PDA

Vis full versjon : Hjelp. Sotfilter Fullt V70 2007 mod



hobby610
30/11/15, 19:39
Bilen har rullet ca 145000km
Fikk i dag varsel om "sotfilter fullt" i displayet.( 1 gangen varsel har komt)
Kjørte da 20-30 min med varm motor på ca 3000rpm da forsvant varselet.
Mitt spørsmål er.
Siden det ikke kommer opp varsel vet vanlig renbrenning avDPF (diesel partikkel filter) og jeg har ca 10 km til/fra jobb så er nok faren att renbrenning ikke altid blir ferdig på vanlig kjøring. Jeg har vida, men skulle gjærne hatt en kort forklaring på hvor jeg kan starte programmet for renbrenning av DPF i Vida, om motoren går over desse 38 gram med sot. Har lest meg fram til att dette er max grense,og da blir det ikke rent med kun kjøring
er det mulig å lese ut hvor tett filter er til en hver tid? (gram sot) i vida, og eventuelt hvor finner jeg dette i menyene.

Håper noen med bra greie på Vida, kunne ta seg bryet med litt hjelp.

Har brukt vida litt, men (heldivis) har jeg ikke trengt det så ofte, derfor ikke så bevandret i programmet

hobby610
03/12/15, 18:35
Ingen som vet ?? Trenger ingen lang forklaring, kun om dette er mulig å finne fram til i vida, og om" renseprosess" kan kjøres FØR varsel i display kommer fram, eller om dette kommer fram som eget valg i diagnostikk og feilsøking (vida) når varsel om "sotfilter fullt" tennes

locked
03/12/15, 18:43
Bilen har rullet ca 145000km
Fikk i dag varsel om "sotfilter fullt" i displayet.( 1 gangen varsel har komt)
Kjørte da 20-30 min med varm motor på ca 3000rpm da forsvant varselet.
Mitt spørsmål er.
Siden det ikke kommer opp varsel vet vanlig renbrenning avDPF (diesel partikkel filter) og jeg har ca 10 km til/fra jobb så er nok faren att renbrenning ikke altid blir ferdig på vanlig kjøring. Jeg har vida, men skulle gjærne hatt en kort forklaring på hvor jeg kan starte programmet for renbrenning av DPF i Vida, om motoren går over desse 38 gram med sot. Har lest meg fram til att dette er max grense,og da blir det ikke rent med kun kjøring
er det mulig å lese ut hvor tett filter er til en hver tid? (gram sot) i vida, og eventuelt hvor finner jeg dette i menyene.

Håper noen med bra greie på Vida, kunne ta seg bryet med litt hjelp.

Har brukt vida litt, men (heldivis) har jeg ikke trengt det så ofte, derfor ikke så bevandret i programmet
Det kan du med VIDA. Eg har ein kar som kjem til meg kvar høst for å få brent reint filteret på bilen sin. I år var det på akkurat same dato som i 2014 :-P Resten av året merkar han ingen ting. 4-5år har eg gjort detta no.

Du kan regenerere inntil 99g. Du kan og gjere det før varselet kjem, men dette er noko du skal gjere så sjeldan som muleg pga. det er ganske hardt for partikkelfilteret og motoroljen!

hobby610
03/12/15, 19:20
Takker for raskt svar. Om det er mulig å lese ut sotinnhold (%), hadde jeg sett stor pris på å fått en kjapp forklaring på dette(finne det i vida). Så kan jeg følge med på om DPF, sakte men sikkert blir tettere utover vinteren.
Synd att der ikke kommer ett varsel på displayet om att renbrenning har startet (den automatiske) Da kunne jeg (og alle andre) lagt inn en nødvendig kjørerute, så det fikk brenne ferdig

locked
03/12/15, 19:41
Takker for raskt svar. Om det er mulig å lese ut sotinnhold (%), hadde jeg sett stor pris på å fått en kjapp forklaring på dette(finne det i vida). Så kan jeg følge med på om DPF, sakte men sikkert blir tettere utover vinteren.
Synd att der ikke kommer ett varsel på displayet om att renbrenning har startet (den automatiske) Da kunne jeg (og alle andre) lagt inn en nødvendig kjørerute, så det fikk brenne ferdig
Sotmengda er teoretisk berekna. Oppgitt i GRAM, ikkje %.

Du merkar det på motoren når den driv med regenerering, særleg om du stoppar og står på tomgang når den driv på.

locked
03/12/15, 19:42
Sotmengda er teoretisk berekna. Oppgitt i GRAM, ikkje %.

Du merkar det på motoren når den driv med regenerering, særleg om du stoppar og står på tomgang når den driv på.

Regenereringa skal foregå ca en gang per tank med diesel. Du køyrer vel ein litt lang tur i løpet av en tank viss ikkje så burde du hatt bensinmotor ;-)

hobby610
03/12/15, 21:33
Regenereringa skal foregå ca en gang per tank med diesel. Du køyrer vel ein litt lang tur i løpet av en tank viss ikkje så burde du hatt bensinmotor ;-)

Større sjangs for langkjøring om sommeren en vinter. men en lengre tur, eller 2 pr. tank bruker det å bli. Har hatt bilen i snart 6 år nå, å dette var 1 gang jeg fikk varselet om fullt sotfilter.
Forhåpentligvis blir det lenge til neste varsel, men ønsker nå å passe litt bedre på, da bytte av DPF vistnok ikke er billig.
ser att noen har opplevd å gå fra, kun å skulle kjøre 20 min for regenerering, til å få motorservise erfordres før dei rekk å fulføre kjøreturen, å da må prosessen startes fra vida. Siden jeg har ett godt stykke til nermeste volvo forhandler, er det greit å eventuelt kunne fått startet denne prosessen fra vida selv, om jeg en gang måtte trenge det

sandal
07/12/15, 04:00
har hatt det eg også! fikk opp melding! tok på en tung henger og og fant en lang opp over bakke og bare ga gass! luktet noke så jævlig sotet som bare det! funket som F!! :D