PDA

Vis full versjon : 2004 V70 vann på gulvet førerside under matte



Monsen
05/01/16, 07:47
Har kjørt Volvo over en del tiår, alt fra 145, 245, 940 og nå V70. All respekt for V70 som synes å være en vell sammensatt bil. Irriterer meg likevel over at det ser ut å komme vann via de bakre innfestingshullene på førermatta. Ligger to striper av noe, som for meg ser ut å være fukt fra disse hullene og fremover mot torpedovegg på gulvteppet. Tar opp mattene så ofte jeg har tid, setter gjerne på en vifteoven, men de fuktstripene forblir der likevel. Lurer på om jeg skal måle fuktighet på matta for øvrig, og på disse " stripene/feltene " for å se om mine antagelser er riktig. Kan ikke se at jeg liker at det står fuktighet i gulvet over lengre tid, det lager rust før eller siden. Har sveieset mye bil gjennom livet, og håper at jeg skal slippe det på denne bilen.

Forrige år påførte jeg silkon på disse innfestinghullene for i en viss grad å forhindre vann å trenge ner der. NB! sparker alltid av føttene når jeg går inn i bilen, nå med snø på bakken er det ikke til å unngå at matta blir våt.

Har vurdert å fjerne de innfestingsknappene i gulvteppet, er disse skrudd eller festet i teppet på annen måte? For så å tette hullene i gulvmatten. Det jeg da rissikerer er at matten forflytter seg fremover, hadde en liten trivelig hendelse med det i en 940 hvor plutselig gassen hengte seg opp p.g.a. at matta hadde lagt seg under pedalene. Hvordan har andre løst dette? Sikkert mulig å lage fester for matta i bakkant, slik at den ikke lekker vann, og ikke forflytter seg, men det kunne produsenten ha funnet ut.

Førematta har også et stort tekstilfelt som absorberer vann, og som må tørkes innomhus. Hva er det praktisk å benytte for å fjerne dette teksilfeltet?

Hele denne tråden kan kanskje oppfattes som pedanteri, er blandt annet produktutvikler av yrke, så dårlig tekniske løsninger irriterer meg.

Jimmen
05/01/16, 11:21
Sitter ikke matten fast i gulvteppe, og ikke gjennom karosseriet..?
Er nesten 99% sikker på det, så der skal det ikke være noen hull i gulvet..

Er ikke fra varmeapparatet da?

Er 2 rør som går inn bak CD spiller, hver av disse har en liten pakning som er kjent for å kan lekke med tid og stunder.
Ligger How-To hvordan man bytter de. :)

Monsen
05/01/16, 14:46
Hadde det vært varmeapparatet burde jeg vel ha sett på ekspansjonstanken, og den har konstant nivå.

Matta sitter selvfølgelig fast i gulvteppet med to stk " knapper ". Jeg misstenker at det er gjennom disse hullene til knappene at det trenger ned vann på teppet som så sprer seg i teppet. Mulig jeg er på villspor men den sjangsen må en ta en gang i mellom. Skal nok sjekke varmeapparatet om det kan være en kilde. Takker for svar!

holter
05/01/16, 15:15
Om mattene blir litt slappe i gummien rundt knappene kan det sikkert komme vann på teppet i bilen - men når det ikke er vann på matta så skal det heller ikke komme noe på teppet . Minker det ikke vann lekker det heller ikke -evnt smak på vannet så merker du om det er frostvæske . Får kjøpt gummi matter til disse bilene som både er tette rundt knappen og ikke sklir så er vel egentlig null problem -men lekker det inn vann p.g.a tett drenering må en fikse det . Volvo var mye bedre før -men også mye kjedeligere og mindre komfort -gjelder vel egentlig dem fleste biler . Har vokst opp i en pv -og lært å kjøre i en duet og min første egne bil var en amazon - men ville vel ikke byttet ut xc 60 mot en amazon men kunne godt tenkt meg en for og føle seg ung igjen :)

Monsen
05/01/16, 20:13
Må jeg til Volvo for å kjøpe nye matter, eller er det andre som har bra kvalitet?

holter
05/01/16, 21:22
Må ikke kjøpe der -men dem volvo selger er av veldig god kvalitet , kan sikkert være mye og få kjøpt på ebay -biltema -skruvat -vparts . Betalte rundt 1000 for 4 stk til bilen nå og er skålmatter i svart luktfri gummi og dem er tette rundt knottene i gulvet , er vel noe rabbat og få som vccn medlem også .

Thomazz
06/01/16, 13:42
Gummi skålmattene er fine

Sent fra min D5803 via Tapatalk