PDA

Vis full versjon : 850 2.5 10V - Starter noen ganger. Har gnist bare av og til



skropel
04/12/15, 01:03
Hei.

Lager ny tråd siden det har blitt funnet ut litt mer spesifikt hva som er galt.
Gammel tråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?70850-Problemer-med-styreenhet-850-starter-ikke

Info om bilen: 1994 mod Volvo 850 2.5 10V, motorkode B5252S

Bilen starter av og til. Med "av og til" mener jeg at den kan starte én gang, og da går den i kanskje ett halvt minutt før den kveler seg selv. Så er det dødt. Starteren går og går men det er ingen gnist ut fra coil. La det gå en uke eller to så starter bilen igjen, og det samme skjer igjen.

Siden sist jeg skrev innlegg har bilen vært et "fritidsprosjekt" for et verksted i område.
De har skjekket alt av releer, sikringer, sensorer, givere, kontakter... De har gått over nesten hele bilen. Det som mangler er selve ledningsnettet og startsperra men den vil de helst ikke rote med da det tydeligvis er original startsperre som er blitt ettermontert på annen måte enn det de "skal" være montert på. Mest sannsynlig i Tyskland før bilen ble importert til Norge i 2001. Den går ikke opp mot hjernen.

Det skal vist være et 2 volt signal fra hjernen som går på coilen. Dette har de målt 0.2-0.3 på i den perioden bilen ikke vil starte. Vanskelig å få målt de gangene bilen starter da det rett og slett er umulig å vite når den starter neste gang.

Det som har blitt gjort med bilen er...
- Byttet motor (samme motorkode, B5252S) i Juni 2015. Bilen gikk i 3 uker etter dette. Vet ikke om dette har noe med problemet å gjøre.
Bilen oppførte seg rart til og med før motor ble byttet (den var tvær på turer da jeg f.eks bare skulle inne på butikken, og når jeg skulle dra ville den ikke starte. Virker som det var på samme viset som den er nå når den ikke vil starte.)
Det eneste jeg vet om motoren er at den kom fra en automat, og at vedkommende som tok på seg motorbytte strevde litt på grunn av dette. (?)

- Byttet bensinpumpe da pumpa sluttet å funke. (Det kommer bensin nå)
- Byttet coil, kamakselsensor og en annen sensor jeg ikke husker navnet på. Bilen gikk i et halvt døgn etter det. I ettertid har verkstedet byttet alt av sensorer og givere og det har ikke hjulpet.
- Byttet coil 3 ganger til - trodde bilen spiste coiler, men neida
- Byttet kabel fra coil til fordeler, pluggkabler, tennplugger
- Byttet fordelerlokk og tenningsrotor

- Har prøvd med 2 andre styreenheter. Først byttet jeg selv da JEG kom fram til at det kunne være styreenhet. Jeg bestilte brukt fra Bil1Din i namsos som det sto S103955403C på. Jeg var skeptisk men ble fortalt at det kom på samme hvilken bokstav som sto bakerst, det skulle funke uansett. Denne var defekt. Helt dau.
Så fant VERKSTEDET ut at det kanskje kunne være styreenhet, så jeg kjøpte en annen brukt med samme serienummer som enheten som tilhører bilen (S103955403J). Denne funket, bilen startet 1 gang. Ingen forskjell.

EDIT: Glemte å nevne at å lese ut feilkoder lar seg ikke gjøre da OBD1 greia har blitt røsket i stykker.

Har prøvd så mange tips og byttet så mye deler at jeg ikke husker på alt. Har kostet på en relativt shabby bil ganske mye penger uten at det har blitt noe som helst bedre.


Når et oppegående verksted med mekanikere som har mange års erfaring ikke har flere ideer må man virkelig begynne å lure på hva som er galt.
Prøver nå å spørre rundt på diverse forum en siste gang før jeg ikke ser annen utvei enn å få bort driten.


Mvh Skropel

Rcar
04/12/15, 22:47
Svinghjulssensor byttet da ??? (RPM sensor)
- mellom motor og girkasse, ned mot svinghjul.
En helt vanlig feil på de fleste biler (ser ikke den oppført på lista di)
Rcar

skropel
04/12/15, 23:53
Svinghjulssensor byttet da ??? (RPM sensor)
- mellom motor og girkasse, ned mot svinghjul.
En helt vanlig feil på de fleste biler (ser ikke den oppført på lista di)
Rcar

Der var navnet på den sensoren jeg ikke husket navnet på ja. :p
Den har nok blitt byttet minst 2 ganger. Som nevnt byttet verkstedet alt av sensorer uten at det var noen forskjell.

Skropel