersett her og der.. Men om noen som har peiling på dette, vennligst led meg på den rette sti - forhåpentligvis uten å ruinere meg...
Disse er de jeg har funnet så langt (Biltema unnlater jeg tror jeg, for de tør jeg ikke på denne type produkter):
* BilXtra: Kr 2488,-
* BS Bildeler: Kr 1495,- (+149,- for frakt)
* Mekonomen: Kr 3055,- (!! hva f...)
* Skruvat: Kr 1495,- (+95,- for frakt)
* Torshov Bilrekvisita: 1635,- (+79,- for frakt)
* Biltema: Kr 899,- (her fins flere typer til framaksel... men som sagt.. er redd for denne..)


Tror jeg har fått med meg alt i denne omgang... tips og gode innspill er veldig velkomment! :-)

holter
07/01/16, 01:04
Bra du ikke ble avskiltet da :) ok ... lysjustering på frihånd går jo men er vel egentlig ikke og anbefale for blir det feil må du ditt en gang til og penger skal dem jo ha hver gang . ekstralys ... en billig måte er og skru av lampene vise bilen - sette dem tilbake etterpå -gratis fiks . Viskere til lykter ... ja må en ha det da så lenge en har spylere om en har xenoen pærer -har da ikke hatt viskere på siste v70 06 -har heller ikke på xc60 nå ,men spylere på begge og har vært på eu på naf med begge , men ikke det at jeg kan alle regler så det får andre svare på . hjullager - mekonomen vet og ta betalt -handler aldri der , men ville sjekket hvem produsent lagrene fra biltema -kontra skruvat - torshov er før jeg ga noen råd der - skal du ha bilen i 1 år -2 år -10 år ? har vært fornøyd med lagrer fra biltema jeg -men bytter bil sånn annenhvert år også . Har du slakk i hjullager er det nok og skifte det for og fjerne slakk i hjullager .

mrstfu
07/01/16, 01:05
1) still deg opp langs en rett vei, eventuelt rett mot en flat vegg, se om du ser at det høyre fjernlyset lyser feil - juster deg inn etter dette. Fjernlyset skal lyse mer eller mindre vannrett, rett fremfor senter av bilen. Det tryggeste er å kjøre innom et verksted og få de til å ta en justering med riktig måleverktøy.

2&3) Om xenonpærene i ekstralyset er ettermontert, må du fjerne xenonkitet - liten sjangs for å få det godkjent. Det tryggeste er å fjerne lampene ifm kontrollen. Om xenonkitet er ettermontert har det samme sokkel som tilhørende halogenpære, ja - dette er gjerne H7 eller H3, men det må du undersøke nærmere. Om lampene er originalt med xenon, så kan du sannsynligvis ikke bytte til halogen.

For å få det godkjent må alle fire fjernlyslampene (originalr + ekstralys) ha et samlet lysreferansetall på 100 eller mindre. Som regel har da godkjenningsbare ekstralys referansetall på 17.5. Burde stå stemplet inn på lykta.

4) Har du xenon i nærlys, SKAL disse ha enten viskere eller høytrykksspyler. Originale xenonlamper kan ikke byttes til halogen uten modifikasjon. Om du har xenon eller ikke er lett å se. Slå på nærlys fra kalde lamper/pærer, da burde du ha en oppvarmingstid på et par sekunder hvor lysstyrken blir stadig sterkere. Om den er umiddelbar og gulaktig i fargen, har du halogen.

Google "XC70 DIM removal", så ser du hvordan du fjerner lokket.

5) Sannsynligvis, om kontrolløren har vært nøye, er det snakk om å bytte kun hjullageret, ja. Hør på Volvo, tror de bare er et par hundre kroner dyrere enn Skruvat, og VCCN-medlemmer har rabatt på Bilia. Uansett er originale deler en god forsikring, sånnsett. Anbefaler deg å bytte begge på samme aksel samtidig - har det ene gått, følger det andre gjerne fort etter.

Mulig jeg har tatt feil av noe her, Christian er som regel flink til å svare på sånt.

holter
07/01/16, 01:16
Sånn passe grei jobb og skifte hjullager , fikser vi på forumet på 1 kveld :)

SirOlsen
07/01/16, 01:37
For ordens skyld:
Bilia fins ikke i mitt nærområde... :)

mrstfu
07/01/16, 02:15
For ordens skyld:
Bilia fins ikke i mitt nærområde... :)

Da har du flere andre valg.

SirOlsen
07/01/16, 02:52
Jeg vet sannelig ikke om jeg har råd akkurat nå til å ta begge akslene samtidig. :p hehe

I alle fall ikke om jeg må opp over 2000 pr. hjullagersett.. Men en slik del bør jo være av en viss kvalitet. Derfor jeg ramset opp de alternativer jeg kunne finne nå.

mrstfu
07/01/16, 02:58
Altså, jeg og flere andre har kjørt med Temalagere i lang tid uten problemer, men saken er at de med jevne mellomrom legger produktleveransene på anbud. Jeg har fått FAG og SKF-lagere, men det kan hende de nå selger Chinalicious Express-lagere - eneste måten å bli sikker på det er ved å se på lageret. SKF og FAG står stempla inn.

That said, det kreves at produktene de selger oppfyller visse standarder til kvalitet, så om du kjøper to nå kan det godt hende du har de i flere år - det kan også hende de er utslitt etter halvannet. Gjennom PKK burde de få deg.

Daniel V
07/01/16, 07:34
Bestill hjullager på Eurodel.no. Det selger de hjullager fra SKF til rundt 1500,-. Det er nøyaktig det samme lageret du får kjøpt på Volvo til dobbel pris. :)

FroBe
07/01/16, 08:23
Nye originale Volvo hjullagersett medfølger fetttube, pakninger og deksler som skal hindre vann å komme inn i lageret via akslingen og redusere levetiden.
Du kan eventuelt kjøpe dette utenom hvis du bytter til uoriginale hjullager:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/assembly-parts/fasteners/seal-ring-drive-shaft-wheel-bearing/1025151/

holter
07/01/16, 15:34
Om du sjekker på biltema så kan det hende at sesongens hjullagere er av kjent merke , om ikke så går det jo greit og skifte bare det du fikk mangle på til det blir bedre økonomiske tider :)

Black Edition
07/01/16, 18:21
Å bytte hjullager begge sider er ikke nødvendig, de lever helt uavhengig av hverandre.

tigergutt89
07/01/16, 21:11
unødvendig å bytte begge hjullager. bytt bare det du må, jeg har kjørt flere 1000km mellom bytte av H/V side, har biltema lager og er veldig fornøyd, mener jeg betalte ca 500 pr stk. hadde min volvo v70 2007 og på eu nå og fikk ikke feil på lyktespyler som ikke funker, mekanikern var nazi nøye. har også xenon i ekstralysa mine, uten å få no på pakk på det verken fra siste kontroll eller for 2 år sia da jeg hadde den hos NAF.

hjullager bytter du på toppen 3 timer :) lykke te

mrstfu
07/01/16, 21:39
unødvendig å bytte begge hjullager. bytt bare det du må, jeg har kjørt flere 1000km mellom bytte av H/V side, har biltema lager og er veldig fornøyd, mener jeg betalte ca 500 pr stk. hadde min volvo v70 2007 og på eu nå og fikk ikke feil på lyktespyler som ikke funker, mekanikern var nazi nøye. har også xenon i ekstralysa mine, uten å få no på pakk på det verken fra siste kontroll eller for 2 år sia da jeg hadde den hos NAF.

hjullager bytter du på toppen 3 timer :) lykke te

Høres ikke veldig nazi nøye ut.

dag otto
07/01/16, 22:39
Som nevnt over i tråden har eurodel.no veldig bra priser på mye! Fordelen med eurodel er at fabrikant står oppført og du kan velge mellom billige, middels og dyre. De har mange forskjellige hjullager tilgjengelig. Jeg har hatt biltemalager før og har ikke hatt problemer med det. Men skjønner at du er skeptisk. Eurodel har hvertfall SKF og FAG som nevnes over. Dette er gode merker som du ikke trenger å være bekymret for at er gode nok. Bestilte et fjærbenslager fra skruvat men var veldig misfornøyd med kvaliteten. Mulig det var en produksjonsfeil men lageret spant ikke så lett og jevnt. Så bestilte et SKF lager fra eurodel og det var av overlegen kvalitet. Lageret var virkelig smoth og man kunne se at dette var en kvalitetsdel.
At hjullageret tiltrekkes med riktig moment er også utrolig viktig. Moment står opplyst i haynesboka hvis du har den.

hassekanon
07/01/16, 22:55
Siden flere sier Temalagrene er ok, synes jeg det er greit å nevne at jeg fikk noen som ikke var det. Jeg synes Biltema er brukanes på mye, men kjøper ikke hjullager der neste gang. Jeg fikk 15000 km (et halvt år) på det, og da jeg tok det med tilbake for å reklamere, var produktet trukket tilbake. Dette var sommer 2014. Jeg endte med et fra eurodel

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

SirOlsen
07/01/16, 23:20
Hassekanon: Ser på biltemas sider at det er et hjullagersett som nylig har erstattet et annet sett. Kanskje det du forteller kan ha noe med saken og gjøre?

hassekanon
07/01/16, 23:24
Det kan se sånn ut. Er jo drass å gjøre en jobb to ganger, men til såpass mye rimeligere pris kan en jo prøve. Jeg opplever aldri at de er vanskelige mtp retur/reklamasjon dersom en har kvittering (har en egen skuff dedikert til disse (når skal de bli digitale, slik som jula?)).

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

SirOlsen
07/01/16, 23:31
Hehe, jeg og sparer på alt av kvitteringer ;)

Svirre
08/01/16, 00:01
Bytt pærer i hovedlysene til vanlig halogen og fjern xenon-kittene. Justér eller få noen til å justere lyktene for deg.

Bytte spylervæskepumpe om det er denne som er problemet.

Bytt hjullager. Hvis du smisker med selger på Bilia kan du nok få hjullageret til 2500kr.

Betalte bare 1900kr på mekonomen. Litt prosenter :)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

holter
08/01/16, 00:47
Den prisen du skriver svirre er det pr stk eller for 2 stk hjullager ?

Svirre
08/01/16, 08:19
Pr.stk.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

SirOlsen
10/01/16, 13:47
Kjapt spørsmål i forbindelse med dette, noen....

Da jeg så meg nødt til å bytte batteri i går, oppdaget jeg noe som jeg lurte på.. på plusspolen var det en ekstra ledning koplet til, og jeg lurer på hva den går til? Kan det være Xenonkitet jeg har på kufangeren?
Ser tilsvarende her på et batteribytte på en XC90 (ser helt likt ut i mim). Se feks 17:53 på denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=wbbNQzw9sZw.
Som dere ser, så har plusspolen en "ekstra" ledning knyttet til på høyresiden for hovedkabelen (i samme kabelsko). Hva er denne til?

Tenkte jeg skulle fjerne Xenon kittet på kufangeren før EU kontrollen. Men er litt kronglete å komme fram. Er rett jeg må av med hele frontbumperen for å komme til. Med mindre jeg kan finne klips inne i lampehusene som jeg kan bare trekke ut, da..

Daniel V
10/01/16, 13:56
Det kan være alt mulig rart. :) Hvis du mistenker at det er til bøttelyktene, så tar du bare av ledningen og ser om lyset fortsatt virker ;)

holter
10/01/16, 14:04
Tror egentlig den ledningen sitter på mange volvo -satt en på begge v70 jeg hadde og sitter en på xc60 nå også - og der skal den få sitte også ,men det som ikke virker om du fjerner den går strømmen til -starter ikke bilen uten ledningen er den viktig :)

Christian
11/01/16, 18:36
Pungt 1.
Be om å få dette justert når du skal ta etterkontrollen.

Pungt 2 og 3.
Bytt til vanlige halogen pærer. Ettermontert xenon lar seg ikke godkjenne. Det er også halogen-sokkel på slike ombygningssett, så det er bare å bytte over. Skal kunne gå ann på de aller fleste ekstralys å bytte pære uten for mye demontering.

Pungt 4.
Fiks lykteviskerne. Hvis du har orginalt xenon (noe jeg tror du har, men jeg finner ingen bilder av bilen din så jeg kan ikke bekrefte) så er dette eneste alternativ for å få bilen godkjent.

Pungt 5.
Bytt hjullager. Dette gjør du enkelt selv, trenger ikke bytte parvis.

JonnyB67
11/01/16, 19:20
Her er en link til et greit sted med gode og billige deler, har selv shoppet endel der og er veldig fornøyd. Ser at noen av delene er samme merket som Mekonomen, men bare veldig mye billigere og levering på 3-5 dager :cool:

http://www.reservedeler24.co.no/

SirOlsen
22/02/16, 14:55
Da fyrer Olsen om få minutter i gang prosjekt "bytte hjullager". Pkt. 4 av 5 punkter som var påpekt på EU kontroll. Siste pkt. må jeg ta når Lykteviskemotor ankommer ;)

Hu hei!

Svirre
22/02/16, 15:16
Da fyrer Olsen om få minutter i gang prosjekt "bytte hjullager". Pkt. 4 av 5 punkter som var påpekt på EU kontroll. Siste pkt. må jeg ta når Lykteviskemotor ankommer ;)

Hu hei!
Dette er enkelt i forhold hva mange andre løsninger kan ha. Kan du skru litt, så går dette bra. Husk å ikke stramme senterbolt på drivaksel mer enn 35nm. Og hvis får levert med uorginal bolt, så bruk den orginale (svart) om igjen. Bare deler erfaring :)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

SirOlsen
22/02/16, 15:50
Tja, nå har jeg ikke momentnøkkel her, tror jeg (skal sjekke). Er Biltema lager, så senterbolten er derfra. Du mener jeg bør gå for den originale i steden?

Christian
22/02/16, 16:18
Tja, nå har jeg ikke momentnøkkel her, tror jeg (skal sjekke). Er Biltema lager, så senterbolten er derfra. Du mener jeg bør gå for den originale i steden?

Spiller ingen rolle, bare ha det i bakhodet at den er tynn. Kan fint strammes for hånd uten mye makt.

holter
22/02/16, 16:29
Bruk sunn fornuft du så går det fint uten momentnøkkel :) det med og bruke den gamle bolten -fremfor nye er også en vurdering for kan være byttet hjullager før på bilen og kan være fra biltema det også med senterbolt :)

SirOlsen
22/02/16, 17:08
Jeg fant momentnøkkel her, så da skal vel det ordne seg ;) Er godt i gang! :)

Holder på og løsne bakre brakett på caliper nå. Men skruene satt så godt at jeg bruker god tid, samt dusjer litt WD40 i sprekkene etterhvert som jeg får tvunget en kvart omdreining. Så kommer det seg ;)
Har lært og feilet der, at det lønner seg å ta seg god tid når man skal løsne bolter som sitter hardt :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/896.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/897.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/898.jpg
(Ja.... Dette er manipulert med Snapchat.. Vel ser jeg jævlig ut, men ikke så ille.. Skulle bare illustrere iveren etter å endelig ha fått kommet til på verkstedet, og i gang!) :)

holter
22/02/16, 17:43
Ikke noe problem og skru når en har så god plass :)

SirOlsen
22/02/16, 17:50
Du kan nå få se her.... Verkstedet til stefaren min :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/899.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/900.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/901.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/902.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/903.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/904.jpg

holter
22/02/16, 18:25
Han har nok kanskje mer sans for franske biler en volvo -var mye flott der av kjøretøy :)

SirOlsen
22/02/16, 19:42
Tja, ene fyren som holder på her er helt frelst av Citroen. Stefaren min sin Jaguar E-Type, og en jævlig dyktig mekaniker sin Shelby Cobra. Skal si sistnevnte bråker! xD

Nå er jeg nesten i første delmål. Akkurat klart å få løs hjulspindelen fra drivakselen, skal egentlig bare demontere det gamle hjullageret. Men jeg får liksom ikke drivakselen helt ute av veien, og er redd for å bryte for mye. Men det ser likevel ut at jeg skal komme noenlunde greit til boltene, som akkurat nå godgjør seg med en god dose WD40. Håper bare jeg får til dette nå da :)

holter
22/02/16, 20:08
Har lett for og sette seg skruer på slike steder - bruker en for mye makt på skruene som sitter kan en være sikker på at dem ryker- men sikkert en muttertrekker på verkstedet -det løsner som regel det meste enkelt :)

SirOlsen
22/02/16, 20:15
Ja, de sitter noe satan! XD
Men jeg fikk vekk drivakselen slik at jeg har godt med rom.

Utfordringen er bare at hjulspindelen er delvis løs, slik at jeg får liksom ikke noe ordentlig motstand når jeg skal prøve å dra et drag på boltene :)
Men skal se om jeg ikke finner på en liten Reodor Felgen løsning her...

SirOlsen
22/02/16, 20:23
Haha, Felgen-løsninga mi ser ut til å funke! Jeg skapte motstand i 2 støttebukker, og bruker et langt rør for vekt mot momentnøkkelen. Alle 4 boltene kom litt! :)

Nå skal jeg tute meg være forsiktig og bruke god tid så ikke noe ryker her!

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/911.jpg

holter
22/02/16, 20:41
Så lenge dem er kommet litt ut er det håp . enklere og få wd 40 innover gjengene når dem er litt ute en sitter dønn . Løftebukk er også fint iblant når en skal få mer kraft på vanskelige skruer -men uten litt banning og skadede fingre så er det ikke skruing :)

SirOlsen
22/02/16, 20:47
Hehe, 1 av 4 bolter er ute, og de resterende kommer litt etter litt. Drar ett ørlite drag, sprayer WD40, venter litt og så gjentar.. Fungerer bra ser det ut til :)

holter
22/02/16, 21:01
Fungerer det og plutselig går dem 3 andre lett også så du har nok snart lagret ute :)

SirOlsen
22/02/16, 21:04
Det kan se slik ut. De 3 andre sitter godt enda, men har fått lirket litt. Den ene har kommet mye ut, mens de to andre krangler ennå litt.. Men det virker veldig lovende så langt :)

gswede
22/02/16, 21:30
starter ikke bilen uten ledningen er den viktig :)

Stjernekommentar loool :-)

SirOlsen
22/02/16, 22:01
Sånn, da var endelig, etter litt god gammeldags bannskap og muskelkraft, alle 4 boltene til hjullageret ute! :) Da er det en velfortjent røykepause, så gyver man løs på resten! ;)

Bissart, men jeg synes dette er moro. ;) Dog hadde vært kjekt å ha noen å pjatte og veksle meninger med underveis da :)

SirOlsen
22/02/16, 22:18
Har gått meg på et problem... Har fått løs boltene, men gamle lageret sitter dønn fast!... Har prøvde å denge litt med hammer, men det nekter plent å slippe...

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/937.jpg

Christian
22/02/16, 22:21
Slå hardere! :) Pleier å gro fast disse, du må bare bruke makt.

Black Edition
22/02/16, 22:22
Sånn, da var endelig, etter litt god gammeldags bannskap og muskelkraft, alle 4 boltene til hjullageret ute! :) Da er det en velfortjent røykepause, så gyver man løs på resten! ;)

Bissart, men jeg synes dette er moro. ;) Dog hadde vært kjekt å ha noen å pjatte og veksle meninger med underveis da :)

Siden du nå har fått løs alle boltene, så kan jeg jo komme med et lite tips:

Når du sprayer på rustløser, så kan det lønne seg å kakke litt på sjiten med en liten hammer.Det får god-stoffet til å krype ijnnijønna :cool:

SirOlsen
22/02/16, 22:24
Har prøvd det nå, så får håpe det gjør susen ;)

Black Edition
22/02/16, 22:24
Har gått meg på et problem...

Små problemer, små hammere. Større problemer, større hammere...

SirOlsen
22/02/16, 22:25
Hehe, sant nok ;)

SirOlsen
22/02/16, 23:04
Det her var et helvete xD
Dundrer på med hammer og meisel, men ødelegger bare godset i hjulspindelen.. Hjullageret får ikke en skramme xD

Kan se ut til at jeg er i ferd med å splitte, men er redd jeg bare ødelegger godset hjullageret skal være festet til..

aarnes
22/02/16, 23:13
godset får nok litt sår, men det må du regne med.
Jeg har bytta mange hjullager foran på disse, samme greia hver eneste gang. knekker en to-tre skrutrekkere og er evig bekymra for hva som blir ødelagt.

tips: sett alt sammen igjen, sett på hjulet og ta skikkelig fart over en fartsdump. da kan det tenkes at det løsner :-)

SirOlsen
22/02/16, 23:16
Jeg setter fanken ikke dette sammen igjen uten nytt hjullager på! :)

holter
22/02/16, 23:37
Har du noe større av metall du kan legge mot hjullageret og slå på - får kanskje litt mer kraft på det da en med en meisel , hender disse sitter noe enormt godt -heynes boka sier bare skru ut dem 4 skruene og ta ut lageret - skulle stått ha frysespray - gass for oppvarming -evnt trykklufthammer :) Skulle hatt skype funksjon på forumet så du fikk litt mer selskap når du skrudde :)

SirOlsen
22/02/16, 23:44
Tja, utfordringen er vel mest å komme til med slegga, i og med at det skal slås ut mot meg, og hjulbuen begrenser hvor stor sving jeg får på den. Akk, begynner å bli sliten, trøtt og sulten nå ;) Vil bare få driten av og på med nytt!

SirOlsen
22/02/16, 23:47
Der kom faenskapen!!!! Som brura ville sagt, fornøyd og blid!!!! :D

holter
22/02/16, 23:54
Tenkte mest på en slager på sånn 1,5 kg ikke slegge :) men nå fikk du det løs . Ta deg en pause og en røyk før du fortsetter -går enklere da , så slipper du og glemme noe også når du setter det sammen igjen :)

jerognal
23/02/16, 17:20
Tenkte bare å dele et tips ang. bolter som ikke vil... Skrur endel påhengs og der løsner de ofte litt og så vil de ikke mer pga salt. Løsningen her er IKKE å dra videre utover...
Spray rikelig med wd40 og jobb skruen INN igjen. Så mer wd40 og ut igjen. Inn-Ut hele tiden. Da kommer den litt mer hver gang.

SirOlsen
15/03/16, 12:04
Sånn, da fikk jeg tatt etterkontrollen i går, og alt er i skjønneste orden.. :) Nå er det snart deilig vårvær, og man kan endelig begynne å starte litt nye prosjekter med å gjøre bilen fin og deilig til sommeren :)