PDA

Vis full versjon : Irriterende lyder fra interiør XC70 MY11



XXX70
29/12/15, 23:39
Disse kommer fra virker det som venstre side frontrute og bakluka. Mener og ha lest om dette en plass her inne men nå finner jeg ikke de postene igjen. Lyden fra frontrute område kommer ved ett bestemt turtall,hastighet, pådrag/belastning virker det som. Bakluka spesielt når chassiset vrir seg. Håper noen har noen gode tips/fix før jeg tilter:mad:

SagaPer
29/12/15, 23:44
Søkte på ordet bakluke i dette forumet: http://forum.vccn.no/showthread.php?70722-Irriterende-lyd-fra-interi%C3%B8ret&highlight=bakluke

GBXC
30/12/15, 09:00
Høres kjent ut.. Fikk div tips da jeg postet tilsvarende problem; smøre gummiknotter og låsen på bakluka. Men ikke her mine lyder kom fra, det var mer fra midtkonsollen. Har du utelukket det blanke dekselet på sterioen? Og ramma rundt midtkonsollen?

Virker som det er så mye plast som potensielt kan lage irriterende lyder på disse modellene, at det er en jungel av kilder til ulyd og påfølgende irritasjon.

volvoRsport
30/12/15, 12:31
Ventilasjonsgitteret oppå dashbordet lager en klirrelyd i S80II'en til faren min.

GBXC
30/12/15, 20:11
Ventilasjonsgitteret oppå dashbordet lager en klirrelyd i S80II'en til faren min.

Har det blitt gjort noen fix for å dempe klirrelyden?
Du mener gitter over senterhøytaleren?

volvoRsport
30/12/15, 21:19
Har det blitt gjort noen fix for å dempe klirrelyden?
Du mener gitter over senterhøytaleren?

Ikke blitt gjort noe nei. Mener det gitteret til varmeapparatet som går opp på frontruten.

Taggen
08/01/16, 10:52
På min har jeg merka en irriterende lyd fra den saken der den dioden til alarmen sitter. Har du sjekka den?

XXX70
09/01/16, 20:57
På min har jeg merka en irriterende lyd fra den saken der den dioden til alarmen sitter. Har du sjekka den?
nei, skal sjekke

XXX70
24/01/16, 17:44
På min har jeg merka en irriterende lyd fra den saken der den dioden til alarmen sitter. Har du sjekka den?
D var ikke den.... er det virkelig ingen andre som har denne sykt irriterende lyden fra dash/frontrute område??
Bakluke har jeg gått over de gummi stopperne overalt samt gummi rundt hengslene i tak, men det virker som lyden kommer fra tetningslista som går rundt hele bakluka. Jeg kan høre denne gummi gnissinga når jeg løfter på luka i lukket posisjon fra utsiden.

GBXC
25/01/16, 10:43
D var ikke den.... er det virkelig ingen andre som har denne sykt irriterende lyden fra dash/frontrute område??
Bakluke har jeg gått over de gummi stopperne overalt samt gummi rundt hengslene i tak, men det virker som lyden kommer fra tetningslista som går rundt hele bakluka. Jeg kan høre denne gummi gnissinga når jeg løfter på luka i lukket posisjon fra utsiden.

Joda, absolutt lyder! Du er sikker på at det ikke er midtkonsollen som lager lyd, opp langs kanten der knapper for radio og temp justering sitter?
Evt den blanke lista på stereo.
Min lager masse lyd der om sommeren når ac`n blåser kaldt på den varme plasten. Skal legge filttape i mellom der til våren.

Apropos gummi rundt bakluka, her har jeg smurt gjentatte ganger med silikonstift (den harde varianten) og der er det tyst på min bil..

XXX70
26/01/16, 20:24
Joda, absolutt lyder! Du er sikker på at det ikke er midtkonsollen som lager lyd, opp langs kanten der knapper for radio og temp justering sitter?
Evt den blanke lista på stereo.
Min lager masse lyd der om sommeren når ac`n blåser kaldt på den varme plasten. Skal legge filttape i mellom der til våren.

Apropos gummi rundt bakluka, her har jeg smurt gjentatte ganger med silikonstift (den harde varianten) og der er det tyst på min bil..
den harde varianten, hvilken er du referer til da?

GBXC
26/01/16, 21:04
den harde varianten, hvilken er du referer til da?

Den silikonstiften som ligner på deostick.. Den myker opp gummien og "fetter" bedre enn den flytende synes jeg. Men funker best da det er varmt. Finnes fra flere produsenter, bla.a Turtle.

Taz
26/01/16, 21:58
På mor mi sin V70, så rister det i dekselet over regnsensoren i frontruta, bakom speilet. Hørtes ut som det kom fra dashbordet.

XXX70
29/01/16, 17:55
På mor mi sin V70, så rister det i dekselet over regnsensoren i frontruta, bakom speilet. Hørtes ut som det kom fra dashbordet.

takk for tipset, skal sjekke det ut:D

anders85
30/01/16, 01:10
Der har jeg også hatt lyd[emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk

GBXC
30/01/16, 16:30
takk for tipset, skal sjekke det ut:D

Plastdekselet sitter nok litt løst, men hos meg lager det faktisk ikke lyd, trodde først det var rundt alarmdioden/senterhøyttaler. Viste seg senere å være panelet rundt stereo, her er det flere mm slark i konstruksjonen. Men virker som det er veldig ujevn kvalitet på delene i disse modellene, høye toleranser antakelig.
All den harde plasten gjør det jo ikke bedre heller.

XXX70
08/02/16, 21:08
D var ikke den.... er det virkelig ingen andre som har denne sykt irriterende lyden fra dash/frontrute område??
Bakluke har jeg gått over de gummi stopperne overalt samt gummi rundt hengslene i tak, men det virker som lyden kommer fra tetningslista som går rundt hele bakluka. Jeg kan høre denne gummi gnissinga når jeg løfter på luka i lukket posisjon fra utsiden.
Nå har jeg funnet synderen til bakluke gnissingen! Lyden kommer fra låsehaken i luka. Med fett i sporet på låsehaken og på metall motstykke i bagasjerom dørken blir lyden borte;) har el.bakluke om dette skulle ha noe betydning.

GBXC
08/02/16, 21:11
Nå har jeg funnet synderen til bakluke gnissingen! Lyden kommer fra låsehaken i luka. Med fett i sporet på låsehaken og på metall motstykke i bagasjerom dørken blir lyden borte;) har el.bakluke om dette skulle ha noe betydning.

Kult! Godt å få orden på slike lyder..

Mojito71
17/02/16, 16:21
Har fått TRE forskjellige lyder fra frontruteområdet.. kjenner jeg blir litt smågal :mad:

1. Kupevifte relatert, den dukker opp av og til, da hjelper det å manuelt øke turtallet på viften.. Det er vel ikke noe enkelt en kan gjøre selv der?

2. "løs skive" lyd som kan komme ved vibrasjoner eller turtall

3. Sist, men ikke minst, en "knepp" lyd i plastikken.. Hvis jeg tar tak i dashbordet over rattet og trekker/presser det fra/mot frontruten, så blir det stille.. Men lyden er kommer ved vanlig kjøring, ett "knepp" i ny og ne.. Gjerne ved gasspådrag.. Er det noe en kan stramme til selv?

T

GBXC
17/02/16, 17:46
Har fått TRE forskjellige lyder fra frontruteområdet.. kjenner jeg blir litt smågal :mad:

1. Kupevifte relatert, den dukker opp av og til, da hjelper det å manuelt øke turtallet på viften.. Det er vel ikke noe enkelt en kan gjøre selv der?

2. "løs skive" lyd som kan komme ved vibrasjoner eller turtall

3. Sist, men ikke minst, en "knepp" lyd i plastikken.. Hvis jeg tar tak i dashbordet over rattet og trekker/presser det fra/mot frontruten, så blir det stille.. Men lyden er kommer ved vanlig kjøring, ett "knepp" i ny og ne.. Gjerne ved gasspådrag.. Er det noe en kan stramme til selv?

T

Vil nesten si du er heldig som BARE har tre forskjellige lyder..
Kan bare si at jeg er forbi punktet smågal etter ett år med min XC70. Har vært vant til myk plast i MB, og her er plasten hardere =mer lyd og knirk, verst om sommeren med kald Ac luft på varm hardplast.

Punkt nr 2: Kan det være det blanke dekselet på cd spilleren? Her var det litt lyd på min, la litt tape under og foret opp.
De øvrige punktene vet jeg ikke, men kanskje den tidligere nevnte gummilista mot frontruta kunne hjelpe deg. Spurte om dette på Volvo, men da bare trakk de på skuldrene.. Flere her inne som har forsøkt dette har jeg lest.

XXX70
17/02/16, 17:48
Har fått TRE forskjellige lyder fra frontruteområdet.. kjenner jeg blir litt smågal :mad:

1. Kupevifte relatert, den dukker opp av og til, da hjelper det å manuelt øke turtallet på viften.. Det er vel ikke noe enkelt en kan gjøre selv der?

2. "løs skive" lyd som kan komme ved vibrasjoner eller turtall

3. Sist, men ikke minst, en "knepp" lyd i plastikken.. Hvis jeg tar tak i dashbordet over rattet og trekker/presser det fra/mot frontruten, så blir det stille.. Men lyden er kommer ved vanlig kjøring, ett "knepp" i ny og ne.. Gjerne ved gasspådrag.. Er det noe en kan stramme til selv?

T


2. "løs skive" lyd som kan komme ved vibrasjoner eller turtall.

denne sykt irriterende lyden har også jeg, faen blir gal:mad: Har du kollisjons varsler?

XXX70
17/02/16, 17:53
Vil nesten si du er heldig som BARE har tre forskjellige lyder..
Kan bare si at jeg er forbi punktet smågal etter ett år med min XC70. Har vært vant til myk plast i MB, og her er plasten hardere =mer lyd og knirk, verst om sommeren med kald Ac luft på varm hardplast.

Punkt nr 2: Kan det være det blanke dekselet på cd spilleren? Her var det litt lyd på min, la litt tape under og foret opp.
De øvrige punktene vet jeg ikke, men kanskje den tidligere nevnte gummilista mot frontruta kunne hjelpe deg. Spurte om dette på Volvo, men da bare trakk de på skuldrene.. Flere her inne som har forsøkt dette har jeg lest.

gummilist frontrute trixet? har jeg ikke lest om, hva går det ut på?

GBXC
17/02/16, 18:49
gummilist frontrute trixet? har jeg ikke lest om, hva går det ut på?

Var visst noe med at de presset en gummislange ned mellom frontrute og dashbord. Leste om det her, og virket som det var en kjent fix. Men da jeg spurte om det hos Volvo fikk jeg bare fravikende svar, så jeg ga blanke..

Fikser man en lyd kommer antakelig en ny umiddelsbart. Disse bilene er jo bra dempet mot veistøy, da blir antakelig den dårlige interiørkvaliteten mer merkbar mtp lyder som høres altfor godt.

Mojito71
18/02/16, 07:25
2. "løs skive" lyd som kan komme ved vibrasjoner eller turtall.

denne sykt irriterende lyden har også jeg, faen blir gal:mad: Har du kollisjons varsler?

Nei :)

Mojito71
18/02/16, 07:31
Skal sies at jeg har flere lyder :D Blant annet så ligger høyre baksete nede pga en eller annen ulyd i området ved beltestrammeren når setet er oppe... Kjøpte filt teip på ebay, så tenkte å skru av dekslet på H-bjelken der for å ha inn litt teip der. Men virker som gjengene på skruen er dårlig, så får ikke løsnet dekslet.

GBXC
18/02/16, 10:15
Virker som det er mye iritasjon over (u)-lyder i disse bilene. Dere som har hatt flere Volvo, er dette et problem også på eldre/øvrige modeller?

GBXC
14/07/16, 17:28
Har nå mer eller mindre gitt opp min XC70, og kikker etter noe annet å bytte til. Hver eneste kjøretur så er det knarrelyd fra daschbord, og ulike paneler i hele interiøret, blir i dårlig humør bare av å se bilen.
Har tapet og lagt skumgummi mellom midtkonsoll og endel hardplastpaneler og dette har nok hjulpet noe, men da høres andre knirkelyder desto bedre.
Har avfettet gumilister med silikonfjerner, og brukt locktite på torx skruer som holder panelene sammen.
Siste lokalisering nå er en "klirrelyd" ved metalldekselet der luft kommer opp mot frontruta. Har vippet opp alarmdioden, men aner ikke hvordan dette metalldekselet skal kunne løsnes fra daschbordet uten å skade noe, noen som har demontert dette og kan gi tips how to? Antar det kan være noe metallklips drit som lager denne lyden derfra.

Mojito71
05/10/16, 06:42
Et spm ifm høyre baksete. Når setet er oppe, så kommer det en eller annen lyd når en har retningsendringer.. Lyden er som om noe løst knepper mot hverandre..

Har forsøkt å bruke en tape fra ebay rundt låsbøylen som holder setet oppe. Tenkte det var noe slark et sted, så puttet en kar i setet der for å få han til å lete etter lyden. Lyden fortsatte med han i setet, og han greide ikke å finne årsaken, var ikke beltestrammeren som jeg først trodde. Kan det være noe løst inne i setet?

Hvis jeg legger ned høyre sete, så er lyden helt borte

Forslag?

GBXC
05/10/16, 19:32
Et spm ifm høyre baksete. Når setet er oppe, så kommer det en eller annen lyd når en har retningsendringer.. Lyden er som om noe løst knepper mot hverandre..

Har forsøkt å bruke en tape fra ebay rundt låsbøylen som holder setet oppe. Tenkte det var noe slark et sted, så puttet en kar i setet der for å få han til å lete etter lyden. Lyden fortsatte med han i setet, og han greide ikke å finne årsaken, var ikke beltestrammeren som jeg først trodde. Kan det være noe løst inne i setet?

Hvis jeg legger ned høyre sete, så er lyden helt borte

Forslag?

Aner ikke om din lyd kommer fra under setet, men jeg har lagt to svamper under seteputa der hvor de store klipsene fester setet. Her var det endel slark og potensiell lydkilde.
Sjekk også om lastegitteret slår mot bakseteryggen dersom dette er tiltet ned. Her har jeg lagt en tykk filttape for å unngå det.

Holern
11/10/16, 13:06
Jeg har en veldig irriterende lyd som jeg mener kommer fra venstre side bak...merkes best når jeg kjører i humper, men ellers også. Tenkte kanskje det var bakseteryggen som laget lyd, men tror ikke det.
Lyd i varmeapparatvifta har jeg også, men det koster vel skjorta og halve klesskapet for å få bytta/fiksa den...?