PDA

Vis full versjon : Godkjenne motorbytte Hjelp!!!



ThomasAleksander
09/12/15, 23:48
Har en v70 1997 mod som det sitter en b5234t3 motor i, med noe oppgraderinger, skal ha dette godkjent, rett og slett, kan noen som VEIT gi en forklaring på hva som må gjøres?? veit jeg må søke og alt sånn men det holder jeg på med nå. men kan noen komme med noen innspill som kan være lurt og ha med i søknaden og hva anna jeg må gjøre for å få det godkjent.? Takk for svar!

crazyclomp
10/12/15, 02:31
Hei.
Motoren må være i original utførelse med original motorstyring. Statens Vegvesen krever også at du kommer med benkepapirer som bekrefter antall hestekrefter på gitt ladetrykk.
Om motoren er innenfor maksimalt antall hestekrefter for dette karrosseriet etter den er oppjazzet, kan du søke om å få godkjent den med denne effekten og begrunne/dokumentere antall hester med benkepapirene som du uansett er nødt til å ha fordi det er turbomotor.

Svirre
10/12/15, 19:11
Har du kun byttet motor og alt ser orginalt ut, så er det bare få tak i papirer fra Volvo på motoren. Tror også du må ha dokumentasjon fra donorbil?
Ellers er det kun papirer på at den motoren har de spesifikasjonene, og at bilen står i stil til motoren. Skal ha 16" bremser til dette.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

crazyclomp
10/12/15, 19:20
Statens Vegvesen har begynt å kreve benkepapirer så lenge det er turbomotor.
Siterer svar i min søknad; "Ved bytte til turbomotor krever vi at bilen etter ombygging blir kjørt/testet i en effekttester, testinstansen må dokumentere motoreffekt, dreiemoment og ladetrykk."

Jeg selv syns dette er helt på tryne, da de også krever original motorstyring. Om de skal kreve benkepapirer, ser jeg ikke noe problem med å kunne godkjenne datasprut.

Svirre
10/12/15, 19:27
Så en blodtrimma sugis trenger de ikke papirer på, men en orginal turbomotor er farlig. Jaja....

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

crazyclomp
10/12/15, 19:29
Pustehjelp er farlige greier ser du! Livsfarlige greier!
Nei, jeg har ikke ord for hvor dumt alt er nødt til å være...

ThomasAleksander
27/12/15, 00:04
Var i kontakt med volvo og de kunne ikke hjelpe meg med noen dokumentasjon?! noen som har en ide?

Svirre
27/12/15, 00:21
Du må til Volvo for å få papirer. SVV gjennomgår bare dokumentasjonen din.

hgnubel
27/12/15, 00:22
"Volvo" er en vag betegnelse... volvoforhandler, importør eller produsent?

Uansett er dette gamle biler for dem, de bryr seg om det som selges nå og det som fremdeles er under garanti. Resten er det bare flaks og tilfeldigheter om du snakker med noen som vet, noen som tror de vet, eller bare gir faen.

Det er veldig lett for en som ikke skjønner hva du spør om, eller forstår at å bruke tid på å hjelpe deg ikke bidrar direkte til å oppnå sin personlige kvartalsbonus, å si "kan ikke hjelpe deg".

Det beste er å kontakte SVV, og det de kommer til å be om er dokumentasjon på at bilen du vil godkjenne motoren i er identisk med en originalbil som ble levert med den motoreffekten, hovedsaklig bryr de seg om bremser og fjærer/dempere (min erfaring basert på prat med dem, ikke godkjenninger).

B5234T3 er T5-motoren til din årgang av V70 så med mindre den ser eller oppleves veldig spesiell bør det du spør om være relativt enkelt.

Terje1
27/12/15, 09:38
Det jeg har erfart som vanlig praksis er at man kan bygge om til den motoren med mest effekt som den aktuelle modellen er levert med ifra fabrikk,såfremt bilen bygges tilsvarende lik denne bilen og at de har samme karroseri.

Altså har du for eksempel en v70 med den minste motoren,så kan du bygge om til v70r motor såfremt du også bytter til v70r understell/bremser og at v70 med minste motoren har samme "råkarroseri" som v70r.

Hva man må dokumentere kommer litt an på saksbehandler,men opprinnelse på motor/deler og en eventuell bekreftelse ifra volvo på at v70/v70r har samme karroseri må man regne med å måtte dokumentere.