PDA

Vis full versjon : D5 med startvansker, av og til



Black Edition
05/12/15, 20:16
Hei.

Har en 2004 D5 som er kjørt snart 200k km.

Har hatt den i ca 5 år nå, og har fungert fint.Stort sett. MEN, ved 4-5 anledninger ganske jevnt fordelt på de 5 åra, så har den nektet å starte. Felles for alle gangene det har skjedd, er at jeg har vært litt rask til å vri nøkkelen videre fra første hakket, og rett til start. Det har aldri skjedd når jeg f.eks vrir nøkkelen til første hakk, tar på meg beltet,og starter. Med å si at motor ikke starter, så mener jeg at startmotor drar motor rundt, alt høres normalt ut, men motor vil ikke tenne. Ikke tegn til det engang. Nesten så jeg lurer på om den får diesel.
De gangene dette har skjedd, har jeg prøvd å starte flere ganger, ca 20-30 sekunder, men ikke tale om. Lar jeg bilen få fred en time eller to, og tar meg tid til å la tenninga stå på noen sekunder før start, så er alt iorden igjen.

Jeg sjekket glødepluggene for en liten måned siden, der var 2 av 5 døde, så de ble alle skiftet da. I forbindelse med dette, så prøvde jeg å starte motor uten en eneste glødeplugg tilkoblet, og motor startet greit.Utetemp var da 6-7 grader. Dette sier meg at glødepluggene egentlig ikke har noe med tidligere mislykkede startforsøk å gjøre. I tillegg så opplevde kona startproblem igjen her om dagen, og hun sier at hun var nok litt rask til å vri nøkkelen. Også denne gangen var det bare å vente litt, så var den good to go igjen...

Jeg har tidligere postet dette, rett etter at jeg kjøpte bilen, men vet ikke om det har noen sammenheng:

http://forum.vccn.no/showthread.php?14082-Tungstarta-n%C3%A5r-halv-varm&highlight=d5%20tungstarta#top

Noen ideer her inne på hva som skjer når den ikke vil starte, og hvorfor det ordner seg selv etter en time eller to??