PDA

Vis full versjon : Diesel Varmer V70 2003 mod, når skal den automatisk starte? (LØST)



René Fredriksen
18/12/15, 17:04
Hei,
Jeg har hatt mye problemer med diesel brenneren på min V70, Nå i dag har jeg endelig fått den til og virke,fått byttet brenn enheet og lot den gå i 30m med vida, ( har ikke timer bare auto start) men skal ikke denne bare starte automatisk med bilen når det er 5 grader eller mindre ute?
Akkurat nå er det 12 grader ute ( ja jeg skriver faktisk dette i desember 6 dager før jul....... :( ) og den starter automatisk.. er det noe som ikke stemmer her? eller skal den starte uansett så lenge motor ikke er driftvarm?

MVH
René

holter
18/12/15, 18:19
Det heter vel at den ikke skal starte før det er 5 grader ute -men min startet i dag og da var det 8 ... 12 er kanskje litt mye .. på min så får jeg ikke startet den om det er varmere en 15 .. så kan være en føler som ikke henger helt med kanskje når den starter ved 12 ... Går nok ikke på motor temp alene for da ville en varmer startet selv i 15 grader , så kanskje varmeren din syns det var kaldt i motorrommet ? :) men ville gitt den litt tid siden du nettopp har overhalt den - det som er dumt er at den kanskje vil få veldig mye korte start stopp om den får for vane og starte på så mye som 12 grader . Fungerer da om ikke annet , er mye prob med disse varmerene .

René Fredriksen
18/12/15, 18:28
Den er nok bare litt overivrig etter og virke i gjenn og feirer med mitt ekstra varme til meg :p

Får ta og følge litt med den og se hvordan den oppfører seg :) Volvoen blir aldri startet for og kjøre turer under 15-20m så den vil ikke bli ned sotet uansett da kan jeg tenke meg :)

Nesten så jeg gleder meg til juleferien er over så jeg slipper og fryse på vei til jobb nå :D

Skal programmere den til tids funksjon men akkurat i disse tider strekker ikke lomme boken seg til og betale Volvo 2000 for program

holter
18/12/15, 18:51
Dem vet og ta seg betalt - gir min et par flasker tunap 984 på en vinter og tvangskjører varmeren noen ganger , lærte jeg etter og ha fått nok motorservice meld - tette dyser - nedsotet parkvarmer og alle andre lumske volvo feil :) Vet du hva enhet dpf ligger under i vida ? dieselpartikelfilter .. var inne på min bil i dag med vida og sjekket alt -pluss søke funksjonen men fant det ikke - vet en kan kjøre dpf brenning med vida -har ingen problemer med filteret enda og er sjelden noe med dem på d5 , men hadde vært greit og vite -tror ikke bilia vil svare på det om jeg spørr der :) Fordelen med varmeren på min er at den kan stenges av for auto start siden det blir en del småkjøring , volvo kunne også kostet på seg mer en 2 startpunkter på varmerene -vært sånn siden dem kom på markedet .

René Fredriksen
18/12/15, 22:25
Jeg har bare vært borti dpf 1 gang på Volvo men jeg husker ikke hva jeg gikk inn på i vida, jeg har ikke regenerert i vida. Bare renset partikkelfiltre på jobb manuelt. Men du får no leite litt i vida,regner med du skal finne den under motorstyring (ECM) men det husker jeg dessverre ikke :(

Men kan sikkert se litt når jeg kommer hjem i kveld eller i morgen :)



Edit:
PS: nå er det 9 grader ute og måtte en liten tur ut, og tok da Volvoen for og se om brenneren fyrte og da gjorde den ikke det, så virker som den bare var litt ivrig i begynnelsen :) tok med vida og ingen feilkoder ble lagret så den virker tydeligvis enda :p får se når vi kommer ned i 5 grader :)

holter
18/12/15, 22:36
Finner det nok - ellers er dem ikke så vanskelige på bilia om en spør på en måte slik at dem ikke vet hva dem svarer på :)

Alfs80
18/12/15, 22:46
Mye bedre spøre på frydenbø for der vet dem ikke hva dem svrer på men det koster mellom 15 og 20 lapper det vet dem hehe

René Fredriksen
19/12/15, 11:20
Holter.
Når det kommer til DPF rens så ser det ut som du går inn på følgende:

Diagnostics-Vehicle Communication-ECM-advanced-dobbel klikk Combustion of soot particles-så trykk på vct 2000 symbolet.. Jeg kommer ikke inn der ettersom jeg ikke har partikkel filter selv, men ta og se der i fra du =) Lykke til :)

PS: Men uansett så skal bilen starte regenerering om du er ute og kjører lang turer titt og stadig, om du bare bruker bilen til små kjøring det er da problemer med partikkel filtre som regel oppstår :) Men ja ikke mye feil med D5 generelt uten om virvelspjeld :P

MVH
René

Alfs80
19/12/15, 11:38
Rene er det partikelfilter på d5 20004 mod?

René Fredriksen
19/12/15, 11:53
nei =)

holter
19/12/15, 14:13
Skal teste og se om jeg kommer inn på dpf - har ikke fått noen meld om sotfilter fult på den og gir den litt tunap 984 iblant ,har en volvo må en drive forebyggende behandling :)

Alfs80
19/12/15, 14:30
Rene får opp feilkode ecm 5000 når leser av feilkoder noe med ac/linjetryksbryter for lavt signal hva er det

René Fredriksen
19/12/15, 18:53
Har du gass på ac anlegget ditt? Høres ut som du enten har for mye gass eller for lite eller om clutchen din ikke slår inn slik den skal. Men kan sikkert se i vida selv når jeg får anledning :)

Alfs80
19/12/15, 18:59
Da er det nok for lite

René Fredriksen
22/12/15, 17:05
Men tilbake til hva tråden gjelder så leste jeg litt i Vida og fant ut det at brenneren skal auto fyre når det er 8grader og nedover :)

holter
22/12/15, 17:14
Da syns nok din at 12 grader var kaldt nok :) men jeg vil vel tro at varmeren vil starte etter gradene som vises i bilens ute temp måler med litt pluss minus - sagt på en annen måte ville jeg blitt mer bekymret om det var 20 pluss ute og den starter da kan kanskje skifte av en temp føler være nødvendig , min startet ikke i dag og da var det 6 grader -men er blitt så stillegående og annonym etter tunap kur så merkes knapt lenger og ikke noe bedre en det :)

Svirre
22/12/15, 18:19
Om du ikke har fått noen feilmld på DPF, så er det heller ingen grunn til å kjøre DPF-rens med VIDA. Har filteret sitter på bilen i over 200 000km, så kan det være fare for at det kollapser pga. kjørelengden.

Ellers er en runde med Tunap i ny og ne sjeldent skadelig. Skal du smøre opp med olje i etterkant, så bruke emulgerende olje. Den blander seg inn med dieselen og blir ikke liggende på toppen.

ONTOPIC:
Jeg mener å huske at preface har 8 grader som start på varmeren, mens facelift har 5 grader. Jeg fikk Volvo til å legge inn software på min slik at den automatisk starten opphører, mens jeg må starte den automatisk selv. Har fremdeles de samme funksjonene som før ift timer :)

holter
22/12/15, 20:11
Har bare gått 120 tkm min så er nok ingen fare med dpf -men greit og vite hvordan en gjør det , legg aldri ut på lengre turer uten vida er vel regel nr 1 når en har volvo :)

Svirre
22/12/15, 20:52
Viser din tillit til Volvo det [emoji13] Men greit med vida for skikkelige langturer ja [emoji106]

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

René Fredriksen
22/12/15, 21:37
Jeg har aldri verktøy i bilen, jeg har eid diverse Volvoer opp i gjennom og ingen har latt meg stå langs veien. Største problemet var vel når jeg var i Stockholm med 740 TIC'en og mate pumpen i tanken røk, måtte kjøre til Bergen i gjenn og hele tiden passe på at jeg hadde mer enn halv tank, artig sak når bilen brukte 1,2 på langkjøring. Hehe

René Fredriksen
23/12/15, 16:24
Da tok jeg lommeboken og skremte ut av den noen kronestykker og fikk lagt inn tidsur og direkte start samt deaktivert auto starten på varmeren, så nå blir det varmere tider for meg i allefall og slipper og sote ned varmeren om jeg bare må ut en liten tur med Volvoen :)

holter
23/12/15, 16:56
Har rema 1000 eller europris begynt og legge inn sw på volvo biler ? for kan ikke ha vært volvo verksted siden det holdt med noen kronestykker :)

René Fredriksen
23/12/15, 22:59
ble 2 høvdinger men jeg syntes i allefall det var verd det, prøvde timeren i sted og bilen var god og varm inni og full drift temp på vannet kl 9 som jeg hadde stillt den til :)

holter
23/12/15, 23:35
Det er en grei pris når en ser på hvor mye glede en har av timeren på parkvarmer - gjør også bilen mer atraktiv den dagen du evnt skal selge den :)

René Fredriksen
24/12/15, 00:15
Ja klager ikke på prisen, men syntes det er sløkket at bilen ikke ble levert med timer fra fabrikk, men nå er dette en import bil fra Tyskland så kanskje det er grunnen.

Dere får ha en god jul folkens :)

holter
24/12/15, 00:47
Det er nok mest biler solgt i norge og sverige det sitter timer i og er mer sjeldent med varmer også i biler fra tyskland -var borti et par xc 60 som bilia hadde tatt inn fra tyskland uten varmere .
En riktig god jul til deg også :)