PDA

Vis full versjon : Håkon's 945 vinterbil/bruksbil. Lavbudsjettbygg med Turbo og datasprut!



Håkon.o
30/11/15, 21:16
Tenkte jeg fikk lage en tråd om denne også. Planen for denne er å ha den som bruksbil i vinter, å bruke den så mye som mulig på isen. er den like hel etter vinteren, så beholder jeg den nok som bruksbil :)
Dette er hverken noe som skulle ta mye tid, eller koste mye penger, og ble satt sammen over ca. 2 helger med god hjelp fra en kollega på jobben.
mesteparten av delene jeg har brukt, er ting jeg hadde til overs etter div. andre biler, bortsett fra motor som jeg fikk pruta til meg veldig billig, med splitter ny T04E turbo, ekstern wastegate, nytt nuke justerbart kamdrev, og ny nuke fuelrail(denne ser jeg ingen grunn til å bruke her, så ble lagt pent på hylla)
Bilen fikk jeg bytta til meg mot en annen, og hadde blitt slakta på eu med 23(!!) to'er feil, og en 3'er. Så her var det bare å sette i gang!
Etter å ha fått den gjennom EU, var det bare å bytte B230FB som satt der, med friskere blod!

Motor:
B230FK
standard 530 topp
KLR T3 kamaksel med nuke kamdrev
Bosch 465 dyser
940 manifold, porta, og frest turboflens for t3 turbo, + sveisa uttak til ekstern wastegate av forrige eier.
T40E turbo
kjempe-kina justerbar btr
Forge motorsport intercooler
Opel coil
Megasquirt, og en god porsjon gatemapping! Sprutet er lånt fra 240'n min som står parkert for vinteren, så må nok handle et til når sommeren kommer..

Bilen var ikke direkte pen da jeg fikk den, men det hjalp fælt å få av litt klistremerker og sotefilm, og gi den ei runde med poleringsmaskinen.

Dette er vel det eneste bildet jeg har av den, før jeg gjorde noe som helst. var ikke på langt nær så blank som den set ut som på bildet!

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/823.jpg (http://s37.photobucket.com/user/Hakonolaf/media/IMAG0227_zpstunybrqm.jpg.html)


Monterte bilstein sport dempere og senkefjører på den. bakfjørene kommer fra sedan, så det ble godt med heng i rævva.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/824.jpg (http://s37.photobucket.com/user/Hakonolaf/media/IMAG0255_zpsngudz9zy.jpg.html)

Nyvaska, nypolert og andre felger.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/825.jpg (http://s37.photobucket.com/user/Hakonolaf/media/IMAG0257_zpsbkpxpz2a.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/826.jpg (http://s37.photobucket.com/user/Hakonolaf/media/IMAG0258_zpsj7kopdtq.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/827.jpg (http://s37.photobucket.com/user/Hakonolaf/media/IMAG0259_zpseaghb1hb.jpg.html)

En tidligere eier av bilen hadde bulka litt, og lakkert på egenhånd. fikk retta forskjermen sånn tålig greit, og bestemte med for å prøve å polede vekk litt av det som var lakkert på skjermen. fikk vekk noe, men det bare gned seg uttover, og jeg brant i gjennom lakken et par steder, så får bare leve med det!
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/828.jpg (http://s37.photobucket.com/user/Hakonolaf/media/IMAG0260_zps35t81hkc.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/829.jpg (http://s37.photobucket.com/user/Hakonolaf/media/IMAG0261_zpswrw7dvzq.jpg.html)


Så over til motor. I følge han som solgte motoren skulle visstnok være nyoverhalt, noe jeg tvilte sterkt på, men fikk den billigere enn hva de nye delene som satt på den aleine ville kosta meg, så jeg tok ikke det så tungt.

Tok av toppdekselet og det som lå igjen av olje der var tjukt som grøt, så bestemte meg for å ta av toppen, og pelle motor i deler.
Syns ikke så godt på bildene her, men mye tyda på at den har brent olje
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/830.jpg (http://s37.photobucket.com/user/Hakonolaf/media/IMAG0249_zpsuyqabwpi.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/831.jpg (http://s37.photobucket.com/user/Hakonolaf/media/IMAG0248_zpszjusvudu.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/832.jpg (http://s37.photobucket.com/user/Hakonolaf/media/IMAG0251_zpsieclqf9b.jpg.html)

Ny-hona blokk :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/833.jpg (http://s37.photobucket.com/user/Hakonolaf/media/IMAG0253_zps1p920pyl.jpg.html)

sjekking av gap på nye stempelringer
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/834.jpg (http://s37.photobucket.com/user/Hakonolaf/media/IMAG0254_zpstkq0lrem.jpg.html)

Bunndel satt sammen, og nymalt blokk
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/835.jpg (http://s37.photobucket.com/user/Hakonolaf/media/IMAG0270_zpspkrd3br6.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/836.jpg (http://s37.photobucket.com/user/Hakonolaf/media/IMAG0271_zpsjakvsnq6.jpg.html)

Nyvaska topp
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/837.jpg (http://s37.photobucket.com/user/Hakonolaf/media/IMAG0275_zps6hstkc7n.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/838.jpg (http://s37.photobucket.com/user/Hakonolaf/media/IMAG0276_zpsfjeu6nkg.jpg.html)

Fant et alu-rør som passa omtrent helt perfekt i det orginale oljeretur,hullet i blokka, så jeg smurte det inn med kjemisk metall, og banka det neddi. viktig å bruke det man har, og foreløpig ser det helt tett ut! :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/839.jpg (http://s37.photobucket.com/user/Hakonolaf/media/IMAG0277_zpsmmnztdx1.jpg.html)

Motor på plass i bil
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/840.jpg (http://s37.photobucket.com/user/Hakonolaf/media/IMAG0278_zpsdkz73t0o.jpg.html)

Ettersom jeg skal bruke datasprut, måtte jeg har en annen tps sensor. kjøpte en som er til volvo 850, og fikk lagd til en brakett av litt flatjærn :)
Lagde en liten forsenking i skruehulla til skruene som skal feste braketten mot spjeldhulet.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/841.jpg (http://s37.photobucket.com/user/Hakonolaf/media/IMAG0292_zpsc3eagirw.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/842.jpg (http://s37.photobucket.com/user/Hakonolaf/media/IMAG0290_zpss5b6pyji.jpg.html)

Den lille glippa som ble mellom sensor og brakett tettes med silikon
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/843.jpg (http://s37.photobucket.com/user/Hakonolaf/media/IMAG0289_zpsqsvv5q6p.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/844.jpg (http://s37.photobucket.com/user/Hakonolaf/media/IMAG0288_zpsndxiaiaw.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/845.jpg (http://s37.photobucket.com/user/Hakonolaf/media/IMAG0287_zpszqrzf2ep.jpg.html)


Må beklage for dårlig kvalitet på bildene!
Har ikke noe bilder av hvordan det ser ut i motorrommet, så som det er ferdig, men det er ikke stort å skryte av heller. Den er somsagt satt sammen over et par hæljer, så man kan vel si at "finnishen" bærer preg av det!
Har fått mappa en del, så bilen begynner å fungere overraskende godt! 465cc dysene er tømt, og det spinner godt både på bakhjula og på clutchen. har bare 6puck sinter og orginal trykkplate enn så lenge, men må vel innvestere i ei skikkelig trøkkplate.
Flere bilder kommer seinere :)

HansOla
01/12/15, 00:28
Må vel følge med på denne også! :)

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

Skårholen
01/12/15, 11:18
Hvorfor kapper du ikke akslingen til TPS istede for å mikke til med skiver osv? Men har litt trua på denne, når får du ladetrykk?

Håkon.o
01/12/15, 16:15
hvis du ser så er det en liten kant, og en o-ring på sensoren, som egentlig skal ligge neddi spjeldhuset, og sørge for at det er helt tett rundt akslingen. slipte akslingen så den ligger så nerme braketten som mulig, hadde ikke stort nok borr til å borre hull så sensoren smatt helt neddi i den braketten jeg lagde, så da ble det litt avstand mellom "øra" på sensoren og braketten. derfor ble det skiver og silikon :)
Har vel fullt ladetrykk på rundt 3500 tenker jeg. Fungerer overraskende bra! :) kjører på rundt 1,1-1,2 i ladetrykk. begynner å surge over det, men dysene er helt tomme uansett så det er ikke noe poeng i å peise på med mere ladetrykk.

Skårholen
01/12/15, 18:41
Du kunne jo prøvd å øke tenning bittelitt, det har du kanskje gjort allerede. For jeg har ganske likt oppsett som deg. Sett bort ifra at jeg har a kam, og holset hx30. Jeg kjører 1.4, så vil tro du kanskje har endel å hente på tenning.

Håkon.o
01/12/15, 21:20
kan nok hente en del å hente på tenning ja, kjører relativt safe tenning nå enn så lenge. har ikke fått prøvd meg frem noe med justering av kam enda eller. Blir nok noen flere kvelder med mapping for å få den helt bra :)