PDA

Vis full versjon : Fusking b21a



turboegil
09/12/15, 12:32
Hei.

Har nylig kjøpt en 1982 244DL med B21a motor. Har problemer med å få motoren til å gå rent, den fusker veldig. Har sjekka tenning, og den ser bra ut. Har ikke sjekka stifter.

Har fått flere "volvo kjennere" til å se på det, men ingen skjønner akkurat hva det kan være.. Bilen funker nemlig helt fjusk-fritt sålenge jeg kjører med choke'en ute, dvs. på! men med engang jeg dytter den inn, når motoren blir driftstemp, så dør bilen på lave turtall, og hoster, harker, skyter helt til den kommer opp på turtall.

Noen som har vært borti lignende? Har alldeles ikke peiling på forgassermotor, men ettersom den går 100% med choke på, altså når den får fetere blanding, så tenker jeg drivstoff/luft tilførsel, og ikke tenning??

Setter pris på veiledning her, da jeg ikke har så veldig lyst å sette dette gamle klenodiet på et bilverksted og bruke mange tusen kroner på feilsøking!

Pierburg 175 CD forgasser..

Batland
09/12/15, 13:33
Pkt. 1.
Pass på at innsugsmanifolden blir varm.

Pkt2.
Pass på at du har ATF olje under demperstempelet og i resevoaret i forgasseren.

Pkt.3.
Noen har skudd nåledysen for langt opp. På midten under forgasseren er det en 8 mm mutter. Hvis du skur denne utover ca. 1/8 - 1,4 omdreining (løsner mutteren, altså skur med klokken sett ovenfra.) så vil dette ordne seg.

Øygard
09/12/15, 21:26
Kanskje han får falskluft? Innsugspakning eller nåke sånt.

Volvonikko
15/12/15, 22:17
Skal ikke påstå noe her. Men har opplevd noe av det samme som deg, at bilen var avhengig av chocke.. Dette gjaldt min 240 b230a motor. Jeg renset gasseren i diesel og fylte på ny olje.. Tørket av med kompressor luft og vips var den oppe å gikk fint på tomgang igjen. Var heller ikke noe problem å trå gassen helt i bunn. Ingen rykking og napping :)