PDA

Vis full versjon : V70 07 -Vedlikeholdslader for fastmontering



aarnes
25/12/15, 13:46
Tenker å sette inn en vedlikeholdslader på bilen, slik at jeg bare kan plugge i en kabel ved behov.
Noen som har forslag til grei løsning?

Org. med kontakt i front er jo desidert penest og best, men mye jobb, og sikkert ikke den billigste løsningen.
har sett noen varianter fra ctek som kobles på batteriet bak, og man plugger inn ledningen i bagasjerommet. minuset er at da må luka være åpen når bruker.

Jeg har 100Ah batteri, så lader bør vel gi min. 10A

Christian
25/12/15, 13:48
Defa sin er jo ryddig men den er bare på 5A.

THolandsli
25/12/15, 13:50
CTEK er veldig fine ladere og pluggene er av god kvalitet. Pakninga rundt bagasjeluka er jo såpass myk at det burde gå an å lukke luka med ledninga mellom? Trenge du så stor lader? du er vel stort sett ute etter å toppe opp batteriet over natta av og til, ikke lade fra tomt til fullt på kortest mulig tid?

Christian
25/12/15, 13:53
Du kan jo uansett koble til foran i motorrommet, så trenger du kun stå med panseret på gløtt.
Har en liten ctek lader hjemme og en stor ctek lader på jobb og det er kjempekvalitet!

aarnes
25/12/15, 13:53
CTEK er veldig fine ladere og pluggene er av god kvalitet. Pakninga rundt bagasjeluka er jo såpass myk at det burde gå an å lukke luka med ledninga mellom? Trenge du så stor lader? du er vel stort sett ute etter å toppe opp batteriet over natta av og til, ikke lade fra tomt til fullt på kortest mulig tid?

Sjelden jeg har problemer med strøm, er bare for å være på den sikre siden.
Hva anbefaller du da? 5A er nok mener du?

aarnes
25/12/15, 13:54
http://www.clasohlson.com/no/Ctek-Zafir-100-batterilader/Pr363763000

Kan den være noe?

THolandsli
25/12/15, 13:59
Ta en titt på sidene til Ctek. For vedlikeholdslading av batteri på den størrelsen så ser det ut som den nest minste og oppover er egnet. :)
http://www.ctek.com/no/no/chargers/12v

aarnes
25/12/15, 20:59
Detta så jo heller ikke dumt ut:

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=7723&katid=170&mid=m436&id=&vn=736

4A men det holder vel..
Hva tror folket?

THolandsli
25/12/15, 21:03
Fungerer fint den der. Hadde en sånn i en tidligere bil.

aarnes
25/12/15, 21:05
Husker du om det var mulig å koble inn motorvarmer i tillegg?
Ser at Defa har det og - selve elementet. hadde vært knall i tilfelle jeg trenger det senere.

Tilbud på den hos TOrshov nå - løp å kjøp tenker jeg ^^

THolandsli
25/12/15, 21:10
Jepp, det er det. Denne laderen fungerer også som rele for styringsenhet/ur.

aarnes
25/12/15, 21:12
Edit:
Nå har jeg bestilt Defa 1204.
Kan kabelen tilkobles i motorrommet Isåfall hvor?
eller bør den settes på batteriet?

THolandsli
25/12/15, 21:57
Om du skal montere den i motorrom ville jeg koblet ladeledninga til den tykkeste kabelen som går direkte fra batteriet. Det blir vel gjerne ved startmotor eller dynamo?

Nero
26/12/15, 13:01
Jeg har ctek med 5A kapasitet. Lader opp utladet batteri opp til 110ah og vedlikeholds lading opp mot 160ah batteri. Tror 4A skal holde fint til å topplade batteri i din bil, kun 1 gang har jeg fått opp mld om lav batterispenning men det var selvforskyldt med strømbruk utover det normale uten motor i gang :)
Lader 1-2ganger i mnd på vintern og kanskje 2 ganger i sommerhalvåret. Sønnak 100ah 900amp i min bil.

Christian
26/12/15, 13:08
Edit:
Nå har jeg bestilt Defa 1204.
Kan kabelen tilkobles i motorrommet Isåfall hvor?
eller bør den settes på batteriet?

Du kan koble deg inn på ladepunktet i motorrommet, eller en tykke rett på innsiden av sikringsboksen.
Hvis du vil være skikkelig ryddig så kjøper du den orginale sargen for innfelling av defakontakt.

http://accessories.volvocars.com/no-no/V70(00-08)/Accessories/Document/VCC-425363/2007/D5

aarnes
26/12/15, 13:15
Du kan koble deg inn på ladepunktet i motorrommet, eller en tykke rett på innsiden av sikringsboksen.
Hvis du vil være skikkelig ryddig så kjøper du den orginale sargen for innfelling av defakontakt.

http://accessories.volvocars.com/no-no/V70(00-08)/Accessories/Document/VCC-425363/2007/D5

Den sargen er ikke for 05 og nyere, siden de har lakkerte lister...
Men tror ikke jeg vil ha pluggen der uansett, vil ha den litt mer diskret.
På S60en satte jeg den i nederste grill i front, usynlig med mindre du visste hvor den var

sekse
26/12/15, 13:19
Den sargen er ikke for 05 og nyere, siden de har lakkerte lister...
Men tror ikke jeg vil ha pluggen der uansett, vil ha den litt mer diskret.
På S60en satte jeg den i nederste grill i front, usynlig med mindre du visste hvor den var

Sett den på flere -05 og nyere. Bare å lakkere den :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

sekse
27/12/15, 06:32
Jeg har en helt vanlig ctek fra clas ohlson som jeg bruker til vedlikeholdlading med ujevne mellomrom.

Det følger med en kabel med "hurtigkobling". Skrudd den på polene på batteriet og har den fast der. La bare kabelen gå ut bakluka når jeg lader, lar luka bare være på klem for ikke å skvise kabelen.

Billig og greit.

Stig
27/12/15, 12:21
Samme her, kjøpte en fra clas til 500, kjekt med den hurtigkoblinga på batteriet ja, lar bare ledninga fra huset ligge mellom panseret. Tar ikke mer tid å sette på lading enn du bruker til å rulle ut ledninga omtrent..

Morgis
28/12/15, 14:52
jeg, madammen og min far bruker hver vår Ctek gjevnlig.
På alle 3 bilene er ladepluggen plassert ved ved panserarmen på førersiden.
Lett tilgjengelig, lett å kable, nokså beskyttet mot vær og vind.

aarnes
28/12/15, 21:06
Ble nå en DEFA, får se når jeg orker å montere :p

sekse
29/12/15, 07:26
Ble nå en DEFA, får se når jeg orker å montere :p

Hvor plasserer du kontakten? :)

aarnes
29/12/15, 23:47
Hvor plasserer du kontakten? :)

Godt spørsmål, nå som det er ny bil er jeg usikker :p
Tror jeg tar den i front, under skiltet. minst mulig synlig