PDA

Vis full versjon : Ødelagt topp-pakning - XC70 -02 T3



Larssin
29/11/15, 13:29
Hei

Jeg har dessverre mest sannsynlig fått en vannlekkasje pga ødelagt topp-pakning. Bilen er en XC70 -02 med T3 motor, km 282000

Det begynte med at jeg måtte etterfylle kjølevæske ganske ofte. Jeg hadde ingen synlige lekkasjer, så jeg begynte å frykte at det var pakningen, eller innvendig. Så gikk bilen på 4 sylindre når jeg startet den når den var kald, og dette begynte den med noen dager etterpå da den også hadde normal drifts temperatur. Hvis man ga på litt, så gikk den på alle sylindre etter ca 20-30 sek. Hadde håpet at dette kunne vært en coil, feiltenningen altså, men nådestøtet fikk jeg i går etter å vært inne og handlet litt. Bilen stod i en liten dump, så jeg måtte gi på endel for å komme i gang. Masse hvit røyk kom da ut eksosrøret bak bilen, og gikk på 4 sylindre. Etter forannevnte sekunder, så gikk bilen på alle sylindre igjen. I dag så skrudde jeg ut pluggene og alle så bra ut, bortsett i fra plugg nr 4. Den så ut som om den hadde dårlig forbrenning. Fikk lånt meg et inspeksjons-kamera, og tittet ned i sylindrene gjennom hullet til tennpluggene. Toppen av stempel i sylinder 4 ser da fuktig ut. Vann?

Jeg hadde planer om å kjøre innom et verksted i morgen for å se om det er eksos i kjølevannet, CO, men er usikker på om jeg vil kjøre noe mer med den i den stillstanden den er i nå.

Så har jeg noen dumme spørsmål.

1 -Hva gjør at topp-pakning brått ryker? Er det så enkelt som "shit happens" når bilen har gått så langt?
2 -Jeg fikk lest av feilkoder for en tid tilbake pga fusking, som viste seg å være bensin-dyse til syl 2, og da stod det at turbotrykket er for høyt. Kan det være årsaken?
3 -Hvor mye koster det ca å bytte dette på verksted? Skal man hente pris fra et uavhengig verksted, og så ta det med seg til Volvo?
4 -Min mekke erfaring med motorer, er hovedsakelig biler i fra 70-80 tallet. Grunnforståelsen er der, men ser i Haynes at men trenger litt spesial verktøy som kanskje gjør det litt kinkig å ta det selv.

lilleulv
29/11/15, 13:51
Helt kurant og gjøre jobben. Tar bare litt tid. Lønner seg og få overhalt toppen når den først er av. Trykk teste. Skifte tettinger. Slipe ventiler osv.

Larssin
30/11/15, 17:22
Hei
Da har jeg fått innhentet to pristilbud. Det ene er i fra Volvo lokalt til 27500,- og det andre er i fra et uavhengig verksted til 19300,-

ola normann
01/12/15, 08:03
Er det kun å bytte pakning?

Larssin
01/12/15, 21:36
Er det kun å bytte pakning?

Hei
Dette er arbeidstimer og deler for å bytte topp-pakning. På Volvo blir det ca 8500,- i deler og ca 19000,- arbeidslønn. De har sier at det tar ca 14 timer å bytte

Svirre
01/12/15, 23:34
14t hørtes ikke urealistisk ut, men jeg ville anbefalt å ta en trykktest av toppen før du bytter toppakning. Har selv gått på den blemma ved å overhale en topp, uten forbedring.

Hvis du er interessert i å gjøre det selv, så kan du belage deg på en helgejobb + evt. tiden det tar å sjekke opp trykktest av topp. Prisen kan havne helt nede i 2-3000kr om du gjør det selv, men kommer an på hvor mye du ønsker å gjøre.
Ang. det uavhengige verkstedet, så ville jeg sjekket opp det. Hvis det er kompetente fagfolk der, så ville jeg gått for de i stedet. Er tross alt nesten 10 000kr i forskjell. Hvem som gjør det er helt irrilevant, da det kommer an på erfaringen på mekanikeren.

Hvis du bytter selv, så trenger du forsåvidt ikke noe spesialverktøy. Låsing av kammer er noe jeg personlig aldri har gjort. Kun merket opp hvor de skal stå når du plasserer reima tilbake, og aldri bydd på problemer. Riktignok gjort det noen ganger, så er lett for den som kan det.
Forskjellen på denne motoren og dine 70-, 80-tallserfaring er bare at det er flere komponenter og flere ledninger på. Motoren er i prinsipp det samme, bare at den er nedgrodd i sensorer.

Daniel V
02/12/15, 09:09
Hvilken Volvoforhandler har du hørt hos? :)

Larssin
02/12/15, 17:02
Hvilken Volvoforhandler har du hørt hos? :)

Hei
Det var en Volvo forhandler i Østfold, Sarpsborg

Daniel V
02/12/15, 18:11
Hei
Det var en Volvo forhandler i Østfold, Sarpsborg

Hør med flere, bla. Jensen og Scheele i Halden. Melder du deg inn i klubben får du også bra rabatt på delene.

Bytte av regreim om dieselpumpereim kostet 13200,- hos Bilia på Økern, og Jensen og Scheele skulle ha 6500,- for akkurat den samme jobben! Snakk om forskjell på to merkeverksteder!

Larssin
02/12/15, 18:14
Hør med flere, bla. Jensen og Scheele i Halden. Melder du deg inn i klubben får du også bra rabatt på delene.

Bytte av regreim om dieselpumpereim kostet 13200,- hos Bilia på Økern, og Jensen og Scheele skulle ha 6500,- for akkurat den samme jobben! Snakk om forskjell på to merkeverksteder!

Jeg venter på tilbud i fra dem.

Larssin
03/12/15, 19:36
Da har tilbudet i fra Jensen og Scheele i Halden kommet på mail. De har noe som heter "Nice price Volvo" for Volvoer som er 7 år eller eldre. Det betyr at de gir 20 % på deler og arbeid.

Da havner vi på ca 23500,- Men her så tror jeg det mulig å hente litt til, fordi det ser ut som om de har ført opp motorolje m/filter 2 ganger.

Differansen mellom uavhengig verksted og merke verksted, begynner å bli relativ liten, så det frister mer å ta det på merkeverksted. Hvis jeg velger å sette det bort. Merkeverkstedene har også mange flere nye skruer, filter og tetttings-ringer osv på pristilbudet, så det føles tryggere. Her kan jeg bli lurt selvsagt, at det ikke er nødvendig å bytte alt dette, men det føles riktig.

Larssin
03/12/15, 22:04
En annen ting jeg har tenkt på er om det lønner seg å bytte registerreim og vannpumpe når man først må gjøre en så stor reparasjon. Det er ca 36000 km igjen og det er 7 år siden i februar den ble byttet. I mitt hode så må/bør en sånn jobb bli endel rimeligere hvis man gjør det nå, enn å vente til en ordinær bytte. Er det andre ting man bør passe på?

HansOla
03/12/15, 22:09
Burde vel ikke bli noe dyrere når toppakningsbytte først skal gjøres nei! Samme jobben å ha på igjen gammel som ny, så burde vel bli kun kostnad for reim og strammehjul ekstra

Svirre
03/12/15, 23:44
Bytt like greit først som sist. 7 år begynner å bli gammelt i seg selv.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Daniel V
04/12/15, 13:09
Ville være idioti å ikke bytte reima i samme slengen :)

Larssin
04/12/15, 17:49
Bytt like greit først som sist. 7 år begynner å bli gammelt i seg selv.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Det er sant


Ville være idioti å ikke bytte reima i samme slengen :)

Idioti skal jeg prøve å unngå :o

De skulle ha 4200,- i tillegg for å bytte regreim med vannpumpe og multireim". Pga vannpumpe, så gikk det med 1 times jobb ekstra.

Daniel V
04/12/15, 20:01
Det er sant



Idioti skal jeg prøve å unngå :o

De skulle ha 4200,- i tillegg for å bytte regreim med vannpumpe og multireim". Pga vannpumpe, så gikk det med 1 times jobb ekstra.

Er litt jobb med det ja, og delene er jo ikke akkurat gratis det heller. På min kostet regreimsettet 2802,-.

RuZleBiFf
04/12/15, 20:51
Problemet er at en toppakning "ikke skal" ryke, så hvis den har gjort det er det sannsynligvis en grunn. Veldig ofte er grunnen at toppen er blitt bittelitt skeiv. Hvis den er det, tar det ikke mange mila før den nye pakningen også er ødelagt. Derfor er det VELDIG dumt å ikke plane toppen når den først er av.

Som mange her sier, dette er ikke veldig vanskelig jobb, men du må beregne å være uten bil i noen dager mens toppen er borte.
Tømme vann, ta av slanger og ledninger, klippe reg.reima, skru av toppdeksel, skru av topp. Men hvis du aldri skrur bil skjønner jeg at du setter det bort.

Daniel V
04/12/15, 20:56
Problemet er at en toppakning "ikke skal" ryke, så hvis den har gjort det er det sannsynligvis en grunn. Veldig ofte er grunnen at toppen er blitt bittelitt skeiv. Hvis den er det, tar det ikke mange mila før den nye pakningen også er ødelagt. Derfor er det VELDIG dumt å ikke plane toppen når den først er av.

Som mange her sier, dette er ikke veldig vanskelig jobb, men du må beregne å være uten bil i noen dager mens toppen er borte.
Tømme vann, ta av slanger og ledninger, klippe reg.reima, skru av toppdeksel, skru av topp. Men hvis du aldri skrur bil skjønner jeg at du setter det bort.

Er jo bare å måle toppen, så ser man jo fort om den er skjeiv eller ikke. Dette vet jo merkeverkstedene. :)

Larssin
04/12/15, 22:28
Problemet er at en toppakning "ikke skal" ryke, så hvis den har gjort det er det sannsynligvis en grunn. Veldig ofte er grunnen at toppen er blitt bittelitt skeiv. Hvis den er det, tar det ikke mange mila før den nye pakningen også er ødelagt. Derfor er det VELDIG dumt å ikke plane toppen når den først er av.

Som mange her sier, dette er ikke veldig vanskelig jobb, men du må beregne å være uten bil i noen dager mens toppen er borte.
Tømme vann, ta av slanger og ledninger, klippe reg.reima, skru av toppdeksel, skru av topp. Men hvis du aldri skrur bil skjønner jeg at du setter det bort.


Er jo bare å måle toppen, så ser man jo fort om den er skjeiv eller ikke. Dette vet jo merkeverkstedene. :)

Er fast bestemt på at toppen skal på et motorverksted for kontroll, uavhengig om jeg gjør selv eller ikke. Å være uten bil noen dager ikke problem.

Børge Vikebø
04/12/15, 23:06
Er det en 2,4T ,bensin? I så tilfelle bør man gjerne plukke toppen først for å se om det er verdt jobben..

Min hadde et ørlite spor øverst på sylinderen der tæring gjorde av kjølevannet kom inn under pakningen.. Dermed ble det en 2,3 T5 i den bilen istedet..

Larssin
04/12/15, 23:24
Er det en 2,4T ,bensin? I så tilfelle bør man gjerne plukke toppen først for å se om det er verdt jobben..

Min hadde et ørlite spor øverst på sylinderen der tæring gjorde av kjølevannet kom inn under pakningen.. Dermed ble det en 2,3 T5 i den bilen istedet..

Det er en 2,4 bensin ja. Husker du ved hvilken sylinder eller hvor det var tæring? Jeg tror det er rundt syl 4 et sted på min.

Børge Vikebø
04/12/15, 23:27
Det er en 2,4 bensin ja. Husker du ved hvilken sylinder eller hvor det var tæring? Jeg tror det er rundt syl 4 et sted på min.

Sylinder nr 2. Skal se om jeg kan finne et par bilder som viser dette.

Børge Vikebø
04/12/15, 23:35
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/156.jpg


Sent from my aiFåon using Tapatalk

Svirre
05/12/15, 15:14
Som nevnt så er det helt uavhengig åssen verksted en slik jobb blir gjort på, men sannsynligheten for at de på et merkeverksted har byttet topp på en Volvo før, er stor.
Riktig nok kommer det veldig an på vedkommende som bytter toppakningen. Noen bytter bare uten å gjøre noe mer (har sett de som ikke engang sliper bort gamle pakningsrester), også har du de som faktisk gjør det skikkelig. Hadde jeg satt bort en slik jobb, hadde jeg innvolvert med litt i prosessen, men du skal jo heller ikke være den kunden som de vil huske i 40 år fremover [emoji14]

Høvle toppen hvis blikka ser tilsynelatende bra ut, samt få trykktesta den. Det er noen ekstra kroner, men bedre å finne ut av det før arbeidet ferdigstilles.

Og gjør du det selv, så IKKE klipp reg.reima. Det er fy-fy!

Er jo bare å måle toppen, så ser man jo fort om den er skjeiv eller ikke. Dette vet jo merkeverkstedene. :)
Ikke nødvendigvis. Er delebyttepersjonell som stort sett er på gulvet i dag, ikke mekanikere dessverre.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Daniel V
05/12/15, 18:25
Ikke nødvendigvis. Er delebyttepersjonell som stort sett er på gulvet i dag, ikke mekanikere dessverre.



Men det er jo ikke du heller ;)

Fra spøk til alvor: Jeg er ikke noe redd for å stole på merkeverkstedene. Spesielt ikke Jensen og Scheele. Der er det dedikerte folk som vet hva de driver med. Aldri opplevd noe tull der. Vet at det jobber en del entusiaster der også. ;)

Veldig mange av f. eks merkeverkstedene anbefaler jo å f. eks plane toppen, samt trykkteste, men kunden sier nei fordi det allerede er en dyr reparasjon.

Svirre
05/12/15, 18:42
Nei, jeg er forsåvidt ikke det [emoji14] men det er forskjell fra plass til plass.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Thomazz
06/12/15, 16:14
Det med tæring er visstnok ikke så uvanlig. Må huske å bytte kjølevæske ;-)

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Svirre
06/12/15, 16:19
Det tror jeg ikke så mange gjør [emoji14]

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Larssin
06/12/15, 22:15
Ang tæring. Kan det komme av at man blander frostvæske? Rød og blå f.eks.

Larssin
07/12/15, 05:42
Er det noen som har erfaring med "longblock"? Fått pris på en slik i fra Nordic Motor Sverige, og det er nesten noe å vurdere. Det kommer selvsagt noen kroner i tillegg i pakninger og slikt, men da har man en "ny" motor.

Christian
07/12/15, 06:59
Er det noen som har erfaring med "longblock"? Fått pris på en slik i fra Nordic Motor Sverige, og det er nesten noe å vurdere. Det kommer selvsagt noen kroner i tillegg i pakninger og slikt, men da har man en "ny" motor.

Ganske mye mer arbeid, og ganske mye mer deler når man bytter hele motoren, men det er absolutt ingen dum idè. Da vet du at du sitter igjen med en bra motor.

Thomazz
07/12/15, 07:20
Frostvæske blir gammel å slutter å beskytte.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Larssin
07/12/15, 18:42
Frostvæske blir gammel å slutter å beskytte.
Sent fra min D5803 via Tapatalk

Mener jeg har lest et sted at hvis man blander 2 typer frostvæske, så blir det en "kjemiskreaksjon" som ikke er bra for motoren.

Larssin
07/12/15, 18:48
Da har jeg snakket med Gear og Motor. De hadde heldigvis ikke motor til meg, da de kun skaffet dieselmotorer. Sier heldigvis fordi den kostet 49000,- + mva. Nordic i Sverige skal 14000,- + mva, så dette kan ikke være samme oppsettet.

Larssin
20/12/15, 13:37
5343

Er det noen som har noen idé på hva som har skjedd? Dette er bilde av innsugningsventilene på sylinder nr 4. Alle andre ventiler ser helt rene og blanke ut. Det er den sylinderen som jeg ser at toppen av stempelet er litt fuktig/blank overflate ved hjelp av inspeksjons kamera ned i plugg hullet.

Larssin
24/12/15, 11:55
Hva er den enkleste, og helst beste, måten å ta vekk det som er nødvendig på eksos siden for å ta av toppen? Skruene som holder varmedekselet, de som har fjærer på seg, de er jeg redd kommer til å knekke.

Svirre
24/12/15, 15:12
Hva er den enkleste, og helst beste, måten å ta vekk det som er nødvendig på eksos siden for å ta av toppen? Skruene som holder varmedekselet, de som har fjærer på seg, de er jeg redd kommer til å knekke.

De pleier som regel å løsne greit :) Har knekt 1 bolt av alle de gangene jeg har løsnet disse boltene. Værre med de som sitter på selve eksosmanifolden. Der kan de sitte bedre.

Larssin
02/01/16, 10:23
Er det noen i fra adm som kan forandre overskriften? For jeg ser ikke hvor jeg kan gjøre dette selv. Følgende ønskes fjernet: " .Pris på bytte"

Svirre
02/01/16, 10:58
Du går tilbake på undermenyen der du har tråden din. Du kan dobbeltklikke på teksten, så skal du kunne endre overskriften :)

Men utfører følgende ønske [emoji106]

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Larssin
02/01/16, 11:35
Har bestemt meg for at toppen skal av i dag. Nå er "over-ett-merkene" riktig, på veiv og i front av kammene. Ser da at for å få montert låseverktøy for kamakslene, så må jeg vri på kammen, (den har VVT?) på eksos siden, mot klokka. Jeg mener at jeg så en film om på nettet, men klarer ikke å finne den. Der merket de kammen på de riktige "over-ett-merkene" og justerte kammen slik at verktøyet passet, for så å lage et nytt merke. Noen som har synspunkter om dette?

Christian
02/01/16, 14:24
Du trenger ikke tenke så mye på merkene for å få toppen av siden du uansett må ut med kammene.

Larssin
02/01/16, 23:42
Kan ikke se noe tæring på blokka, men legg merke til hvor rent stempelet er.

5382

Ser ikke noe alvorlig her eller, men kan virke som om det har skjedd noe, da det er mindre "koksing" på avtrykket som er mellom sylindrene.

5383

Om det er noe vits i å gjøre det slik er jeg usikker på. Her ligger løfterne nummererte i glass med olje.

5384

Da blir det å levere toppen på mandag. Må si jeg er litt spent på om de finner noe. Hvis toppen er ok, så er planen at de planer den, muligens Mira fresing av ventilsetene og bytte ventiltettninger. Er det andre ting jeg bør gjøre?

Svirre
03/01/16, 00:28
Trykktest den. Jeg har overhalt en topp uten at det ble noen suksess. Greit å bruke 500kr på noe som bekrefter at den er hel.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Larssin
03/01/16, 00:40
Trykktest den. Jeg har overhalt en topp uten at det ble noen suksess. Greit å bruke 500kr på noe som bekrefter at den er hel.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Det glemte jeg å skrive, men det er også en del av planen. Verkstedet har litt dårlig erfaring med å trykkteste, da de hadde tatt en topp med sprekk og trykktestet den og de fant ikke noe feil med den. Han skulle gjøre noe annet. Får mer info på mandag ang dette

Larssin
05/01/16, 17:42
Da har jeg fått tilbake toppen, og den har dessverre en liten sprekk mellom en ventil og tennpluggen.

Det er vanskelig å få tak i byttetopp til bensinmotor, så jeg er takknemlig for tips eller andre alternativer.

lilleulv
06/01/16, 02:55
Om chassiet er bra. Så hadde jeg puttet i en bytte motor. Lønner det seg. Neppe. Men ingenting med bil lønner seg.

Larssin
06/01/16, 20:02
Hørte med Volvo i dag ang bytte topp og svaret jeg fikk der gjør at det frister veldig mye. Bytte topp koster ca 20000,- med pakning og bolter. Det er en komplett topp minus kamaksler og løftere. Da er det bare å bruke de gamle. Stemmer det?

Svirre
06/01/16, 20:05
I utgangspunktet, ja. Brukte løftere i en annen eller ny topp kan være problematisk (les; kan) siden de er slitt etter forholdene i den andre toppen. Personlig har jeg aldri flytta over innmaten i en topp på den måten, men vil ikke si at det virker som noen urimelighet :)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Larssin
06/01/16, 21:47
I utgangspunktet, ja. Brukte løftere i en annen eller ny topp kan være problematisk (les; kan) siden de er slitt etter forholdene i den andre toppen. Personlig har jeg aldri flytta over innmaten i en topp på den måten, men vil ikke si at det virker som noen urimelighet :)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Ja, det har du helt rett i. De, kammer og løftere, har brukt mange år på å tilpasse seg hverandre. Her var jeg nok i overkant positivt innstilt på at dette skulle løse seg.

Svirre
06/01/16, 21:48
Christian, hva sier du?

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Christian
06/01/16, 23:09
Det burde ikke være problematisk, tror nok det skal gå fint.

Larssin
06/01/16, 23:20
Det burde ikke være problematisk, tror nok det skal gå fint.

Det var et svar jeg likte å lese. :)

Thomazz
06/01/16, 23:49
Langt har den gått? Min har gått 464000km nå å går som rakkern. Er det noe som kan gjøres for unngå dette?

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Svirre
07/01/16, 00:10
Bytte kjølevæske, holde oljeskifteintervallene og la motoren blir tilstrekkelig varm før den skal jobbe. Da går det stort sett bra.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Thomazz
07/01/16, 00:17
Ok. Tenkte kanskje det var en og annen svakhet som kunne forebygges el no:-)

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Larssin
07/01/16, 22:23
Langt har den gått? Min har gått 464000km nå å går som rakkern. Er det noe som kan gjøres for unngå dette?

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Bilen har gått ca 282000km. Det kan kanskje være at en ventil ikke tetter bra nok og det blir for varmt? Da jeg skulle bytte tennplugger for ett år siden, så satt de så hardt at jeg kjørte bilen på verksted, fordi jeg ikke turte å skru de ut selv. Fikk etter et par timer beskjed om at det var like greit at jeg evt ødela toppen selv, da de ikke kunne gi noen garanti på hvordan dette kom til å gå. Tenker at det kan ha skjedd noe da eller ved montering av plugger av tidligere eier/verksted.

Larssin
24/01/16, 09:59
Det er ikke så mye nytt i denne tråden her, da jeg venter på toppen jeg har bestilt. I tilbudet jeg fikk da jeg spurte om pris på bytte topp-pakning, så fikk jeg en oversikt over hvilke deler som ble byttet ang jobben. Jeg Googler de forskjellige delenumrene for å se hva som er hva. Noe av delene kan jeg sikkert kjøpe et annet sted.

Edit
x Det kan da se ut som om de har satt opp 2 innsug-pakninger. Det er 9146266 og 9458534. Jeg tror at den første ikke passer min bil, -02 med T3 motor.
x Hva er delenr 1161056? Det står "Gängtëtning".

locked
24/01/16, 11:39
På Volvo blir det ca 8500,- i deler og ca 19000,- arbeidslønn. De har sier at det tar ca 14 timer å bytte
8500?

Toppakning, innsugspakning, eksospakning, o-ringar til plugghola x 5, tetningar til kamaksel, oljefelle, reg.reim, flytande pakning til toppdeksel +++ kosta i underkant av 3000kr sist eg bytta. Det var til en 2.0T, men er stortsett samma delene.

Svirre
24/01/16, 11:41
8500?

Toppakning, innsugspakning, eksospakning, o-ringar til plugghola x 5, tetningar til kamaksel, oljefelle, reg.reim, flytande pakning til toppdeksel +++ kosta i underkant av 3000kr sist eg bytta. Det var til en 2.0T, men er stortsett samma delene.
Orginalt fra Volvo? Bare toppakningen koster halvparten av den summen + bolter.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Larssin
26/01/16, 06:24
Det er ikke så mye nytt i denne tråden her, da jeg venter på toppen jeg har bestilt. I tilbudet jeg fikk da jeg spurte om pris på bytte topp-pakning, så fikk jeg en oversikt over hvilke deler som ble byttet ang jobben. Jeg Googler de forskjellige delenumrene for å se hva som er hva. Noe av delene kan jeg sikkert kjøpe et annet sted.

Edit
x Det kan da se ut som om de har satt opp 2 innsug-pakninger. Det er 9146266 og 9458534. Jeg tror at den første ikke passer min bil, -02 med T3 motor. Stemmer det?
x Hva er delenr 1161056? Det står "Gängtëtning". Er det Loctite? Hvis ja, så kan jeg spare 310,- :)

I og med at dette blir dyrt, så har jeg lyst til å spare hver eneste hundre lapp jeg klarer. Men med 20 % på delene, så er originaldelene det rimeligste alternativet kan det se ut som. Håper å få ned prisen på delene litt til.

locked
26/01/16, 17:11
Orginalt fra Volvo? Bare toppakningen koster halvparten av den summen + bolter.
Såklart, orginaldeler. Inkl.mva

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/3.png

Svirre
26/01/16, 17:16
Såklart, orginaldeler. Inkl.mva

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/3.png
Og boltene kommer i tillegg? 12 stk?

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

locked
29/01/16, 21:01
Og boltene kommer i tillegg? 12 stk?
Brukte dei gamle, ikkje noko i vegen med dei sjølv om Volvo seie dei skal byttast.

Daniel V
29/01/16, 21:06
Det er jo strekkbolter, så det kan by på problemer senere. På min 850 var de gjenbrukt av forrige eier, som resulterte i at to av dem knakk da jeg skulle ta av toppen.

Larssin
07/02/16, 07:51
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/215.jpg (http://s1383.photobucket.com/user/Lars_sin/media/eske_zps8i4xfks6.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/216.jpg (http://s1383.photobucket.com/user/Lars_sin/media/nytopp1_zpspuobve8d.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/217.jpg (http://s1383.photobucket.com/user/Lars_sin/media/nyetoppen_zpsfy4utlyp.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/218.jpg (http://s1383.photobucket.com/user/Lars_sin/media/deler_zpsixiijv9h.jpg.html)

Da har delene ankommet. Har nå 4 kvelder på meg til å få dette sammen, da jeg skal operere albuen neste fredag.

Svirre
07/02/16, 17:10
Lykke til :) Er egentlig moro å drive med overhaling/montering når man ser resultatet.

Larssin
08/02/16, 22:13
Lykke til :) Er egentlig moro å drive med overhaling/montering når man ser resultatet.

Takk, det trengs. Enig at det er morsomt, men det er et par ting jeg ikke føler meg helt sikker på ennå.

Larssin
13/02/16, 21:26
5505

Den her var kjekk til å dra 130 grader med.

Jeg er straks i mål, endelig, men er ganske frustrert på oppløpssiden. Sliter så sinnssykt mye med regreim og strammer. Kan nesten virke som om remma er for kort, men det er den sikkert ikke. Strammeren er jeg ikke helt komfortabel med. Sliter med å skjønne hvordan man stiller den riktig.

HansOla
13/02/16, 21:46
Hvor har du fått tak i den der? Den var jo genial!

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

Larssin
14/02/16, 06:56
Hvor har du fått tak i den der? Den var jo genial!

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

Hei
Jeg fikk låne den av en jeg kjenner. Den er i fra Beta

Svirre
14/02/16, 22:52
Reg.reima er nok ikke for kort :) Trikset er å starte på veiven og jobbe mot klokka. Da skal strammeren være den siste du legger over. Du skal være bestemt med reima, og ikke være redd for å jobbe med å holde den stram nok.
Strammeren skal være montert med styrepinnene inn i blokka, slik at de havner på hver side av et styrespor. Dette er ca. kl.1 når du ser på den forfra. Strammeren vrir du med en unbraconøkkel til den lener seg mest ned mot kl. halv 8 (dette ser du når du ser retningen i virkeligheten). Når du får lagt reima over, så skal du stramme til MED klokka på nøkkelen til pila dukker opp på merket sitt. Det er en tapp som stikker ut som du sikter etter. Kan være lurt å stille pila litt før markøren siden den vil stramme seg litt etter når du strammen bolten.

Håper det kan gi deg noen tips til reimmonteringen :)

EDIT: Kan også legge til at teksten på reimen skal peke mot deg slik at du kan lese den (passasjersiden).

Larssin
15/02/16, 06:40
Reg.reima er nok ikke for kort :) Trikset er å starte på veiven og jobbe mot klokka. Da skal strammeren være den siste du legger over. Du skal være bestemt med reima, og ikke være redd for å jobbe med å holde den stram nok.
Strammeren skal være montert med styrepinnene inn i blokka, slik at de havner på hver side av et styrespor. Dette er ca. kl.1 når du ser på den forfra. Strammeren vrir du med en unbraconøkkel til den lener seg mest ned mot kl. halv 8 (dette ser du når du ser retningen i virkeligheten). Når du får lagt reima over, så skal du stramme til MED klokka på nøkkelen til pila dukker opp på merket sitt. Det er en tapp som stikker ut som du sikter etter. Kan være lurt å stille pila litt før markøren siden den vil stramme seg litt etter når du strammen bolten.

Håper det kan gi deg noen tips til reimmonteringen :)

EDIT: Kan også legge til at teksten på reimen skal peke mot deg slik at du kan lese den (passasjersiden).

Hei
Det er den rekkefølgen jeg har prøvd å få på remma, fordi det var det som virket logisk syns jeg ettersom hvor/hvordan strammeren sitter. Jeg har tatt en litt lettvint løsning, og det er at jeg ikke har tatt av det store remhjulet på veiva. Så jeg har funnet ut at problemet mitt er at jeg ikke får remma til å ligge riktig/stille rundt veiva, selv om jeg prøver å kile den fast. Derfor virker den kort.

Bra beskrivelse av strammeren.

Svirre
15/02/16, 07:53
Reimhjulet må av ;) Den store mutteren skal ikke by på noe problemer, hvis den ikke har ikke har blitt dratt til for hard. Du bør således ha en muttertrekker til den.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

turb00le
15/02/16, 08:42
Må ikke av, har hatt av reima flere ganger på 960 uten å ta den av. Men det er trangt som fy.

Sent fra min S30 via Tapatalk

Svirre
15/02/16, 09:00
Må ikke av, har hatt av reima flere ganger på 960 uten å ta den av. Men det er trangt som fy.

Sent fra min S30 via Tapatalk
Mtp skader man kan risikere å få på reima med montering, så velger jeg å si at den må av.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Larssin
15/02/16, 10:00
Mtp skader man kan risikere å få på reima med montering, så velger jeg å si at den må av.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Jeg klarer ikke å løsne den mutteren, så derfor valgte jeg å ikke ta den av. Har muttertrekker og latmannsarm. Har vært veldig forsiktig med remma og ikke brukt makt eller verktøy for å få plass remma rundt hjulet, så der føler jeg meg trygg. Må få lånt meg et par hender til, så er mye gjort tenker jeg. :)

Svirre
15/02/16, 11:00
Den store mutteren er vanskelig av og til. Noen ganger jeg har måtte ty til ganske store muttertrekker.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

locked
15/02/16, 11:17
Det går heilt fint å skru vekk metalldekselet rundt reimhjulet, då slepp du å skru det av, og endå bedre faren med at det dett av seinare :-)

Larssin
20/02/16, 23:15
I dag kom bilen endelig på veien igjen. Det har tatt tid, så det var en fantastisk deilig følelese da den startet. Takk for mange gode råd, og takk til Jensen & Scheele for veldig god service vedr kjøp av deler.

Larssin
23/02/16, 01:02
Ja, jeg vet at det lønner seg å bruke Vida for å finne ut om hva som er feil. :) Men kjenner jeg ble litt frustrert i kveld, så jeg må skrive litt.

Bilen har gått som en drøm siden jeg startet den sist lørdag etter å ha stått stille i nesten 3 mnd. I kveld så begynte det med at jeg ikke fikk startet den da jeg skulle kjøre ombord på ferja. Starteren slo ikke inn. Etter et par dunk på den, så startet bilen. Var veldig spent da jeg skulle starte etter ferjeturen på ca 30 min. Det var ikke noe problem. Etter å ha kjør i ca 10 min, med ca 5 min på E6 i ca 110 km/t på cruise, så kom gul varsel lampe opp og teksten "Redusert motorprestanda" og fikk harket meg bortover i ca 15-30 km/t. Da høres den ut som den ikke går på alle. Kjørte av E6 på den første avkjøringen jeg kom til. Prøvde å ruse motoren da jeg parkerte og den stod i N, men det var umulig å ruse den opp på turtall. Stoppet motoren og starten den igjen. Voila, alt er som det skal være.

Sånt syns jeg er kjempe herlig.

Daniel V
23/02/16, 08:12
Da må en nok ta en liten runde med feilsøking ja :)

FroBe
03/03/16, 07:19
Har du sjekket den lille kabelskoen på solenoiden til starteren?
Hvis denne får dårlig kontakt kobler ikke starteren inn, men det holder å rikke litt på ledningen for å få start, trenger ikke dunke på starteren.
http://forum.vccn.no/showthread.php?43229-problemer-med-startmotor

Larssin
04/03/16, 05:21
Har du sjekket den lille kabelskoen på solenoiden til starteren?
Hvis denne får dårlig kontakt kobler ikke starteren inn, men det holder å rikke litt på ledningen for å få start, trenger ikke dunke på starteren.
http://forum.vccn.no/showthread.php?43229-problemer-med-startmotor

Hei
Takk for tipset. Bilen har ikke hatt noen feil etter den ene kvelden for ca 1 1/2 uke siden. Jeg var innom Volvo og fikk sjekket for feil koder dagen etter at det skjedde og slettet de. Har da ikke hatt problemer siden.

FroBe
04/03/16, 06:59
Jeg hadde et uforklarlig startproblem kun en gang, omtrent et år før problemet plutselig ble akutt og jeg måtte bevege på kabelen for annen hver start.

Larssin
27/12/16, 13:02
Da tror jeg marerittet har begynt igjen. Frykter at topp-pakningen har gått. Jeg har kjørt ca 20000 km siden jeg byttet topp tidligere i år. Hva som har forårsaket dette, er jeg veldig usikker på. Det jeg vet, er dette var veldig deprimerende.

Det som taler for at det har skjedd, er følgende. Syns at det har kommet mer eksos ut av eksosrøret enn hva jeg syns er normalt den siste mnd. Måtte fylle på litt kjølevæske 1.juledag. Da jeg startet bilen i dag tidlig, så gikk den på ca 4 syl i ca 45-50 sek.

Fordelen med å bytte topp-pakning denne gangen, er jo at det ikke bør bli så dyrt, ettersom alt av deler var nytt sist gang. Vannpumpe, regreim, multireim osv.

Svirre
27/12/16, 14:16
Sylinderlekkasjetest! Det forteller mye.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Larssin
28/12/16, 14:10
Jeg har en aktiv feil som jeg lurer på kan være årsaken til mine kanskje nye problemer. ECM-6805 Turboreglering laddtrycksfel - Fôr hôgt tryck

Kan det bli så mye trykk at pakningen går på denne type motor?

Svirre
28/12/16, 14:17
Jeg har en aktiv feil som jeg lurer på kan være årsaken til mine kanskje nye problemer. ECM-6805 Turboreglering laddtrycksfel - Fôr hôgt tryck

Kan det bli så mye trykk at pakningen går på denne type motor?

Kommer an på hvor hardt motoren er brukt. Det er vel begrensninger på hva sensorene og ECM tillater før du blåser vekk alt som er. Som nevnt; ta en undersøkelse før du iverksetter noe som helst. Ikke sikkert det er toppakningen engang.

Larssin
28/12/16, 14:34
Kommer an på hvor hardt motoren er brukt. Det er vel begrensninger på hva sensorene og ECM tillater før du blåser vekk alt som er. Som nevnt; ta en undersøkelse før du iverksetter noe som helst. Ikke sikkert det er toppakningen engang.

Kan jeg bruke denne? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Radiator/Sylinderlekkasjetester-2000020969/

Svirre
28/12/16, 14:40
Nei, du trenger dette settet her. Regner med at dette passer til din bil da jeg tro det skal være 16mm plugg på disse.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Sylinderlekkasjetester-2000028233/

Larssin
12/01/17, 16:38
Da har jeg fått tatt en sylinderlekkasje test. Kan ikke si at den var noe positiv for meg.

Trykk i kjøletank øker til ca 0,6 bar ved ca 2000 omdr. Det er målt 0,38 % CO2 i kjøletank. Resultatet av sylinderlekkasjetest er:

Syl 1 21%
Syl 2 14%
Syl 3 12%
Syl 4 49%
Syl 5 12%

Hvis det "bare" er topp-pakning som er ødelagt, så kommer det på ca 4500,- i deler. Da er olje m/filter, kjølevann, pakninger, bolter osv inkl. Det skal jeg klare å leve med, men jeg gruer meg til all skruing. Hvis det viser seg å være noe annet etter at jeg har demontert toppen, så er jeg usikker på jeg skal gjøre.

Svirre
12/01/17, 17:19
Hvis det ikke bobler i oljen når du setter trykk på, så skal du være ganske safe.
Merk deg at toppen i aller høyeste grad bør høvles før du monterer den tilbake på nytt pga. at forrige pakning har laget passform i toppen som den nye pakningen vil slite med.

Det er ikke så veldig mye skruing, men nå har jeg gjort 3 overhalingsjobber på topper, så vet hva det innebærer. Disse 5'erne er enkle å skru på i motsetning til D5'n jeg snart er ferdig med.
Har du tak over hodet, gjerne litt temp og verktøy, så fikser du dette :) Bruk moment på kambukkene og plassér dem riktig ved montering igjen. Du må ha av kammene for å høvle toppen slik at ventilene ikke stikker ned.

4500kr i deler...sjekk ut Skandix. Rimelig sikker på at du kan spare noen kroner der :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Svirre
12/01/17, 17:21
Men trykket i kjølevæsken øker når du ruser motoren?! Jeg syns det hørtes merkverdig ut. Trykket skal vel øke i takt med temp.økning og ikke være turtallsavhengig.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Larssin
12/01/17, 17:38
Men trykket i kjølevæsken øker når du ruser motoren?! Jeg syns det hørtes merkverdig ut. Trykket skal vel øke i takt med temp.økning og ikke være turtallsavhengig.

Er ikke det et tegn på at kompresjonen blir blåst ut i kjølevannet?

Svirre
12/01/17, 19:48
Det er det jeg sitter igjen med av følelse. Disse bilene har også en viss risiko for at toppen har en sprekk i seg.
Hvis du har lagt merke til hvorfor det er så mange billige V70'er på blocket.se, så har mange av dem dette problemet.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Larssin
12/01/17, 22:04
Det er det jeg sitter igjen med av følelse. Disse bilene har også en viss risiko for at toppen har en sprekk i seg.
Hvis du har lagt merke til hvorfor det er så mange billige V70'er på blocket.se, så har mange av dem dette problemet.

6061

Vet ikke om det er synlig, men dette er et bilde av den gamle toppen med en sprekk mellom ventilsete og tennplugg hullet.

Svirre
12/01/17, 22:52
Så kjent ut [emoji14] Er dessverre et resultat av at kjølevæsken ikke blir byttet regelmessig..

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

hgnubel
13/01/17, 14:05
Hvis det ikke bobler i oljen når du setter trykk på, så skal du være ganske safe.
Merk deg at toppen i aller høyeste grad bør høvles før du monterer den tilbake på nytt pga. at forrige pakning har laget passform i toppen som den nye pakningen vil slite med.

Det er ikke så veldig mye skruing, men nå har jeg gjort 3 overhalingsjobber på topper, så vet hva det innebærer. Disse 5'erne er enkle å skru på i motsetning til D5'n jeg snart er ferdig med.
Har du tak over hodet, gjerne litt temp og verktøy, så fikser du dette :) Bruk moment på kambukkene og plassér dem riktig ved montering igjen. Du må ha av kammene for å høvle toppen slik at ventilene ikke stikker ned.

4500kr i deler...sjekk ut Skandix. Rimelig sikker på at du kan spare noen kroner der :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Når du skriver høvle toppen, det er det samme som planslipe og noe de fleste hobbymekanikere setter ut til typ motorverksted e.l.?

Eller er det noen grei måte å gjøre dette selv?

Svirre
13/01/17, 14:37
Når du skriver høvle toppen, det er det samme som planslipe og noe de fleste hobbymekanikere setter ut til typ motorverksted e.l.?

Eller er det noen grei måte å gjøre dette selv?
Ja, høvle -> planslipe :) Det kan gjøre, men du må vite hva du gjør og ha riktig utstyr. En slik maskin er ikke noe alle har, så anbefales å sette bort arbeidet til noen som kan det.

Gjør du en feil så er toppen ødelagt ;)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk