PDA

Vis full versjon : 850 drar til høyre, selv etter 4-hjulsjustering. Hva kan det være?



Yttervik
08/12/15, 22:42
Hei godtfolk!

Har siden bytte av indre styrestag og forstillingskontroll (justering) i sommer irritert meg over at bilen drar til høyre. NAF som utførte kontrollen sier at det var såvidt han fikk justert innafor verdiene pga for korte indre styrestag. Stagene ble målt før montering, de er like lange men med litt kortere gjengeparti. De er kjøpt til TRW tannstang som står på bilen.

I helga hadde jeg bilen på Volvo for ny kontroll, begge forhjul og ett bakhjul var utenfor maksverdi. Fikk justert bak så det var akkurat innafor, og foran gikk helt fint å justere til perfekt verdi, ingen problem iflg. mekaniker. Rattet står i midten nå, men bilen drar likevel til høyre, kanskje en minimal forbedring om jeg legger godviljen til.

Hva kan være årsaken? Bytet demper (gass), tårnlager og gummi"kloss" på venstre side i fjor, men ikke høyre side. Der er original oljedemper og sannsynligvis dårlig tårnlager (trodde mekaniker). Kan dette være årsaken? Forstillingen ble sjekket av mekaniker før justeringen, og det var kun minimal slakk i ei foring på venstre bærebru.

TurboNoob
09/12/15, 00:06
Dårlig hjullager, brems som henger på?

turb00le
09/12/15, 08:53
Det skal veldig lite endring til på spissinga for å endre mye på hvordan bilen oppfører seg.
Jeg har en gammal spissingsstav som måler i mm og ikke grader (måler midt på dekksiden på fram og baksiden av akselen).

Den erfaringen jeg har gjort meg er at 1mm differanse der kan gjøre store forskjeller.
0,5mm toe out kan gjøre at bilen ønsker å ta selvmord i grøfta til en hver tid mens 0,5mm toe in gjør den strøken mtp retningsstabilitet.

Kikka akkurat på blekka til vulva, der skal det være 2,794 til 5,334mm toe in (utgjør 0,23 til 0,43 grader)

Jeg ville prøvd å redusert den til 1-2mm for å teste... Jeg har konsekvent lagt bilene jeg har skrudd på hjemme på de verdiene og synes det har fungert veldig bra.

Yttervik
09/12/15, 19:49
Takk for svar!

Har skriking i bremser av og til, men har ikke merket at de henger på når jeg har hatt bilen i lufta.
Har ikke ulyd eller slakk fra hjullager, men kan jo selvfølgelig være dårlig likevel.

Mekanikeren stilte spissinga med litt toe inn. Den vil forsvinne under kjøring sier han, siden sentrifugalkraften tvinger hjulene litt utover og de skal da gå ca rett frem.

Spissingen er 0'11 venstre og 0'10 høyre, se vedlagte hjulstillingsskjema.
Rattet er byttet, og justert et par hakk den ene veien. Kan det være noe kødd med tannstanga, hvis bilen er justert til å gå rett fram når tannstanga egentlig ikke er "i midten"?

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/295.jpg (http://s1127.photobucket.com/user/oynor/media/IMG_4152_zpsdlym6abu.jpg.html)

Svirre
09/12/15, 22:37
Ut i fra hva jeg ser, så er det spissinga bak som gjør at bilen din går til høyre. I forhold til de verdiene, så går totalvinklingen skrått opp mot venstre, så gjør at bilens opplevelse går mot høyre. Hadde nøyaktig samme problem på awd'n min, og med nye foringer til spissinga bak og en ny runde med justering gjorde susen!

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Yttervik
09/12/15, 22:44
Spissinga bak ble justert så bra som det gikk å få det, men ene bolten knakk så det ene staget det gikk ikke å justere :/

Svirre
10/12/15, 00:03
Spissinga bak ble justert så bra som det gikk å få det, men ene bolten knakk så det ene staget det gikk ikke å justere :/
Nettopp. Og slik jeg tolker utskriften, så har du rimelig mange minutter feil på spissinga bak til at den ikke skal gi utslag :)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Yttervik
10/12/15, 17:59
Men den dro ikke til høyre før jeg hadde den første forstillingskontrollen på NAF. Derfor tror jeg det har noe med justering å gjøre, eller kanskje tanntstanga ikke er i senter - går det an?

Svirre
10/12/15, 18:54
Hvis hjulvinklene foran var feil før det blei justert, så kan det hende det utgjorde differansen. Ut i fra tallene på utskiften du har lagt ut, så er vinklene foran meget bra i motsetning til bak, så jeg holder fremdeles en knapp på at du må gjøre en innsats bak også.

Hvis det er slitte deler ifm spissinga, så kan dette selfølgelig slå ut, men da burde det ha blitt oppdaget av mekanikeren.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

hkurt
15/12/15, 17:50
Skjevt slitte dekk kan nok også gjøre at bilen kan trekke til siden. Så dersom dekkene har blitt kjørt med en stund før hjulstilling ble tatt tror jeg nok dette kan utgjøre noe...

Svirre
15/12/15, 18:50
Btw: kom til å tenke på at orginale hjul har mye å si! Byttet fra uorginale hjul med ET38 på min V70, til orginale med ET49 (V70N). Da gikk plutselig bilen rett fram hele tiden og oppførte seg riktig ovenfor meg.
Hvis du har uorginale hjul, ville jeg anbefalt å prøve orginale hjul for å utelukke dette.

Uansett sitter jeg med en følelse av at totalvinklen på bilen din er feil.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Yttervik
16/12/15, 18:26
Den dro ikke til høyre før den første kontrollen i sommer. Vinterdekkene har ikke vært kjørt på mens bilen dro til høyre, og de er 15" originale 850-felger.

Jeg håper å få råd til nytt tårnlager, demper og anslagsgummi til høyre foran. Da blir det likedan på begge sider.
Jeg ser også at når jeg byttet dette på venstre side så ble ikke mutrene i støtdempertårnet skrudd fast i samme posisjon som før bytte (ser merker i lakken). Dette justerer vel camber...?

Svirre
16/12/15, 18:29
Den dro ikke til høyre før den første kontrollen i sommer. Vinterdekkene har ikke vært kjørt på mens bilen dro til høyre, og de er 15" originale 850-felger.

Jeg håper å få råd til nytt tårnlager, demper og anslagsgummi til høyre foran. Da blir det likedan på begge sider.
Jeg ser også at når jeg byttet dette på venstre side så ble ikke mutrene i støtdempertårnet skrudd fast i samme posisjon som før bytte (ser merker i lakken). Dette justerer vel camber...?
Tviler på at nytt tårnlager skal hjelpe, men justering av camberen kan være medvirkende.
Men som sagt: når man tar bilen med på justering, så kan bilens kjøreegenskaper forværre seg. Referer dog til min egen bil.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Yttervik
17/12/15, 17:05
Nei det er ikke godt å vite. Tenker at siden jeg har to forskjellige dempere, en med gass og en med olje så kan kanskje dette påvirke noe. Får se hva som blir resultatet når det blir byttet en gang. Kan også forsøke å justere tilbake på venstre side. Og om ikke det hjelper så må jeg bytte indres styreledd til rett lengde og forsøke på en ny kontroll.

Svirre
17/12/15, 17:15
Nei det er ikke godt å vite. Tenker at siden jeg har to forskjellige dempere, en med gass og en med olje så kan kanskje dette påvirke noe. Får se hva som blir resultatet når det blir byttet en gang. Kan også forsøke å justere tilbake på venstre side. Og om ikke det hjelper så må jeg bytte indres styreledd til rett lengde og forsøke på en ny kontroll.

Om vinklene er riktig, så skal ikke det pårike kjøreretningen.

Yttervik
17/12/15, 18:17
Nei det tenker jeg også.. Men det kom etter bytte av styreledd og hjulhusteringen på NAF.
Men det med at den er for skjev bak som du sier, synes bare det er så pussig at den plutselig skulle dra til høyre etter justering foran.