Vis full versjon : Hva er normal driftstemperatur på D5
HEi. Er det noen som vet hvor mye temp. man kan regne med å oppnå på en D5 ved 20-30 min aktiv kjøring uten bruk av tillegsvarmer? Utetemperatur var 5+. Min fikk maks 78 gr og datt ned på 65 så snart jeg stoppet. Lurer på om termostat er gåen.
http://bildr.no/thumb/b3JuUHhM.jpeg (http://bildr.no/view/b3JuUHhM)
(klikk)
Sjekket min forrige uke pga et annet spørsmål her. Da fikk jeg temperaturen opp til 74 grad. Utetemperatur rundt 0 grad. Målt etter en time med blandet kjøring. Tillegsvarmern var på auto. Men den var definitiv av da jeg stoppet motoren. Du kan jo høre det når varmern var på siden denne slår seg av etter rundt 30 sekund etter du slått av motorn.
Vet du om termostaten er ok?
Min 2,4D ligger så godt som stabilt på 89 grader ved driftstemp.
Vil tro det er mye av det samme på D5? Med mindre det er blitt endringer fra V70N til V70II.
Oppnår driftstemp etter ca. 15 min kjøring. Mulig den bruker varmeren i tillegg, da jeg ikke kan stille denne manuelt.
Vet du om termostaten er ok?
Det vet jeg ikke. Ble litt skeptisk etter jeg fikk den kun opp til 74. Vet ikke hvilken vanntemp jeg hadde i dag ( ikke sjekket ). Men kjørte mye og hadde slått tilleggsvarmern helt av for å sjekke. Bilen ( kupe ) ble behaglig varm, så jeg antar at termostaten virker. Men jeg vet ikke hvilken temp vannet skal har på D5. Kanskje noen med VIDA som vet svaret ?
DEt skal ligge litt om dette i VIDA. I tillegg går vifta litt selv om den går på tomgang. Usikker på om den skal det
Fikk dette fra en Volvomekaniker: "Ja noen vifter går litt for mye/for fort. De er pulsviddemodulert, så akkurat hvor mye de går og hvor fort er litt avhengig av flere faktorer Men da ligger det som regel en feilkoder på de"
Fikk ikke noe høyere temp på min jeg heller - hørte med verksted ang det og dem sa det var en normal temp på en d5 - sjekket med vida i helgen før jeg byttet termostat- og får samme temp nå så da hadde bilia og meca rett og jeg ble kvitt 950 kr siden jeg skiftet termostaten med huset :)
AHA. Mye styr å bytte er det ikke? FOrøvrig får jeg beskjed her om å sjekke kjølevifta først. Det er ikke uvanlig feil at den går litt for mye. Termostater går sjelden på de her sier han.
Brukte kanskje 40 min på jobben med alt - en slange og 2 skruer pluss kjølevæske . Helt normalt at vifte går på tomgang selv på vintern -men spørs jo hvor mye den går .
Brukte kanskje 40 min på jobben med alt - en slange og 2 skruer pluss kjølevæske . Helt normalt at vifte går på tomgang selv på vintern -men spørs jo hvor mye den går .
Tror ikke du har samme motor. Jeg har 205 hk Termostaten sitter inn mot torpedovegg.
Fikk ikke noe høyere temp på min jeg heller - hørte med verksted ang det og dem sa det var en normal temp på en d5 - sjekket med vida i helgen før jeg byttet termostat- og får samme temp nå så da hadde bilia og meca rett og jeg ble kvitt 950 kr siden jeg skiftet termostaten med huset :)
Kan ikke fatte at de mener 74 grader er normal temperatur
Da har du enda en grunn til og ikke skifte den - kan i verste fall være veldig dyr også om du ikke har sjekket prisen .
Da har du enda en grunn til og ikke skifte den - kan i verste fall være veldig dyr også om du ikke har sjekket prisen .
Sant. Det kan umulig være som det skal med så lav temp. Tenker vifta spinner litt for mye kanskje. Skal kjøre varmeren opp til driftstemp, og se om den holder seg under kjøring når jeg skrur av
Kunne ikke tro det jeg heller -men bilia kunne bytte den for rundt 4000 -meca det halve så da gjorde jeg det selv og tror på dem nå ,men da er den da ny -fikk ut 86 grader med park varmer på både før og etter skifte av termostat sank fort når jeg slo den av .
Kunne ikke tro det jeg heller -men bilia kunne bytte den for rundt 4000 -meca det halve så da gjorde jeg det selv og tror på dem nå ,men da er den da ny -fikk ut 86 grader med park varmer på både før og etter skifte av termostat sank fort når jeg slo den av .
Når du først har fått driftstemp med bruk av dieselvarmer skal den vel holde seg dersom det ikke er grisekaldt? Er du sikker på at vifta de ikke går for fort?
vangsfreaken
03/12/15, 21:00
Når du først har fått driftstemp med bruk av dieselvarmer skal den vel holde seg dersom det ikke er grisekaldt? Er du sikker på at vifta de ikke går for fort?
Det kommer nok helt an på... Min S60 med 2.4D (D5244T7) klarer ikke å holde normal driftstemperatur på tomgang uten dieselvarmer [emoji14] ikke ifølge tempmåler i instrumentpanelet i alle fall...
Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk
En moderne dieselmotor idag klarer ikke holde no særlig temperatur uten tilleggsvarmer igang selv allerede ved +5 grader så det kan godt hende 74 grader er innenfor normalen.
En moderne dieselmotor idag klarer ikke holde no særlig temperatur uten tilleggsvarmer igang selv allerede ved +5 grader så det kan godt hende 74 grader er innenfor normalen.
Så ikke på den D5`en som spesielt moderne motor, men det er kanskje slik. Er det andre løsninger for de uten dieselvarmer? Elektrisk varme til kupè?
Kjent tema dette. Fant en del på jagrullar- det her var etter termostatbytte:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=85750&hilit=motortemp
"Förutsättningar: 2.4d, My10. Ingen värmare på (dåligt med diesel ändå :-) ). 12 grader i garage, har varit där i 9h, kördes dock in kall. Utetemperatur 4 grader vid start, gick upp till 6 men slutade på 5 grader. Sträckan är 18 km, tog 18 minuter, går genom Sollentuna, Kista, Sundbyberg med inte så mycket stockholmstrafik kl 7 på morgonen (men så klart en hel del bilar).
Start 12 grader
Backat ut ur garage ut på vägen -> 18 grader
-5 minuter 50-väg, men 3-4korsningar och rondeller -> 40grader. Jag noterar att den fastnar kring 40 grader efter någon minut.
-2 minuter 80-väg (uppskattad medelhastighet) -> 50 grader.
-2 min 100-väg (uppskattad medelhastighet) -> 67 grader.
-7 min 60-70-väg (uppskattad medelhastighet) -> 72 grader. Innehåller något trafikljus och 4 korsning också, kort 50-sträcka.
-2 min 30/50 väg -> 75 grader. Ett par trafik ljus, rondeller och annat man stannar i.
Klart är i alla fall att man inte kommer ner i några 0,6l/mil på sån här körning när motorn inte hinner bli varm :-). Frågan är när man skall börja använda värmare om det hjälper totalförbrukningen.
V60 MY14 D6, Caspian blå"
Det er nok ikke uten grunn at det sitter tillegsvarmere på dem fleste volvo diesel solgt i norge . Jeg bruker heller litt mer diesel for og slippe kald bil . Har en ikke dieselvarmer på en volvo bør en bo et sted med mild vinter eller kjøpe seg varmedress :)
Vinninga med lavere forbruk på diesel på de moderne motorene går iallefall bort for oss som bor i et vinterland. Forbruket blir noe annet med dieselvarmer. I tillegg til strømproblematikk. Jeg har montert DEFA i tillegg med slangevarmer og vedlikeholdslading. Det er en fryd, selv om kjølevannet ikke blir spesielt varmt
Alle moderne common rail diesel sliter med detsamme.
Men mer forbruk pga tillegsvarmer er såpass lite at det egentlig ikke gjør noe.
Eneste er at det går ut over batteri.
Har også installert vedlikeholds lader på bilen min.
Er vel det lureste man kan gjøre :)
Bilen er koblet til strøm her hjemme hele tiden. Slipper å bekymre meg på det ;)
Er en Defa lader som kostet vel 1500,- Denne investering regner seg nok på sikt.
Ligger nå på vinterstid og mye småkjøring på rundt 0.8.
Termostaten din som er gåen, hadde samme problemet på min. Var et helvette og bytte denne, siden den sitter mot torpedovegg. Du ser absolutt ingenting og må bare føle deg frem. Tror jeg brukte ca 3 timer og bytte den med mye bannskap. Volvo skulle ha 4000,- bare i arbeidspenger for og bytt den. Mener termostat satsen kostet noe over 2000,-
Termostaten din som er gåen, hadde samme problemet på min. Var et helvette og bytte denne, siden den sitter mot torpedovegg. Du ser absolutt ingenting og må bare føle deg frem. Tror jeg brukte ca 3 timer og bytte den med mye bannskap. Volvo skulle ha 4000,- bare i arbeidspenger for og bytt den. Mener termostat satsen kostet noe over 2000,-
Det er delte meninger her. Volvo mfl mener det ikke er unormalt at denne motoren ikke blir varm uten dieselvarmer og at alt er som det skal. Har du 205-215 hk motoren? Hvordan merket du forskjell?
Ny oppdatering: kjørte langtur no i jula i minusgrader. Fulgte med på temp. via app og elm327. Kom omtrent aldri over 56-57 grader sjøl ved intens bruk av tilleggsvarmer.
Var innom Gustavssen idag. Der sa dei at dei hadde bytta 3-4 termostatar på T1-motor berre siste mnd på 2010 modell. Det er visst en dårlig patent der pakninga vrenger seg og gir fri gjennomstrømming. Ordinærpris på jobb og deler: 5700,-:(
jeg opplever min blåser lunk i viftene etter 4-5 km, så blir det gradevis varmere, etter 1 mil så har jeg en ganske bratt tunnel og først da blir det skikkelig varmt i bilen og etter den så har jeg samme varmen hele tiden om jeg står på tomgang. jeg har skrudd av auto funksjonen på parkerings varmeren.
litt ot, dere som har montert defa lader, har gått til innkjøp selv, og ser at den originale fra volvo kobles jord under luft filter boksen, har dere gjort det ?
og i henhold til manualen så skal man ikke koble lader direkte på batteriet pga strømsparings funksjonen til media anlegget.
noen som har kjøpt inn 30730675 (22) front inntak i fangeren ? lurte på å gjøre dette men er litt uklart om kabelen følger med på dette nr. da den har nr 19 men den er ikke oppført på nett.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/859.jpg
Vet ikke helt om det svares på det du spør om, men jeg ville ha inntaket på høyre side og fikk lagt kabelen pent bak innerskjermen. Videre var tegningen fra defa grei. Vedlikeholdslading koblet jeg på kabelen til batteriet siden denne har batteriet foran. Hvorfor skal man ikke koble direkte på batteri stod det?
Skal ikke koble (-) direkte på batteriet. Den skal kobles i jord på chassiet. Dette pga. biler med batteriovervåkning (giver på (-) for å overvåke strømforbruk og lading)
(+) derimot skal selvfølgelig kobles på batteriet.
Det stemmer nok, står en plass i manualen som ikke var helt lett å finne.
var hos volvo å bestilte den 22 og 19, hadde litt nyere vida tegninger der enn den der.
Har selv fundert på dette. Har en v70 med D5244T7 (126hk euro4), fwd og manuell. Jeg har fjernet funksjonen til at varmeren starter automatisk, så jeg må starte den manuelt med "direktestart" i DIM.
Ved 4+ eller varmere klarer den å holde tempen, men jo lavere utetemp, jo fortere synker den. Har en aktiv kjørestil, men disse er ikke de varmeste motorene. Sammenliknet med den ganle v70'n jeg hadde med VAG-motoren, så er dette et kjøleaggregat til sammenligning. Men har varmeren der av den grunn for at motor skal bli varm, og den blir flittig brukt! Står ofte på en god stund før bilen startes.
Skal bytte termostat uten at det kan bli noe bedre, så har ingen forventninger, bare et håp.
Termostaten selges ikke separat, så hele huset m/sensor må kjøpes. Koster omlag 2000kr på Bilia.
Har lest at du kan bruke løs termostat fra bensin 5'er, men om de er fysisk like store har jeg ingen referanser til.
På min sitter den foran på passasjersiden, og ser ikke for meg å bruke mer tid enn 30 min på å bytte den.
Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
Du kan jo bytte termostat og håpe på at det hjelper -men får du ut en temp på 65 -78 grader når du kjører så er det etter hva bilia sier og meca verkstedet jeg var på normalt på disse motorene . Jeg har en D5244T4 motor med termostathus på fremsiden av motor på venstre side - kjøpte nytt og fikk det for litt over 800 kr ,kunne også delt huset og kjøpt løs termostat -men valgte komplett . Hjalp ingenting -får ikke noe høyere kjølevann temp -testet med vida i bilen både før og etter bytte - så min konklusjon er at bilia har helt rett i at sånn er disse motorene og var ikke noe annet på den 06 v70 med 131 hk jeg hadde heller . Men bilen er varm og blir det kaldere fungerer dieselvarmeren utmerket :)
Angående batterilader:
Gjelder dette med å koble minus til jord og pluss direkte til batteri på forrgie generasjon også?
Bruker Ctek mxs 5amp vedlikeholdslader på min 2005 mod S80 D5, hurtigkobling fra ctek rett på batteri.
Gjelder dette med å koble minus til jord og pluss direkte til batteri på forrgie generasjon også?
Bruker Ctek mxs 5amp vedlikeholdslader på min 2005 mod S80 D5, hurtigkobling fra ctek rett på batteri.
Nei, det er ikke batteriovervåkning på denne. :)
Har du 2010 modell og slit med varme i bilen, bytt termostat. Det er en svakhet på denne konstruksjonen. Termostat vrir seg i pakninga, eller forskyver seg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/217.jpg (http://forumbilder.se/F8J8I/20160105-151650)
jeg opplever min blåser lunk i viftene etter 4-5 km, så blir det gradevis varmere, etter 1 mil så har jeg en ganske bratt tunnel og først da blir det skikkelig varmt i bilen og etter den så har jeg samme varmen hele tiden om jeg står på tomgang. jeg har skrudd av auto funksjonen på parkerings varmeren.
litt ot, dere som har montert defa lader, har gått til innkjøp selv, og ser at den originale fra volvo kobles jord under luft filter boksen, har dere gjort det ?
og i henhold til manualen så skal man ikke koble lader direkte på batteriet pga strømsparings funksjonen til media anlegget.
noen som har kjøpt inn 30730675 (22) front inntak i fangeren ? lurte på å gjøre dette men er litt uklart om kabelen følger med på dette nr. da den har nr 19 men den er ikke oppført på nett.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/859.jpg
Har en Defa vedlikeholds lader montert. Kan sjekke eksakt beskrivelse.
Men, jeg fikk klar beskjed om at den skal kobles direkte til batteri. På pluss og minus. Skulle ikke bruke karosseri som jord/minus.
Hadde en garanti sak ang laderen og snakket da lenge med han Per Arne på service avdeling på Nesbyen. Kan på det varmeste anbefale en slik lader hvis du har strøm tilgjengelig. Her hjemme er bilen alltid koblet til laderen :)
Har en Defa vedlikeholds lader montert. Kan sjekke eksakt beskrivelse.
Men, jeg fikk klar beskjed om at den skal kobles direkte til batteri. På pluss og minus. Skulle ikke bruke karosseri som jord/minus.
Men så har ikke din bil batterisensor heller ;)
Men er bestandig å anbefale å bruke karosseri som minus, uansett om man har sensor eller ikke:)
Men så har ikke din bil batterisensor heller ;)
Men er bestandig å anbefale å bruke karosseri som minus, uansett om man har sensor eller ikke:)
Har nok ikke batterisensor jeg nei ;)
Men hadde vedlikeholdsladeren selv montert og brukte karrosseri som jord, slik jeg lærte det for mange år siden...
Som sagt fikk jeg beskjed fra DEFA å koble laderen direkte til batteri. Di mente at den virker som den skal KUN når den kobles direkte.
Hadde som sagt en garantisak og f ifm dette denne beskjed.
Har nok ikke batterisensor jeg nei ;)
Men hadde vedlikeholdsladeren selv montert og brukte karrosseri som jord, slik jeg lærte det for mange år siden...
Som sagt fikk jeg beskjed fra DEFA å koble laderen direkte til batteri. Di mente at den virker som den skal KUN når den kobles direkte.
Hadde som sagt en garantisak og f ifm dette denne beskjed.
Skulle gjerne likt å sett argumentasjonen for det fra DEFA.
Men om de har en temperatursensor på (-) kabelen, så bør jo denne sitte i nærheten av batteriet.
Om dere sliter med at det blir gradvis litt kjøligere luft i bilen så ble hvertfall min 09 V70 helt frisk etter å ha valgt alternativ 2 på klimainnstillingen i VIDA, murligvis total avsporing men :-)
Sent fra min ALE-L21 via Tapatalk
Om dere sliter med at det blir gradvis litt kjøligere luft i bilen så ble hvertfall min 09 V70 helt frisk etter å ha valgt alternativ 2 på klimainnstillingen i VIDA, murligvis total avsporing men :-)
Sent fra min ALE-L21 via Tapatalk
Og det vil bety? [emoji14]
Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
ja si det, edrer hvertfall noe slik at tempraturen i kupen holder seg, min "dabbet" av etter lengre turer med varm motor og jeg måtte etterhvert makse temp knappene for å få varmluft i bilen. Når dette ble endret til alternativ to inne i vida ble den grei igjen. Men det har vell ikke noe med driftstemp og gjøre, men det er verdt å prøve
Sent fra min ALE-L21 via Tapatalk
ja si det, edrer hvertfall noe slik at tempraturen i kupen holder seg, min "dabbet" av etter lengre turer med varm motor og jeg måtte etterhvert makse temp knappene for å få varmluft i bilen. Når dette ble endret til alternativ to inne i vida ble den grei igjen. Men det har vell ikke noe med driftstemp og gjøre, men det er verdt å prøve
Sent fra min ALE-L21 via Tapatalk
Da skal jeg sjekke det ved anledning. Har tilbakelagt 11t på to dager nå, og jeg må kjøre med varmeren på hele tiden har jeg finni ut, ellers ligger den på 50-60 grader uten i -8 i utetemp og langkjøring.
Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
Skulle gjerne likt å sett argumentasjonen for det fra DEFA.
Men om de har en temperatursensor på (-) kabelen, så bør jo denne sitte i nærheten av batteriet.
Sjekka koblingskjemaet til Defa. Det skal kobles til jordningspunkt, ikkje til batteriet slik det hevdes.
Har du 2010 modell og slit med varme i bilen, bytt termostat. Det er en svakhet på denne konstruksjonen. Termostat vrir seg i pakninga, eller forskyver seg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/217.jpg (http://forumbilder.se/F8J8I/20160105-151650)
Drar opp denne tråden. Kan noen gi en diy på skifte av denne termostaten (altså på 2010 modell) og evt delenr på den?
Får nesten ikke varme i vogna uten tilleggsvarmeren, så må nok bytte termostat snart..
For min del vart det verkstedjobb. Ein god del skruing då delen ligg inn mot torpedovegg. Kanskje andre kan svare
For min del vart det verkstedjobb. Ein god del skruing då delen ligg inn mot torpedovegg. Kanskje andre kan svare
Forstår..
Håper noen kan gi en beskrivelse på hvordan dette gjøres enklest mulig. Vært og handlet termostaten og o-ringer idag, ikke billig den der gitt.
Takknemlig om noen som har skiftet denne kan gi noen tips!!
Hei
Har en 2008 D5 185 hk. Syns ikke den blir særlig varm. sjekket diagnose, den viste 69-70 gr... Byttet termostat, så den bør være ok, men ser at begge viftene går konstant, når bilen er igang !!!
Diagnoseverdien er avhengig av at temp-sensoren er ok. (dobbelsjekkes med annen temperaturmåler ved mistanke om feil verdi)
Viftene skal gå om AC er aktivert på klimaanlegget, eller om bilen har feilkoder i motorstyringen (ECM)
Vi har hatt en sak i forumet med lignende bil der viftene gikk uten AC på og uten feil i ECM eller viftemodul, der Volvoverkstedet(?) mente dette var normalt...
Men det at viftene går skal ikke ha store påvirkningen, da termostaten vil stenge om avkjølingen i radiatoren er for stor, og generell fartsvind overgår nok det viftene klarer på egen hånd.
Om du skrur ned hastigheten på kupéviften til minimum, burde du kunne få opp temperaturen så mye at termostaten åpner ved aktiv kjøring med bilen, tomgagskjøring i by-kø holder ikke.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.