PDA

Vis full versjon : Startproblem/startar ikkje V70 2.0 T 2005



TBHB
02/01/16, 23:17
Hei.

Eg skulle ut å starte v70,en min i dag og då ville den rett og slett ikkje starte. Når eg parkerte den gjekk den som ei klokke. Har ikkje hatt noko trøbbel med den tidlegare. Den har vel å merke stått ei vekes tid utan å verte brukt.
Der er straum på batteriet, men den tennar ikkje, fekk nokre få tenningar, truleg på eit par tre cylindrar, men det dauda ut att. Ville ikkje brenne startaren, så eg gav meg på det.

Sat på vedlikehaldslading på batteriet, prøvde på att nokre timar seinare med same resultat.

Nokon som kan ha noko formeining på kva det kan vere? Bilen har rulla 237.000 og det er ikkje lenge sidan den fekk seg ein sørvis. (4000 km sidan)

Det kjem ikkje opp feilmeldingar heller.

Har ein V70 2.0 T 2006 modell også, aldri vore borti noko liknande med den heller.

Takksam for gode råd frå det allvitande forumet. [emoji4]

Sent fra min E5823 via Tapatalk

holter
02/01/16, 23:25
Har du prøvd med startkabler ? selv om starter går rundt normalt og en tror at en har nok strøm til at den burde starte kan en alikevel ha for lite strøm på en v70 til at den ikke starter , er sære biler og har selv brukt naf flere ganger p.g.a slikt - har en volvo bør en ha vida -pluss full verktøykasse og medlemskap i både naf og viking :)

TBHB
02/01/16, 23:36
Har ikkje prøvd startkablar nei, men fekk lada batteriet sopass at ladaren påstod at det var tilnærma fullt. Men kan det vere at batteriet byrjar å ta kvelden?

Viss batteriet gjev for lite, kan det då vere slik at elektronikken nektar bilen å starte?
Eg skal prøve startkablar i morgon, håpar det berre er det. Har nett svidd av 40.000 på den andre V70,en vår. Lommeboka tålar ikkje ei ny slik runde

holter
02/01/16, 23:46
Ja det er elektronikken som nekter bilen og starte - og er et batteri kaputt hjelper det lite og lade siden det da ikke vil ta til seg strøm ,så prøv med kabler . Men kan selvsagt være en annen feil også -men greit og starte med det billigst :)

TBHB
02/01/16, 23:49
Eg skal prøve med kablar i morgon. Takk for hjelp så langt :-)

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Svirre
03/01/16, 00:34
Som nevt: vida gjør underverker. Kan hende det er en sensor som ikke er med.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

TBHB
03/01/16, 13:33
Fekk ikkje start med kablar heller. Prøvde å ta av minuspolen i 10 min. for å evt nullstille (har høyrt at det skal funke) Framleis same resultat som i går. Tykkjer det er pussige greier. Bilen gjekk no når eg parkerte den.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

TBHB
03/01/16, 13:48
No starta den som ved eit under, særs uvilleg, men kom tilslutt. Sto ei lita stond med startkablane på før eg prøvde på ny. Gjeng fint på tomgong, men med litt gass og slepp, så kjem der nokre små "puff" når turtalet nærmar seg tomgong igjen. Ikkje smell, berre eit eller to "puff". Kva kan det kome av tru? Er det ein coil som er i ferd med å ta kvelden?
Kan nemne at der er ingen feilmeldingar i dashbordet/infovindauge.
Sent fra min E5823 via Tapatalk

holter
03/01/16, 13:55
Har du mye bensin på tanken og hva temp har det vært ute den tiden den har stått ? sånn at bensinen ikke er fryst i et rør -slange ? Har du prøvd startgass ? om bilen da ikke tenner er det tid for diagnose :)

Svirre
03/01/16, 13:56
Nevner igjen: lese feilkoder med VIDA. Å gjette seg fram på så nye biler er som å lete etter nåla i høystakken.


Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

holter
03/01/16, 14:01
Kan hende du har kondens på tanken - pluss at du har dårlig batteri . Kan være en dårlig coil -men like gjerne en dårlig pluggledning ... men start med og kjøp deg en flaske kondensfjerner - så et nytt batteri , blir den bra da er alt ok :) coil er billig på biltema - da starter en med og skifte på første sylinder og flytter nye coilen til neste helt til det ikke sier poff lenger :)

TBHB
03/01/16, 14:01
Eg gav den ein dose med startgass på siste forsøket, då den starta. Det er halv tank på bilen, har ikkje vore særskild kaldt, kanskje max ein 5-6 minus i perioden den har stått. Skal seiast at det faktisk har vore store temp svingningar i jula her. Kaldaste i romjula på omlag 5-6 blå og varmaste på 17!! grader. Sunnmøre i eit nøtteskal. :-) Skal ta meg ein test tur no å sjå om det dukkar opp noko.
Svirre: Kor får ein tak i slik Vida og er det kostbare saker?

Sent fra min E5823 via Tapatalk

holter
03/01/16, 14:09
Vann fryser ved null grader :)

Svirre
03/01/16, 14:09
Kan være kondensdannelser også som 'holter' er inne på her, men da burde den stoppa når du kutta ut når du slapp opp med startgass.

Vida har Volvo's merkeberksteder samt en del av oss forumbrukere :) På Volvo tar de nok for en times arbeid, som er ca. 1200kr. Om det er noen i nærheten av deg med VIDA er jeg usikker på.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

holter
03/01/16, 14:27
Må være kompispris på volvo i hønefoss det :) sist jeg forvirret meg inn på bilia lillestrøm skulle dem ha 1850 kr timen ,men tok en kopp gratis kaffe og reiste hjem og fikset bilen selv :) Vida kjøper du på ebay - koster rundt 800 -1000 kr alt etter selger - valuttakurs tilbud etterspørsel -så kan du legge på norsk moms og tollavgifter -så rundt 12-14 hundre kr sånn ca -men verdt hver kr . Utover det må du ha en pc -da helst en egen pc med bare vida på og windows 7 pro eller ultimatum går vel også - kjøpes brukt på f.eks finn for sånn 1000 -1500 kr ,men hender noen selger på finn med pc for rundt 3500 -4000 kr da er alt ferdig og klart til bruk . Samme hvordan du snur på det kan du se på det som en innvestering i mindre utgifter til bilrep - vida er også en rep manual med hvordan du bytter deler og en delekatalog og kan ikke sammenlignes med jalla utstyr fra biltema -icarsoft o.s.v til diagnose .

Svirre
03/01/16, 14:28
1250kr er ordinærpris her i Hfs ;) Kompispriser nevner vi ikke [emoji106]

holter
03/01/16, 14:35
Selv meca lørenskog tar nå 1200 pr time - tror jeg får flytte til et biligere sted , men prob med bilia er at snart alt er fastpris - holdt vel på og daue når dem skulle ha over 3000 for og skifte et batteri -da kostet batteriet ca 2000 kr ... max 20 min jobb , blir 3000 pr time det :) men skiftet selv -kjøpt på biltema -starter gjør bilen også :) selv med et batteri til 950 kr .

TBHB
03/01/16, 15:01
Er det slik at ein koplar vida programmet inn på diagnosepluggen og kan finne og slette feilkodar også? Eg lånte ein biltema diagnoselesar med ein kompis, det kunne ikkje slette feilkodar, men det var visstnok ein gamal modell. Høyrast ut som den vida saken kan vere ei god investering. Eg er ikkje van med å skru på bilar med mykje elektronikk og dataprogram.

Takk for gode tips og råd! [emoji4]
Forumet her er kjempeflott!

Sent fra min E5823 via Tapatalk

holter
03/01/16, 15:18
Bare hyggelig og kunne hjelpe :) Vida og dette forumet er en god start på mindre utgifter til bilrep . Vida kobles til diagnosekontakten inne i bilen og finner evntuele feil og angir det som en feilkode -men også som tekst som f.eks kan fortelle at coil på sylinder 4 har feil signal eller manglende signal -kan også kjøre test av enkeltkomponenter i en bil med vida . Går en da videre i programmet vil en få opp delenr på coilen og hvor den sitter -pluss hvordan en bytter den . Nyeste obd leserne fra biltema er noe bedre men kommer ikke i nærheten av vida , så til volvo er vida eneste alternativ om en vil ha det beste som finnes til volvo diagnose . Går du på youtube og søker på vida dice vil du få opp mye videoer om hvordan det fungerer .

gswede
03/01/16, 19:54
Å lese av evnt feilkoder kan være lurt. Gått ett stykke denne, kan være bensinpumpa som takker for seg.

holter
03/01/16, 20:10
Les gjerne hele posten da ville du sett at han fikk start på bilen - så problem løst helt til han skal starte bilen neste gang :)

Thomazz
06/01/16, 13:53
Lest hele tråden. Og tror kanskje det kan vøre pumpa. Min var ihvertfall slik.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

TBHB
06/01/16, 14:06
Hei.
Kan melde om at bilen har starta lytefritt i fleire dagar no. Gjeng jamn og fint, ikkje noko problem foreløpig. Det har også vore kaldt, med rundt minus 10-12 grader. Kanskje det var ein kombinasjon av litt låg batterispenning og kondens?

V-70, 2.0 T 05 & V-70, 2.0 T 06

holter
06/01/16, 14:39
Kan nok fort være en kombinasjon av lav batterispenning og kondens , men skulle den få en ny dårlig dag hadde jeg skiftet batteri og bensinfilter om du ikke vet når det er skiftet sist - er som regel når kulden kommer en finner ut hva en burde byttet , men varer vel ikke så lenge denne vinter,n :)