PDA

Vis full versjon : Filtis: 242 930HK

Sider : 1 [2]

andersg
01/05/12, 18:29
Hehe, så du blei vinka inn mens maskinisten fortsatt gikk rundt?!

JEPS
02/06/12, 22:55
Hehe holdt faktiskt 2 runder:). Men så ville dem ikke ha meg der mer trur jeg. Siste dem fant på var støy for høy.

Kommer med noen bilder og liten story snart:)

Filtis
Venter i spenning her!!

Filtvedt Racing
03/06/12, 19:26
Heisan.

Her kommer det et lite referat fra min tur til Nurburgring.

Torsdag:
Vi (Vegar Vangen eller 242DL) dro til Gøteborg. Kjørte på båten til Kiel.

Fredag:
Kjørte nedover i tyskland fra kiel. Tok den mest logiske veien A1. Dette viste seg og være en skikkelig bommert.
Denne veien hadde mye veiarbeid og gikk sakte. Var ikke helt det jeg så for meg på tysk motorvei. Egentlig 4 felt som var strupet ned til 2 og max 2,1m bredde i venstre felt. Dette resulterte i at vi kjørte med lastebiler i høyre felt. Ca 55mil på 9 timer. Kom oss til hotell og snuste rundt banen med alle sanser ute. Utrolig spennende og komme dit og se alt som folk snakker om i virkelighet.

Lørdag:
Stod tidlig opp for og dra på VLN løp. Helt rått og se på dette. Trur dem sa at det var 220 startende. Helt sykt og se 4 stk kom over langsletta side om side i sikkert 280kmt og bremser helt likt rundt sving etter sletta. Trur det pumper i beina på dem da:).
Var fri kjøring etter løpet og vi tenkte vi kunne "lufte" volvon rundt bare for og få en forsmak på banen. Det som var spesielt denne dagen var at HELE banen var åpen. Altså med GP banen også. Dette var en helt rå opplevelse og se hvilket feste og føelse det var og kjøre på denne for føste gang.
Var også en fin test for bilen da jeg har bygget om vannpumpe systemet uten og få sjekket dette spesielt mye før avreise.
Må vel si at vi ikke var dem eneste på banen dagen. Så køen etter og ha kjørt 1 runde at det var bare og glemme og komme utpå igje før stenging.
Bestemte os for og ta kvelden og starte tidlig neste morgen istedet.

Søndag:
Fikk et hint om at det var skummelt på morgen med evt bløte og glatte områder på banen. Bestemte oss for og ta en tur med servicebilen VW Transporter. Vegar brukt bilen bra:) med bare ca 120 liter etanol baki som spratt fra side til side. Hehe jaja.
Ble kjent med en hyggelig norrmann der som kjørte Porshe GT3. Kremt fins ikke missunnelig kremt. Hehe. Hadde bilen stående der hele tiden grunnet uhyggelige norske avgifter.

Vi rusa opp volvon og bestemte oss for og klemme på litt fra morgen av. Kom etter porshe ut av starten og hang oss på litt.
Dette viste seg og bli vanskelig. Men syns vi gjorde et godt forsøk. Hehe har vel fått et nytt syn på disse bilene.
Gikk veldig bra på denne runden og adrenalinet boblet i beina ene svingen etter den andre. Helt sykt og se hvor denne banen svinger seg opp og ned fort. Klemma på ut på sletta og faktist så gikk volvon i turtall sperre på 5 gir akkurat under brua. 240kmt+ da:). Detta var det råeste jeg har gjort. Tittet på klokka og noterte 9.13 på denne runde. Meget fornøyd med det. Kjørte inn til hotellet for og fylle suppe og sjekke over.
Kjørte bort til start igjen med god føelse. Porten gikk opp og jeg var klar for my pers. Da tråkket det fram en i oransje drakt.
Jaja tenkte jeg og tok det med ro. Først klaget han på at jeg ikke hadde speedometer. Etter litt fingerspråk var det greit at vi satte opp en gps i vindu.
Deretter klaget han på klaring til bakhjula og skjærmbue. Fikk ikke inn hele fingern. Ja det fikser vi for jeg hadde med smalere dekk på andre felger.
Nei da var det støy han syns var for høy. Dette hadde jeg under kontroll for før har den målt ca 100db. Men jeg har montert extra potte for jeg viste at dem har 95 db grense her. Dette var for høyt sa han. Påsto at den målte 105 db.???!!?
Hva?? Etter litt undersøkelse fant jeg ut hvorfor. Han putta den jævla målern inn i røret mitt.
Dette mente jeg at var feil men uten og få noe god forklaring. Deretter parkerte vi og diskuterte hva vi skulle gjøre.
Gikk tilbake og snakket med dem igjen og forklarte at jeg har målt denne etter FIA regler før og at dem burde jo bruke samme fremgangsmåte som fia. Da fikk jeg til svar at det var på løp og at dem hadde egne måter og gjøre dette.
Forbasket irriterende når jeg ser og hører at flere porsher og bmw så og si gikk på fri eksos forbi oss da.
Trur dem ikke likte at en gammel svensk stål haug kjørte forbi mange rike gullgutter.
Tok halen mellom beina og trakk oss tilbake.

Snakket med han hyggelige Porshe sjåføren fra norge og fikk sitte på med han hver vår runde.
Dette er en bil med sentermutter og bur orginalt. Ble ikke imponert av draget egentlig men fy faen for et understell. Han kastet inn i svingene med livet som innsats. Og for noen bremser. Hjelmen ble sugd mot brystkassen. Kunne ikke ha for mye slev i munn da for da rant det ut:). Imponrende. Han kjørte da på ca 8.10. Helt sykt. Trur ikke det er mulig og få til med en volvo dette. Hehe.

Bestemte oss for og vende nesa hjemmover denne dagen grunnet at lastebiler ikke har lov til og kjøre på søndager.
Valget på en annen vei A7 gjorde at det var en befrielse og kjøre hjemmover. Da kjørte vi 60+ mil på 7 timer med div stopp. Kom oss til kolding i danmark.

Mandag:
Kjørte brua til kjøpenhavn drerretter til malmø sverige.
Da var det strake veien hjem.

Div bilder blir lagt ut straks.

Turen var lang og intens men ikke en eneste vond minne uten at jeg ville kjørt 5 runder til og kommet godt under 9 min.

Men men må ha noen mål til neste tur:):).

Liten anbefalling. Bestill hotell direkte med hvert enkelt hotell istedet for gjennom nurburgring sine internettsider.
Da er det lettere og endre eller avbestille hotell. Vi lå på Renn hotell og dette var bra med perfekt beliggenhet i forhold til start ringen.

Mvh Rune Filtvedt og Vegar Vangen

The Sven
03/06/12, 19:57
8.10 må være ganske bra med en så undermotorisert bil :D Han hadde kjørt noen runder før vel?? ;)

Rimelig bra med 9.13 også i løpet av de første rundene med en gammal 240 da :D Synd du ikke fikk kjørt flere runder! Tipper læringskurven fortsatt hadde vært ganske bratt på de neste rundene :) Men skulle nesten hatt annen utveksling da så du kunne bikka 280-300 hehe (da begynner det å bli greit å bytte hjulstillinger fra RS-bane-optimalt... ;) )

Moro å lese historien iallfall :)

242DL
03/06/12, 20:12
Bilder fra Nürburgring turen.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/343.jpg
På båten nedover

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/344.jpg
Renn hotell midt på rakstrekka på ringen

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/345.jpg
Før start Pitlane på GP banen

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/346.jpg
Moro med folk som vil vite hva den gamle svensken gjorde på ringen (Shelby mustang som "nabo" med lite besøk...)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/347.jpg
Filtis med god teknisk engelsk om bofors`n.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/348.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/349.jpg
Mye Porsche og annet leketøy selv klokken 8.00

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/350.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/351.jpg
Foran GP banen

Kjempe tur men litt synd med grinete tyskere som ikke likte å bli forbikjørt av en 242 :D

andersg
03/06/12, 20:16
Konge lesing, og liker tilnærmingen og lavmæltheten til kreftene du har under høyrefoten. :) Synd med smalsynt kontrollør! Blir skummelt når jeg skal ned i sommer, har bare husmortrimma 940, men ganske heftig passform på dekk. Type nøkkelklaring... Subber ikke kanskje litt i karusellen vil jeg tro.

Pøs på med bilder! Har du bilde av bilen på banen?

Filtvedt Racing
03/06/12, 20:42
Hehe ganske heftig med 240 EKTE kmt i en bofors bjelke. Trur ikke karrosseri er bygget for mer:).

90 eller 900 hk den banen må oppleves. Enkelt fortalt.

Ikke bilder av den på banen nei. Men alt skal forbedres til neste gang.:)

Filtis

andersg
03/06/12, 20:54
Jeg drømmer om bilde på veggen av egen bil på ringen.

Kommer en rapport herfra også, avreise seint juli. :) Blir krig på autobahn med noen spreke biler i kolonne, hehe. Håper den stressa hårfønermotoren holder.

Tar 240kmt som en utfordring. ;)

JEPS
03/06/12, 21:39
fantastiske bilder!

Zeeker
03/06/12, 21:56
Morro morro :D Stas med Ringen

Synd med grinete folk som skal ødelegge en sånn tur,, Men da er det bare å få tak i ei anna potte og heise den 0.5cm i ræva til neste gang :D

Tøft :)

Morten Authen
04/06/12, 14:01
Skal vi til Nürburgring og kjøre med gamle volvoer bør vi nok sikte oss inn på arrangerte trackdays, da er det mye friere... Se f.eks www.pistenclub.de, de arrangerer trackdays over hele Europa, var på arrangementer de hadde på Imola og Monza ifjor, meget bra :)

Etter hva jeg har hørt, luker vaktene på ringen ut de bilene de anser som problembiler når det er turistkjøring. Og med problembiler menes det biler som kan gå i stykker og forårsake oljesøl, tauing eller andre grunner til at de må stenge banen. Motivasjonen for dette er igrunn selvforklarende da de har opptil 300 biler samtidig når det er turistkjøring med en pris på opptil 20euro pr. runde... Tapet ved å stenge banen i to timer for sanering er med andre ord kostbart...

Kommer du med en bane-rigget cup Porsche får du heller ikke kjøre på turistkjøring, selv med godkjente skilter på bilen...

Når det er andre aktører som leier banen taper ikke ringenfolket penger på om banen stenges pga sanering, og da driter de i bagateller som Filtis tidligere har nevnt i denne tråden.

Jeg er keen på en tur neste år dersom lommeboka tilsier at det er rom for slikt. Passer man på så kan det hende det er trackday på Spa banen også, det er bare et par timers kjøring unna Nürburgring, to fluer i en smekk :)

Filtis: Heftig tur og bil! :)

V90
04/06/12, 20:44
Morro lesing! Jeg skal nedover med min 242 Turbo når den er ferdig restaurert til neste år :D

Zeeker
04/06/12, 20:52
Bare for å spørre litt dumt.
Hva koster en slik tur i kroner og øre? f.eks inkl 1 runde på bana også får en plusse på så mange runder enn vil selv.

sekse
04/06/12, 20:55
Kult! Det der så utrolig gøy ut!

Inspirasjon for å få bilen ferdig og komme seg sørover på tur! :)

Daruu
04/06/12, 21:26
Moro lesing :)
Lyst til å ta en tur med 240'n min når den er ferdig også

Njål Nilssen
10/06/12, 19:45
Digg lesning ja... Ringen SKAL besøkes engang :D

Thomas242
14/06/12, 12:13
Morsom lesning! Synd det ble avbrutt etter så lite kjøring. Dette er akkurat det samme som skjedde med meg + kompis med 242 turbo for et år siden.

Det gjelder ikke kun gamle biler. En bekjent ble bannlyst pga bråkete eksos på en Porsche cayman med effektanlegg.

Grunnen er beskrevet litt lenger opp her. Biler som regnes som "risiko-biler" blir vinket av. Stenger banen så betyr det stooore tap for de som drifter banen. Billigere at en mann reiser hjem enn at 1000 mann må vente 3 timer på å fjerne oljesøl/skrape kroppsdeler ifra banen.

Når det gjelder å reise ned så anbefaler jeg å leie bil der nede fremfor å bruke egen. Det er ikke svimlende dyrt og du er garantert å slippe utpå.

www.rentracecar.de
www.rent4ring.de

Beklager hvis jeg kupper tråden med ring-propaganda, Filtis.

Filtvedt Racing
14/06/12, 20:16
Heisan.
Zeeker:
Turen kostet ca 15000 for alt. Båter,diesel,overnatting,vln løp,mat,lommepenger osv.
Selve runden koster 26euro. 4 for 95 euro.

Thomas:
Ikke noe problem. Alle har samme interesse her:).

Planer framover er o g kjøre volvotreff rudskogen. Få ræva i gir og ta hastighetlisens og starte på et trackday løp i høst.

Filtis

242DL
07/09/12, 13:47
http://www.youtube.com/watch?v=6aVaLg5Pe-A&feature=plcp

volvobrage
26/10/12, 15:28
Kor har du kjøpt carbonpanseret ditt?:)Fornøgd med passformen?

Filtvedt Racing
26/10/12, 16:15
Heisan.

Det er kjøpt hos ACM-AB i swe.

Fins flere typer. Min er race utg uten noen serlig forsterkning. Men det er å anbefalle den forsterker utg som du kan bruke org oppheng bak på panser uten fjører.

Passform helt greit. Men usikker om det er godt nokk for utstilling. Nb det er kunn rå carbon. Ikke klarlakk på disse.

Mvh Rune

volvobrage
26/10/12, 16:21
Heisan.

Det er kjøpt hos ACM-AB i swe.

Fins flere typer. Min er race utg uten noen serlig forsterkning. Men det er å anbefalle den forsterker utg som du kan bruke org oppheng bak på panser uten fjører.

Passform helt greit. Men usikker om det er godt nokk for utstilling. Nb det er kunn rå carbon. Ikke klarlakk på disse.

Mvh Rune

Okei, takk for svar:)Viss det er den sida eg har sett på så er det panseret til orginalinnfesting ekstra forsterka..

Ser jo veldig fint ut på bildet vertfall!Carbon er eit fantastisk material:)

Teigen
27/10/12, 08:17
prøvd å maile de mange ganger uten å få svar, åssen får du tak i dem (acm)?

Filtvedt Racing
27/10/12, 16:52
Jeg maila dem og fikk raskt svar etter det jeg husker. Etter litt fram og tilbake så ringte jeg for og bekrefte at jeg hadde forstått rett.

Fikk sendt det til en arbeidskollega i swe som tok det med over:).

Rune

Teigen
27/10/12, 17:42
ja okei, får prøve igjen. var å glante litt på tralla di i dag. Ser ikke ut som du har mye å gjøre i løpet av vintern hehe. rimelig strøken til bruksbil å være

Filtvedt Racing
27/10/12, 17:54
Hehe takker. Må vel si at det er en bruksbil og ikke noen sjarmtroll:). Men er vel ikke derfor den er der.
Hehe er vel alltids noe og drive med.:).

Ring til swe. Dem må jo ta tlf:) til slutt.

Rune

gaupe
27/10/12, 20:02
Hehe takker. Må vel si at det er en bruksbil og ikke noen sjarmtroll:). Men er vel ikke derfor den er der.
Hehe er vel alltids noe og drive med.:).

Ring til swe. Dem må jo ta tlf:) til slutt.

Rune

Bilen din har sjarm i massevis! Utan tvil den bilen folk er mest interessert i på standen vår.

Filtvedt Racing
28/10/12, 06:24
Bilen din har sjarm i massevis! Utan tvil den bilen folk er mest interessert i på standen vår.

Takker. Moro og høre at folk syns det. Tar en tur på messe idag og titter over :).

Rune

Zeeker
28/10/12, 07:23
Takker. Moro og høre at folk syns det. Tar en tur på messe idag og titter over :).

Rune

Bilen din er så rå at jeg blir litt Starstruck når jeg står å glaner. hehe.
Det er nesten så jeg blitt litt satt ut at jeg glemmer å virkelig "se" på alle små detaljer.

Helt vanvittig bil :D

volvobrage
29/10/12, 14:14
Sleng ut litt heilhetsbilder av motorrommet då!:D

Og kva farge er bilen lakka i egentleg?

Filtvedt Racing
29/10/12, 17:04
Heisan.
Det fins sikkert bilder av motorrom tidligere på denne siden.

Fargen er RAL 2002 enkelt og greit:).

Filtis

volvo
29/10/12, 18:31
Hei.

Bilen din er ett smykke !! Liker veldig godt måten den er vellbyggd og gjennomført på!

Noen spørsmål.

Regner med bremsepapirene mest er for "kuriositetens" del, og at du ikke kjører noe særlig på 2,5 kg.
Hva pleier du å ligge på av trykk/effekt, når du kjører?

Nå har du hatt bilen noen sesonger.
Kunne vært morro å høre noen tanker fra deg om hvordan du føler du ligger an med "utvikklingen" av bilen.
En ting er å bygge den opp, men så kommer jobben med å få bilen til å fungere opp i mot sitt potensiale. Få alt til å harmonere.
Hvordan føler du det ligger an? Føler du at du klarer å kjøre fort med bilen (høres kanskje ut som ett dumt spørsmål, men du skjønner kanskje hva jeg mener.... :) )
Det er justeringer på det aller meste under bilen - har du fått jobbet noe med innstillinger?
Har du noen rundetider på de Norske banene?
Litt smått av barnesykdommer har det vell vært, men inntrykk av at det ikke har vært så ille?

En tanke som slår meg, er om det enkelt og greit er FOR mye effekt.. (går det an det da....:)).
Da tenker jeg på det at bilen er tohjulstrekk, og har begrenset med dekkplass i de originale hjulkassene.
Uansett dekk type, blir det vell alltid ett grep problem. Hva kan da alle hestene brukes til?
Skjønner som du sier at det er ett kikk når det slipper i girene oppover i fart, samt røyklegge langsidene på banene, men de hjelper vell knappt med å kjøre noe raskere - f.eks rundt banene?
Hva tenker du om karakteren og "bruker/kjøre vennligheten" på motoren. Tenker ikke til gatebruk, men på banen.

Du pratet for noen år siden om bakkeløp/gt serie. Noe nytt der?
Noe spesielle målsettinger med bilen - f.eks. rundetider, eller deltagelse i noe form for løp?
Eller mest "morro kjøring"?

Igjen - nydelig bil.

Ps. Mulig det står ett sted, men var det slik at bilen har vært brukt i rally, eller var tiltenkt det ?? Eller surrer jeg der.

andersg
29/10/12, 20:40
Mener å huske et sted at dette karosseriet har vært på taket to/tre ganger. :p Stod vel i Gatebil-artikkelen?!

Filtvedt Racing
30/10/12, 06:08
Hei.

Bilen din er ett smykke !! Liker veldig godt måten den er vellbyggd og gjennomført på!

Noen spørsmål.

Regner med bremsepapirene mest er for "kuriositetens" del, og at du ikke kjører noe særlig på 2,5 kg.
Hva pleier du å ligge på av trykk/effekt, når du kjører?

Nå har du hatt bilen noen sesonger.
Kunne vært morro å høre noen tanker fra deg om hvordan du føler du ligger an med "utvikklingen" av bilen.
En ting er å bygge den opp, men så kommer jobben med å få bilen til å fungere opp i mot sitt potensiale. Få alt til å harmonere.
Hvordan føler du det ligger an? Føler du at du klarer å kjøre fort med bilen (høres kanskje ut som ett dumt spørsmål, men du skjønner kanskje hva jeg mener.... :) )
Det er justeringer på det aller meste under bilen - har du fått jobbet noe med innstillinger?
Har du noen rundetider på de Norske banene?
Litt smått av barnesykdommer har det vell vært, men inntrykk av at det ikke har vært så ille?

En tanke som slår meg, er om det enkelt og greit er FOR mye effekt.. (går det an det da....:)).
Da tenker jeg på det at bilen er tohjulstrekk, og har begrenset med dekkplass i de originale hjulkassene.
Uansett dekk type, blir det vell alltid ett grep problem. Hva kan da alle hestene brukes til?
Skjønner som du sier at det er ett kikk når det slipper i girene oppover i fart, samt røyklegge langsidene på banene, men de hjelper vell knappt med å kjøre noe raskere - f.eks rundt banene?
Hva tenker du om karakteren og "bruker/kjøre vennligheten" på motoren. Tenker ikke til gatebruk, men på banen.

Du pratet for noen år siden om bakkeløp/gt serie. Noe nytt der?
Noe spesielle målsettinger med bilen - f.eks. rundetider, eller deltagelse i noe form for løp?
Eller mest "morro kjøring"?

Igjen - nydelig bil.

Ps. Mulig det står ett sted, men var det slik at bilen har vært brukt i rally, eller var tiltenkt det ?? Eller surrer jeg der.

Heisan.
Takker for det.

Jepp det stemmer nok det. Kjører idag på ca 1,6-1,8 bar. Det er ca 800hk.

Når det gjelder utviklingen av bilen er jeg som alle andre ikke fornøyd. Dukker stadig opp nye ting som man ønsker eller MÅ gjøre om.
Å få en slik bil til og harmonere er nesten klin umulig med mine midler av kr. Da må man legge utallige timer i test og kjøring på bane for og finne svakheter. Deretter og ha kapital til og utbedre dette.
Jeg tenker vel og få det nogenlunde og harmonere når jeg kjører effektivt men ikke med full gass, hvis du skjønner. Når det gjelder banebil er det vel absulutt ikke noe vits med mere enn 550-650hk. Dette er vel det volvon klarer og hantere.
Eller lettere sagt personen som kjører.
Men må jo si at det er litt av det som driver meg fram og ikke gjør at kjøringen blir "kjedelig". At bilen er ganske vilter selv på asfalt i både 3 og 4 gir gjør at det er en utfordring og holde reskapen på veien:)

Innstillinger er vel det jeg skulle begynt med for en stund siden. Dette er ikke gjort da tid og penger ikke har strekket til.

Men min oppgave er også familiefar for 2 små jenter og samboer, hus, jobb osv.
Det blir jo rett og slett en prioritering som jeg tenker er viktig. Bruker mye tid på bil men familielivet først.

Rundetider har det blitt lite av egentlig.

Gamle Rudskogen ca 1.06
Nye Rudskogen ca 1.3....?
Nurburgring 9.13, på 2 runden. (hadde jeg fått kjørt flere runder skulle jeg slått deg Euro 96:) ).

Hehe for mye effekt??? Eru mamman min eller??????????????????
Hehe neida forstår hva du mener. For effektiv rundetider eller fin effektkurve? JA da er det for mye effekt
Men hva er man ute etter i første omgang?
Jeg startet med utgangspunkt i gatebil. Kombinasjon med mye effekt og mulighet for og kjøre rundetider. Men når vi bremset motor tok det dessverre helt av for meg og byttet turbo (motoren bremset 725hk på 2-3draget).
Suget etter og bli den sterkeste Rødblokka for "gatebruk" ble jævli interesang. SHS hadde da 917hk i samme benk. Da havnet vi på 930hk og 1069 nm.

Var helt jævli og kjøre til og starte med. Litt av en utfordring og stille seg om fra 226 hk(motorn som Baron har nå) sugemotor som du kunne klemme gassen i bunn uten store "kast".
Overgangen til og dra på med 1/3 gass og kjenne hvor denne motoren bare eser ut hk uten og gi noe særlig gass.

Bakdelen med en sånn motor er jo registret. Motoren har ikke noe serlig kraft for 4-4500 og da bare smeller det.
Men jeg må si at iforhold til andre motorer som jeg har sett bremsepapirer på ca HALV parten av effekt så er det ikke store forskjellen på turbolag.
Så jeg må skryte av V:S motor som bygget denne motoren. For det er ikke tvil i mine øyne at skal man opp i effekt må turtall OPP. Dette er spesielt over 500++ hk.
Leser om den store diskusjon om LAV eller HØY komp og effekt mellom Batland og Tosk. Føler begge er flinke folk med sjel for motorer. Uten tvil:). Men man får ikke både nm på lavt turtall og mye hk på høyt turtall i samme motor.
For at en motor i denne caliber må det opp i turtall for at den skal holde rett og slett trur jeg.
Jeg mener man må betemme seg for hvilken type man ønsker og jobbe parallelt med motorbygger for at begge parter skal bli fornøyd.
Karakteren på motoren er etter min mening helt grei til mitt bruk. Kjører med dogkasse og 4.30 utv som gjør at det ved banebruk nesten ikke kjenner turbolag. Noe er det selvfølgelig
men ved effektiv bruk av turtall så passer det bra.

Bakkeløp/GT eller trackday løp hadde vært moro men da må alt stemme først.

Målsettning er:

Motor stabil med temp
El servo må bort
Sperre må byttes til strammere
Understell må tunes

Kjørte rally med en 242 i 4 år og vraket denne kraftig under Hedmark rally ca 2004-05? Bygget da denne opp og kjørte 4-5 løp uten hell kan man si. Var på taket og i grøfta de fleste ganger så det meste er byttet
hvertfall 1 gang:).

Håper dette var av interesse, og at du fikk svar på noen spm.

MVH Filtis

Tveite Performance
30/10/12, 06:23
Kjekt att du tar deg tid til å svara så utfyllande:) og som sagt, rå bil;)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

turb00le
30/10/12, 06:34
Høres ut som ganske standard den forklaringa der....
Har ingen erfaring selv med hinsides effekt, men har en bekjent som har en kadett coupe med volvo sekser som bremset 700 og noe hester hvis ikke jeg husker feil.
Som han sa; Blir jo frakjørt av biler med nesten halve effekten, for kadetten bare spinner uansett hvilket gir rundt rudskogen.

Der har nok filtis en liten fordel, tyngre bil...

volvobrage
30/10/12, 12:22
Heisan.
Det fins sikkert bilder av motorrom tidligere på denne siden.

Fargen er RAL 2002 enkelt og greit:).

Filtis
Enkelt og greit, men ser fantastisk kult ut:)Perfekt oransjfarge i mine auger!

Dårlig med heilhetsbilder av komplett motorrom:/

Filtvedt Racing
30/10/12, 13:18
Enkelt og greit, men ser fantastisk kult ut:)Perfekt oransjfarge i mine auger!

Dårlig med heilhetsbilder av komplett motorrom:/

Send meg tlf nr så kan jeg sende noen til deg der.
Dårlig med data kunnskap hos meg:)

Jan-Einar Jenssen
30/10/12, 14:17
heftig! :D bruker du denne til hværdags? eller er det kunn bane som er greian?

VolvoR-Sport
30/10/12, 16:56
Hvorfor må el servo bort? Henger den ikke med, så i det tilfelle vil en org Volvo pumpe vært bedre?

Teigen
30/10/12, 17:40
jeg er ganske langt fra 1.3x enda. Det blir snitthastighet på 130km\h ca? vilt bra om du klarer det! :D

Filtvedt Racing
30/10/12, 18:04
heftig! :D bruker du denne til hværdags? eller er det kunn bane som er greian?

Her er det kunn på bane. Ingen vits i og kjøre med denne på allfar vei.:)

Jan-Einar Jenssen
30/10/12, 18:06
Her er det kunn på bane. Ingen vits i og kjøre med denne på allfar vei.:)

var det jeg nesten regna med :p

Filtvedt Racing
30/10/12, 18:08
Hvorfor må el servo bort? Henger den ikke med, så i det tilfelle vil en org Volvo pumpe vært bedre?

Sitter org volvo 440/460 pumpe på denne. Dette fungerer ikke tilfredstillende når du skal ratte rundt på bane.
Det er pumpe som sellholm bruker. Etter mange samtaler med folk som har erfaring fra disse er det bare og bli kvitt. Etter det jeg vet er det ingen som er helt fornøyd med dette.
Men har problemer med og montere org reim pumpe da tørrsumppumpe tar meste plassen på den siden av motor.

Rune

Filtvedt Racing
30/10/12, 18:12
jeg er ganske langt fra 1.3x enda. Det blir snitthastighet på 130km\h ca? vilt bra om du klarer det! :D

Har ikke dette bekrftet, men har tider med gatehjul på ca 1.40+. Går endel fortere med slicks. Målte 211-212 kmt på gps på langsletta og ned angsten på volvotreff i høst. Moro det når man tenker på at det er vel en lite forsinkelse på gps iforhold til virkeligheten.

Rune

VolvoR-Sport
30/10/12, 21:30
Ok, skjønner.
Har lest at Toyota mr2 pumpe skal henge med? Bare et tips :-)

Teigen
30/10/12, 21:49
ja det var jaggu bra. merker stor forskjell på dekka ja. 70 km/t blei fort 90 km/t med gatehjul vs gateslick. baneslick er vesentlig bedre

Steffen_82
31/10/12, 03:02
Sitter org volvo 440/460 pumpe på denne. Dette fungerer ikke tilfredstillende når du skal ratte rundt på bane.
Det er pumpe som sellholm bruker. Etter mange samtaler med folk som har erfaring fra disse er det bare og bli kvitt. Etter det jeg vet er det ingen som er helt fornøyd med dette.
Men har problemer med og montere org reim pumpe da tørrsumppumpe tar meste plassen på den siden av motor.

Rune

Hei Rune.

Jeg kjører med sellholm kortstyring og el servopumpe fra en opel astra, Dette funkerer helt topper på min bil. Hurtig ratting er ingen problem, og så er faktisk servo pumpen fortsatt progresiv;)
Jeg har montert el pumpen i bagasjerommet og lagt slanger fram til servoen, husker ikke diamentere men tok litt størrelse på di for og få mye mengde og evakuere oljen fort tilbake til pumpen.

Mvh
Steffen.

Batland
31/10/12, 12:24
Leser om den store diskusjon om LAV eller HØY komp og effekt mellom Batland og Tosk, men man får ikke både nm på lavt turtall og mye hk på høyt turtall i samme motor.

Jeg mener man må betemme seg for hvilken type man ønsker og jobbe parallelt med motorbygger for at begge parter skal bli fornøyd.

MVH Filtis
Kjekt å høre at noen har giddet å lese litt og faktisk vurdert innholdet.
Sier du noe om hvilke Nm tall og hvilke turtall du mener her?

Det siste der er strålende råd. Legg planen FØRST og IKKE vik fra den. Da blir det vanligvis ubetinget og langvarig suksess. :D

MGP
31/10/12, 18:19
Fikk ikke drat på messa i år :( hadde håpa å treffe på deg og mange andre, for og se om du var like lang i år som i fjor haha, er du over 2meter?

Mvh

Filtvedt Racing
31/10/12, 18:56
Hei Rune.

Jeg kjører med sellholm kortstyring og el servopumpe fra en opel astra, Dette funkerer helt topper på min bil. Hurtig ratting er ingen problem, og så er faktisk servo pumpen fortsatt progresiv;)
Jeg har montert el pumpen i bagasjerommet og lagt slanger fram til servoen, husker ikke diamentere men tok litt størrelse på di for og få mye mengde og evakuere oljen fort tilbake til pumpen.

Mvh
Steffen.

Heisan.

Dette var interessant:).

Kunne du skaffet litt mer info om din pumpe? Gjerne noen bilder også. Jeg har pumpa 50cm fra tannstanga og så grove slanger som mulig til koblingene.

Hmm meget bra:), takk.

Filtis

Filtvedt Racing
31/10/12, 19:06
Kjekt å høre at noen har giddet å lese litt og faktisk vurdert innholdet.
Sier du noe om hvilke Nm tall og hvilke turtall du mener her?

Det siste der er strålende råd. Legg planen FØRST og IKKE vik fra den. Da blir det vanligvis ubetinget og langvarig suksess. :D

Hehe jeg leste gjennom det meste par ganger ja. Dere ligger nokk mye foran meg med både erfaring og teknisk forståelse enn meg. Men har gnudd og kjørt mye div motorer i racing og rally i endel år så jeg vet godt hvor for det slår ut på kjørbarhet og effektivitet hvis motor ikke er samstemt med gir, utv,hjul,underlag osv. Ikke minst hva den skal i hovedsak brukes til.

Når det gjelder turtall vs nm så kommer dette veldig ann på hva vi snakker om. 2,3 l 8v eller 2,8 16v. For det er vel ikke noen som har klart begge deler???? Da hadde vel vedkommne vært GUD :).

Filtis

Filtvedt Racing
31/10/12, 19:09
Fikk ikke drat på messa i år :( hadde håpa å treffe på deg og mange andre, for og se om du var like lang i år som i fjor haha, er du over 2meter?

Mvh

Hehe må du væra snill a:).

Jepp var innom stand deres og tittet på div volvo parts:). Merkelig at det ikke sto noen B230 spesial men??

Filtis

Teigen
31/10/12, 20:31
Var en duppa b230 med no foringsmuffens der vel. var innom og jatta ei stønn med finn. snakka om å lage doubble trouble med busser i depo neste år. Joine om det blir noe av? Skulle finne ut av det etterhvert som bilane blei ferdig ut mot vårparten

volvo
31/10/12, 20:35
Heisan.
Takker for det.

Jepp det stemmer nok det. Kjører idag på ca 1,6-1,8 bar. Det er ca 800hk.

Når det gjelder utviklingen av bilen er jeg som alle andre ikke fornøyd. Dukker stadig opp nye ting som man ønsker eller MÅ gjøre om.
Å få en slik bil til og harmonere er nesten klin umulig med mine midler av kr. Da må man legge utallige timer i test og kjøring på bane for og finne svakheter. Deretter og ha kapital til og utbedre dette.
Jeg tenker vel og få det nogenlunde og harmonere når jeg kjører effektivt men ikke med full gass, hvis du skjønner. Når det gjelder banebil er det vel absulutt ikke noe vits med mere enn 550-650hk. Dette er vel det volvon klarer og hantere.
Eller lettere sagt personen som kjører.
Men må jo si at det er litt av det som driver meg fram og ikke gjør at kjøringen blir "kjedelig". At bilen er ganske vilter selv på asfalt i både 3 og 4 gir gjør at det er en utfordring og holde reskapen på veien:)

Innstillinger er vel det jeg skulle begynt med for en stund siden. Dette er ikke gjort da tid og penger ikke har strekket til.

Men min oppgave er også familiefar for 2 små jenter og samboer, hus, jobb osv.
Det blir jo rett og slett en prioritering som jeg tenker er viktig. Bruker mye tid på bil men familielivet først.

Rundetider har det blitt lite av egentlig.

Gamle Rudskogen ca 1.06
Nye Rudskogen ca 1.3....?
Nurburgring 9.13, på 2 runden. (hadde jeg fått kjørt flere runder skulle jeg slått deg Euro 96:) ).

Hehe for mye effekt??? Eru mamman min eller??????????????????
Hehe neida forstår hva du mener. For effektiv rundetider eller fin effektkurve? JA da er det for mye effekt
Men hva er man ute etter i første omgang?
Jeg startet med utgangspunkt i gatebil. Kombinasjon med mye effekt og mulighet for og kjøre rundetider. Men når vi bremset motor tok det dessverre helt av for meg og byttet turbo (motoren bremset 725hk på 2-3draget).
Suget etter og bli den sterkeste Rødblokka for "gatebruk" ble jævli interesang. SHS hadde da 917hk i samme benk. Da havnet vi på 930hk og 1069 nm.

Var helt jævli og kjøre til og starte med. Litt av en utfordring og stille seg om fra 226 hk(motorn som Baron har nå) sugemotor som du kunne klemme gassen i bunn uten store "kast".
Overgangen til og dra på med 1/3 gass og kjenne hvor denne motoren bare eser ut hk uten og gi noe særlig gass.

Bakdelen med en sånn motor er jo registret. Motoren har ikke noe serlig kraft for 4-4500 og da bare smeller det.
Men jeg må si at iforhold til andre motorer som jeg har sett bremsepapirer på ca HALV parten av effekt så er det ikke store forskjellen på turbolag.
Så jeg må skryte av V:S motor som bygget denne motoren. For det er ikke tvil i mine øyne at skal man opp i effekt må turtall OPP. Dette er spesielt over 500++ hk.
Leser om den store diskusjon om LAV eller HØY komp og effekt mellom Batland og Tosk. Føler begge er flinke folk med sjel for motorer. Uten tvil:). Men man får ikke både nm på lavt turtall og mye hk på høyt turtall i samme motor.
For at en motor i denne caliber må det opp i turtall for at den skal holde rett og slett trur jeg.
Karakteren på motoren er etter min mening helt grei til mitt bruk. Kjører med dogkasse og 4.30 utv som gjør at det ved banebruk nesten ikke kjenner turbolag. Noe er det selvfølgelig
men ved effektiv bruk av turtall så passer det bra.

Bakkeløp/GT eller trackday løp hadde vært moro men da må alt stemme først.

Målsettning er:

Motor stabil med temp
El servo må bort
Sperre må byttes til strammere
Understell må tunes

Kjørte rally med en 242 i 4 år og vraket denne kraftig under Hedmark rally ca 2004-05? Bygget da denne opp og kjørte 4-5 løp uten hell kan man si. Var på taket og i grøfta de fleste ganger så det meste er byttet
hvertfall 1 gang:).

Håper dette var av interesse, og at du fikk svar på noen spm.

MVH Filtis

Takk, det var veldig interessant !

Ingen av oss vanlig dødelige, kan jo klare noe i nærheten av hva proffteam driver med.. Som ligger dagesvis i "treningsleir",
med ingeniører og kapital i følge.

Men bør det koste så mye og jobbe fram gode/bedere kjøre egenskaper på denne??
Primært tid med målrettet arbeid vil jeg tro, men naturligvis - bare x start avgifter, x liter drivstoff m.m. koster!

Men det gode utgangspunktet har du jo i det gromme understellet, med "1000" forskjellige justerings/kombinasjons muligheter.
Skulle det være nødvendig med noen mindre endringer/nyinnkjøp, blir det vell tross alt ikke de alt for store beløpene.

Men, egentlig oser det vell ikke gode rundetider av å kjøre med Norges sterkeste rødblokk :)
"Vilter" bil der en aldri riktig vet hva som skjer i neste sving - da er det jo ikke lett å kjøre stabile "ryddige" runder for å klare å justere inn bilen. Hjelper jo lite å gjøre korrigeringer i depoet i understellet, om alle runder utpå der i større eller mindre grad er Hawai og uforutsigbare :)
Nå når du har bevist at du har Norges sterkeste rødblokk - ikke noe tema å henge på mindre snurre igjen, og jekke ned effekten noe...?:cool:
Huff - har på følelsen at det ikke faller i god jord he,he. Glad jeg sitter her - hadde vell blitt banka opp om jeg stod i nærheten av deg..

Stor forskjell på 1.3xx tider på skogen.
Hadde vært utrolig gøy å se denne bilen som ett frimerke rundt banen, med tider godt ned på 1.30 tallet !!!

Gode prioriteringer bil / familie du har !! Kip åpp!

Ps. Fikk selv hjelp av VS for ett par år siden, til å bygge en rødmotor (men med helt annen karakter og kriterier).
Hadde en god dialog og samarbeide med ham på forhånd, og underveis. Jeg hadde spesifikke ønsker, og han forstod...
Og ferdigproduktet ble meget bra !
Så jeg er også meget godt fornøyd med ham.
Ikke gratis, men jeg ser også - på samme måte som du nevner - når en samenligner bremsepapirer fra andre motorer, at han har god peiling...
Ikke alt som blir byggd som er like vellykket og vell komponert.

Steffen_82
31/10/12, 20:44
Heisan.

Dette var interessant:).

Kunne du skaffet litt mer info om din pumpe? Gjerne noen bilder også. Jeg har pumpa 50cm fra tannstanga og så grove slanger som mulig til koblingene.

Hmm meget bra:), takk.

Filtis

Hei igjen.

Bra det da;) Skriv til meg på facebook om ca 1,5 uke, da er jeg hjemme fra jobb. søk på Steffen Pedersen jeg har en svart volvo 242.

bilder skal jeg skaffe. skal skaffe dim på slanger og lengder.

Steffen.

Batland
31/10/12, 21:24
Hehe jeg leste gjennom det meste par ganger ja. Dere ligger nokk mye foran meg med både erfaring og teknisk forståelse enn meg. Men har gnudd og kjørt mye div motorer i racing og rally i endel år så jeg vet godt hvor for det slår ut på kjørbarhet og effektivitet hvis motor ikke er samstemt med gir, utv,hjul,underlag osv. Ikke minst hva den skal i hovedsak brukes til.

Når det gjelder turtall vs nm så kommer dette veldig ann på hva vi snakker om. 2,3 l 8v eller 2,8 16v. For det er vel ikke noen som har klart begge deler???? Da hadde vel vedkommne vært GUD :).

Filtis
Hva sier du om 300 hk på 3000 o/min (benken klarte ikke å holde motoren igjen på lavere turtall) og 735 hk på 7300 o/min fra én og samme 4 syl. turbomotor?

Filtvedt Racing
01/11/12, 05:19
Hva sier du om 300 hk på 3000 o/min (benken klarte ikke å holde motoren igjen på lavere turtall) og 735 hk på 7300 o/min fra én og samme 4 syl. turbomotor?

Imponert.:)

Men hvorfor bygger ikke mange med likt oppsett dette da? Uvitenhet? Eller har denne motoren noen andre negative sider som ikke kommer fram her?:)

sekse
01/11/12, 09:50

Men hvorfor bygger ikke mange med likt oppsett dette da? Uvitenhet? Eller har denne motoren noen andre negative sider som ikke kommer fram her?:)

Den motoren der vil jeg også vite litt mer om! :)

Batland
01/11/12, 12:11

Vi også. Vi kunne ikke tro det når vi stod og såg på at den lille 4 syl. motoren begynte å bygge så mye ladetrykk at bremsebenken rett og slett ikke maktet å holde turtallet stabilt.
Dette er V8 big block problematikk.
Dette er en spesial custom motorsportmotor bygget i utlandet. Det krever ekstrem kompetanse i form av medfødt talent, omfattende relevant erfaring, mange harde konkuranser med brutalt ærlige resultater / tilbakemeldinger + ett uvanlig høyt budsjett for å oppnå slike resultater.
Eneste ulempen jeg ser er totalprisen.

turb00le
01/11/12, 12:42
Når du har sagt a får du si b. Hva var detta for noe gøyalt?

Batland
02/11/12, 11:52
Når du har sagt a får du si b. Hva var detta for noe gøyalt?
Jasså?
Hvis man skulle bygget tilsvarende Volvomotor så måtte man gjort følgende.
1. B21 blokk med 92 mm borr.
2. Stålveiv med 84 - 86 mm slaglengde.
3. Autoverdi råder.
4. Custom smidde stempler.
5. Portet B204 topp.
6. Custom VELFUNGERENDE kamprofiler og kamtiming.
7. Custom turbo. Spesial spec. og bygget til denne motoren og selges ikke løst over disk.
8. Custom innsugsmanifold og inconell grenrør.
9. Uvanlig kapabelt datasprut, 8 dyser selvsagt, lynrask ladetrykksstyring (IKKE 19 - 30 Hz) og omfattende mapping.

Njål Nilssen
02/11/12, 16:57
Portet er et vidt begrep...og menes ofte med å gjøre høla større... Er det en proff race motor mener jeg modifisert er en riktig betegnelse, da å gjøre hølet større sjelden hjelper til annet en gå gi en motor som funker dårligere :) At kanalene er omformet er vel mere korrekt å si ;)

Filtvedt Racing
02/11/12, 19:52
Jasså?
Hvis man skulle bygget tilsvarende Volvomotor så måtte man gjort følgende.
1. B21 blokk med 92 mm borr.
2. Stålveiv med 84 - 86 mm slaglengde.
3. Autoverdi råder.
4. Custom smidde stempler.
5. Portet B204 topp.
6. Custom VELFUNGERENDE kamprofiler og kamtiming.
7. Custom turbo. Spesial spec. og bygget til denne motoren og selges ikke løst over disk.
8. Custom innsugsmanifold og inconell grenrør.
9. Uvanlig kapabelt datasprut, 8 dyser selvsagt, lynrask ladetrykksstyring (IKKE 19 - 30 Hz) og omfattende mapping.

Hei se der ja. Nå ble jeg enda mer nysgjerrig.
Jeg er forferdelig dårlig på detta men lufter litt av mine tanker om detta?

Detta blir en ca 2,3liters gammal volvo firer med 16v topp.
Hvilke turbo trykk skal til for og gi 300hk på 3000 omdr? For etter det jeg har hørt om er det ikke ofte man hører om en turbo som bygger trykk allerede fra før 3000 og faktisk henger med til 7200 med over 700hk. Meget spesielt forstår jeg.

Hvorfor vil du bruke b21? Tykke syl vegg?

Hvorfor b204 topp og ikke b234?

Filtis:D

Njål Nilssen
02/11/12, 22:51

Hvilke turbo trykk skal til for og gi 300hk på 3000 omdr? For etter det jeg har hørt om er det ikke ofte man hører om en turbo som bygger trykk allerede fra før 3000 og faktisk henger med til 7200 med over 700hk. Meget spesielt forstår jeg.

Filtis:D Mitt uproffe forslag... B204 har firkanta kammer, slik som på hvitmotorturbo og motstår banking bedre, samt tykkere mellom sylindrene i toppen... hva turboen angår KAN det fint være en singel også med variabele IGV, eller de har jukset med anti-lag, noe som gjør inconel-grenrør nødvendig da det blir VARMT, stakkars turbo i det tilfellet...

Batland
03/11/12, 10:51

Filtis:D
Den akutelle motoren er en Cosworth motor med 92 mm borring og veiv med 84 mm slaglende. Dette gir 2233 ccm = 2,2 L.
En rødblokk er mye høyere enn en Cosworthblokk og derfor behøver man ikke begrense seg til 84 mm slaglengde.
300 hk v/ 3000 o/min er hele 714 Nm. For å klare dette fra 2233 ccm så trenger man vanligvis 2,2 BAR, men så vidt jeg husker puster denne motoren så godt allerede her at man klarte seg med litt mindre.

B21 motoren har 92 mm borring som er det samme som denne Cosworthmotoren har. Med B230 blokk med større borring og veiv med større slaglengde ville resultatene vært enda bedre.

B204 toppen er, på samme måte som Cosworthtoppen, bedre tilpasset en 2,2L turbomotor enn det B234 toppen er.

Njål Nilssen
03/11/12, 20:19
Den akutelle motoren er en Cosworth motor med 92 mm borring og veiv med 84 mm slaglende. Dette gir 2233 ccm = 2,2 L.
En rødblokk er mye høyere enn en Cosworthblokk og derfor behøver man ikke begrense seg til 84 mm slaglengde.
300 hk v/ 3000 o/min er hele 714 Nm. For å klare dette fra 2233 ccm så trenger man vanligvis 2,2 BAR, men så vidt jeg husker puster denne motoren så godt allerede her at man klarte seg med litt mindre.

B21 motoren har 92 mm borring som er det samme som denne Cosworthmotoren har. Med B230 blokk med større borring og veiv med større slaglengde ville resultatene vært enda bedre.

B204 toppen er, på samme måte som Cosworthtoppen, bedre tilpasset en 2,2L turbomotor enn det B234 toppen er.

Regna med det var en Cossie... men sånn uten å komme inn på lavkomp/høykomp diskusjonen (denne må nesten logisk nok være relativt lavkomp for den fyllingsgrad ved så lavt turtall, så lite vits å krangle). Det satt til side, så er jeg spent på hva eksostempen er, evt om det er antilag for å blåse liv i snurra, derfor det er inconel grenrør? Inconel er jo strengt talt ikke nødvendig med mindre man har pervers EGT (typ antilag), eller er manisk opptatt av vekt...

Tilfeldigvis ikke David Mountain (Mountune) som har bygget den?

Batland
04/11/12, 00:10
Det satt til side, så er jeg spent på hva eksostempen er,
evt om det er antilag for å blåse liv i snurra, derfor det er inconel grenrør?
Inconel er jo strengt talt ikke nødvendig med mindre man har pervers EGT (typ antilag), eller er manisk opptatt av vekt...
Tilfeldigvis ikke David Mountain (Mountune) som har bygget den?
Det VET jeg ikke nøyaktig, men de var forsvarlige, dvs maks 930 grader v/ maks effektuttak.
En motor med så enorm respons som denne trenger ikke antilag som forøvrig ikke fungerer når man har gasspådrag.
På samme måte som datasprut for vanlig folk, så er ikke antilag noe magisk som tilfører så veldig mye nyttig i praksis.
Inconell brukes fordi det er det eneste rette å bruke på en motor på dette nivået.
Nei, det er ikke Mountune.

Njål Nilssen
04/11/12, 16:01
Det VET jeg ikke nøyaktig, men de var forsvarlige, dvs maks 930 grader v/ maks effektuttak.
En motor med så enorm respons som denne trenger ikke antilag som forøvrig ikke fungerer når man har gasspådrag.
På samme måte som datasprut for vanlig folk, så er ikke antilag noe magisk som tilfører så veldig mye nyttig i praksis.
Inconell brukes fordi det er det eneste rette å bruke på en motor på dette nivået.
Nei, det er ikke Mountune.

Hmmm... ganske enkelt å gjette seg til oppsettet da... mindre forskudd på innsugskam enn hva man skulle tro er normalt, stor LSA og litt tidligere eksoskam. Toppen funker tydeligvis bra og da trenger ikke durasjonene være så lang, der av trenger man ikke så mye overlapp heller, samt god utnyttelse av pulser. Tipper turboen har stort turbinhjul (diametervis) er av titalalumid eller noe annet lett, men er ikke så stor A/R på :) Tar tidlig av uten juks og blir ikke noe tropp av betydning lengre opp i rigisteret heller, sammens med at den retarderte innsugskammen hjelper til med å få det til å funke litt på turtall også. 7000og noe er jo ikke så mye at det er til å få hetta av uansett...

ramfjordkongen
11/01/13, 00:49
liker at kjæra er ZE regga :D

Zeeker
25/01/13, 16:32
Hei å hå.

Hvordan er det med denne bilen din og vinterkjøring?
Du har ikke lyst til å dra med deg Vangen og reise oppi Gudbrandsdalen og kjøre på isen neste helg?
(facebook-link) (https://www.facebook.com/groups/55801867025/?ref=ts&fref=ts)

Filtvedt Racing
25/01/13, 16:42
Heisan.

Jeg har plukket ifra hverandre motor for oppgradering. Ligger i molekyler.

Vangen har vel sin klar men trur ikke han har noe ispigg. Skal gi han en pling og høre med om han skal.

Blei din bra etter topp pakning bytte? Org eller skjæringspakning? :)

Rune

Zeeker
25/01/13, 17:35
Hva skal du gjøre med motoren?
Noe du ikke er fornøyd med?

Min ble bra etter toppakningsbytte :) Den har i hvertfall ikke tatt noen flere toppakninger, hehe
Det ble en El-ring pakning og 12.9 studs (ikke arp)

Nå mangler jeg å sveise noe hull og montere litt eksos og tankpåfyllingrør før bilen kan kjøres igjen. Ny lakk må da vente til senere hvis jeg skal kjøre. Men men, den var ikke noe fin på bakskjermen fra før heller, så det får gå.
Har blitt syk nå så vet ikke om jeg får ferdig bilen men håper i det lengste :)

Du har vel noen rallypigg Vangen kan misbruke litt du? hehe

Filtvedt Racing
25/01/13, 18:04
Hehe har solgt unna alt etter rally tiden.

Motor får endel mere snacks. Stadig noe nytt og få. Noen forandringer for høyere effekt:). Flere som er ute etter og presse ut mer effekt, så jeg ligger ikke på lat siden:). Klar for utfordringer jeg:)

Skal du kjøre på isen så spiller det vel ingen rolle med en bakskjærm:). Like moro uansett væ...
Hehe mange bra ting som er orginalt men noen ting er faktiskt mulig og få bedre.

Rune

Teigen
25/01/13, 19:07
ere ny blokk på gang? hehe

Zeeker
25/01/13, 19:58
Høres ut som at du pleier den med litt snadder og mye penger, hehe :D

Du må ikke selge sånne morroting som rallypigg, hehe. Det kommer alltids godt med hvis'n man må prøvekjøre motor på vinterstid der det kreves litt feste.

Iskjøring er bøllerått,
Hvis pakningen min tar kvelden en gang til nå så må jeg vurdere noe bedre, men so far so good :D (hihi)

Du får si fra hvis du og Vangen tar en tur oppover til Fun on Ice. Jeg skal oppå der uansett om det blir med 242'n eller ikke.

Frigstad Racing
26/01/13, 01:34
Liker! Gleder meg til update her og bilder når ting begynner å falle på plass :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Marius
10/06/13, 21:48
skjedd noe nytt her?

Filtvedt Racing
11/06/13, 08:31
Heisan.

Her har det skjedd litt av hvert.:D

Motor har vært ute og total overhalt for bedre holdbarhet og evt klargjort for mer effekt uttak:).

Satser på en god sommer med mye kjøring.

Gleder oss til Rudskogen:)

Filtis

Joakim-G_R
11/06/13, 09:49
Mer enn 930hk? For det holder ikke å klemme gassen i bunn i 210, og få hjulspinn? :p

Filtvedt Racing
11/06/13, 11:00
Mer enn 930hk? For det holder ikke å klemme gassen i bunn i 210, og få hjulspinn? :p

Hehe det vet man ikke før man har prøvd:)

Teigen
11/06/13, 13:26
jeft å ha den sprekeste rødblokka i landet vettu ;) Fortell litt da

buster83
15/06/13, 13:49
mye vil ha mer... sånn er det bare :)

Filtvedt Racing
16/06/13, 15:13
Heisan.

Er vel hovedsak full overhaling som er gjort.

Og noen endringer når det gjelder varme. Bestilt ny større radiator.

++++ litt hemmelig da:).

Er det noen som har erfaring med water wetter?.. Er vel ikke lov til å ha frostveske på bane lengre?

Teigen
16/06/13, 22:10
Større radiator kunne vel jeg trengt også ja. Jeg hadde supercoolant. noe man ikke kunne blande med vann.. det tok nesten knekken på ståle\betongen pora seg opp. Prøver kjøleveska de har på swedol nå i gamlemotorn og det ser ut til å funke helt supert. den koker ikke før 160 grader

JEPS
16/06/13, 23:29
de skrøt veldig av water-wetter på bjørnstad bil da jeg var innom å kjøpte noen flasker av dem for en tid tilbake, har ikke fått testet selv, men han sa de merket det godt på biler de "dyno kjørte" om de byttet til ww. men som sagt så selger de jo produktet, så da burde de vell skryte ;)

Steffen_82
18/06/13, 05:42
Hei.

Water wetter fungerer gull. Senket tempen på min med 10-15 grader ved bruk av WW.

Filtvedt Racing
18/06/13, 14:35
Hei.

Water wetter fungerer gull. Senket tempen på min med 10-15 grader ved bruk av WW.

Flotters.

Da prøver jeg dette også.

Nå nærmer det seg Rudskogen snart gett. Volvo mot Opel:)

Joakim-G_R
18/06/13, 14:36
Blir mange biler å kjøre sikksakk mellom da. :)

Autoslalom på sitt beste? :D

Daniel V
18/06/13, 19:31
Hehe, ikke ta gledene på forskudd nå :) Opel har mye spreke biler! Det er jo en motorsportklubb også :)

buster83
19/06/13, 05:42
Hehe, ikke ta gledene på forskudd nå :) Opel har mye spreke biler! Det er jo en motorsportklubb også :)

helt riktig... er faktisk ganske mange opel som har volvo motor ;)

Filtvedt Racing
19/06/13, 10:32
helt riktig... er faktisk ganske mange opel som har volvo motor ;)

Hehehe ja der sa du det.:)

Zeeker
19/06/13, 19:28
Men det er ikke veldig mange som har samme effekten :D

Og morro skal vi ha det uansett. Og det blir flere biler på banen og i depo.
Detta blir knallbra

Skal du i benken igjen med motoren før treffet eller?

Filtvedt Racing
20/06/13, 14:04
Hovedsak er at man har det moro. Og jeg trur det blir knall bra med Opel.

Nei skal nok ikke i benken enda. Ikke gjort om noe på oppsettet enda:).

Ikke helt klar enda for kjøring.

Fikk pakke fra USA idag:). Gleder meg til og pakke opp:).

Filtis

buster83
20/06/13, 15:46
du gjør som meg og kjøper kondomer fra USA ja... (alt er jo større i amerika :p )

Er det lov å spørre hva slags farge det et på bilen din? kode altså, ser jo at den er orange :)

Steffen_82
20/06/13, 16:36
Flotters.

Da prøver jeg dette også.

Nå nærmer det seg Rudskogen snart gett. Volvo mot Opel:)

ikke vær så uheldig som meg og få en opel astra inn i døra mens du ligger i sladd;)

Filtvedt Racing
20/06/13, 18:32
du gjør som meg og kjøper kondomer fra USA ja... (alt er jo større i amerika :p )

Er det lov å spørre hva slags farge det et på bilen din? kode altså, ser jo at den er orange :)

Hehe ja big pack:). Eneste problemet er at dem ikke klarer og pakke riktig. Bestilte radiator som var 3 tom tykk. Fikk 2 1/4. Samme som jeg hadde. Ja det var vel brukte penger??? Klage litt på det væ.

Lakk kode RAL2002:)

Filtis

Filtvedt Racing
20/06/13, 18:33
ikke vær så uheldig som meg og få en opel astra inn i døra mens du ligger i sladd;)

Ja dæven er noe dritt hvis Opeln får bulkete dør:):). Nei det er noe dritt. Men har du stor hastighet framover så får man håpe ingen henter deg igjen:)

Steffen_82
21/06/13, 07:55
Er dette alu kjøler du har bestilt?
hva er målene på den ellers?

Mulig jeg kjøper av deg visst du ikkje får bruk for den.

Må måle den jeg har når jeg kommer fra jobb og se om denne du har bestilt er større;)

Filtvedt Racing
21/06/13, 08:43
Heisan.

trur jeg kommer til og bruke den uansett. Var 2 row type. Den jeg hadde var std. Klaget igår og fikk 116 dollar avslag på radiator til 201 dollar.

Måla kan du få uansett.

Utv. 26x19x2 1/4 tum.

Rune

buster83
21/06/13, 09:49
Hehe ja big pack:). Eneste problemet er at dem ikke klarer og pakke riktig. Bestilte radiator som var 3 tom tykk. Fikk 2 1/4. Samme som jeg hadde. Ja det var vel brukte penger??? Klage litt på det væ.

Lakk kode RAL2002:)

Filtis

ahh.. synes den var lik min, men jeg har ral 2004 :D

jabbajohn
11/07/13, 03:11
Er det bare synet mitt som er helt fucka eller ser jeg faktisk hvite skilt på bilen ? Sykt flott bil og motor (sikle sikle):)

Thomas242
11/07/13, 09:51
Er det bare synet mitt som er helt fucka eller ser jeg faktisk hvite skilt på bilen ? Sykt flott bil og motor (sikle sikle):)

Det har vel blitt sagt før, men det er sånt man ikke snakker så mye om.

Joakim-G_R
11/07/13, 10:13
Mulig det har blitt spurt om tidligere eller du har sagt det, men hvordan fungerer XYZ bremsene?

volvobrage
19/12/13, 21:49
Ka innpress har du på bakfelgane dine?:)Det er 10" sant?

Filtvedt Racing
20/12/13, 05:13
Hei igjen:).

Har 8x18 foran med et 14 mener jeg. Her skulle jeg hatt et 20 egentlig. Har spacer pga trangt til store fjørmuttra på beinet.

Bak er det 9x18 med et 11. Nå blei jeg jævli usikker egentlig...

Det jeg vet er at tviler på du får på 10 tum på en bil med org hjulbue utv. Selv om du friserer bort det meste av innerskjærm.

Men kan sjekke opp dette ikveld og skrive til deg jeg:).

Filtis

Teigen
20/12/13, 07:47
Du må dele inner og ytterskjerm og valse karrosen til den er flat. så retter du ut innerskjermen og legger i litt plåt (ca 2-3cm) i mellom. Da først får du på 10" breie felger uten dekkstrekk.

Skjer det no med bilen om dagen Rune? Lenge siden vi har hørt no nå.

Filtvedt Racing
20/12/13, 19:03
Du må dele inner og ytterskjerm og valse karrosen til den er flat. så retter du ut innerskjermen og legger i litt plåt (ca 2-3cm) i mellom. Da først får du på 10" breie felger uten dekkstrekk.

Skjer det no med bilen om dagen Rune? Lenge siden vi har hørt no nå.

Heisan.

Her skjer det ikke stort. Venter på oppgradert topp fra Vs motor. Må jo passe på om dagen. Dere skal vel ta og banke meg ned i støvla med ny rekord på rødblokk til banebruk dere nå tenker jeg:). Jeg gleder meg:).
Hehe.:)

Ikke kjørt en meter iår. Men satser på det blir litt mer hantering neste år. Har planer om ACR til våren.
Skal dere? Moro og laget en gjeng som kan samkjøre oppover med campingplass o.l.

Filtis

Filtvedt Racing
20/12/13, 19:04
Var vist ET 14 både foran og bak:)

Marius Skau
20/12/13, 19:08
Acr likes :D Mulighet og få en påsittertur utpå der da? :D

Filtvedt Racing
20/12/13, 19:09
Acr likes :D Mulighet og få en påsittertur utpå der da? :D

Ikke umulig det. Spørs jo mange bilen går denne gangen:):)

Marius Skau
20/12/13, 19:15
Ikke umulig det. Spørs jo mange bilen går denne gangen:):)

Får satse på og va tidlig ute ^^

Håper og få kjørt noen runder med 945n iår og.. Viss alt klaffer ^^

volvobrage
20/12/13, 19:55
Hei igjen:).

Har 8x18 foran med et 14 mener jeg. Her skulle jeg hatt et 20 egentlig. Har spacer pga trangt til store fjørmuttra på beinet.

Bak er det 9x18 med et 11. Nå blei jeg jævli usikker egentlig...

Det jeg vet er at tviler på du får på 10 tum på en bil med org hjulbue utv. Selv om du friserer bort det meste av innerskjærm.

Men kan sjekke opp dette ikveld og skrive til deg jeg:).

Filtis

Var vist ET 14 både foran og bak:)
Okei, 18x9 ET14 då:)
Du har vel strekt ut bakskjermen din i bakkant og?

Har du planar om og bremse meir hk eller?:cool:

Filtvedt Racing
20/12/13, 20:10
Okei, 18x9 ET14 då:)
Du har vel strekt ut bakskjermen din i bakkant og?

Har du planar om og bremse meir hk eller?:cool:

Ja jeg har slipa nesten bort hele skjærmkanten. 2 mm igjen eller noe. Valsa litt.
Kjører med 255 bakhjul. Subber litt på innsiden foran bakhjulet ved litt vridning av bakakselen.

Hehe kremt ingen kommentar:)

volvobrage
20/12/13, 20:19
Ja jeg har slipa nesten bort hele skjærmkanten. 2 mm igjen eller noe. Valsa litt.
Kjører med 255 bakhjul. Subber litt på innsiden foran bakhjulet ved litt vridning av bakakselen.

Hehe kremt ingen kommentar:)
Okei, skjønner:)Eg får på 10" ET0, men då er det for trangt til godkjenning..
Takk for hjelpa!!:)Er greit og ha litt og sammenligne med

Og eg tolker den kommentaren som ett ja:p

Teigen
20/12/13, 20:22
Hehe nei, slår nok ikke deg ;) vi er veldig klar en felles tur!
Mye som mangler før det blir orden muffens under huven min også. Må få bakstilling / bremser / kasse sammen med sprut til å funke ordentlig først

Sent from my C6903 using Tapatalk

Voolvoo
20/12/13, 23:39
Heftig bil! :)

andersg
21/06/14, 23:33
Er i live denne bilen nå? :)

Filtvedt Racing
22/06/14, 15:20
Heisan.

Jada. Har akkurat vaska og ordna litt før avreise til mo i rana og acr på torsdag:).

Sjekk gjerne trackday på facebook og se på race 2 og3 som jeg var og kjørte.

Gleder meg til og få lufta oss litt på acr og håper ikke at det havarerer så fort som sist gang jeg var der:).

Filtis

Filtvedt Racing
22/06/14, 15:24
http://m.youtube.com/watch?v=TRaqOxJX9F4

http://m.youtube.com/watch?v=IIxro4qAOuY

Teigen
22/06/14, 15:46
Haha så gromt å se gamle Volvoen mellom alle porschene og en haug radical. Tror det bare skjer i Norge!

Sent fra min D5503 via Tapatalk

Berg Performance
22/06/14, 23:21
Melder meg også frivillig som passasjer-sete-maskot ! Hadde vært konge å fått kjent draget i denne her ! Bare å stikke innom campen og presentere deg om du føler for det, blå gammel Volvobuss med Storfalevogna ikke så langt unna :)

Filtvedt Racing
23/06/14, 08:39
Takker.

Vi kommer opp fredag ettermiddag/kveld.
Får se om det blir noe kjøring da eller om vi venter til lørdag.

Gleder oss til og treffe likesinnede og mye juging:)

Filtis

gaupe
23/06/14, 10:06
Kva dekk er det du køyrer på no? Ser ut som du har godt feste :)

Filtvedt Racing
23/06/14, 12:23
På filmene kjører jeg med Porsche Cup slicks. Kunn framhjul rundt hele da jeg ikke har plass i hjulhusa for noe mer.

Dog dekka er sikkert 6-7 år:)

VolvoR-Sport
23/06/14, 15:33
Hva er dimensjon på slike bakhjul da, hvis framhjula er rundt 255? :)

Filtvedt Racing
23/06/14, 20:48
Hva er dimensjon på slike bakhjul da, hvis framhjula er rundt 255? :)

Aner ikke.

Mener dem jeg har heter 24/64-18 trur jeg. Tilsvarer ca 235-245.. Trur bakhjula er 27/...... Dem er breie hvertfall:).

Anders E
23/06/14, 21:27
Dette er skikkelig tøft :)
Ikke mange av bilene som holdt deg i aks eller ut av svingene.

Tc-Racing
03/07/14, 15:27
Kos funka det oppi acr? Du dro så fort heim igjen?

Frigstad Racing
04/07/14, 05:37
Hei filtis. Lurte på om du kunne knipse ett bilde av kniv stag foran. Skal lage dette på min nå og lurte litt på hvordan folk pleier å ha dem :)

Filtvedt Racing
04/07/14, 17:36
Kos funka det oppi acr? Du dro så fort heim igjen?

Heisan.

Det gikk egentlig dritt oppe i nord. Trur jeg har en trolldom over meg når jeg kjører ut av fylket:).
Kjørte bare 5-6 runder før topp pakningen røyk dessverre. Var egentlig bare og pakke sammen og nyte det fine været og titte på andre biler:).

Satser hardt på og komme tilbake og bryte trolldomen neste år eller no:).

Filtis

Filtvedt Racing
04/07/14, 17:38
Hei filtis. Lurte på om du kunne knipse ett bilde av kniv stag foran. Skal lage dette på min nå og lurte litt på hvordan folk pleier å ha dem :)

Tjena.

Selvfølgelig kan jeg det. Send meg en sms så kan jeg sende deg bilder. Er ikke noe reser på og legge inn bilder her dessverre:).

90945536

Filtis

Tc-Racing
04/07/14, 17:41
Er jo nytt sommertreff 15-17august. Bedre kjøretreff da. Mindre folk å fyll. Morro se bilen å deg live. Synd d blir sånn me så mange mils tur. Grom bane å kjøre på. Håper å se deg tilbake senere:-D

Filtvedt Racing
04/07/14, 17:49
Takk.

Jepp jeg kommer tilbake. Men ikke før neste år. Langt og kjøre.
1120km opp om swe ca 15t+
1000km ned i norge ca 14t.

Banen oppe der er helt topp. Godt feste også. Festet kan sammenlignes med Nurburgring.
Har like langt dit forøvrig:).

Filtis

Zeeker
05/07/14, 22:21
Heisan.

Det gikk egentlig dritt oppe i nord. Trur jeg har en trolldom over meg når jeg kjører ut av fylket:).
Kjørte bare 5-6 runder før topp pakningen røyk dessverre. Var egentlig bare og pakke sammen og nyte det fine været og titte på andre biler:).

Satser hardt på og komme tilbake og bryte trolldomen neste år eller no:).

Filtis

Kjedelig å kjøre sunt sånn.
Neste år må jeg bli med også. (jeg vet jeg sa det i fjor å :D hehe)
Var dere mange på tur oppover nå, eller var det bare du?

Filtvedt Racing
06/07/14, 13:02
Hehe ja husker du og andre snakket om det:).

Det var bare jeg og en kamerat som satt oss i bilen og fullførte det vi hadde lovt:). Hahaha.

Ja da siervi det sånn Zeeker. Neste år. Avtale:)????

Tc-Racing
06/07/14, 13:05
Er langt men mye kjøretid å ein sinnsykt rå bane så vis bilene holder å så er det verdt d.

Zeeker
06/07/14, 14:27
Hehe ja husker du og andre snakket om det:).

Det var bare jeg og en kamerat som satt oss i bilen og fullførte det vi hadde lovt:). Hahaha.

Ja da siervi det sånn Zeeker. Neste år. Avtale:)????

Jeg har ikke kjørt en meter i år jeg, men jeg vurderte å reise oppover for å se på. Hadde du sagt ifra så hadde jeg fort blitt med for å se på :)

Jeg kan være stor i kjeften i år å jeg og si at jeg blir med neste år :D hehe
Thats a deal :)

lofsbergracing
09/08/14, 21:09
Havarerte den nye forsterkede toppen også?

Teigen
09/08/14, 22:45
Har u kjøpt herda topp fra swe?

Filtvedt Racing
11/08/14, 05:59
Hei.

Nei brukte en std topp fra 234 jeg. Hadde en fabrikk ny topp jeg fikk tak i for mange år siden i swe.

Har snakket med motordesign om disse toppene.

Men er så mange meninger om dette er riktig vei og gå mot.

Spm er jo om det blir sprøerer eller det blir bedre... Ikke godt og si:)..

Hadde men hatt utømmelig lommebok skulle man vel kjøpt en 16v EVO:)......... men den er vel bare på tegnearket etter jeg har hørt...

Rune

Teigen
11/08/14, 12:10
Hm, jeg har kjøpt herda swe nå, mest med tanke at det ikke skal løfte seg egentlig. + fresa ut hulla til topplokksboltene og bruker større kona skiver. Blir gøy å prøve.

Tc-Racing
11/08/14, 12:11
Hva er prisen på ein sånn topp?

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=171

Teigen
11/08/14, 17:08
Tja si det. Hør med torgeir. Han som styrer med budsjettet

Filtvedt Racing
11/08/14, 18:04
Hm, jeg har kjøpt herda swe nå, mest med tanke at det ikke skal løfte seg egentlig. + fresa ut hulla til topplokksboltene og bruker større kona skiver. Blir gøy å prøve.

Ja riktig.

Høres jo bra ut. Blir vel 20-30% hardere da vel?

Hører du med 5 forskjellige motorbyggere får du 5 forskjellige svar. Men håper det blir bra. Venter på at dere blir klare for race.....:).

Regner med (av erfaring) at prosjektet begynner koste kr nå og at du har lyst til og kjøre snart:).

Kommer dere på vccn treff til helga eller?

Rune

Moseby Racing
11/08/14, 19:00
morro og kjøre på trackday.og få kjørt fra no porscher :) hehe
var og kjørte på trackday i juni mye kjøring på treffa dems :)
er bilen din klar til helga eller? :)
har barendåp vi så får ikke kommet selv om jeg hadde gledet meg til det.blir heller kjøring helga etter på vw/audi treff blir mye kjøre tid der og :)
skal ikke slenge deg på der da? :)

Teigen
12/08/14, 04:00
Forbi verste kronene nå, tia går med til å pusse opp nye verkstedet. Fortsatt så mange timer igjen på bilen at det ikke blir noe før til våren igjen. Kjenner det klør sånn passe!

Teigen
14/08/14, 05:58
Skal du på skogen med bilen til hælja?

Filtvedt Racing
14/08/14, 14:15
Heisan.

Jepp jepp prøve litt vel:).

Kommer ikke før utpå dagen tenker jeg.

Du da?? Klar for race:)

Teigen
14/08/14, 19:19
Klar minus bil lol. Ere ledig sete i bilen din? Må jo få følt på galskapen! Recep var og bremsa i dag. Må få tukta dissa 2jz ane litt.

Filtvedt Racing
14/08/14, 19:49
Hæ...
Bare skru på...

Vi volvo gutta må svare tilbake på det dårlige ryktet vi fikk ifjor. Da ble volvo banka av opel syns jeg..

Hehe dem med jota motor er vel dem fornuftige av oss. Dem får nok endel mer kjøretid enn oss kan du si:)

Men liker at vi beholder gamle rødblokka da:).

Passer vel at det begynner regne når jeg kommer ut tenker jeg.

Da er det bare og parkere. Det er prøvd før.. Da gikk det 1 runde så i grusen:). Jaja.

Hehe skal vel være mulig for en runde. Mange vil så det er bare stille opp så får vi se:).

Rune

Marius
14/08/14, 21:14
husker godt når du seila forbi på 4stive for så å nesten take i grusen :cool::p

Teigen
15/08/14, 07:12
Ja været ser litt sketshy ut. Om motor ikke holder nå, så ere bare å kaste inn håndkle. Men japsesekser blir dyrt det å. For de holder ikke på samme effekten de heller før alt innvendig er nytt

Filtvedt Racing
15/08/14, 08:45
husker godt når du seila forbi på 4stive for så å nesten take i grusen :cool::p

Hehe takk for den:):):):):).

Husker ikke dtta jeg??? Haha

Filtvedt Racing
15/08/14, 08:48
Ja været ser litt sketshy ut. Om motor ikke holder nå, så ere bare å kaste inn håndkle. Men japsesekser blir dyrt det å. For de holder ikke på samme effekten de heller før alt innvendig er nytt

Helt klart. Typisk hvis det bøtter ned når jeg får lesset av henger:).

Jeg garantere deg dessverre at de motorene vil ikke holde spesielt lenge uansett disse rødblokkene. Hehe ja blir dyrt med japse og men hvis man regner ut hvor mye penger hvertfall jeg har brukt kunne man bygget 3-4-5-6 japse motorer med samme effekt.

Jaja godt man velger sine problemer selv:):)

Zeeker
15/08/14, 20:38
Har du grillen varm til jeg kommer bortom eller? :D hehe
Kommer Vangen også?

Filtvedt Racing
16/08/14, 06:49
Har du grillen varm til jeg kommer bortom eller? :D hehe
Kommer Vangen også?

Det kunne jeg vel ordna:). Vi kanskje ordner noe etterpå:).

Vangen sykler kongerittet idag.

bruningen
17/08/14, 21:38
Tok du en LAAAANG rast på grenserittet eller syklet du med noe Volvo har snekret ihop?
Birken?

Filtvedt Racing
18/08/14, 09:47
Tok du en LAAAANG rast på grenserittet eller syklet du med noe Volvo har snekret ihop?
Birken?

Haha eru frekk eller???

Gjorde så godt jeg kan vettu:).

Klart det blir Birken....:)

Du:)? Eller har du tidsproblemer med og få brukt opp penger du har spart på og bli kvitt boforsen????

bruningen
18/08/14, 13:17
Frekk nei:confused:
Har slitt litt med å kvitte meg med kr etter at den forsvant ja!
Er vel 2-3år siden jeg var sist på dette forumet,virker som jeg bare har vært en tur på kjøkkenet og henta vann jo!Hehe

Ble visst birken på meg og gitt....
Pulje starter du i?

Teigen
18/08/14, 14:16
Bruningen: kan vel konstantere at gamle elskerinna di går godt om dagen!

Filtvedt Racing
18/08/14, 15:49
Frekk nei:confused:
Har slitt litt med å kvitte meg med kr etter at den forsvant ja!
Er vel 2-3år siden jeg var sist på dette forumet,virker som jeg bare har vært en tur på kjøkkenet og henta vann jo!Hehe

Ble visst birken på meg og gitt....
Pulje starter du i?

Moro.

Starter pulje 45:)

bruningen
18/08/14, 19:10
Da får du ha lykke til:)

turb00le
16/10/15, 09:43
Stod i stua og lekte snekker her om dagen.
Plutselig kom det en liten anonym 242 i fargen brannslukningsapparat nede på veien...

Du overdøva spikerpistolen for å si det sånn.

Filtvedt Racing
20/10/15, 07:27
Stod i stua og lekte snekker her om dagen.
Plutselig kom det en liten anonym 242 i fargen brannslukningsapparat nede på veien...

Du overdøva spikerpistolen for å si det sånn.

Hehe jasså gett. Håper jeg ikke ødelegget rytmen din i jobbinga...

Filtis

turb00le
20/10/15, 09:36
Hehe jasså gett. Håper jeg ikke ødelegget rytmen din i jobbinga...

Filtis

Det går fint, var godt å høre noe annet enn "smack smack".

Frigstad Racing
27/10/15, 06:09
Hvordan går det med denne bilen da?

Filtvedt Racing
27/10/15, 14:25
Heisan.

Denne er det litt rolig med om dagen.

Var og varmkjørte en dag med mål om og kjøre på trackday før vintern slår inn.

Skulle bytte olje og gå over litt. Men det gikk dessverre ikke. Olja så ut som sjokolade melk igjen.
Så det ser dessverre ut som toppen har sprekt eller lignende har skjedd igjen.

Da er det bare samle kr til ny topp. Det er gamet har jeg skjønt:):)..

Men vi kommer sterkere tilbake neste år:):).

Filtis

Teigen
27/10/15, 14:30
Ta en telefon til torgeir (tor24) da, det er alltid verdt forsøke. Foreløpig ingen sprekte topper her.

Forzaa
30/10/15, 16:03
Bremsa noen motorer med sånne topper opp mot samme effekt ?

Ta en telefon til torgeir (tor24) da, det er alltid verdt forsøke. Foreløpig ingen sprekte topper her.

Teigen
30/10/15, 17:22
Ja, men det er bare gatebrukt på sørlandet. Blir prøvd to til (ene er min) til våren. Da skal det prøves ordentlig. 16v toppen er jo i utgangspunktet lagd for å sprekke mtp innfestninga på boltene og forskjell i godstykkelse. Drøyn med å bruke masse penger på ny til jeg har fått prøvd min noen timer med ordentlig påkjenning til våren. Skal ha den fort av å rønke om det holder for å få bekrefta.

Forzaa
31/10/15, 10:15
Så den har bremsa over 900hk/1000nm ?
Den det kjøres med.

Sprekker vell ikke dem som enda ikke er prøvd nei :-)

Teigen
31/10/15, 11:47
Nei, ble vel mer moderat effekt pga bruksområdet, men ikke lagt unna. Det har uansett ikke blitt brukt ordentlig. men ingen som har bremsa 900 på 2.8b har kjørt på 2.8b i ettertid som jeg har sett hvertfall. Og allikevel sprekker det. Da bør det komme frem ordentlige svar på hvorfor, istedetfor å sette sammen det samme om igjen og om igjen. Og har man funnet svar på hvorfor går det jo å gjøre noe med det. Derfor jeg sier vent litt til vi får prøvd det over flere timer med ordentlig belastning kontra gatekjøring. Kan jo hende vi driter oss ut, men vent hvertfall å se. Det er alltid verdt penga ;)

Forzaa
31/10/15, 13:56
Har kjørt masse med 700whk/900wnm å har aldrig sprukket no topp.
Flere kunder har gjordt det samme, med mer effekt og.
Aldrig vært borti at rallycross toppene jeg har bygd som det knapt er gods igjen i har sprukket heller.
Men jeg har aldrig brukt ARP studs på sånne motorer heller.
Ser enkelt bruker ARP med 3 korte bolter og..........
Men blokker har sprekt flere i sylindrene :-)

Nei, ble vel mer moderat effekt pga bruksområdet, men ikke lagt unna. Det har uansett ikke blitt brukt ordentlig. men ingen som har bremsa 900 på 2.8b har kjørt på 2.8b i ettertid som jeg har sett hvertfall. Og allikevel sprekker det. Da bør det komme frem ordentlige svar på hvorfor, istedetfor å sette sammen det samme om igjen og om igjen. Og har man funnet svar på hvorfor går det jo å gjøre noe med det. Derfor jeg sier vent litt til vi får prøvd det over flere timer med ordentlig belastning kontra gatekjøring. Kan jo hende vi driter oss ut, men vent hvertfall å se. Det er alltid verdt penga ;)

Frigstad Racing
03/11/15, 23:06
Ja, men det er bare gatebrukt på sørlandet. Blir prøvd to til (ene er min) til våren. Da skal det prøves ordentlig. 16v toppen er jo i utgangspunktet lagd for å sprekke mtp innfestninga på boltene og forskjell i godstykkelse. Drøyn med å bruke masse penger på ny til jeg har fått prøvd min noen timer med ordentlig påkjenning til våren. Skal ha den fort av å rønke om det holder for å få bekrefta.

Lurer på om jeg vet hvem den andre er til? Som Torgeir bygger nå. Planen er hvertfall fire sifra dreiemoment på den vet jeg ;) hehe

Daniel.B
15/12/15, 21:48
Hvordan går det her Filtis? Fant du noen feil med toppakningen eller toppen?

Filtvedt Racing
22/12/15, 14:04
Heisan.

Her går det nokk ikke så fort:).

Toppen ligger på bordet. Må bare få levert den til sjekk...

God Jul til alle sammen:)

VolvoR-Sport
22/12/15, 15:24
God jul Filtis :)

volvobrage
08/01/17, 21:15
Skjedd noke med grombilen Filtis?:)

Filtvedt Racing
16/01/17, 11:46
Heisan.

Nei dessverre står det litt nå gett...

Har et lite mål om å få den inn i varmen snart.. Står for tiden under en pressenning i garasjen..

Driver å sjekker opp en annen drømme bil om dagen.. Volvo 850 R sedan rød orginal.....

Filtis

Per Turbo
16/01/17, 12:39
Da kommer den til ett godt hjem i hvert fall :)

turb00le
31/03/17, 07:02
Heisan.

Nei dessverre står det litt nå gett...

Har et lite mål om å få den inn i varmen snart.. Står for tiden under en pressenning i garasjen..

Driver å sjekker opp en annen drømme bil om dagen.. Volvo 850 R sedan rød orginal.....

Filtis

Jeg ser den står stua bort for tia...
Naboen var jo å hjalp deg med parabol så du sitter vel oppe sent på natta og spaner inn alt mulig griseri nå?

Den røde saken du nevner over må du legge ut litt bilder av, ser pen ut fra litt avstand i allefall :-)

Filtvedt Racing
04/04/17, 14:14
[QUOTE=turb00le;1044541]Jeg ser den står stua bort for tia...
Naboen var jo å hjalp deg med parabol så du sitter vel oppe sent på natta og spaner inn alt mulig griseri nå?

Den røde saken du nevner over må du legge ut litt bilder av, ser pen ut fra litt avstand i allefall :

Takk...
Den er akkurat GODKJENT på biltilsynet...850 altså:)

Henter skilter en av de nærmeste dagene...

Olsen ja... fikser alt han...

volvobrage
04/04/17, 14:24
Har du noken ferske bilder av 242en då?:)Skulle gjerne sett meir av motor rom og interiør:)

Filtvedt Racing
05/04/17, 08:56
Heisan...

Nei dessverre ikke noe nytt med den 242...

Står i garasjen under en pressenning og slapper av...

Målet var og ta den fra nå, men men....

Får samle mot og kr så kommer den vel fram snart...:)

Rune

JEPS
05/04/17, 11:41
Håper 242`en er på veien(banen) igjen snart!
Hadde vært morsomt om du kom deg til høsttreffet på ACR. Vårtreffet er vell litt vell optimistisk.

Her er ett bilde fra sist gang du var på ACR, sommeren 2014.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/174.jpg

Kult du har kjøpt deg 850R! Drømmebil når jeg var yngre, å forsåvidt enda :)

turb00le
23/06/19, 12:57
Nysgjerrig som er jeg er så har jeg observert at brannslukningsapparatet har blitt oppgradert fra kaldforvaring til langt koseligere forhold inne i det aller helligste.
Betyr det at det snart begynner å skrangle i vinduene her igjen når du prøvekjører?

Så får du legge ut bildet av 850 smykket :-)

Filtvedt Racing
05/07/19, 07:09
Heisan...

Ja, stakkar gamle volvoen har blitt oppgradert til og stå på verksted.. Hehe den så ikke pen ut etter stått i kald garasje i par år..

Jeg har nå startet den opp etter litt problemer.. Var noe rele tull etter lite bruk også..

Så en prøvetur er nok ikke langt unna nå...

850 smykket ja... hehe den går se.. skal oppgradere denne til vinteren tenkte jeg med Øhlins og bytte til manuell girkasse.. Ble litt gubbete med automat..

Filtis..