Vis full versjon : TAG´s 16v Prosjekt
Hei og hå.
En worklog er vel absolutt på tide nå.
Begynte å bygge en 16v for en "stund" siden. Liggi brakk en stund, men nå skjer det mye om dagen.
-B230 blokk, underspylte stempler.
-16v topp
-Skjærkantpakning
-ARP bolter
-JE-smidde stempler
-H-profil råder
-Sachs trykkplate
-Orginale GLT kammer
-Balansert veiv
-Orignale ventiler
Utgangspunktet er en B230 blokk, som er planet og boret. Det er laget underspyling til stemplene.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/2.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/85f09e12-aef6-4cad-b1f0-02cde689a076_zpsie3hr1kh.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/3.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/189449bb-6026-43b3-84b5-52669840833f_zpsnyizoyrn.jpg.html)
Planing av topp etter glassblåsing. Toppen kommer fra en B234 motor jeg fikk tak i komplett i fra en opphøgger i Sverige. Toppen er planet og portet, ventileseter frest.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/4.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/4e2e6d5b-ca29-4e6b-878a-5509e6065d40_zpsav3p1ctt.jpg.html)
JE-stemper, H-profil råder.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/5.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2015-12/e5cf6608-346f-4de0-8ba5-c98a98de8cba_zpslpzs88ku.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/6.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2015-12/DSC00142_zps8gek8ikp.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/7.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/DSC00143_zpsobdzgmkp.jpg.html)
Montert sammen med kina-grenrør.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/8.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/DSC00144_zpsi9gq3gsf.jpg.html)
Vi så kjapt at kina-grenrøret kom helt sikkert til å by på modifikasjoner, og det gjorde det også. Fikk sendt noen meldinger hist og pist for å høre om noen hadde noe liggende, istedet for å bruke masse tid på å tilpasse det gamle.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/9.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2015-12/20151222_145210_zpsofoycjdw.jpg.html)
Hadde håpet at vi skulle få bremset motoren nå i romjula, og det kan se ut som vi får tak i et nytt grenrør. Mens man venter på grenrør så pusles det med innsug. Selv laget er vel laget heter det jo, så da prøver man det. http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/10.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2015-12/20151222_125623_zpsln5mawcv.jpg.html)
Presset endelokk til innsuget.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/11.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2015-12/20151222_132229_zpsnxvansfq.jpg.html)
Jeg er i den heldige posisjon å ha en svoger som er over middels interessert i alt mekanisk som er i bevegelse. Og får mye hjelp til både det ene og det andre.
Når svogers fant ut at han måtte ha seg en CNC fres, så var det naturlig å lage litt deler til motoren, heldigvis ;)
Den fæle orginale åndeboksen ble byttet ut med noe jeg vil anse som en lite smykke. Freset ut av et stykke aluminium, forsenkede skruer, og O-ringspor på baksiden så det holder tett.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/12.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2015-12/IMG_20151220_193926_zpsj44aqbkb.jpg.html)
JE-ENGINEERING logo
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/13.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2015-12/20151220_171425_zpsozmkyqdz.jpg.html)
Ryddig? :cool:
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/14.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2015-12/20151220_212011_zpsmhwja8zl.jpg.html)
Ser veldig bra ut. Gleder meg til å følge med her :) God jul
Takk for det :) skal prøve etter beste evne å oppdatere ofte!
Snasent!
Hvilken bil skal du ha motoren i?
Snasent!
Hvilken bil skal du ha motoren i?
Hei! den skal i en 240 fra 89 som er godkjent ombygd med turbomotor. Skal legge ut noen bilder av den. Er nok en del som skal gjøres med den også, skal den klare å holde tritt med motoren. :D
vangsfreaken
24/12/15, 15:28
16V turbo er spennende! skal følge med ;)
volvobrage
24/12/15, 20:19
Stilig prosjekt!Følger med her:)
Svogeren din fant ut han skulle kjøpe cnc fres?:p Rekner med det er i firma sammenheng, men du er jammen heldig alikvel:)Vanskeleg og finne tak i folk som tar på seg småjobbar i cnc.
Stilig prosjekt!Følger med her:)
Svogeren din fant ut han skulle kjøpe cnc fres?[emoji14] Rekner med det er i firma sammenheng, men du er jammen heldig alikvel:)Vanskeleg og finne tak i folk som tar på seg småjobbar i cnc.
Har du noe du skulle ha laget så er det helt sikkert muligheter. ☺ Send meg en pm så ordner vi noe.
Sent fra min SM-G800F via Tapatalk
Hvor holder du til da? Er jo kurrant meg svoger som har cnc i grunna når man driver med bil.
Hvor holder du til da? Er jo kurrant meg svoger som har cnc i grunna når man driver med bil.
Aurskog Høland. Nærmere bestemt verdens navle ;)
Sent fra min SM-G800F via Tapatalk
Kommer vel litt ann på øyet som ser det :) Er vel mulighet for å få sett denne på Våler til våren da kanskje?
Kommer vel litt ann på øyet som ser det :) Er vel mulighet for å få sett denne på Våler til våren da kanskje?
Det skal man absolutt ikke se bort ifra
Det skal man absolutt ikke se bort ifra :)
Sent fra min SM-G800F via Tapatalk
elle melle... :p
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/15.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/20151224_112944_zpsuhe4ybca.jpg.html)
Fikk fomla litt i dag også. I påvente av grenrør, så blei det å fortsette på inn-sia. Begynte på fuelrailen, med et emne i ekstrudert aluprofil.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/16.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/20151224_112526_zps5fivnbcb.jpg.html)
Boret hull med forsenkning til dyser.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/17.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/20151224_115853_zpse5rmmtxn.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/18.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/20151224_114017_zpsm6rvwbxs.jpg.html)
Freste ned de orginale festene. Tegnet og tenkt litt for en ny brakett som kommer til å bli bra. Får vel maskinert den i løpet av jula.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/19.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/20151224_134344_zpsqzfhhcfz.jpg.html)
Fikk handla bensintrykksregulator, bensinpumper, spjellhus, trykkrør og litt annet div. på lillejulaften, så man kan holde på litt i romjula. Takket være KSR.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/20.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/20151224_120413_zps6pdno7hk.jpg.html)
Og bremsen står klar til dyst, så her er det bare og klemme på ! ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/21.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/20151224_112456_zpsrz1eu1qu.jpg.html)
Egen benk også eller? Mye tar du for en fuelrail da? Fiks ferdig helst.
Egen benk også eller? Mye tar du for en fuelrail da? Fiks ferdig helst.
Nei, benken er JE-ENGINEERING sin. Jeg kan undersøke litt ang. fuelrail :)
Sent fra min SM-G800F via Tapatalk
Aha begynte jammen å lure, er et par heldige som har egen benk rundtom men er langt i mellom de. Gjør det :) Hvilken turbo skal du ha?
Har du fått tak i grenrør?
Om du ikke har det så har jeg et ubrukt sånn her liggende: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-740_940-16v-extreme-t4.html
Har du fått tak i grenrør?
Om du ikke har det så har jeg et ubrukt sånn her liggende: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-740_940-16v-extreme-t4.html
Hei du. har muligens et for hånd som vi prøver først. Men takk for tilbudet :)
Sent fra min SM-G800F via Tapatalk
Aha begynte jammen å lure, er et par heldige som har egen benk rundtom men er langt i mellom de. Gjør det :) Hvilken turbo skal du ha?
Er det på orginalt innsug du skal ha fuelrailen på? Vi driver å tegner et oppsett nå, men det innebærer litt tilpassing for den enkelte. Skal passe på å legge ut bilder hvis det er interesse :)
Sent fra min SM-G800F via Tapatalk
Nei skal ha dysene i toppen men mellomrommet er likt som på innsuget.
Nei skal ha dysene i toppen men mellomrommet er likt som på innsuget.
Vi skal vel alltids klare å ordne noe :) send meg en pm på hva du tenker i forhold til koblinger, lenge osv osv
I dag var det slik at vi skulle få fomla litt mer med å frese braketter til fuelrailen, men dessverre så fikk ikke jeg tid pga. middagsselskap (middagen var forøvrig meget hyggelig. Jul er jul)
Men, svogers ligger jo ikke på latsia av den grunn! Så han har fått frest ut en brakett som blei knallbra!
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/22.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/a273bdfb-14d1-485c-a3ca-e7d3b2de0af1_zpsfhreopvq.jpg.html)
Slenger med et bilde fra tegningen også.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/23.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/innsugsbrakket%203_zpsmzryx5ca.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/24.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Innsugsbrakett_zpsjk99vish.jpg.html)
Så blir det å anodisere fuelrailen til svart, beholde selve braketten i rå-finnish. Selve innsuget skal sveises ferdig, glassblåses og lakkes med klarlakk. Det blir ryddig ;)
Amundsen T5r
26/12/15, 01:57
Rått! Her følger vi :)
Frigstad Racing
26/12/15, 05:25
Ja her må følges :rolleyes:
Så ut som mye fine deler!
Fikk klemt inn litt verksted tid i dag også, så da kommer det en mini-bilde-oppdatering på innsuget.
Innsuget har blitt glassblås. Braketten er ferdig, med 8 mm forsenket høl til innsuget og 6mm høl til fuelrailen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/25.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2015-12/20151226_131029_zpspblmfp3n.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/26.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2015-12/20151226_124135_zps2ehn0qpb.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/27.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2015-12/20151226_124142_zpsuqrvk8ep.jpg.html)
Produktiv i disse juletider du. Artig prosjekt å følge med på det her. :)
Produktiv i disse juletider du. Artig prosjekt å følge med på det her. :)
Takk for feedback! :) Jeg får god hjelp av svogeren min som driver JE-engineering.
Morro prosjekt
Sent fra min SM-G903F via Tapatalk
Mye fine deler og godt arbeid her ja. Herlig og ha så god tilgang på maskiner da :) 16v er tingen :)
Kult prosjekt [emoji106] [emoji4]
Jan-Einar Jenssen
29/12/15, 00:14
morro med god tilgang på utstyr :) skal følge med her :)
Her var det mye pornografiske deler ja! Hadde vært fint med en ny veivhusutlufting, slik med an-kobling og holder for oljepumpedrevet! Du får ikke laget noen av de da? Får sikkert solgt plenty av dem [emoji16] Følger med på dette prosjektet!
Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk
Da har det skjedd litt igjen! Fått tak i grenrør, så det er gull.
AKL fra forumet her stakk innom en tur for å glane litt, men hadde selvfølgelig med arbeidshanskene :cool:
Mangla litt deler for å finne på en god løsning med oljefilter/filterflytter da grenrøret går farlig nærme uttaket på blokka. Men det løser seg, kjekt med folk som aldri kaster noe ! :p Takk AKL.
Fuelrailen med brakett er (nesten) ferdig. Mangler bare å gjenge opp til kobling. Og litt farge var jo tanken. Har flere fuelrail emner liggende hvis det var noen dette falt i smak hos.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/28.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2015-12/663db011-3ffc-4c2f-942c-e2f2b06afdf0_zpsdwrco4tm.jpg.html)
Bilde fra andre siden. Topplokket skal blåses, så pulverlakkeres opp igjen, før vi sleiker av toppen av bokstavene med fresen. Det blir pent. Hvis det er noen på forumet her som kunne blåst og pulverlakka, eventuelt har noen tips om firma, så si gjerne ifra.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/29.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2015-12/20151227_165850_zpsqfeqmmoi.jpg.html)
Innsuget er også (nesten) ferdig, mangler kun endelokka, brakett til gasswire og litt nips. Men det blei meget innafor spør du meg ! :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/30.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2015-12/20151228_155059_zpsggrwvhqm.jpg.html)
Pøser på med bilder. Syns sjøl det er artig å kikke på hva folk driver med.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/31.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2015-12/59ef62c5-8319-48e6-b001-773788ed2ada_zpslqtiet6m.jpg.html)
Grenrøret er som sagt også på plass, men må tilpasses litt. Takk for at det fins folk (svoger) som er flinke til å sveise ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/32.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2015-12/4caf7f96-c638-4445-be27-72a74f0b5e4a_zpsa8ulnxdn.jpg.html)
Må muligens tilpasses for å passe i bil også, men den tid den sorg. Få bremsa først nå :)
Her var det mye pornografiske deler ja! Hadde vært fint med en ny veivhusutlufting, slik med an-kobling og holder for oljepumpedrevet! Du får ikke laget noen av de da? Får sikkert solgt plenty av dem [emoji16] Følger med på dette prosjektet!
Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk
Takk for feedback :) Det fikser vi! Send meg en pm, så ordner vi det :)
Her skjer det ting ja! Kan jo ikke kaste noe, veit jo aldri når det trengs! :cool:
Blir spennende å se hvordan dette blir, morsomt med mye selvlagde løsninger!
Det jobbes, men planen om bremsing i romjula droppa vi. Alt som kan gjøres og tilpasses FØR motoren skal i bilen er mye arbeid spart, var det en vis mann som engang sa :p Så det er mye nipsing og småting som tar tid.
Topplokket måtte moddes for å få plass til coiler.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/1.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2016-01/01265aec-0de9-4c9a-93e8-bad642237487_zpstgj78g8h.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/2.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2016-01/3161fe46-aefb-4ecb-8b35-91dfbc5900d7_zpshk7f659e.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/3.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2016-01/268a253a-6863-4ecd-9653-65f299a01a37_zpskykb7zec.jpg.html)
Innsuget er ferdig sveisa. Blei meeget bra ! Boost controll og luftempsensor er på plass. Pent gjemt under innsuget, med egne freste brakettet :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/4.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2016-01/486df730-105f-491d-b53b-5f585d8e4a9d_zpsbjaac7of.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/5.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2016-01/dce12b4b-28b6-416e-8189-0e5caa9cde5a_zpsyrnbxfyi.jpg.html)
Det blei ny turbo. Den som var tiltenkt var en smule i største laget.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/6.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2016-01/10facf2d-88f5-40fa-8915-10e163c3d454_zpsrpvlme83.jpg.html)
Sånn så det ut i går. Montert i tillegg retur fra turboen. Bestilt litt mer deler fra Pedersen, an-4 slanger, koblinger og blendeplugger. Hadde jo vært gull om det kom før helga. Ny wastegate kom i posten i dag, og reimer til dynamo, servo og vannpumpa kommer i morgen.
Fikk gjenga opp fuelrailen og kikka litt på plassering av bensintrykksregulatoren. Det nærmer seg :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/7.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2016-01/1dcda76e-7808-4f44-9288-51831d0bdcd1_zps5it6ob2f.jpg.html)
Amundsen T5r
07/01/16, 22:26
Saker ;)
blir spennende å se hva denne maskinisten produserer til slutt
fint arbeide som blir gjort......
Hvilken kompresjon kommer dere til kjøre på :) ?
Hvilken kompresjon kommer dere til kjøre på :) ?
8.0:1 i komp. :)
blir spennende å se hva denne maskinisten produserer til slutt
fint arbeide som blir gjort......
Takk for det ! Er jo litt spent sjøl også. Men et sted over 450 bør være realistisk, for å være litt nøktern.Turboen er rated til 590hk.
Takk for det ! Er jo litt spent sjøl også. Men et sted over 450 bør være realistisk, for å være litt nøktern.Turboen er rated til 590hk.
Jeg dro selv ut 441,2 på nav i høst med nogenlunde likt oppsett så 450 motorhk bør du i det minste klare
Jeg dro selv ut 441,2 på nav i høst med nogenlunde likt oppsett så 450 motorhk bør du i det minste klare
Bare å lade det ;)
Sent fra min SM-G800F via Tapatalk
Bare å lade det ;)
Sent fra min SM-G800F via Tapatalk
Det er riktig innstilling :cool:
Nå fikk jeg ikke bare litt lyst til å fortsette 16V prosjektet mitt! Strøkent arbeid! ;)
Blir vel 500whp tenke æ. Toppan klare my. Bare resten fløder xsos er stor nok. Manifoiler fløder å turboen blir kvitt xsosen. Den største feilen di fleste gjør er å velge feil turbo.
Jeg bremsa 460whp på 1bar. 560whp på 1.5bar. Lett porting å omslipa glt kammer. Ellers standar topp.
Standar 98oct fuel.
Sent fra min SM-G903F via Tapatalk
smokemaker
10/01/16, 18:13
Meget oppegående :) Denne blir fulgt :)
Oppdatere litt igjen! Prøve å oppdatere litt oftere nå fremover. Motoren står pr.nå i bremsen. Fyrte opp i stad og fikk gjort siste sjekken. Det var en veldig god følelse ;)
Legger ut litt bilder fra prosessen frem til nå.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/13.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2016-01/6ad179e8-7b5d-4bc5-a075-dcb601b5a787_zpsfndcnxjl.jpg.html)
Ny dynamobrakett. Kjøpte en original til 230fk, tilpassa den men den blei ikke no bra. Så da lagde vi like gjerne en ny.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/14.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2016-01/80694663-b4bd-4be4-bde6-f237d3e103de_zpsfw9cxikf.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/15.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2016-02/b8128678-a679-4af9-bf33-de3df6ed3d2b_zpsw3gnj82r.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/16.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2016-02/6d3b461a-96d6-41e4-9ab1-5e03dcb223d4_zpssxrdlp44.jpg.html)
Ooooog ca slik så det ut nå i kveld. Justert kammene, montert tur/retur på turbo, lagt opp rør til ekstern WG, kobla opp kjøling og bensin, laget varmeskjold til returslange +++
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/17.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2016-02/e1ae98a9-b509-431a-afe5-4b7b40ea6004_zpsb4ov4fsc.jpg.html)
Så da fårn se hva det gir i morgen/onsdag. :cool:
Blir morro å se hva den gir :)
Blir morro å se va som sjer framover.
Sent fra min SM-G903F via Tapatalk
Blokka blir begrensinga. Men det blir gøy å se :)
Sent fra min SM-G800F via Tapatalk
Jeg tenkter vel litt mer på hvor man skal legge seg. Maksdraget forventer jeg bra ut av. ☺
Sent fra min SM-G800F via Tapatalk
Spennende! Effektivt arbeid :)
Allright ! motor er ferdig mappa og resultatene ble bra ! Er meget fornøyd :D
Meget moment villig, og bra med hester. På 2 bars ladetrykk genererte den 666nm og 491 hk. Bikker 600 nm på 4000 rpm. På 1,5 bar ble det ca 570nm og 430 hk :cool:
Justerte kammene litt frem og tilbake for å se om vi kunne flytte momentkurven lenger ut på turtallet og dra ut noen hk til, uten særlig hell. Dysene ble nok for små, og mulig innsuget setter litt begrensning. Jeg er uansett knallfornøyd med resultatet :D
Bilde av kurven glemte jeg, så det får jeg legge ut seinere hvis noe er hypp.
Liten videosnutt fra et av draga. Blei vel ca 35 drag totalt.
http://vid410.photobucket.com/albums/pp189/torgeirbo/Mobile%20Uploads/2016-02/20160213_120413_zpsiovjgylo.mp4
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/18.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2016-02/b565051f-3eb7-49f3-b3dd-e96cae217fdb_zpsnxyh8vfh.jpg.html)
Da er det bare å begynne på bilen =) Får vel lage ny tråd kanskje eller åssen funker det?
Gratulerer! Høres ut som det kan bli en gøyal bil ;)
Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk
Ja tror det skal funke det her :)
Sent fra min SM-G800F via Tapatalk
Gratulerer , jeg fikk noe snik innputt av Arne
[QUOTE=LaSSiss;990564]Gratulerer , jeg fikk noe snik innputt av Arne
Gratulerer , jeg fikk noe snik innputt av Arne ���������������� �������
Takker :)
Gratulerer , jeg fikk noe snik innputt av Arne ���������������� �������
Måtte jo passe på å sende deg litt oppdateringer, så du får blod på tann og kommer igang med din egen 16v..
Måtte jo passe på å sende deg litt oppdateringer, så du får blod på tann og kommer igang med din egen 16v..
Det settes stor pris på;) Jeg er veldig 16v sjuk om dagen, må bare komme meg i hus først :) hehe
Artig prosjekt :)
Skal du bremse motor i bil?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Artig prosjekt :)
Skal du bremse motor i bil?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Takk for det ☺ nei, føler vel ikke noe umiddelbart behov for det. Tenker du I forhold til hjulhester?
Sent fra min SM-G800F via Tapatalk
Takk for det ☺ nei, føler vel ikke noe umiddelbart behov for det. Tenker du I forhold til hjulhester?
Sent fra min SM-G800F via Tapatalk
Ja tenkte på det, får da evt se hvor mye effekt tap det faktisk blir :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja tenkte på det, får da evt se hvor mye effekt tap det faktisk blir :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Man regner vel ca 12% i drivverkstap. så jeg stresser ikke mer med det. Det blir nok på hjula uansett
Hvordan turbo kjører du?
Sent fra min SM-G903F via Tapatalk
Man regner vel ca 12% i drivverkstap. så jeg stresser ikke mer med det. Det blir nok på hjula uansett
Joda, jeg ville bare vært nyskjerrig på hvor mye det faktisk hadde blitt :p
Artig motor blir det uansett[emoji1303]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvordan turbo kjører du?
Sent fra min SM-G903F via Tapatalk
Precision 5562 tror jeg det var den het.
Gratulerer med fine tall!
Joda, jeg ville bare vært nyskjerrig på hvor mye det faktisk hadde blitt :p
Artig motor blir det uansett[emoji1303]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Absolutt :) Momentet her syns jeg er det råeste. bikker 600 nm på 4000 rpm. Så neste på lista blir å bygge ny bakstilling, ny mellomaksling, osv. Noen som har noen tips på billig dekk foresten? 17 og 18 "
Absolutt :) Momentet her syns jeg er det råeste. bikker 600 nm på 4000 rpm. Så neste på lista blir å bygge ny bakstilling, ny mellomaksling, osv. Noen som har noen tips på billig dekk foresten? 17 og 18 "
Ja, ser at flere som bygger 16v får ett bra resultat på slike oppsett.
Så synes det er gøy at slike motorer faktisk kan henge litt med på di som kjører 6syl osv :)
Har selv bremset 660nm på 3600rpm på min motor. Å er mer enn fornøyd med det :)
Jeg bruker brukte dekk for å holde kostnadene litt nede, har gjort noen avtaler med dekkfirmaer på at jeg får plokke dekk som jeg vil. Å det er faktisk utrolig mange som bytter ut dekk som nesten ikke er brukt. Har funnet mye bra!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Fine tall, har du en kurve du kunne lastet opp også eller? Tenker denne er sånn typ veldig kjørbar i grunn :)
Ja, ser at flere som bygger 16v får ett bra resultat på slike oppsett.
Så synes det er gøy at slike motorer faktisk kan henge litt med på di som kjører 6syl osv :)
Har selv bremset 660nm på 3600rpm på min motor. Å er mer enn fornøyd med det :)
Jeg bruker brukte dekk for å holde kostnadene litt nede, har gjort noen avtaler med dekkfirmaer på at jeg får plokke dekk som jeg vil. Å det er faktisk utrolig mange som bytter ut dekk som nesten ikke er brukt. Har funnet mye bra!
Sent from my iPhone using Tapatalk
På E85 og betongfylt blokk? Orginale kammer også? Har du noe link til det bygget hvis det ligger på forumet?
Ja, det er jo ingen dum idee. Går ann å høre med dekkfohandlera rundt omkring. :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/19.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/799c5d6c-ff7f-4a12-9b47-a256ed0caf09_zpsq6nbnjt1.jpg.html)
fine tall det der :cool:
På E85 og betongfylt blokk? Orginale kammer også? Har du noe link til det bygget hvis det ligger på forumet?
Ja, det er jo ingen dum idee. Går ann å høre med dekkfohandlera rundt omkring. :)
Orginal blokk, 98 pumpebensin
Orginale kammer som er justert med kamdrev :)
Nyborgs 740 16v turbo 460hk 660nm
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=61191
Sent from my iPhone using Tapatalk
TAG må bare lade litt mer Nyborg [emoji16] . Prøvde dere å lade mer TAG :) ?
TAG må bare lade litt mer Nyborg [emoji16] . Prøvde dere å lade mer TAG :) ?
Planen var jo det[emoji28] men innsug slangen til turbo sugde seg sammen å kvalte motor over 1.6bar[emoji107]
Så grunnet lang avstand ifra hjemme ble det slik at vi mappet den på 1.4-1.5
Neste gang jeg skal i benken blir det nokk å prøve litt mere trykk ja[emoji851]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Begynner nok egentlig å nærme deg slutten med 3071 turboen tror jeg. Når lotto kupongen går inn så er det på tide med en gtx3071r [emoji85]
Begynner nok egentlig å nærme deg slutten med 3071 turboen tror jeg. Når lotto kupongen går inn så er det på tide med en gtx3071r [emoji85]
Ja det er rett før ja :p
Sent from my iPhone using Tapatalk
Orginal blokk, 98 pumpebensin
Orginale kammer som er justert med kamdrev :)
Nyborgs 740 16v turbo 460hk 660nm
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=61191
Sent from my iPhone using Tapatalk
Husker du hvor mye åpning på eksos og innsugsventil hadde du på TD?
TAG må bare lade litt mer Nyborg [emoji16] . Prøvde dere å lade mer TAG :) ?
TAG må bare lade litt mer Nyborg [emoji16] . Prøvde dere å lade mer TAG :) ?
Map sensoren som ble brukt, leser til 2 bar. Så det lada vi jo :) Kunne lada mer, men det er liksom ikke helt poenget. Føler jeg sitter med en ganske så viril motor med gode tall på hele registeret, så jeg er fornøyd. :)
Husker du hvor mye åpning på eksos og innsugsventil hadde du på TD?
Nei, er en stund siden dette ble justert. Men har skrevet ned dette en plass.
Skal se om jeg finner ut av det :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Husker jeg rett så var det ex kam på ca 1,4mm i veksling å innsug på 1,7mm i veksling.
Enn du?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Husker jeg rett så var det ex kam på ca 1,4mm i veksling å innsug på 1,7mm i veksling.
Enn du?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tror vi havna på 1,2 eksos og 1,5 innsug. Men det må jeg dobbeltsjekke. Litt eksperimentering måtte til :)
Tror vi havna på 1,2 eksos og 1,5 innsug. Men det må jeg dobbeltsjekke. Litt eksperimentering måtte til :)
Ja, må prøve seg litt fram! :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Map sensoren som ble brukt, leser til 2 bar. Så det lada vi jo :) Kunne lada mer, men det er liksom ikke helt poenget. Føler jeg sitter med en ganske så viril motor med gode tall på hele registeret, så jeg er fornøyd. :)
Ser den :).
Takk for titten i dag. Helt rått prosjekt. Gleder meg til å se denna under aksjon :)
Takk for titten i dag. Helt rått prosjekt. Gleder meg til å se denna under aksjon :)
Det blir gøy det. Skal ikke stå på bilen hvertfall. (Værre med sjåfør ☺ )
Sent fra min SM-G800F via Tapatalk
Det har vært aktive kvelder en stund. Motor er i og bilen er prøvekjørt. helt rått!
Har finni ut at jeg er alt for dårlig til å ta bilder, så det blir kortversjon av alt som er gjort. Det er vel snart ikke en bit som ikke er tilpassa under montering så det hadde blitt for mange bilder uansett. :p
Ut med lettere modda 230 fk. Har foresten ms1 sprut komplett med ledningsnett og coiler, kinaturbo og litt annet div til salgs hvis noen skulle ha interessere.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/2.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2016-02/c97be99c-8b87-4703-b131-b01634341d5e_zpslcdm74fr.jpg.html)
Avfetta og steamet skikkelig.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/3.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2016-02/20160220_115453_zpsp3quauim.jpg.html)
Inn med ny! :cool:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/4.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2016-02/20160224_203821_zpsynwrhbac.jpg.html)
Det var selvfølgelig ikke bare å slippe rett oppi, grenrør måtte sveises om og tilpasses til ekstern WG. Takker svogers der for god hjelp ( som vanlig ;) )
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/5.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2016-02/20160228_164630_zpskrskttbi.jpg.html)
Intercooler, radiator og oljekjøler på plass.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/6.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2016-03/20160301_133244_zpszql8wdeu.jpg.html)
Sachs trykkplate med 6 pucka sinter på plass.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/7.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2016-03/20160318_105756_zpsbnsupgg6.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/8.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2016-03/FB_IMG_1458306130091_zpsvafiq5bc.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/9.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2016-03/20160319_144301_zpsdfhpnabk.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/10.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2016-03/20160319_164932_zpszde7oplb.jpg.html)
Ser en smule overbitt ut ja.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/11.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/12874128_10156685022800258_115026458_o_zpsv9eeqlho .jpg.html)
Prøve å bli "ferdig" i motorrom morgen. gjenstår egentlig å gjøre noe lurt mtp åndinga fra blokk og topp. Men der er planen klar.
Det var helt magisk med første kjøreturen. Blodpumpa var i takt med turtallet og adrenalinet flowet! Og må rette en stor takk til svogers som har hjelpa meg med detta så langt ! Helt priceless ! Du skal få lomma full av takk-skal-du-ha! :p
Da er det bare å ta resten av bilen fremover ;) :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/12.jpg~original (http://s410.photobucket.com/user/torgeirbo/media/Mobile%20Uploads/2016-03/8301108f-083b-4eda-bc9b-fb8f37793ddc_zps0r2d90jc.jpg.html)
Det er bare å ta av seg hatten:) Blir en morsom sommer.
Kommer den bilen der fra Aure, så meget lik ut en som har gått der?
Kommer den bilen der fra Aure, så meget lik ut en som har gått der?
Kjøpt i Oppland fylke. Hvor den har godt før aner jeg ikke.
Sent fra min SM-G800F via Tapatalk
Rå bil og motor :D
Gratulerer med fine tall :)
Noen med et telefonnummer til han her?
960
Sent fra min SM-T550 via Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.