PDA

Vis full versjon : Bildiagnose / diagnoseverktøy



volval
03/01/16, 21:42
Hei!

Usikker om denne passer her, men bare å flytte hvis ikke :)

Trenger en bildiagnose til min Volvo XC90 2010 mod og Volvo S40 (2004-2005 mod). Er det noen her som har noen tips?

Har sett litt på iCarsoft sine diagnoser som forøvrig er tilpasset ( http://dashcambutikken.no/produkt/bildiagnose/icarsoft-i906-volvo-saab ), men lurer på om dette er nok?

Skal forøvrig bare slette den hersens motorlampa i dashbordet, samt en generell sjekk på S40'en.

Takk på forhånd!

SirOlsen
03/01/16, 21:53
Jeg og tenkte på noen av disse, men jeg endte opp med en Volvo feilkodeleser fra Biltema.

MEN... samtlige av de som har peiling her inne råder å skaffe Vida Dice, dersom man først skal skaffe noe slikt. Dette er det samme som Volvomekanikerne bruker, og gir deg både reparasjonsmanual + delenummer etc.
Kort sagt, den gir deg alt du trenger for din Volvo.

Når det gjelder iCarsoft, Biltema og andre feilkodelesere har disse sine markante begrensninger. Med min Biltemaleser, må jeg som regel søke frem feilkodene med feilkodeleseren, for så å google feilkodene i etterkant.
Feks kan jeg slette noen feilkoder i dashen med Biltemaleseren. Det kan du vel med iCarsoft sine og. Men når det er sagt, så er det ikke alle feilkoder/lamper de tar, som for øvrig Vida Dice gjør.

holter
03/01/16, 21:56
Ok - hva mener du med en motorlampe ? er det meldingen om tid for service ? for enkle ting er den du linker til grei -men hva da når du trenger noe som fungerer for mer avansert feilkode lesing ?

volval
03/01/16, 22:51
Takk for svar!

Jepp, har sett på biltema-testeren, men det ser ut som den volvoscanneren fra icarsoft er veldig grei pris iforhold til hva jeg trenger den til.

Nei, trenger egentlig ingen avansert lesing. Ser de også har produkter opp mot 20.000kr, men det tror jeg absolutt ikke jeg trenger.

Når det gjelder motorlampen, så er det et symbol i dashbordet som viser en motor. Dette er fikset, men lampen lyser fortsatt. skulle bare ha fjernet denne..

SirOlsen
03/01/16, 23:17
Vel, Vida Dice kan du slippe unna med en 7-800 kr for på EBay. Og har du en utrangert laptop som du kam bruke det med så får du jo selve kremen. :)

volval
04/01/16, 12:06
Litt skeptisk til å bestille fra Ebay, så det ble icarsoft sin denne gang :) Så får vi se nå hva den tar og om denne får slettet feilkoden min.. Takker uansett for tips :)

Kan sikkert dele min erfaring når den er ankommet og testet.

henrik940
04/01/16, 12:31
SKEPTISK til å bestille fra Ebay? Dude, det er 2016, tilogmed bestemor bestiller garn derfra!

SirOlsen
04/01/16, 13:10
Ebay er veldig trygt. Betal med paypal, samt du kan se hvordan andre kjøpere har opplevd selgeren. De seriøse har nesten bare positive tilbakemeldinger.

holter
04/01/16, 13:55
Det er sikkert en del useriøse selgere på nett i norge også og forstår vel at folk kan være skeptiske til ebay ,selv om jeg ikke tror sjansen er noe større for og bli lurt der en på nett her -kjøpt mye fra ebay både til bil og annet , bruker et kort som det står lite penger på , eller klarna -paypal . Men til det tråden handler om så får du sikkert slettet lampen og kjørt en sjekk på v40 med den fra icarsoft -men skrur en bil selv og skal ha noe som fungerer til alt av diagnose - service innstillinger for brekk - test av enkeltkomponenter i en volvo er det kun vida som fungerer , men det finner en som regel ut etter og ha hatt volvo noen år og tømt kontoen på verksted :)

Taggen
07/01/16, 14:07
Jeg har denne, men jeg får ikke sletta "tid for service" med den..
Går ikke det med denne eller er det bare jeg som ikke skjønner hvordan? :confused:

holter
07/01/16, 15:21
Bilen din er det en 2010 mod ? en nøkkeløs bil ?

Taggen
07/01/16, 19:11
Bilen din er det en 2010 mod ? en nøkkeløs bil ?

Jepp :-)

holter
07/01/16, 19:37
Har du prøvd oppskriten som står i boka til bilen for og slette den ? den med nøkkel og tripp teller ? ligger på youtube også . Ikke det at det fungerte på min bil ,men kan hende med flaks at det gjør det på din , blir samme prinsippet på alle om det er v70-xc70 - eller xc 60 . Problemet med f.eks icarsoft og andre slike lesere er at service meld ikke er en feilkode men en info meld , gikk ikke og slette den med vida heller siden den ikke kom opp noen steder som feil eller info meld når jeg kjørte diagnose på min -men fikk den bort på en annen måte i vida .

Taggen
08/01/16, 10:46
Har du prøvd oppskriten som står i boka til bilen for og slette den ? den med nøkkel og tripp teller ? ligger på youtube også . Ikke det at det fungerte på min bil ,men kan hende med flaks at det gjør det på din , blir samme prinsippet på alle om det er v70-xc70 - eller xc 60 . Problemet med f.eks icarsoft og andre slike lesere er at service meld ikke er en feilkode men en info meld , gikk ikke og slette den med vida heller siden den ikke kom opp noen steder som feil eller info meld når jeg kjørte diagnose på min -men fikk den bort på en annen måte i vida .

Har prøvd det flere ganger, men funker ikke på min heller...

holter
08/01/16, 13:40
Vida er tingen :) fungerer hver gang helt gratis -for volvo sletter meld om en tar service der eller for 700 kr ellers .

Taggen
08/01/16, 18:32
Vida er tingen :) fungerer hver gang helt gratis -for volvo sletter meld om en tar service der eller for 700 kr ellers .

Må kanskje få meg VIDA, men har ikke no bærbar PC så da må jeg ha meg det også da..
Eller en laaaang 4- 5 meter ledning fra bilen og inn i huset :p

holter
08/01/16, 19:11
Blir vel ikke sånn veldig bra med lang ledning og pc inne :)

Alfs80
08/01/16, 21:35
Taggen kjøp deg en billig pc fra nettet el snakk med sjefen din og fortell han at han må få seg ny pc og da overtar du hans enkelt og greit

volval
11/01/16, 16:23
Må bare nevne at iCarsoft i906 fungerte utmerket. Den fant feilkoden til motorlampen og fikk den fjernet! Endelig ble jeg kvitt det irriterende lyset i dashbordet :cool:

holter
11/01/16, 16:33
Hva type volvo er det du har som du fikk slettet motorlampa på med icarsoft leseren ?

rohauge
11/01/16, 18:49
Kan softwaren Vida brukes uten OBD2 "scanner" ? Lete opp delenummer etc.

holter
11/01/16, 19:03
Ja det kan den -trenger ikke være koblet til bilen for og finne delenr -se hvor deler sitter på bilen eller hvordan en bytter deler -trenger kun være koblet til bilen om en skal kjøre diagnose eller test programmer eller og finne bilens tekniske data .

volval
11/01/16, 19:11
Volvo XC90 2010-mod

holter
11/01/16, 19:29
Nå har det vel egentlig ikke skjedd så mye med xc 90 siden 2003 -ser på finn at selv en 2013 har tenningslås , gikk og slette service meld på eldre v70 også selv med biltema sine lesere , men hjelper egentlig taggen lite siden det ikke går på bilen han har . Icarsoft og div andre obd lesere er bra helt til en trenger vida .

aarnes
14/01/16, 23:14
Minner pent om denne tråden :

http://forum.vccn.no/showthread.php?72255-Diskusjon-av-VIDA-p%C3%A5-forumet

Hold diskusjonen rettet mot andre løsninger. så unngår vi at den blir stengt :-)

VVVE
15/01/16, 10:03
Noen som vet om en norsk forhandler som selger scannere til en fair pris? Sett på http://bilkamerabutikken.no/produktkategori/bildiagnose/ og et par andre. Men synes ærlig talt det er ganske stive priser.

mrstfu
15/01/16, 10:49
Noen som vet om en norsk forhandler som selger scannere til en fair pris? Sett på http://bilkamerabutikken.no/produktkategori/bildiagnose/ og et par andre. Men synes ærlig talt det er ganske stive priser.

Det virket som en fair pris for min del, skal tross alt ikke mer enn to verkstedbesøk til før den har spart deg penger mtp sletting og utlesing av feilkoder.

holter
15/01/16, 11:08
Det ligger en icarsoft for salg på forumet .

Taggen
18/01/16, 11:44
Det ligger en icarsoft for salg på forumet .

*Solgt*