PDA

Vis full versjon : Feilkode CEM-5F40



heggset90
14/12/15, 23:44
Har nettop kjøpt meg en 2005mod V70, med defekt dieselvermer. Når eg starter motoren hører eg att varmeren prøver å starte. Tok av innerskjerm, å nappet dieselslangen av. Det kom ikke en dråpe diesel selv om vermeren prøvde å starte. Så tok eg en diagnose test med mitt nyinnkjøpte biltema OBD II tester. Fikk da feilkode CEM-5F40 fuel pump. Er det en egen pumpe til dieselvermeren som har takket for laget? Hvor finner eg den på bilen? Å hvor selges di?

heggset90
14/12/15, 23:45
Har også feilkode CEM-6C40 transponder type.

SirOlsen
15/12/15, 00:30
Se om dette kan være til hjelp:
http://forum.vccn.no/showthread.php?68858-Overopphetningstermostat-dieselvarmer


PS! Det er bare å google disse feilkodene dine, så finner du som regel svar :) Jeg har også denne biltema leseren, men kommer til å investere i VIDA DICE, siden jeg ønsker mer presis feilkodeavlesning, samt reparasjonsveiledning :)

SirOlsen
15/12/15, 00:31
Har nettop kjøpt meg en 2005mod V70, med defekt dieselvermer. Når eg starter motoren hører eg att varmeren prøver å starte. Tok av innerskjerm, å nappet dieselslangen av. Det kom ikke en dråpe diesel selv om vermeren prøvde å starte. Så tok eg en diagnose test med mitt nyinnkjøpte biltema OBD II tester. Fikk da feilkode CEM-5F40 fuel pump. Er det en egen pumpe til dieselvermeren som har takket for laget? Hvor finner eg den på bilen? Å hvor selges di?

Fant foresten også følgende på den aktuelle feilkoden:
"Har själv inte haft detta fel men felkoden innebär att elledningen genom bränslepumpen inte leder ström eller är kortsluten till jord. Felkoden kan alltså bero på att själva pumpen är trasig men också på att det är vaj på linan dit. Andra kanske kan ge dig tips på vad du första hand bör undersöka."

heggset90
15/12/15, 00:43
Så da bør eg skifte vannpumpe. Noen som har bilde/beskrivelse om hvordan eg skifter den?

SirOlsen
15/12/15, 00:46
Ikke vannpumpe, tror jeg...
Men skal du bytte den pumpen til dieselvarmeren, kan du finne ganske detaljerte bilder på dette nede i denne linken:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4823&postdays=0&postorder=asc&highlight=moddar+gammal&start=270

holter
15/12/15, 00:55
Har du prøvd og slette feilkodene med obd leseren din ? har varmeren feilstartet 3 ganger går den i lås og da virker ingenting på den . Før du bytter ut det meste av varmeren din bør du få tatt en diagnose med vida , selv bilia er ikke dyre på den type test , dem selger også deler til varmeren til en sånn ok pris -meca skaffer også deler til dem .

heggset90
15/12/15, 01:24
Har slettet feikoden ja, men feilen med pumpa dokker opp gjenn. Å det kommer ikke diesel av slangen ved brenneren, bare noen små dråper

heggset90
15/12/15, 01:27
Men tenkte meg uansett en tur til Trondheim med bilen, på nardo bil. For å programere om språket på bilen da alt står på tysk. Åsså tenkte eg på å legge inn timer på varmeren. Da det nå er kun automatisk start når det er kaldt. Får heller ikke til å starte vermeren selv da den ikke ligger inne på "menyen"

holter
15/12/15, 01:46
Ok -så dette er en importbil hvor noen har ettermontert varmer ? da kan nok volvo verksted være det rette -eller du har kanskje heller ikke knapp for direktestart siden du heller ikke har meny for parkvarmer ? håpe du fikk den billig da :) for volvo v70 uten parkvarmer er det nærmeste du kommer fryseboks :)

heggset90
15/12/15, 02:12
Var bilig ja

heggset90
15/12/15, 02:15
Men dette er en summum, så vet ikke om det er ettermontert eller ikke. Tidligere eier snakket om att det har vert forsjøkt på å legge inn timer på ett verksted uten rett utstyr/kompetanse. Så eg tenker att direkte start menyen kanske er slettet i ett forsjøk på å legge inn timer

FroBe
15/12/15, 09:57
Du finner mer informasjon om dieselvarmeren i dette dokumentet:
https://www.dropbox.com/s/kefqqoxk4nn907w/Dieselvarmer%20bytte%20komponenter%20manual.pdf

holter
15/12/15, 11:36
Kan nok helt sikkert være greit med turen til nardo bil og se om dem kan legge inn ny software i bilen din -er kun volvo -bilia verksteder som kan gjøre det .

heggset90
15/12/15, 19:49
Takker, etter å ha hørt meg litt om så skall pumpa tikke, eg hører ingen tikkelyd, å etter som det stadig kommer frem fuil pump feilkode, så tenker eg att eg starter med å skifte pumpa, ligger den foran høyre bakhjul eller noe sånt?

4x4vinge
15/12/15, 19:56
Sjekk flammevakta først. Pumpa går via den. Sjelden pumpa er feil med. Har brukte pumper ligende. Er det feil med flammevakta får ikke pumpa signal og husk det er ikke konstant strøm til pumpa bak ved h bakhjul det er pulser med strøm

heggset90
15/12/15, 20:14
Oki. Får prøve å bytte flammevakta da. Hvordan tar eg an støtfangeren på en summum, har ikke lyst til å ødelegge di lakkerte listene og chrom listene

FroBe
15/12/15, 20:45
Har du kikket på denne tråden med bilder og tips om demontering og reparasjon av varmeren?
http://forum.vccn.no/showthread.php?54368-Dieselvarmer-overhaling-reparasjon-V70N-2004-D5-DIY
Her er Volvos monteringsanvisning for dieselvarmer:
http://accessories.volvocars.com/sv-se/V70(00-08)/InstallationInstruction/Document/VCC-139583-1/2005/D5/Automatic/default/V70%20(00-08)%202005
Her finner du også noen tips om reparasjon av dieselvarmer:
http://mrmit.no/volvo/dieselvarmer.html

locked
16/12/15, 07:18
Varmer kan vere ettermontert, men mest sannsynlig så er den orginal.

Tilleggsvarmer er berre en varmar som går automatisk. Ingen meny eller valg nokon plass.
Parkeringsvarmar er rilleggsvarmar pluss timer og direktestart. KUN programvare som skiller. Kan oppgradere til parkvarmar ved å legge inn programvare på et Volvo verksted. (samme opplegg som å bytte språk)

holter
16/12/15, 13:33
Du vil høre tikkingen om pumpen fungerer - men jeg ville ikke skiftet noe som helst på den varmeren siden noen har prøvd og legge inn sw og ikke fått det til , dem kan ha klart og få slettet noe eller gjort så sw til varmeren ikke fungerer . Kanskje den fungerer så fort det blir lagt inn nytt på et volvo verksted og du slipper bytte noe som helst .

4x4vinge
16/12/15, 14:51
Har man vida kan man selv gå inn og kjøre varmer og teste vannpumpe.dieselpumpe.glødeplug

heggset90
17/12/15, 00:13
Takk for alle svar og tips, da blir det en tur til volvo en gang eg får tid, litt ukurant når det er 2 timer til nermeste

holter
17/12/15, 00:35
Det ordner seg nok - volvo er en bra bil på langturer :)

heggset90
27/12/15, 00:05
Har ikke fått tid til å dra på volvo enda, da det er litt langt unna, å det da blir vanskellig i forhold til job å avtale en dato. Men har byttet dieselpumpa som sittet under bilen foran H.bakhjul, uten hell :( men ser att bcb selger brenner innsatser. Noen som vet om det er med alle "slitedeler" som vifte, spredere og fotoselle? http://www.bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1571&Category2ID=1978&List=1&Level=2&ProductID=26871

Runis
27/12/15, 00:28
Tror du får maken del billigere på volvo.Heatco selger også sånne til 2450kr,med ditt gammle i innbytte.

holter
27/12/15, 01:23
Nå er litt av problemet at han bor noe langt fra volvo verksteder / butikker . Men koster mindre på volvo heatco en den fra bcb. Nå byttet du pumpen til varmeren -er jo den som satte feilkoden men ble kanskje ikke noe mer tikking fra den etter skifte ? om pumpen du byttet til fungerer og du sletter feilkoder skal jo den feilkoden ikke komme tilbake -om du har prøvd det ?

heggset90
27/12/15, 01:33
Har slettet feilkoden ja, å prøvd på nytt, ingen tilking å same feilkode dukket opp, men som noen nevnte tifligere så blir pumpen styrt av fotosellen, så om den ikke virker så kan vel feilkoden slå ut på pumpen, selv om pumpen er i orden, men ikke får "bedkjed" av forosellen om å starte, men etter som det tar litt tid å demontere, å enda lengre tid å vente på deler, så vurderer eg å bytte allt av innmat som det kan vere noe feil med, så eg slipper å montere samen for så å demontere hele greiene ijenn en uke senere for å bytte noe anent

heggset90
27/12/15, 01:35
Skal ringe heatco å høre hva di tror bør byttes, for den på bcb syntes eg var i dyreste laget til å ikke vere orginal del

holter
27/12/15, 01:52
Enda bedre hadde det vært om linkene fungerte :)

holter
27/12/15, 01:59
Heatco er rette og høre med -men tror nok dem vil anbefale og sende varmeren til dem .

heggset90
27/12/15, 02:07
Men om eg tar ut varmeren å sender den til di, så blir eg vel "bil-løs" i 2 uker pga kjølevann-lekkarse. Så da har det vert bedre å kløpe en som er overhalt, å sende min gamle etter eg har byttet

holter
27/12/15, 02:15
Nei du blir ikke det -er bare og skjøte sammen vannslangene med et rør i passende tykkelse og slangeklemmer -teipe litt kontakter så kan du bruke bilen . Fant en varmer fra en 05 og en 06 på bildeledatabasen.se til litt over 4000 som var fra v70 - vet ikke om det skiller på 07 eller om det er 08 dem gikk over til webasto varmere .http://no.bildelsbasen.se/

holter
27/12/15, 02:21
Går du ditt og søker på dieselvarmer så finner du brukte , er en landsdekkende side for norge også men fant ikke til v70 eldre en 08 der .

gunnargt
27/12/15, 11:09
Hei.
Bytt overhetingstermostaten så går nok pumpen din igang. Strømmen til dieselpumpen går via denne og bak til pumpen. Denne sitter utenpå varmeren og ny loddes inn. Du kan jo jumpe den å se om varmeren starter opp da.

Alfs80
27/12/15, 11:54
Finndel.no sjekk der brødrene london har en pris 3100kr

holter
27/12/15, 16:31
Bilia eller volvo verksteder selger det meste av deler til disse varmerene - så en termostat sender dem sikkert til deg , er vel heller ikke så dyr den . Brødrene london har nok kanskje varmere - egentlig et søppelfirma når en skal spørre etter deler der men kanskje bedre på netthandel , vært der noen ganger siden jeg ikke bor sånn langt derfra . Vil ellers anbefale deg og kjøpe vida siden du bor langt fra volvo verksted , da har du rep manualer -delekatalog -tips til fiks og ikke minst det beste på markedet for diagnose på en volvo .

lilleulv
27/12/15, 22:40
Kjøp ikke brukt. Du har null kontroll på hva du får. Totalrenoverte min varmer. Ink ledningsnettet. Dette kom på 6700kr. Å da er alt nytt.. å da vet jeg det er nytt å funker.

heggset90
22/02/16, 01:01
Da har eg svidd av 7000 kr i softwarer på nardo, så nå har eg svensk meny. Selvstart og 2 timere på varmeren, den starter fremdeles ikke, di anbefalte meg å skufte brenner inndsatsen, men det ble ikke jort da di kom med ett pris overslag på nermere 10 000 for å skifte deler for 3400 kr. Da var det flamevakt ca 3-400 kr, å inndsats ca 3000. Så da tror eg att eg kjøper delene å skifter selv

holter
22/02/16, 01:50
Var da en voldsom pris på sw til parkvarmer ? mange timer hadde dem tenkt og bruke på skift av den innmaten i varmeren ? 6600 i jobb eller var det 10000 for jobben pluss deler ... ikke normale på enkelte verksteder -spesielt ikke bilia . Men er nå ganske greit og skifte brennkammer selv og ligger flere oppskrifter i how to delen på forumet . Godt det ikke var noe alvorlig med bilen -da hadde det vel kostet mer en du ga for den :) Kan tro den sw oppdateringen koster volvo mye -dem burde egentlig vært flaue for og ta en slik pris .

heggset90
25/02/16, 21:07
Synest det var dyrt ja, men si 7000 eg har brukt var med bytte av glødeplugg og overoppvarmingsvern, men blir nok så eg skifter innmaten selv, da blir det ca 3500 med flamevakt, men erdet noen plasser di selger innmat biligere, er ofte halve prisen for akkurat same delene vist det ikke står volvo på esken

holter
25/02/16, 22:36
Etter volvo kjøpte opp ardic så vet jeg ikke -kjøpte alt av deler til disse før på meca -men nå må meca kjøpe fra volvo også så blir omtrent samme pris . Var en som la ut en link på forumet til en side som solgte alt av deler til disse men tok ikke vare på linken siden jeg har webasto varmer -men kanskje noen andre her som vet om noen som selger dette billigere ?

aarnes
25/02/16, 23:32
Da har eg svidd av 7000 kr i softwarer på nardo, så nå har eg svensk meny. Selvstart og 2 timere på varmeren, den starter fremdeles ikke, di anbefalte meg å skufte brenner inndsatsen, men det ble ikke jort da di kom med ett pris overslag på nermere 10 000 for å skifte deler for 3400 kr. Da var det flamevakt ca 3-400 kr, å inndsats ca 3000. Så da tror eg att eg kjøper delene å skifter selv

Ikke rart det ble dyrt - sw for timer software koster jo nesten 5000kr alene. så 1 times arbeid samt språk. ser fort at det blir 7000kr..


Synest det var dyrt ja, men si 7000 eg har brukt var med bytte av glødeplugg og overoppvarmingsvern, men blir nok så eg skifter innmaten selv, da blir det ca 3500 med flamevakt, men erdet noen plasser di selger innmat biligere, er ofte halve prisen for akkurat same delene vist det ikke står volvo på esken
Det er fordi Volvo har en fastpris på bytte av komplett brennerenhet - ikke hele varmeren men brennerenhet. Er fort to timers arbeid å bytte denne i tillegg. mener å huske at komplett brennerenhet koster ca 7000kr, så 10000kr for alt sammen er ikke så aller verst mtp delepris og arbeid.
Delenr på brennerenhet er 3731374 - du kan google det nr selv for å se hva det inneholder.




Etter volvo kjøpte opp ardic så vet jeg ikke -kjøpte alt av deler til disse før på meca -men nå må meca kjøpe fra volvo også så blir omtrent samme pris . Var en som la ut en link på forumet til en side som solgte alt av deler til disse men tok ikke vare på linken siden jeg har webasto varmer -men kanskje noen andre her som vet om noen som selger dette billigere ?

Det var jeg som la ut det - og det er www.heatco.no. De selger reservedeler til ganske ålreite priser, siden det kommer rett fra Eberspächer istedenfor tre Volvo-mellomledd.
Volvo har vel aldri eid Ardic? Men Ardic produserte varmere for Volvo til P2. i 1997 kjøpte Eberspächer Ardic.

holter
25/02/16, 23:50
Hvem som har eid hva vet ikke jeg -men det som ble lagt ut på forumet for nå kanskje 2 mnd siden var at volvo nå hadde eneretten på salg av deler til disse da dem hadde kjøpt opp produsenten eller eieren . Meca bekreftet også at dem etter en dato 2015 måtte kjøpe deler til disse fra volvo , jeg bare spurte på meca når jeg leste det på forumet om dette stemte og da sa dem at dem kunne skaffe alle delene men nå måtte dem da kjøpe dem fra volvo . Nei det var ikke den linken du har jeg tenkte på -siden var ikke norsk , men stemmer det den personen skreiv og det meca sa skal en da ikke få kjøpt deler fra heatco lenger .

aarnes
25/02/16, 23:53
Hvem som har eid hva vet ikke jeg -men det som ble lagt ut på forumet for nå kanskje 2 mnd siden var at volvo nå hadde eneretten på salg av deler til disse da dem hadde kjøpt opp produsenten eller eieren . Meca bekreftet også at dem etter en dato 2015 måtte kjøpe deler til disse fra volvo , jeg bare spurte på meca når jeg leste det på forumet om dette stemte og da sa dem at dem kunne skaffe alle delene men nå måtte dem da kjøpe dem fra volvo . Nei det var ikke den linken du har jeg tenkte på -siden var ikke norsk , men stemmer det den personen skreiv og det meca sa skal en da ikke få kjøpt deler fra heatco lenger .

Merkelig, dette skal jeg sjekke ut i morgen - synes det høres merkelig ut at Volvo skal ha fått monopol på en drivstoffvarmer, spesielt mtp. alder på disse. Det sitter jo varianter av Ardic i båter og lastebiler, som ikke nødvendig er assosiert med Volvo - og de benytter mye av de samme delene over hele spektret.
Humoren er jo at Volvo selger ikke engang alle deler løst, men enten som kit, eller "Selges ikke som løs del, bytt hele varmeren" - og disse delene er jo i realiteten løse deler som er å skaffe.

Daniel V
26/02/16, 00:06
Merkelig, dette skal jeg sjekke ut i morgen - synes det høres merkelig ut at Volvo skal ha fått monopol på en drivstoffvarmer, spesielt mtp. alder på disse. Det sitter jo varianter av Ardic i båter og lastebiler, som ikke nødvendig er assosiert med Volvo - og de benytter mye av de samme delene over hele spektret.
Humoren er jo at Volvo selger ikke engang alle deler løst, men enten som kit, eller "Selges ikke som løs del, bytt hele varmeren" - og disse delene er jo i realiteten løse deler som er å skaffe.
Like fantastisk som at Volvo ikke selger pakningen til lokket på ekspansjonstanker løst lenger. Kostet 24,- før, mens nå må det kjøpes komplett nytt lokk til rundt 500,-... Tydelig at Volvo beveger seg mer i den retningen at det kun blir kit å få tak i.

aarnes
26/02/16, 00:09
Like fantastisk som at Volvo ikke selger pakningen til lokket på ekspansjonstanker løst lenger. Kostet 24,- før, mens nå må det kjøpes komplett nytt lokk til rundt 500,-... Tydelig at Volvo beveger seg mer i den retningen at det kun blir kit å få tak i.

den pakningen har sikkert Otto Olsen i Lillestrøm, evt Tess eller Biltema :D

Daniel V
26/02/16, 00:15
den pakningen har sikkert Otto Olsen i Lillestrøm, evt Tess eller Biltema :D
Jaja, finnes jo en hel haug med steder å få tak i den på, men nå tenkte jeg kun på originalt. :) Tydelig at Volvo fader ut mye av løsdelene og tilbyr konkrete kit for hver jobb i stedet :)

Noen ganger er det jo veldig deilig med et kit, mens andre ganger når der kun er en liten ting som er ødelagt, og man vet hva det er så føles det jo veldig unødvendig å måtte kjøpe en haug med ekstra ting.

holter
26/02/16, 00:32
Det med deler til ardic ligger i en tråd om parkvarmer -men mange av dem på forumet , men husker ikke nå hva meca sa at dem hadde kjøpt delene fra før . Vet ikke hvor jeg får deler til webasto varmer heller -men regner med at volvo selger det til gode priser :)

aarnes
26/02/16, 00:38
Både http://www.heatco.no og http://www.auto-utrustning.no selger deler til både (Ardic) Eberspächer og Webasto til langt mer hyggelige priser enn Volvo selv.
Meca blir det samme som å handle hos Volvo - et og to ekstra ledd og alle skal ha sin fortjeneste. Kjøp direkte fra produsent, spar penger.

Nå returnerer vi til emne og opprettholder tråden til det som trådstarter ønsker svar/hjelp om.

:)

heggset90
26/02/16, 16:08
På prisoverslaget fra nardo sto det att delene kostet 3500 så synest att 6500 for 2 timers jobb er litt mye...