PDA

Vis full versjon : Dunkelyd forstilling, mye byttet XC70 2001



Jack89
12/12/15, 16:53
Har nå nylig fått byttet hjulager bak, nye fjører, toppskål gummi og ,fjærbein/tårnlageret på toppen, opphengskuler begge sider forran og den "liggende" foringen på nedre bærearm begge sider. Den ble mye stillere men kommer fortsatt dunkelyd i humper fra høyre fram spesielt.
Finner ikke noe slakke i ytre/indre styrestag heller. Har søkt litt rundt men finner ikke noe vettugt.
Noen som kommer på noe som er typisk på disse, bilen ble forøvrig tight og grei
Kan evt. rakkelstag/stabstag lage så mye dunk?

Sent fra min ALE-L21 via Tapatalk

JH480
12/12/15, 17:09
Jeg fikk knirkelyd etter bærebrubytte. Det viste seg å være bolten på den bakre foringen, som ikke var tight.

Hvis foringene på stabstaget ditt er slitt, kan staget bevege seg sideveis. Da vil boltene på bikkjebeina skrape mot bærebrua.

Jack89
13/12/15, 01:04
finnes det noen how to guide for å bytte hele stabstage som går på tværs under bilen, de små rakkelstagene er greit men hovedstaget må muligens byttes også

Sent fra min ALE-L21 via Tapatalk

Svirre
13/12/15, 01:47
Det er en klassisk kyllingbein-dunk dette. Bytt lenkearmene, så er de nok borte :)

Edit: hvorfor bytte selve stab-staget? Dårlig spenn? I såfall må du nok løsne på motorramma siden den må ut i retning bakover (slik det foregår i min tankegang).

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Jack89
13/12/15, 12:28
nei veit ikke om noe slakke i selve stabstaget, blir overlykkelig om det kun er kyllingbeinene som du nevner, det er jo en latterlig enkel og billig fiks

Svirre
13/12/15, 14:19
Det er det. Ville byttet de først for å ha gjort det. Er en slitasjedel så bytte før eller siden må jo til.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

JH480
13/12/15, 21:58
Det er foringene på selve stabstaget som blir slitt/løsner. Disse er vulket på, og kan ikke byttes.
Noen påstår at en hatløsning, med å feste slangeklemmer, intill foringene fungerer. har ikke prøvd selv.

Du må ta ned den bakre delen av traversen 5-6cm. for å få stabstag ut, og inn.

Jack89
13/12/15, 22:32
Får stikke på mekonomen/biltema å prøve å smekke på ett par nye rakkelstag å satse på den holder kjeft på grusveiene etterpå :-)

Sent fra min ALE-L21 via Tapatalk

Svirre
13/12/15, 23:26
Spander på deg nye fra mekonomen på disse bilene. Når det gjelder P2 biler, så er biltema utelukket. Bare et tips.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Jack89
14/12/15, 17:27
yepp luurt :-)

Sent fra min ALE-L21 via Tapatalk