PDA

Vis full versjon : Servo-problemer Volvo V70 97-modell. Hjelp



EvenP
02/01/16, 14:49
Hei!

Har fått en voldsomt skriking/knirke lyd i servopumpa siste ukene. Er den mest sannsynlig ødelagt eller det bare lite servoolje? Og hvilken servoolje anbefales til disse bilene?

Mvh Even

Svirre
02/01/16, 15:22
Har du sjekket oljenivået?

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

EvenP
02/01/16, 15:25
Det som er problemet, ingen måte jeg får målt det på. Er ikke målepinne eller en "rute" man kan se nivå på. Eller er det jeg som tar feil?
Er relativt ung eier av v70, så kan ikke mye enda.

Svirre
02/01/16, 15:31
Vi har alle vært kalv en gang ;)

På ekspansjonstanken til servooljen skal det sitte en 5-6cm lang pinne på lokket. For å måle riktig så vrir du fullt rattutslag begge veier for så å rette opp hjula. Slå av motoren og peil mengden etter 1 min ca. Så får du riktig visning.
Hvis du ikke har denne, kan du måle ca. 4cm fra toppen av gjengepartiet på tanken og ned til olja. Har du for lite, så kan det komme ulyder.
Hva slags olje som skal være på denne, husker jeg ikke, men det skal være servoolje. Hydraulikkolje er ikke det samme, men noen bruker det i stedet. Faren ved det er ulyder og evt. mindre evne til selvoppretting.
Hvis du bruker riktig olje og har rett mengde, er nok pumpa på tur til å bli defekt.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Nilsebu
02/01/16, 18:23
ATF olje på servoen. Samme som automatgirene

EvenP
02/01/16, 20:28
Tusen takk for svar! Begynner å bli noe kjent med bilen da jeg allerede har måttet skru en del på den. Men nekter å bytte den ut, altfor fin lyd i 5'ern.
Skal peile i morgen også blir det nok å kjøre den til en bekjent over helga hvis lyden ikke blir borte etter feilsøk.

EvenP
09/01/16, 22:23
En oppdatering for de som måtte ønske det. Etter feilsøk av 2 karer så har vi konkludert med at det ikke var noe. Mistanken ligger i at det har vært is som har fryst fast i noe ( har skjedd tidligere på en annen v70 jeg vet om ) i motorrommet og dette har forårsaket lyden.

Robert H.
15/01/16, 23:59
Vær obs på at Volvo har egen servoolje som er grønn på farge.
Det var det på min bil og tok ikke sjansen på å etterfylle med annet.

Nilsebu
16/01/16, 00:03
Vær obs på at Volvo har egen servoolje som er grønn på farge.
Det var det på min bil og tok ikke sjansen på å etterfylle med annet.

Jeg fikk påpekt rød olje. Akkurat lik oljen som er på automatkassen.