PDA

Vis full versjon : Xenonkonvertering fulltlys, V50 '07



danhau
31/12/15, 17:50
Hei.

Ser noen har lagt ut innlegg om HID-konvertering av fulltlys på V50 tidligere, men ingen som besvarer det jeg lurer på.

Hvor plasserer dere ballastene? Og hvordan får jeg tilgang til signalgiver for fulltlys? Altså i reléet.

Takker for eventuelle svar :)

vangsfreaken
31/12/15, 19:24
Om du kjøper xenonkit til riktig sokkel (H7?) trenger du ikke tilgang til relé, settet bare plugges i kontakta til originalt fjernlys :)

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Stig-Arne
31/12/15, 20:10
For all del.. IKKE koble xenon kit uten rele.
Stor risiko for å ta knekken på CEM. Dette er særs viktig om du kjøper xenon kit av lav kvalitet, uten digitale ballaster. Men for sikkerhets skyld ville jeg monter rele uansett.
Er faktisk risiko for å knekke vindusviskermotoren også, da den styres via CAN bus, og Xenon kitet forstyrer CAN bus systemet.

mrstfu
31/12/15, 20:15
Husk også på at de fleste HID-kit har oppvarmingstid på fort tre-fire sekunder. Har sjelden levetid på mer enn 2000 timer, og det reduseres med antall tenninger.

vangsfreaken
31/12/15, 21:32
For all del.. IKKE koble xenon kit uten rele.
Stor risiko for å ta knekken på CEM. Dette er særs viktig om du kjøper xenon kit av lav kvalitet, uten digitale ballaster. Men for sikkerhets skyld ville jeg monter rele uansett.
Er faktisk risiko for å knekke vindusviskermotoren også, da den styres via CAN bus, og Xenon kitet forstyrer CAN bus systemet.
Jeg trodde ikke fjernlys hadde noe med canbus å gjøre på disse jeg? Hvorfor skulle det bli et problem? Nysgjerrig da jeg selv vil ha mer lys :)

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Stig-Arne
31/12/15, 22:30
Fjernlysene styres av CEM, som igjen styrer f.eks vindusviskermotor
Xenon kittene forstyrrer CAN bus nettet om de henter all strøm fra CEM og da blir det bare tull
Mye bedre å legge rele på slik uansett:)

vangsfreaken
01/01/16, 00:12
Fjernlysene styres av CEM, som igjen styrer f.eks vindusviskermotor
Xenon kittene forstyrrer CAN bus nettet om de henter all strøm fra CEM og da blir det bare tull
Mye bedre å legge rele på slik uansett:)
Hvordan blir det noe annerledes enn å belaste kretsen med to halogenpærer? Er den latterlig kresen på eventuelle spenningsendringer?

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

mrstfu
01/01/16, 02:16
Xenonballaster er relativt følsom elektronikk, og i Kinaballastenes tilfelle, relativt støyintroduserende elektronikk. CEM og annen elektronikk er også relativt støysensitiv.

danhau
01/01/16, 04:49
Hei igjen, og godt nytt år!

Jeg har bestilt dette kittet fra prestandabelysning.se, så det er ikke hva slags Kina-drit som helst.
Er snakk om 75W pærer og ballaster (skal det være så skal det være...), derfor kjører jeg også på med et eksternt relé. Hadde det vært snakk om 35W kunne jeg kjørt rett på vanlige fabrikkabler.

Men- jeg fikk aldri svar på spørsmålet mitt.

Hvis noen av dere har montert HID-kit med både relé og ballast før, og fortsatt har det montert, vil jeg gjerne ha et bilde av hvordan dere har lagt det opp :-)
Vurderer å ta av frontfangeren og sette ballastene bak grillen for eksempel, men veit ikke helt hvordan det blir med fuktighet osv der.

danhau
01/01/16, 04:51
Hvordan blir det noe annerledes enn å belaste kretsen med to halogenpærer? Er den latterlig kresen på eventuelle spenningsendringer?

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Det har seg jo slik at det ikke bare er 12V som skal ut til xenon-ballastene, men 23k V... Så det er mer enn "litt" spenningsendring. Men skjønner jo hvorfor du spør. 75W xenonpærer bruker ca 2-3 sekunder på å tenne ordentlig, mens 35w bruker i underkant av et sekund, så belastningen på 75W er betraktelig mye større.

mrstfu
01/01/16, 05:07
Det har seg jo slik at det ikke bare er 12V som skal ut til xenon-ballastene, men 23k V... Så det er mer enn "litt" spenningsendring. Men skjønner jo hvorfor du spør. 75W xenonpærer bruker ca 2-3 sekunder på å tenne ordentlig, mens 35w bruker i underkant av et sekund, så belastningen på 75W er betraktelig mye større.

Høyspenten er mellom ballasten og pæra akkurat i tenningsøyeblikket, som senere senkes til 60-85V. Oppvarmingstiden varierer på kvaliteten til pæra og ballasten, watten og tilstanden etter lengre tids bruk.

danhau
01/01/16, 05:40
Høyspenten er mellom ballasten og pæra akkurat i tenningsøyeblikket, som senere senkes til 60-85V. Oppvarmingstiden varierer på kvaliteten til pæra og ballasten, watten og tilstanden etter lengre tids bruk.

Ja, beklager. 23k V fra ballast til pære, ikke fra batteri til ballast. Det var feil skrevet fra min side.
Tror disse pærene er ålreite, det gjenstår å se.
Men igjen, har du montert dette før, mrstfu? Slik at du kan forklare kort hvor du plasserte ballaster?

vangsfreaken
01/01/16, 05:45
Det har seg jo slik at det ikke bare er 12V som skal ut til xenon-ballastene, men 23k V... Så det er mer enn "litt" spenningsendring. Men skjønner jo hvorfor du spør. 75W xenonpærer bruker ca 2-3 sekunder på å tenne ordentlig, mens 35w bruker i underkant av et sekund, så belastningen på 75W er betraktelig mye større.
Det var det jeg stussa på... Ut til ballastene skal det jo bare være 12 volt, det er videre fra ballast til pære det er snakk om stor spenning. Sånne sett er jo tross alt lagd for å kunne kobles direkte til et 12 volts-anlegg, dog er det ikke lett å bli klok på uten å vite hvordan det originale fjernlyset er koblet opp, å jeg vil gå ut ifra at det er noe mer avansert og sensitivt enn det jeg er vant til å skru på :) dermed vet jeg egentlig ikke stort mer om fjernlys på disse bilene enn at det ikke er canbus-overvåkning på det, hvilket betyr at man kan montere uoriginale lys uten å få feilkoder :)

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

danhau
01/01/16, 06:57
Det var det jeg stussa på... Ut til ballastene skal det jo bare være 12 volt, det er videre fra ballast til pære det er snakk om stor spenning. Sånne sett er jo tross alt lagd for å kunne kobles direkte til et 12 volts-anlegg, dog er det ikke lett å bli klok på uten å vite hvordan det originale fjernlyset er koblet opp, å jeg vil gå ut ifra at det er noe mer avansert og sensitivt enn det jeg er vant til å skru på :) dermed vet jeg egentlig ikke stort mer om fjernlys på disse bilene enn at det ikke er canbus-overvåkning på det, hvilket betyr at man kan montere uoriginale lys uten å få feilkoder :)

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Jeg har lest litt om akkurat den problematikken med de originale kablene i henhold til bruk i HID-konvertering. Det virker som at kablene rett og slett har for stor motstand (eller noe, jeg er ingen elektriker, ingeniør eller mekaniker...) til at de kan brukes direkte opp imot xenon-ballaster. Spenningen vil bli for stor til at de vanlige 2 kvadratmm kablene klarer å opprettholde voltstyrken. Som sagt, jeg er ingen elektriker :)

Men som du sier- det er ingen pæreovervåkning i fulltlysene, kun i kjørelysene. Så jeg vil ikke få noen feilkoder på det :)

Trenger bare å få montert de ballastene på et godt IKKE synlig sted i tilfelle. Men da er det jo over på et annet problem. Lyktehusene mine er godkjente for xenon siden det er bi-xenon originalt, og i Sverige kan man montere uoriginal xenon (HID-kit) i fulltlys så lenge det er
1) E-merket
2) lykten er godkjent for bruk av xenon

Disse pærene og ballastene som jeg har kjøpt er e-merket, og lyktehusene er jo som tidligere nevnt originale bi-xenon-lykter. Kan jeg da faktisk bli stoppet for det? Jeg mener, man blender jo ned når man møter noen langs veien, så lyktene er jo i og for seg ikke til ulempe for noen, og det bedrer bare min egen sikkerhet siden jeg vil få bedre oversikt.

Ikke er jeg ansatt i Statens Vegvesen heller, så er mange ting jeg lurer på

Stig-Arne
01/01/16, 09:11
Hvordan blir det noe annerledes enn å belaste kretsen med to halogenpærer? Er den latterlig kresen på eventuelle spenningsendringer?

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

For at dine 2 halogenpærer ikke er utstyrt med høyvolts elektronikk som kan forville seg tilbake til CEM.
Men har du ett rele på dette, så er risikoen betydelig mindre.

mrstfu
01/01/16, 15:17
Ja, beklager. 23k V fra ballast til pære, ikke fra batteri til ballast. Det var feil skrevet fra min side.
Tror disse pærene er ålreite, det gjenstår å se.
Men igjen, har du montert dette før, mrstfu? Slik at du kan forklare kort hvor du plasserte ballaster?

Ikke på V50, nei, men på 850 og første generasjon V70, og kort sagt, har du ikke ei lykt som er stor nok til å skjule ballasten, blir det synlig kabel ut av lokket på baksida av pæra. Kan hende du har mulighet til å felle inn den medfølgende gumminippelen i underkant av lyktehuset, men det må du selv vurdere. Du får kjøpt skjøtesett til ballaster, så du kan flytte de basicallly hvor som helst.


Det var det jeg stussa på... Ut til ballastene skal det jo bare være 12 volt, det er videre fra ballast til pære det er snakk om stor spenning. Sånne sett er jo tross alt lagd for å kunne kobles direkte til et 12 volts-anlegg, dog er det ikke lett å bli klok på uten å vite hvordan det originale fjernlyset er koblet opp, å jeg vil gå ut ifra at det er noe mer avansert og sensitivt enn det jeg er vant til å skru på :) dermed vet jeg egentlig ikke stort mer om fjernlys på disse bilene enn at det ikke er canbus-overvåkning på det, hvilket betyr at man kan montere uoriginale lys uten å få feilkoder :)

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk


Jeg har lest litt om akkurat den problematikken med de originale kablene i henhold til bruk i HID-konvertering. Det virker som at kablene rett og slett har for stor motstand (eller noe, jeg er ingen elektriker, ingeniør eller mekaniker...) til at de kan brukes direkte opp imot xenon-ballaster. Spenningen vil bli for stor til at de vanlige 2 kvadratmm kablene klarer å opprettholde voltstyrken. Som sagt, jeg er ingen elektriker :)

Men som du sier- det er ingen pæreovervåkning i fulltlysene, kun i kjørelysene. Så jeg vil ikke få noen feilkoder på det :)

Trenger bare å få montert de ballastene på et godt IKKE synlig sted i tilfelle. Men da er det jo over på et annet problem. Lyktehusene mine er godkjente for xenon siden det er bi-xenon originalt, og i Sverige kan man montere uoriginal xenon (HID-kit) i fulltlys så lenge det er
1) E-merket
2) lykten er godkjent for bruk av xenon

Disse pærene og ballastene som jeg har kjøpt er e-merket, og lyktehusene er jo som tidligere nevnt originale bi-xenon-lykter. Kan jeg da faktisk bli stoppet for det? Jeg mener, man blender jo ned når man møter noen langs veien, så lyktene er jo i og for seg ikke til ulempe for noen, og det bedrer bare min egen sikkerhet siden jeg vil få bedre oversikt.

Ikke er jeg ansatt i Statens Vegvesen heller, så er mange ting jeg lurer på

For det første, det ORIGINALE ledningsnettet blir ikke utsatt for høyspent, dette er der KUN ledningen mellom ballast og pære som blir - ballasten transformerer opp spenningen til inntil 85kV i tenningsøyeblikket, ut til pæra - det originale ledningsnettet blir ikke utsatt for dette, og spenningsfallet i det originale ledningsnettet har ikke noe å si her - det originale ledningsnettet gjør jonben sin, altså forsyne ballasten, eller pæra, men 12V.

Det som vil skje er introdusering av støy. Idet spenningee transformeres opp introduseres det magnetfelter rundt de uoriginale kablene, og disse feltene forplanter seg i nærliggende kabler og ledende deler - på fagspråket kalles det EMC. Grunnen til at vi bruker et relé, er fordi at da leder vi denne støyen tilbale til batteriet, som har en kondensatorfunksjon og "spiser opp" mye av støyen, og ikle til CEM, som via et bus-nettverk er tilkoblet alle andre følsomme elektronikkdingser i bilen.

Om dama di har klamydia, bruker du kondom. Samme prinsippet.

Ja, du kan bli stoppet. ikke på utseende, men xenonkitet skal være typegodkjent til din bil, og bilen din skal være utstyrt med lyktespylere og nivåkontroll på bilen, for å hindre at lyset blender motkommmende trafikk.

danhau
01/01/16, 15:42
Ikke på V50, nei, men på 850 og første generasjon V70, og kort sagt, har du ikke ei lykt som er stor nok til å skjule ballasten, blir det synlig kabel ut av lokket på baksida av pæra. Kan hende du har mulighet til å felle inn den medfølgende gumminippelen i underkant av lyktehuset, men det må du selv vurdere. Du får kjøpt skjøtesett til ballaster, så du kan flytte de basicallly hvor som helst.





For det første, det ORIGINALE ledningsnettet blir ikke utsatt for høyspent, dette er der KUN ledningen mellom ballast og pære som blir - ballasten transformerer opp spenningen til inntil 85kV i tenningsøyeblikket, ut til pæra - det originale ledningsnettet blir ikke utsatt for dette, og spenningsfallet i det originale ledningsnettet har ikke noe å si her - det originale ledningsnettet gjør jonben sin, altså forsyne ballasten, eller pæra, men 12V.

Det som vil skje er introdusering av støy. Idet spenningee transformeres opp introduseres det magnetfelter rundt de uoriginale kablene, og disse feltene forplanter seg i nærliggende kabler og ledende deler - på fagspråket kalles det EMC. Grunnen til at vi bruker et relé, er fordi at da leder vi denne støyen tilbale til batteriet, som har en kondensatorfunksjon og "spiser opp" mye av støyen, og ikle til CEM, som via et bus-nettverk er tilkoblet alle andre følsomme elektronikkdingser i bilen.

Om dama di har klamydia, bruker du kondom. Samme prinsippet.

Ja, du kan bli stoppet. ikke på utseende, men xenonkitet skal være typegodkjent til din bil, og bilen din skal være utstyrt med lyktespylere og nivåkontroll på bilen, for å hindre at lyset blender motkommmende trafikk.

Her var det mye bra informasjon, takk.
Jeg veit at jeg må bruke et konisk borr til å lage hull i lampedekselet bak pæra for å føre kabelen ut gjennom huset, så det er jeg forberedt på. Er pakninger på ledningsnettet fra xenon-pærene også.

Kabelen til og fra ballast er ganske lang fra før av, så tror ikke avstand vil bli et videre problem, skal se om jeg får festet de enten i grillen som sagt, eller i skjermene. Tror det er der originalballastene sitter?

Det er lyktespyler og nivåregulering i lykta siden det er bi-xenon originalt, heldigvis, og kondom (relé) skal benyttes :) Så får håpe jeg slipper interferens fra ballaster og relé.

mrstfu
01/01/16, 15:51
Jeg hadde unngått hele problemet og kjøpt meg riktige pærer fra GP Thunder. Hvitt lys, mer outout, samme strømtrekket og null støy. Ikke redusert ytelse etter tid heller. Og lovlig.

vangsfreaken
01/01/16, 19:51
Jeg hadde unngått hele problemet og kjøpt meg riktige pærer fra GP Thunder. Hvitt lys, mer outout, samme strømtrekket og null støy. Ikke redusert ytelse etter tid heller. Og lovlig.
1. Hvordan er de sammenlignet med nightbreaker? De kan i det minste brukes til nærlys.
2. Jeg har absolutt null tro på at det kan sammenlignes med led eller xenon i fjernlys... En økning på noen prosent er jo ikke nok [emoji14] så da er vel eneste alternativ i dine øyne ekstralys?

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

mrstfu
01/01/16, 20:03
1. Hvordan er de sammenlignet med nightbreaker? De kan i det minste brukes til nærlys.
2. Jeg har absolutt null tro på at det kan sammenlignes med led eller xenon i fjernlys... En økning på noen prosent er jo ikke nok [emoji14] så da er vel eneste alternativ i dine øyne ekstralys?

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

LED i originale ekstralysreflektorer har jeg ennå ikke sett en god løsning på, da LED som faktisk yter nok til å være nyttig gjerne har en kjølevifte eller lignende som tar mye plass.

Xenon som eneste fjernlyskilde er idiotisk i mine øyne på grunn av oppvarmingstid og reduksjon i levetid med antall tenninger - bedre da i et ekstralysoppsett med bryter, slik at man kan bruke lyshornet uten at det koster ei krone hver gang man blinker med lysa.

Jeg driver og styrer litt med LEDalternativer i ekstralys tiltenkt halogenpærer nå selv, men ekstralysa jeg har er såkalte freeform-reflektorer. De er mye mer tilgivende hva gjelder uvanlig spredningsmønster enn hva originale fjernlysreflektorer er, som gjerne er veldig tilpasset spredninga i en halogenpæra (altså som sender lys til alle kanter langs en stor glødetråd) og ikke xenon (som hsr et lite, intenst lyspunkt) eller LED (som har gitte lysflater på et eller flere steder).

Joda, det finnes LEDpærer med prismer og linser som sprer lyset mer likt en halogenpære, men ikke med lysstyrke jeg er interessert i å bruke penger på.

Så ja, LED og xenon er i mine øyne kun til ekstralys.

GP Thunder-pærene mine i Vera lyser godt, gir hvitt lys og man slipper modifikasjon av lampehuset.

vangsfreaken
02/01/16, 00:44
Dilemmaet mitt er at jeg vil ha bedre fjernlys uten å montere noe ekstra, siden jeg har til gode å se noe som faktisk ser ålreit ut på en S60... Kanskje jeg bare må gi opp å montere ei ledbjelke.

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

mrstfu
02/01/16, 00:58
Jeg synes GP Thunder gir mer og hvitere lys enn Nightbreaker, om du ikke har prøvd er det verdt et forsøk. Og i motsetning til det eller ekstralys, er du med en LEDbjelke mye mer utsatt for å bli stoppa, med mindre du har altfor mye penger å bruke på to bjelker (siden veitrafikkloven spesifiserer antall tillatte ekstralys) med referansetall lavt nok til å være godkjent. Vegvesenet får stadig mer oppmerksomhet på LEDbjelker, fordi så mange monterer de, og så få av de er E-merkede og lovlige.

vangsfreaken
02/01/16, 01:16
har de noe bedre levetid enn nightbreaker da? S60'n sliter tydeligvis ikke med lav spenning, fordi den spiser nightbreaker-pærer... vanlige pærer holder visst, men det lyser jo ikke akkurat bra.
har du sett 945'n min eller? lovlige ekstralys er ikke en bekymring :p men det må derimot se greit ut på bilen... å jeg tror det begrenser utvalget litt på en S60.

mrstfu
02/01/16, 01:19
Mine GP Thunder lyser fremdeles fint.

Stig-Arne
02/01/16, 18:28
Ikke unormalt at pærer lik Night braker ikke holder like lenge som normale pærer. Tynnere tråd i pæren gir mere lys, men holder på langt nær så lenge som vanlige pærer.

Morgis
02/01/16, 18:40
Gå for disse om du har H7 sokkel.

http://www.ebay.com/itm/KIT-Car-H7-LED-60W-2xheadlight-6400LM-Set-6000K-Beam-Angel-360-waterproof-Copper-/172043812818?hash=item280e9c3fd2:g:5QYAAOSwYaFWgVD U

vangsfreaken
02/01/16, 19:55
Gå for disse om du har H7 sokkel.

http://www.ebay.com/itm/KIT-Car-H7-LED-60W-2xheadlight-6400LM-Set-6000K-Beam-Angel-360-waterproof-Copper-/172043812818?hash=item280e9c3fd2:g:5QYAAOSwYaFWgVD U
Har du testet dem? Hyggelig pris, men ukjent resultat... 60 watt led høres flott ut det, men led fra ebay er sjeldent så flott som selger insisterer [emoji14]

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Morgis
02/01/16, 20:46
Dama har nesten samme men i 20watt på sin s40, både som nær og som fjernlys. (4x20w). Godt lys. Bedre enn halogen. Svakere enn xenon. Plasseringsvennlig. Ingen farlige strømtrekk. Ingen oppvarmingstid.

Antar dette setter jeg lenket til er en liten oppgradering, 2x30watt

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

danhau
04/01/16, 07:04
http://www.ebay.com/ulk/itm/231799210812

Kunne disse kanskje vært noe? Sett at det HID-kitet tar kvelden eller xenonpærene ryker.
4800 lumen fra LED må jo være hysterisk bra, når 75W xenon gir ca 7000 lumen?

mrstfu
04/01/16, 07:23
Ta det med en klype salt, veldig mye av Kina-LEDen får oppført lumen og watt i henhold til teoretisk lumen og medgått effekt, ikke avgitt lumen og effekt - ikke dermed sagt at disse gjør det. Dog spesifiserer de 3000 timer driftstid - andre jeg har sett på har 50.000 timer.

Ta ting med en klype salt, og ikke forvent gull og grønne skoger. Spredningsmønsteret på disse er ikke samme som i en halogenpære, så du er ikke garantert å bli fornøyd.

Morgis
04/01/16, 07:41
kan skrives under på. Mye søppel.
Her kan det fort oppstå bomkjøp.
Har testet flere LED lamper, med ymse kvalitet.
Noen mangler optikken, andre lysstyrken, enkelte store som murstein...

Men det er det i xenonverden også.
Har hatt "35w" xenonkit, hvor eneste forskjell fra halogenpæren var fargen.
Gikk rett i søppelkverna

mrstfu
04/01/16, 07:50
Har et sett på vei nå, som skrøt av Phillipsdioder og aly mulig rart. Grei pris, 3500lumen per pære, om det er dugbart og lyser mer enn halogen blir den nok sittende i ekstralysa.

danhau
04/01/16, 10:44
http://www.ebay.com/ulk/itm/181975648524

Jeg bestilte et av disse til tåkelysa mine, bare for å se om det er noen forskjell fra de 80W 36 smd-LEDpærene som sitter i tåkelysa nå.

mrstfu
04/01/16, 10:48
Rapporter tilbake da, så prøver vi å ha en erfaringstråd gående her.

danhau
05/01/16, 14:53
Nå har jeg installert konverteringskitet, og har bare en ting å si- wow.
Lyset det produserer er ekstremt bra, god spredning og starter faktisk veldig kjapt!
Så lenge jeg husker å blende ned vil det heller ikke være noe i veien for andre trafikanter ☺️

Vil oppdatere så fort jeg får LED-kit til tåkelys også.

mrstfu
05/01/16, 15:02
Nå har jeg installert konverteringskitet, og har bare en ting å si- wow.
Lyset det produserer er ekstremt bra, god spredning og starter faktisk veldig kjapt!
Så lenge jeg husker å blende ned vil det heller ikke være noe i veien for andre trafikanter ☺️

Vil oppdatere så fort jeg får LED-kit til tåkelys også.

Husk på at hver tenning reduserer levetida.

danhau
05/01/16, 22:26
Husk på at hver tenning reduserer levetida.

Det gjør det med LED også, men ikke i samme grad ;)

mrstfu
08/01/16, 19:05
Har H7 LED-pærer på posten nå, plukker opp og montere ila kvelden. Tilbakemelding kommer.

danhau
08/01/16, 19:15
Har H7 LED-pærer på posten nå, plukker opp og montere ila kvelden. Tilbakemelding kommer.

Er det til fulltlysene dine, tåkelys eller vanlige hovedlys?

vangsfreaken
08/01/16, 19:16
Har H7 LED-pærer på posten nå, plukker opp og montere ila kvelden. Tilbakemelding kommer.
Venter spent! Kraftige saker ell?

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

mrstfu
08/01/16, 21:20
Er det til fulltlysene dine, tåkelys eller vanlige hovedlys?

Ekstralysa.


Venter spent! Kraftige saker ell?

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Mener å huske de er ca 3500 lumen hver. Kommer tilbake.

danhau
08/01/16, 23:37
Ekstralysa.



Mener å huske de er ca 3500 lumen hver. Kommer tilbake.

Hva slags ekstralys har du? Har hørt veldig mange snakke positivt om Hella 3003 blant annet, med Xenon. At det skal gi et vanvittig bra lysbilde. Hva slags har du?

mrstfu
09/01/16, 01:38
Biltemas 9" halogenlykter, koster 279,- for stykket. Helt vannvittig valuta for penga.

Dan Bay-Johansen
09/01/16, 01:47
Biltemas 9" halogenlykter, koster 279,- for stykket. Helt vannvittig valuta for penga.

Testa disse med 100w pærer?

vangsfreaken
09/01/16, 02:05
Biltemas 9" halogenlykter, koster 279,- for stykket. Helt vannvittig valuta for penga.

sikker på det? jeg ga 199,- for mine :p 179,- for 7".

mrstfu
09/01/16, 02:26
Testa disse med 100w pærer?

Niks, bare med 55W halogen og 75W xenon. Og LED, nå.


sikker på det? jeg ga 199,- for mine :p 179,- for 7".

Jeg sa ikke at jeg ga 279,- for mine, jeg sa de koster 279,- ;) Prisen har gått opp de siste årene, jeg ga 199,- for mine for drøyt to år sida jeg og.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Belysning/Ekstralys/Fjernlys-9-halogen-2000033426/

vangsfreaken
09/01/16, 03:09
Niks, bare med 55W halogen og 75W xenon. Og LED, nå.



Jeg sa ikke at jeg ga 279,- for mine, jeg sa de koster 279,- ;) Prisen har gått opp de siste årene, jeg ga 199,- for mine for drøyt to år sida jeg og.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Belysning/Ekstralys/Fjernlys-9-halogen-2000033426/

sånn å forstå ja... er vel ikke stort mer enn en måned siden de kosta 199,- her på hamar, så det hadde jeg ikke fått med meg :p jaja, fint jeg allerede har tre da :)

mrstfu
09/01/16, 03:36
sånn å forstå ja... er vel ikke stort mer enn en måned siden de kosta 199,- her på hamar, så det hadde jeg ikke fått med meg :p jaja, fint jeg allerede har tre da :)

Du er ikke svensk, skjerp deg.

vangsfreaken
09/01/16, 03:54
Du er ikke svensk, skjerp deg.

nei, da hadde jeg hatt 5 :) gammel 945 med 2 bøtter ser da bare dumt ut :p

EDIT: jeg kjører gammel 945 og snuser jacobssons melon da, kan jo hende jeg er litt skapsvenske? ;)

mrstfu
09/01/16, 15:46
Fikk LED i posten igår, satte de inn i ekstralysa.

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/340.jpg (http://smg.photobucket.com/user/satanexp/media/Dunfrid/DSC_0571_zpsg2q3rrw5.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/341.jpg (http://smg.photobucket.com/user/satanexp/media/Dunfrid/DSC_0574_zpsch8nm6ff.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/342.jpg (http://smg.photobucket.com/user/satanexp/media/Dunfrid/DSC_0575_zps3fnnefjw.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/343.jpg (http://smg.photobucket.com/user/satanexp/media/Dunfrid/DSC_0576_zpsnaurlxup.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/344.jpg (http://smg.photobucket.com/user/satanexp/media/Dunfrid/DSC_0578_zpsgfxamirs.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/345.jpg (http://smg.photobucket.com/user/satanexp/media/Dunfrid/DSC_0580_zpssfp40oaa.jpg.html)

Nærlys:

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/346.jpg (http://smg.photobucket.com/user/satanexp/media/Dunfrid/DSC_0581_zpsrf7ofovi.jpg.html)

Fjernlys uten ekstralys:

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/347.jpg (http://smg.photobucket.com/user/satanexp/media/Dunfrid/DSC_0582_zpsy6ytcigw.jpg.html)

Fjernlys med ekstralys:

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/348.jpg (http://smg.photobucket.com/user/satanexp/media/Dunfrid/DSC_0586_zps7noeqjlr.jpg.html)

Spredningsmønsteret er noe annerledes enn halogenpæra, så lyset er ikke like fokusert - men jeg opplever ingen reduksjon i rekkevidde, og har mye mer lys ut til sidene enn før. Null problemer med montering, siden lyktehusene er såpass dype. Husk at bildene er tatt med mobiltelefon - jeg har ikke like stor eksponeringskontroll som med speilrefleksen, så bildene viser mer spredningsmønsteret, enn lysstyrken.

Visse begrensninger har det, som med xenon - i snødriv er det poengløst å bruke, siden de lyser opp snøen som faller rett foran bilen, og således blender litt, men i alle andre situasjoner virker de mye bedre enn halogenpæra.

danhau
09/01/16, 15:58
Fikk LED i posten igår, satte de inn i ekstralysa.

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/340.jpg (http://smg.photobucket.com/user/satanexp/media/Dunfrid/DSC_0571_zpsg2q3rrw5.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/341.jpg (http://smg.photobucket.com/user/satanexp/media/Dunfrid/DSC_0574_zpsch8nm6ff.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/342.jpg (http://smg.photobucket.com/user/satanexp/media/Dunfrid/DSC_0575_zps3fnnefjw.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/343.jpg (http://smg.photobucket.com/user/satanexp/media/Dunfrid/DSC_0576_zpsnaurlxup.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/344.jpg (http://smg.photobucket.com/user/satanexp/media/Dunfrid/DSC_0578_zpsgfxamirs.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/345.jpg (http://smg.photobucket.com/user/satanexp/media/Dunfrid/DSC_0580_zpssfp40oaa.jpg.html)

Nærlys:

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/346.jpg (http://smg.photobucket.com/user/satanexp/media/Dunfrid/DSC_0581_zpsrf7ofovi.jpg.html)

Fjernlys uten ekstralys:

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/347.jpg (http://smg.photobucket.com/user/satanexp/media/Dunfrid/DSC_0582_zpsy6ytcigw.jpg.html)

Fjernlys med ekstralys:

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/348.jpg (http://smg.photobucket.com/user/satanexp/media/Dunfrid/DSC_0586_zps7noeqjlr.jpg.html)

Spredningsmønsteret er noe annerledes enn halogenpæra, så lyset er ikke like fokusert - men jeg opplever ingen reduksjon i rekkevidde, og har mye mer lys ut til sidene enn før. Null problemer med montering, siden lyktehusene er såpass dype. Husk at bildene er tatt med mobiltelefon - jeg har ikke like stor eksponeringskontroll som med speilrefleksen, så bildene viser mer spredningsmønsteret, enn lysstyrken.

Visse begrensninger har det, som med xenon - i snødriv er det poengløst å bruke, siden de lyser opp snøen som faller rett foran bilen, og således blender litt, men i alle andre situasjoner virker de mye bedre enn halogenpæra.

Flott og utfyllende innlegg, mrstfu!

Hvor har du kjøpt disse pærene?
De ser identiske ut til de jeg har kjøpt.

Da er jeg spent på de jeg har bestilt, men de er jo til tåkelysa mine! Ser ut som at det er god styrke og spredning, gjenstår bare å se.

Skal også holde dere oppdatert :-)

mrstfu
09/01/16, 16:26
http://pages.ebay.com/motors/link/?nav=item.view&id=401023672568&alt=web

danhau
09/01/16, 16:49
http://pages.ebay.com/motors/link/?nav=item.view&id=401023672568&alt=web

Da er det ikke samme bruker, men er nøyaktig samme forpakning, og samme pris. Spent :-)

glue
11/01/16, 21:07
Hvordan er det med disse led-pærene i langlys, med tanke på trøbbel med canbus systemet og vindusviskermotor mm?

Morgis
11/01/16, 21:20
viskermotoren ryker på enkelte modeller pga strømtrekket i oppstarten til de eldre xenonballastene.

Tviler på nyere digitale ballaster ødelegger.



LED er nok bare enda snillere mot elektronikken kontra halogen

danhau
28/01/16, 11:47
Da fikk jeg lampene mine i posten i går, har byttet pærene i dag, men er fortsatt lyst ute, så vanskelig å få til et lysbilde. Stikker ut i kveld og prøver.
Men jeg kan si som dette- det lyser. Masse. Spare litt på xenonen, og bare kjøre med tåkelys fremover, hehe.

danhau
28/01/16, 22:03
http://imgur.com/a/iBDNH

Her er det litt forskjellige bilder av lysmønsteret fra nymonterte tåkelys.
Viste seg at tåkelysene lyser bedre enn originale xenon kjørelys. Flott det :)

mrstfu
28/01/16, 22:32
Du har satt xenonkit i tåkelysa? Eller LED?

danhau
28/01/16, 22:47
Du har satt xenonkit i tåkelysa? Eller LED?

Det er samme type LED-kit som du har jeg har satt inn.