PDA

Vis full versjon : Løs vvt B5244S



Christian
29/11/15, 20:34
Driver å holder på litt på en V70. Og når jeg skal ha på regreima så plundrer jeg litt. Har låst kammene i bakkant, men reimhjulet på vvt'en er helt løst? Hjelper jo ikke låse kammen når hjulet ikke stemmer med kammen, kan bevege den et par-tre tenner helt fritt.

Hva er egentlig greia her? Er det noe måte å stramme det på?

MadAss
29/11/15, 23:08
VVT skal ha bevegelse i rotasjonsretningen siden oppgaven er å regulere åpningstidspunktet til ventilene. Dette blir styrt via en solenoid og oljetrykk fra motor.
Om ikke VVT hjulet har vært skiftet tidligere, skal hjulet ha et merke som indikerer hvordan det skal stå. Om ikke, mener jeg at du må prøve å få det mest mulig i senter.

Dersom du bommer med en tann, vil fortsatt motor kunne fungere normalt, men du vll få feilkode på at VVTen har regulert seg maksimalt i en retning.

Christian
29/11/15, 23:09
Da er det isåfall noe iveien med dette siden hjulet er helt løst. Når jeg roterer motoren så roterer hjulet før det tar med seg kammen, noe som fører til at det er i praksis umulig å sette reima rett.

MadAss
29/11/15, 23:12
Da er det isåfall noe iveien med dette siden hjulet er helt løst. Når jeg roterer motoren så roterer hjulet før det tar med seg kammen, noe som fører til at det er i praksis umulig å sette reima rett.

Jeg mente at du skal kunne rotere VVT hjulet begge veier. Skrev rotasjonsretning for å at det ikke skulle tolkes som inn-ut eller sideveis/opp-ned slakk.

Christian
29/11/15, 23:13
Hvordan i alle dager setter man reima rett, da? :p
Eller blir det utlignet når det blir oljetrykk i vvt'en?