PDA

Vis full versjon : Justering av håndbrekk v70 2007 (LØST)



tigergutt89
16/12/15, 23:01
Har blitt fortalt av jordkjend at håndbrekket på v70 2007 kun strammes/justeres inni bilen.
Stemmer dette?
Håndbrekket tar forskjellig selv om det er nye sko og skive, har smurt opp den dere klumpen som sitter på waier også

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

holter
16/12/15, 23:09
Du smurte opp mekanismen som sitter inne ved bremseskoene også -om den går tregt på en side vil den ta skreivt . men hva er problemet -er det at ene siden ikke låser hjulet eller at du ikke har mer og stramme på ? holder lenge og stramme inne i bilen om resten fungerer .

tigergutt89
16/12/15, 23:12
Tok ut mekanismen å spraya på med WD40 de ble bra før jeg monterte igjen. Har stramma mye inni bilen så det er vanskelig å dra opp brekket, selv da tar nesten ikke brekket. Men tar bedre på en side

Er det no justering inni bak bremse skiva eller under bilen foran?

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Svirre
16/12/15, 23:23
Tror at klaven midt under midtkonsollen har hoppet av :) Jeg fikk samme opplevelse av håndbrekket som du får, og det var bare å slakke håndbrekket, demontere midtkonsollen og koble på haken til begge wirene. Er kun justering inne i bilen på disse her.

tigergutt89
16/12/15, 23:28
Må vel under bilen da? Etter det jeg vet så går det en waier fra brekket og ned under bilen

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Svirre
16/12/15, 23:29
Må vel under bilen da? Etter det jeg vet så går det en waier fra brekket og ned under bilen

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Nei, du demonterer midtkonsollen inne i bilen og finner klaven der.

holter
16/12/15, 23:33
Var det ikke en annen her inne som hadde dette problemet etter skifte av bremseskiver eller om det var båndene -da med at båndene til biltema var tynnere en orginale så han ikke fikk strammet nok ? Kan også ha hoppet av klaven under midtkonsollen - har du byttet skiver -bånd nå ? går greit med biltema om både skiver og bånd er derfra , bare så vi ikke glemmer bort noe i fjerndiagnosen :)

Svirre
16/12/15, 23:36
Var det ikke en annen her inne som hadde dette problemet etter skifte av bremseskiver eller om det var båndene -da med at båndene til biltema var tynnere en orginale så han ikke fikk strammet nok ? Kan også ha hoppet av klaven under midtkonsollen - har du byttet skiver -bånd nå ? går greit med biltema om både skiver og bånd er derfra , bare så vi ikke glemmer bort noe i fjerndiagnosen :)

Mulig det var meg :p Byttet først til biltemabånd, og fikk ikke dette til å fungere. Deretter blei det orginalvare uten bedring.

Det som er saken med uorginale bånd er at de ikke tar skikkelig tak siden kurven og tjukkelsen ikke samsvarer med orginalt, men det at man skal oppleve problemene slik skyldes ikke uorginale bånd.

holter
16/12/15, 23:44
Da har vi bekreftet og utelukket den feilen:) -så da er det og demontere midtkonsolen - skal vel holde med og skru ut skruene bak på den for og komme til , mener det var slik en gang når jeg måtte bytte vaier -men det finner du ut :)

tigergutt89
16/12/15, 23:46
Er nesten fristans å gå ut å skru nå [emoji14] bilen må eu godkjennes denne mnd eller så er det fare for at den blir skilt løs

Svirre
16/12/15, 23:50
- Av med deksel rundt girspak
- Av med deksel og damask rundt brekkhåndtaket
- Fjerne dekslene under på hver side av kardangtunellen under midtkonsollen
- Fjerne sålen nede i oppbevaringsrommet i midtkonsollen og skru opp skruene som holder konsollen (2xTorx 25)
- Løsne 2 skruer på hver side under radioenheten som holder midtkonsollen (du skal ikke løsne radioenheten)
- Sprett ut askebegeret bakerst på konsollen, evt. lokket som sitter der. Deretter skal hele rammen/boksen innenfor der vippes ut igjen. Det sitter 2 klips, en på hver side øverst i hvert hjørne, som holder igjen. Når denne er løs, drar du boksen ut og der får du øye på noen kontaktstykker. Koble fra disse, og da skal det bare være å løfte opp midtkonsollen :)

holter
16/12/15, 23:55
Det er bare og sette igang det , greit og ha en feil mindre når en skal på eu :)

tigergutt89
18/12/15, 09:15
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/459.jpg

De satt heldigvis på :) men den er "skeiv".
Er det 1 del derifra og til hvert dekk?

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Svirre
18/12/15, 09:51
En til hvert hjul ja. Prøv å dra i brekket og se hvordan den oppfører seg. Er det en wire som er treg/sitterfast, kan du forsøke å smøre den opp. Får tak i fett som "klatrer", så en god dusj med deg hjelper nok sikkert :)

For å si det slik: hvis nye bånd er montert, utløserarmen i trommelen går lett og begge wirene er koblet til som du har avbildet, er det kun treghet i wireren som er problemet. Hvis begge går bra, og du fremdeles opplever problemer, så kan det være slitt trommel(er) eller uorginale bånd.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

tigergutt89
18/12/15, 09:54
Kjøper nye waiere etterpå :) Gjør det enkelt [emoji14] 13 dager igjen før bilen kan bli avskiltet [emoji14] (EU)

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Svirre
18/12/15, 10:20
Gjør hva du vil :) Ville uansett sjekket om den bare satt fast. Da sparer det deg for en del kronasjer og masse jobb.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

tigergutt89
18/12/15, 10:23
602,- for begge sider er ikke galt [emoji14] opprinnelig pris er ca 1000

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

tigergutt89
18/12/15, 10:27
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/461.jpg
Er det normalt at muttern på brekket er skrudd såpass langt ned?

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Svirre
18/12/15, 12:21
Hvis mutteren er helt i bunn, og du har håndbrekket på topp uten noen spesiell form for effekt, så nytter det ikke å bytte wire.....men når du åpnet opp tromlene, sjekket du om wireren gikk lett tilbake? Jeg heller mer på slitte skiver/bånd nå.

tigergutt89
18/12/15, 12:26
Har helt nye skiver å bånd. Snart ferdig å skru så da får vi se :) den ene vaiern var forholdsvis treg etter at jeg tok den av .

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Svirre
18/12/15, 12:29
Du får gi tilbakemld. Blir det ikke bra, så må du ty til orginale skiver/bånd :) Leste øverst at det var nye skiver og bånd (som jeg mente å huske og ha lest). Problemet til P2 V70 er at brekket justeres kun i fra hendelen inne i bilen. Resten skal være fastmontert. Forsåvidt greit, men man får begrenset mulighet til å legge etter om det skulle behøves.

holter
18/12/15, 14:56
Skulle det ikke fungere -og det er pga skiver bånd som ikke er helt samarbeidvillige -så fungerer biltema sine om en da kjøper begge deler derfra . Org volvo fungerer helt klart - men gir kontoen et stort sjokk , tenkte og bytte skiver på min til våren og spurte på prisen for 4 stk pluss klosser ... kunne fått en bra bruktbil for den prisen eller en syden tur :)

tigergutt89
20/12/15, 20:51
Har fått svar av bilmateriel grenland at jeg får nye. Ett annet merke også får jeg refundert for montering av nye klosser. Så skal ringe jordkjend I morra å få vite hvor lang tid de bruker.

Med mindre dere her inne vet det alt [emoji14]

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

eab
20/12/15, 21:37
Hvis mutteren er helt i bunn, og du har håndbrekket på topp uten noen spesiell form for effekt, så nytter det ikke å bytte wire.....

Hvis wirene er gamle og har strekt seg såpass så vil det jo såklart hjelpe å bytte de?

Du får forresten justerbare avstandstykker mellom klavene til disse bilene også.

Svirre
20/12/15, 21:57
Da skal de ha strekt seg mye. Klarer ikke å se for meg at en wire strekker seg så mye, men det er voldsomt mye rart en ikke forstår seg på heller.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

tigergutt89
26/12/15, 22:10
da er problemet løst og bilen EU-Godkjent.
det var feil type håndbrekksko. de første jeg fikk var til S60 og S80. mens de siste var til S80, noe som passet helt perfekt :)
utrolig hva 1-2mm utgjør av feil.