PDA

Vis full versjon : Volvo 960 tungstartet (M4.4) LØST



turb00le
27/11/15, 08:24
Hei

Da ser det ut til att sagaen med tungstartet bil fortsetter... Sette fyr på?

Kort om bilen og det som er gjort:
-1994 mod 960 med B6304 og M90.
-Motronic 1.8 bytta ut med 4.4 fra en S90 manuell.
-Fabrikksny ECU i sommer.
-Nye plugger og sjekka feilkoder.

Som trådtittel er den svært seig å få start på. Det er helt dødt frem til den plutselig fyrer, da går den som en drøm, ikke ett eneste feilslag eller nykking.
Det er ikke noen logikk i hvor lang tid jeg må kinne før den fyrer, noen ganger må jeg nesten tømme batteriet. Det virker ikke som om at temperatur i motoren har noen betydning.
Det virker heller ikke som om at "relativ luftfuktighet" spiller inn og utetemp utgjør heller ingen vesentlig forskjell.

Har følgende ting jeg er litt usikker på:
-Motronic 4.4 har to lambda sonder, den bakre kvelda så den koblet jeg fra. Ny software ligger klar for flashing for å fjerne "sjekken" på bakre lambda så feilkodene blir borte.
-Bensinpumpa er gammal som alle trærne i skogen tilsammen, kan den være synderen?

Andre som har ideer?

Til info så er det samme motorstyring som sitter på siste modell 850 samt V70 fram til de kom med separate coiler rundt år 2000.
Hvis noen har lignende erfaring fra disse settes det stor pris på...

kimove
27/11/15, 08:35
Hei

Da ser det ut til att sagaen med tungstartet bil fortsetter... Sette fyr på?

Kort om bilen og det som er gjort:
-1994 mod 960 med B6304 og M90.
-Motronic 1.8 bytta ut med 4.4 fra en S90 manuell.
-Fabrikksny ECU i sommer.
-Nye plugger og sjekka feilkoder.

Som trådtittel er den svært seig å få start på. Det er helt dødt frem til den plutselig fyrer, da går den som en drøm, ikke ett eneste feilslag eller nykking.
Det er ikke noen logikk i hvor lang tid jeg må kinne før den fyrer, noen ganger må jeg nesten tømme batteriet. Det virker ikke som om at temperatur i motoren har noen betydning.
Det virker heller ikke som om at "relativ luftfuktighet" spiller inn og utetemp utgjør heller ingen vesentlig forskjell.

Har følgende ting jeg er litt usikker på:
-Motronic 4.4 har to lambda sonder, den bakre kvelda så den koblet jeg fra. Ny software ligger klar for flashing for å fjerne "sjekken" på bakre lambda så feilkodene blir borte.
-Bensinpumpa er gammal som alle trærne i skogen tilsammen, kan den være synderen?

Andre som har ideer?

Til info så er det samme motorstyring som sitter på siste modell 850 samt V70 fram til de kom med separate coiler rundt år 2000.
Hvis noen har lignende erfaring fra disse settes det stor pris på...

Ble sensorene på motoren byttet når du byttet til M4.4 ?

turb00le
27/11/15, 08:39
Ble sensorene på motoren byttet når du byttet til M4.4 ?

Jupp. Bytta absolutt alt av elektronikk da jeg ikke fant ut av feilen på 1.8 sprutet...
Har i senere tid bytta tomgangsregulator, denne var lik på 1.8 og 4.4. Eller dvs den fungerte i allefall og ting ble ikke noe verre.

kimove
27/11/15, 12:55
Jupp. Bytta absolutt alt av elektronikk da jeg ikke fant ut av feilen på 1.8 sprutet...
Har i senere tid bytta tomgangsregulator, denne var lik på 1.8 og 4.4. Eller dvs den fungerte i allefall og ting ble ikke noe verre.

Jeg hadde noe lignende trøbbel med B230ETen min, men der var det sånn som du beskriver og lot jeg bilen stå i 2-3 dager startet den med en gang den gikk over topp. Der fant jeg aldri ut av problemet men det ble borte etter jeg måtte bytte toppakning og slipesett :p

Men tilbake til saken, jeg synes det kunne høres ut som om det er enten er noe muffens med bensintilførselen, strømmen, eller eventuelt at temperatursensoren gir feil verdier.

Prøv å mål spenningsfallet når du prøver å kinne på starteren.
Mål bensintrykket på fuelrailen når du kinner.
Google delenr på tempsensoren og få tak i verdiene den skal ha på de gitte temperaturene.

Daruu
27/11/15, 12:56
Høres ut som bensinpumpe/evt rele

turb00le
27/11/15, 13:59
Tenker jeg flesker i ei walbro pumpe i helga for å se hva som skjer.
Det merkelige er jo at den går helt strøkent når den første har starta.

Nesten kæss bensinpumpe pleier jo å gjøre at den går magert ved høy last med tilhørende kutting og humping.
Samme er det med releet, det burde jo ha gitt flere symptomer under kjøring.

Terje1
27/11/15, 22:23
Ikke ukjent det der.

Har vært ute for litt av hvert når det gjelder både 1.8 og 4.4

Din er manuell ikke sant?

Når den er tregstartet,så prøv å dra/slepe den i gang.

Når det gjelder 1.8 så var jeg ute for at den ikke startet etter å ha vært ute med girboks.
Den leste ikke signal ifra svinghjulet når starteren gikk.
Enten pga spenningstap eller elektronisk støy/magnetfeltet ifra starteren.
Sjekket alle ledninger,både fysisk og ved hjeld av multimeter.
Byttet svinghjulssensor og starter,polvendte ledningene på sensor samt bytta batteri uten noen forbedring.
Monterte også ekstra jording på motor.
Den startet etterhvert på 1 av ca 15 forsøk.
En ting forble uforandret,den startet umiddelbart nor jeg slepte den i gang.

Endte med at jeg måtte lodde inn en motstand imellom lederne på svinghjulsgivern via en bryter.
Den startet da hver gang,men ble kluss irundt 3-4000 omdreininger.
Kobla motstanden via en bryter,da gikk den å få i gang samt at den gikk som den skulle.

Fant aldrig ut feilen på denne.

Når det gjelder 4.4 har jeg vært ute for at den starter,men går på et par sylindre og stopper om man rører gassen.
Den står og hopper og høres ut som en gammal sjark.
Man skulle tro den hadde 0,2 bar i bensintrykk men det var ikke tilfellet.
Dette selv om bilen akkurat hadde vært i bruk og gikk helt fint når den ble stoppet.

Etter et par-3 forsøk endret den gange ifra å gå på et par-3 sylindre til å gå klokkerent på samme sekundet.

turb00le
29/11/15, 20:26
Da har jeg bytta pumpe og releer. Skifta også coil på cyl 4 da jeg hadde feilkode "combustion error" på den.

Men, starter ikke noe bedre nå heller.

Christian
29/11/15, 20:36
Hvordan høres kompen ut når du drar den på startern? Har opplevd dette både på femmer og sekser, at det helt plutselig ikke er komp i motoren og man må dra lenge på startern.

turb00le
30/11/15, 06:59
Høres ganske normal ut. Tok komptest i sommer med veldig fine tall.
Toppen på denna blei renovert for ett år siden; hadde fra hverandre alle løfterne og rengjorde de samt slipt inn alle ventilene.

turb00le
30/11/15, 07:39
Og da har jeg tømt ett batteri til uten at den gav livstegn fra seg...
Det dukka heller ikke opp feilkoder.

Det er akkurat slik den oppførte seg da jeg bytta fra 1.8 til 4.4.
Det er ett eller annet muffens her som ikke har med motorstyringa å gjøre...

Christian
30/11/15, 16:14
I de tilfellenne jeg har vært borti så hører man at det er noe redusert komp, det er kanskje ikke mye men det er så mye at man legger merke til det.
Da må man bare dra på startern lenge, med gassen i bunn til den starter. Og da må den få gå seg skikkelig varm før den stoppes.

turb00le
30/11/15, 18:05
Da har jeg tømt enda ett batteri (med booster tilkobla).
Har nå skifta kamsensor og veivsensor.
Flasha inn standard software (den som lå der hadde jeg fjerna bakre lambda på).
Testa også å koble forbi alle releene i stad uten at det gav noe gevinst.

Fullstendig dødt....

Kom på en sak som kan være verdt å nevne:
Den ble mere og mere tungstartet før den gav opp.
Har vanligvis startet med ett, begynte med at jeg kanskje måtte kinne i 4-5 sek før den tenna.
Så ble det typ 10 sek og tilslutt nesten ett helt batteri (typ 30sek +).

La en coil på toppdekselet, null gnist.

Brisendal
30/11/15, 20:48
Det er ikke noe så banalt enkelt som dårlig jording da?

Ellers har vi vel diskutert ledningsnettene til coilene på 960'n i en tråd tidligere. På alle de jeg har sett har isolasjonen vært både sprukken og fæl, hvordan er tilstanden på din?

turb00le
30/11/15, 21:09
Ledningsnettet er fräsht, alt kommer fra en S90.
Alt ble byttet for ganske nøyaktig ett år siden da bilen oppførte seg ganske likt.

Var ganske nøye med å spraye på div gugg på jordingspunkter, motoren har også ekstra jordingspunkter som jeg har lagt til.

Brisendal
30/11/15, 21:24
Men ingen gnist? Har du spenning på alle coilene? En av ledningene inn til coilen skal ha batterispenning når tenningen er på, den andre jordes via styringsenheten etter signal fra diverse duppeditter i motorrommet. (Vet at du vet dette selv, men har selv stått og stanget hodet i veggen ved siden av 960'n:o)

Lukter det bensin fra sylinderen når du fjerner en tennplugg etter å ha tømt et batteri?

turb00le
03/12/15, 20:50
Its alive...

Terje1
03/12/15, 21:10
Og feilen var?

turb00le
04/12/15, 07:41
Har ikke lokalisert den eksakte kabelen men det er isolasjon på en kabel rundt styreboksen som det er gnissa hull i.
Denne har lagt seg til jord og utløst feilkode "Ebox temp >100*C.

turb00le
07/12/15, 07:20
Også var vi i gang igjen...
Teipa opp ledningsnettet inne i bilen og renska vekk det jeg var usikker på sist.
Alt fungerte så kjørte den ut av garasjen, i dag var den død igjen.

Terje1
07/12/15, 09:31
Ikke akkurat heldig med prosjektet du heller..

Er den livløs må det jo være noe "vesentlig" som mangler.
Det kan jo være feil med mye,men den kan starte og gå alikevel.

Såfremt den har signal ifra svinghjulsgiver,at ledninger til tenning og dyser er i orden,samt at hjernen har konstant pluss/pluss når tenninga er på samt jord så skal det nå være liv i innsprøytninga(?)

turb00le
09/12/15, 09:00
Da har jeg rota litt igjen men skjønner stadig mindre av hva som skjer...
Fikk den inn i garasjen i går og strategien var å verifisere jording.
Flekka av kontakta på den ene tenningsmodulen og sjekka den mot minus på batteriet, OK.
Målte motstand mellom pinnene på ECU kontakta som skal ha jord mot karosseri, OK.
Fjerna luftfilterboksen for å se til jordinga på rammevangen, så ikke noe verre ut en sist.

Satte inn ECU igjen og faenskapet startet lett som bare det...
MEN: Jeg har jo egentlig ikke gjort noe...

Plan A nå er å rappe ei kobberskinne fra ett elektroskap på jobben og montere den på venstre innerskjerm.
Der skal jeg trekke typ 6mm2 jordkabel rett til minus på batteriet, en 6mm2 til rammevange, en 6mm2 til jordingspunkt på motor for tenningsmodulene, en 6mm2 til blokka samt at jeg skal skifte de 3 ledningene til ECU og jorde de der.
Da har jeg en felles "ringjord" for hele motorstyringa...

turb00le
10/12/15, 22:17
Mere jording gav ingen resultater...

Noen som har ideer? Sette fyr på bilen? Senke den i ett tjern?

Daniel.B
10/12/15, 22:43
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/327.jpg (http://s296.photobucket.com/user/mysendrift/media/stromberg_175_CD2_02_zpse6izo6ho.jpg.html)

Svirre
10/12/15, 22:47
Du sa du tok ut ECU for så å sette den inn igjen uten at du gjorde noe? Sjekka at kontaktstykket er ok? Bare tenker det er en mulighet.

Hvis ikke kan du gå til innkjøp av ei pakke Nittedals tennstikker. De er effektive, uansett hvordan komp motoren din måtte ha. I tillegg får du noe som heter afterburner, men bruk den med omhu! Fungerer kun en gang, dessverre.

turb00le
11/12/15, 07:42
Gått over alle kontakter for å se at ingen pinner "rygger ut" også sett etter åpenbare feil og skader.

Har funnet noen deutsch (stavefeil) kontakter så det er ikke umulig at alt blir sanert, igjen...

Iversen
16/12/15, 00:51
Jeg hadde lignende problem må min med 1.8. Der krangla kam sensoren. Fikk aldri feilmelding.
Tok den ut og den fungerte perfekt, da kom også feilmeldinga. Satt inn en ny sensor og siden har jeg ikke hatt problemer.

turb00le
21/12/15, 16:26
X antall timer senere;
-Dro ledningsmatte ut i motorrommet og gikk over. Kunne ikke finne noen synlige defekter.
-Bytta kamsensor (igjen).
-Bytta tenningsmoduler.
-Kobla til 6mm2 jording til punktet under innsuget der tenningsmodulene er jorda.

Starter fortsatt ikke...
Lukter bensin, pluggene er bløte men ingen gnist.
Kjørte nesten tom for batteri så får ikke testa mere akkurat nå.
Neste nå er å verifisere at jeg har 12V fram til coilene når jeg kinner motoren, har sjekka før men sjekker igjen.
Så blir det å måle ledning for ledning til tenninga.

Neste alternativ er å bygge om til ME7 coiler med innebygde sluttrinn og fjerne de som sitter på innsuget.

rkam
21/12/15, 22:12
Eg er litt usikker på om diagnose-kommunikasjon overlever startforsøk, men kunne i så fall ha fulgt med på turtal, tenning og slikt.

Motronicsuite kan vel vise nokre verdiar i gamal KWP modus.
Mitt VolvoDiag program er berre på test-stadiet, men kan logge rundt 6.8 dynamic records pr. sekund.
Førebels hardkoda til Predefined Dynamic Record nummer 1.

selected ECU : VOLVO Motronic 4.4 (NEW)
ECU address : 0x7A ; Baudrate = 10400
Protocol : KWP81
Expected keywords : D3 B0
Diag connector pin# : 7

waking up ECU.......
Done
Initiating Keepalive
-> keywords are : D3 B0
-> Address complement received.
-> Detected protocol : KWP81
92 13 7A F9 F0 00 09 20 20 13 30 30 31 09 20 20 18 30 30 31 E7
D2. Live started

97 13 7A E5 81 00 28 A8 00 24 00 00 00 00 24 00 00 00 00 00 02 00 00 00 02 A6
97 13 7A E5 81 00 28 A8 00 24 00 00 00 00 24 00 00 00 00 00 02 00 00 00 02 A6
97 13 7A E5 81 00 28 A8 00 24 00 00 00 00 24 00 00 00 00 00 02 00 00 00 02 A6
97 13 7A E5 81 00 28 A8 00 24 00 00 00 00 24 00 00 00 00 00 02 00 00 00 02 A6
97 13 7A E5 81 00 28 A8 00 24 00 00 00 00 24 00 00 00 00 00 02 00 00 00 02 A6
97 13 7A E5 81 00 28 A8 00 24 00 00 00 00 24 00 00 00 00 00 02 00 00 00 02 A6
97 13 7A E5 81 00 28 A8 00 24 00 00 00 00 24 00 00 00 00 00 02 00 00 00 02 A6
97 13 7A E5 81 00 28 A8 00 24 00 00 00 00 24 00 00 00 00 00 02 00 00 00 02 A6
97 13 7A E5 81 00 28 A8 00 24 00 00 00 00 24 00 00 00 00 00 02 00 00 00 02 A6
97 13 7A E5 81 00 28 A8 00 24 00 00 00 00 24 00 00 00 00 00 02 00 00 00 02 A6

00 28 A8 00 24 00 00 00 00 24 00 00 00 00 00 02 00 00 00 02 er logge-data.

20 verdier:

D21A: Tabell med RAM addresser for Predefined Dynamic Record nummer 1 (0261204570_1037358289)
003B Drehzahl |umr:nmot, 30 [1/min]|
0040 8bit-Last |0.05 [ms]|
0036 Batteriespannung |umr:UB, 0.0704 [V]|
00B8 geschwindigkeit |umr:speed, 1km/h|
0038 Motortemperatur |umr:TEMP, cts - 80|
F9C9 B_MILEB O:xobdstat.5 MIL-Anforderung Eigenbestimmt
B_MILFB O:xobdstat.4 MIL-Anforderung Fremdbestimmt
B_NOWUC O:xobdstat.2 Kein Warming up
B_TRP O:xobdstat.1 Trip erfuellt
B_WUC O:xobdstat.3 Warming up erkannt
B_ZEGE O:xobdstat.7 zyklusbit-puffer oder 0->1-uebergang erkannt
F_T500 O:xobdstat.6 500ms Bit
FABD B_BOFTRA TRA im Bereich ohne Fehler
B_EDKVS Regleranschlag in DKVS
B_GAE LRA eingeschwungen
B_GAEFRA FRA eingeschwungen
B_GAETRA TRA eingeschwungen
B_TFRA Adaptionszeit TFRAZ beendet
XFKVS Flagregister der DKVS
F821 B_LR2S O:xlrst.1 Status LR als 2-Sonden-Regelung
B_LRVK O:xlrst.4 Status LR als 1-Sonden-Regelung
B_NOLRB O:xlrst.2 Status LR aus wegen Betriebszustand
B_NOLRE O:xlrst.3 Status LR aus wegen Fehler
B_NOLRW O:xlrst.0 Status LR aus wegen Warmlauf
XLRST Status der Lambdaregelung (ISO-CARB-Schnittstellennorm)
F92F XCKPF0 Powerfailfrei-Zaehler, 0 := PWF erkannt, ->
F868 XTMOTST tmot start |umr:TEMP, cts-80|
F993 XERFLG ACHTUNG: zwecks vs100-adressierbarkeit
XERFLG1 byteweise adressfortschaltung mit
F994 XERFLG2 dummylabel fuer jedes byte !!!
F995 XERFLG3
F996 XERFLG4 berechnung: fehlerortindex/8 => vorkomma-anteil
F997 XERFLG5 ergibt byteadresse (mit basis xerflg), nach-
F998 XERFLG6 komma*8 ergibt bitposition im byte.
F999 XERFLG7
F99A XERFLG8
F99B XERFLG9
F99C XERFLG10

turb00le
21/12/15, 22:45
Den gjør ikke det. Har en autel leser som gir turtall, lambda, maf flow, load osv men den detter ut når jeg kinner.

rkam
21/12/15, 23:39
:-(
Skal tru om det er likeeins for KWP, McMess, D2 og OBD2.

PVT
22/12/15, 01:37
Er ikke problemer med tenningslåsen?, i og med at det virker som noe ikke blir aktivert i det du kiner på hakk 3?
funka det å rullestarte bilen forresten?

turb00le
22/12/15, 07:29
Jeg har altid lurt på 0xF994 -> jødebyte?

Som skrevet over så er jeg ganske sikker på at dysene åpner på basis av at pluggene er våte og innsuget var fuktig innvendig når jeg plukka det av.
Jeg tenker da at ECU'en får det den skal ha og at alle sensorer henger med, i allefall de som må til for at logikken skal virke.

Coilene på denne blir mata gjennom ett rele som er koblet sammen med bensinpumpereleet.
Dvs at hvis den ikke får bensin så får den heller ikke gnist hvis det er ecu'en som ikke åpner releene.

960 har vært kjent for mye fantastiske ledningsmysterier, jeg har tro på at det kan være noe sånt som spøker her også.
Mistenker at det er ett eller annet mygel fra "midt under innsuget" og opp til hver coil. Her er det bla koblet sammen 8 ledninger (+ mating til coilene)
og det er helt sikkert skjøta på en fagmessig jallamåte originalt.

Svirre
22/12/15, 11:14
Sikkert spurt om det før, med sjekket temp.sensorene?

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

turb00le
23/12/15, 22:51
Oppdatering;
K-line "detter" ikke ved kinning. Starter live kommunikasjon med nøkkelen i hakk 2 og kan kinne og få ut verdier før den "detter" når nøkkelen returneres til hakk 2.
Får turtallsavlesning så den sensoren virker.
Tempsensoravlesning på ram38 tilsier at motoren har en temp på 4* noe som korresponderer med utetemperaturen her, på basis av det sier jeg at den er OK.
Får ut verdien 0x54 som i desimaltall blir 84, minus omregningsfaktor på 80 er vi på 4 grader.

Dysene åpner og gir bensin men jeg får ikke tenning. Har målt over alt av ledninger til tenning, målt motstand gjennom alt samt overslag til jord og mellom lederne.
Siste test var å verifisere at det var ~12V mating til coilene mens jeg kinna.

Syns det er rart at den gir bensin men ikke tenning.
Dersom kamsync ikke var i trim så skulle den egentlig ikke gitt bensin.

Iversen
24/12/15, 06:50
Oppdatering;
K-line "detter" ikke ved kinning. Starter live kommunikasjon med nøkkelen i hakk 2 og kan kinne og få ut verdier før den "detter" når nøkkelen returneres til hakk 2.
Får turtallsavlesning så den sensoren virker.
Tempsensoravlesning på ram38 tilsier at motoren har en temp på 4* noe som korresponderer med utetemperaturen her, på basis av det sier jeg at den er OK.
Får ut verdien 0x54 som i desimaltall blir 84, minus omregningsfaktor på 80 er vi på 4 grader.

Dysene åpner og gir bensin men jeg får ikke tenning. Har målt over alt av ledninger til tenning, målt motstand gjennom alt samt overslag til jord og mellom lederne.
Siste test var å verifisere at det var ~12V mating til coilene mens jeg kinna.

Syns det er rart at den gir bensin men ikke tenning.
Dersom kamsync ikke var i trim så skulle den egentlig ikke gitt bensin.

Har du prøvd og koble ut en og en sensor for og prøve med minst mulig kobla til?
Jeg opplevde lignende med kamsyncen. Feilsøkte i 3 uker. Hadde gnist og bensin, men den nekta å starte.
Tok ut en og en sensor og prøvde uten. Når kam sensoren ble koblet ut så startet den som normalt.
Sier ikke at det er kam sensor, men jeg opplevde det sånn.
Har også opplevd lignende når olje var gammel. Fikk ikke trykk til de hydrauliske ventil løfterenen.
Hadde prøvd og koble ut en og en sensor, satt de inn igjen og sett om det ble noe forskjell

turb00le
24/12/15, 16:39
Jeg har både prøvd uten sensor samt bytta sensor.
Det merkelige er at alt ser ut til å stemme.
Med rkam på tråden i går så logga vi litt diverse ramadresser over k-line.
Det ble bla logget turtall, vanntemp, tenningsvinkel, lastverdi og spjeldvinkel.

Den gir ut en vanntemp som stemmer bra med romtemp så den skal være grei.
Turtallet står til ca 90rpm eller noe i den gata når jeg drar den på starteren.
Den gir vel ett sted rundt 4-6 grader fortenning noe som stemmer bra med tabellen for tenningsvinkel under oppstart.
Lastverdien og spjeldvinkelen ser ut til å stå statisk under oppstart, trolig er denne låst under oppstart.

Skal prøve å huke på noen ME7 coiler en dag og se om jeg får gnist med de.

turb00le
26/12/15, 20:45
Har nå lekt litt med ett oscilloskop.
Har fått målt signal fra veivsensor samt kamsynk og begge er med.

Skal måle om jeg får signal til tenningsmodulene nå.

Terje1
26/12/15, 21:16
"Venter spent på fortsettelsen"

turb00le
26/12/15, 23:06
"Der untergang" kan vi sikkert kalle den...

Det som er litt merkelig er at det kommer gnist "inniblandt".
Det er med en motor uten plugger i og en løs coil med plugg på toppdekselet.
Kan ikke helt skjønne at det kan være noen ledninger som det er brudd eller overslag i heller, er jo ikke særlig bevegelse i motoren uten komp.

Begynner å lure på om det kan være noe helt annet som forårsaker feilen.
Eksempelvis at krypstrøm til jord kan få det til å tilte for en krets i ecu'en.
Bosch er jo morsomme som bruker deler som det er køl umulig å finne underlag på også.

turb00le
27/12/15, 19:23
Testa litt mere nå.
Har målt over de fleste pinnene på ecu som skal ha 12v og bytta alle releene som har med motorstyring å gjøre.
Jordinga har jeg allerede fiksa på.

Jeg får sporadisk gnist. De fleste gangene når motoren fortsatt snurrer etter å ha kjørt starteren.
Bensin tror jeg at jeg får hele tiden.

Prøvde å måle tenningsutgangen fra ecu med scopet, det var sporadisk der også.
Har to ecu'er, ingen forandring når jeg bytter.

For de som lurer; ECU gir ett 12v signal ut til tenningsmodulene og jorder ikke slik det ser ut på koblingsskjema.

Bjørseth Racing
27/12/15, 20:15
Har du prøvd å kjøre starteren mens nøkkelen står i trinn 2 ?
Har vært borti flere 7 og 9 serie som har hatt dårlig kontakt i tenningslåsen og ikke ville starte når man kinner i trinn 3.

turb00le
27/12/15, 21:49
hmm.
Kan teste det i morgen.
Har skifta tenningslåsen....

turb00le
28/12/15, 20:54
Dagens aktivitet;
-Målt veivsensor, motstandsverdi og indusert ac spenning (ved kinning) innenfor spec fra volvo.
-Målt kamsensor, frekvens ved kinning innenfor spec, kan også måle om den er "stengt" eller ikke ved å snurre pent på motoren.
-Kjørt starteren manuelt med ledning på innslaget.

Ingen forskjell...
Får sporadisk gnist, mest hyppig i det den er i ferd med å stoppe etter at jeg har stoppet startmotoren.
Er kun veiv, kam, bankesensorer og tenning som er tilkoblet ecu nå.

turb00le
30/12/15, 19:12
Oppdatering; Fått gnist.
Det er noe med veivsensoren eller kablinga til denne.
Kjørte simulert signal via lydkortet på pcn og alt fungerer da.
Det merkelige er at sprutet kan registrere turtall men hverken gi gnist eller bensin pga for sterkt eller svakt signal, virker det som.

Terje1
30/12/15, 19:45
Oppdatering; Fått gnist.
Det er noe med veivsensoren eller kablinga til denne.
Kjørte simulert signal via lydkortet på pcn og alt fungerer da.
Det merkelige er at sprutet kan registrere turtall men hverken gi gnist eller bensin pga for sterkt eller svakt signal, virker det som.

Hørtes kjent ut.Du er nok mest trolig borti samme greiene som jeg hadde problemer med på min med 1.8 for en liten mannsalder siden.

Blir spennende å se om du finner en fysisk skade på noe.

turb00le
03/01/16, 17:42
Har testa litt mere men blir ikke noe klokere. Bestiller en ny veivsensor i morgen.
Har kjørt med en brakett som er fila ned for lavere klaring.
Denne gir 500mVAC ved kinning.
Satt i en brakett fra S90, den siste versjonen av braketten, den gir ca 350mVAC ved kinning (større klaring)

Crankwheelpulser fungerer fint ned til ca 140mVAC på 200rpm, 450-500mVAC på 1000rpm.

Har også testa å kjøre signal fra lydkortet på PC samtidig som jeg kjører startmotoren, skjer ikke noe så det tyder ikke på forstyrrelse.
Synes det er litt merkelig om alle 3 sensorene jeg hadde liggende er skrot...

Brisendal
03/01/16, 20:09
Skyter fra hofta om ting jeg ikke kan her, men du har ikke muligheten for å prøve en annen startmotor?

Tenker i de baner at starteren kanskje sender ut mer bråk når den begynner å bli slitt enn når den er ny. Godt mulig det er innenfor Volvo's spesifikasjoner, men om veivsensoren og/eller isolasjonen har noen år på baken kan det være siste dråpen som skal til? :confused:

turb00le
04/01/16, 08:32
Har også tenkt i de tanker og terje1 har for så vidt vært innpå det samme.

Testinga jeg har gjort med PC innebærer at jeg genererer en wav fil som spilles av på PC'en.
Denne wav fila har tilsvarende signal 60-2 og turtall etter hva jeg har satt opp når den ble generert.

Det er så en phono kabel fra hodetelefonuttaket med to løse tamper som er kobla i kontakta til sensoren.
Hvis startmotoren skaper støy så burde det heller ikke fungert når jeg kjørte signal fra PC samtidig som jeg kjørte startmotoren...

Brisendal
04/01/16, 21:47
Jeg er ikke helt enig i den siste setningen der Ole. Det du har bekreftet er at ledningsnettet er i stand til å videreformidle signalet også mens startmotoren kinner, ikke om sensoren er i stand til å generere signalet under samme forutsetningene.

Det kan godt være at en ny sensor klarer jobben tilstrekkelig godt nok til at motoren starter, men det er også mulig at en ny(ere) startmotor hadde gjort alle tre sensorene i samlinga di fullt brukbare igjen :confused: Om du skulle trenge det har jeg en startmotor eller to i reserve du kunne fått lånt på ubestemt tid :o

turb00le
05/01/16, 08:04
Takker for tilbudet Lars.

Jeg skal se hva som skjer med ny sensor først, mistenker at jeg har en startmotor til liggende ett sted.

turb00le
05/01/16, 20:47
Ny sensor montert...
Gnist? Njet...

Terje1
05/01/16, 22:12
Hadde jeg ikke holdt til såpass langt unna så skulle jeg stillt med trekkbil,slepetau og noen trønderske røverhistorier..
Så kunne man gjort en forsøk på å trekke bilen,og vips så hadde man avklart om det er noe som slår ut signaler imens startmotorn går.

Kan selvfølgelig være noe helt annet som forårsaker dette men.

Så forresten en 960 eller hva det nå var med b6254 motor som lå til salgs over grensa nå nylig.
Den gikk ikke å starte ved å kjøre startmotorn,men gikk fint å rulle igang.
Samme syndrom som den jeg hadde.

turb00le
06/01/16, 08:09
Fristende å prøve... Den må ut en av de nærmeste dagene uansett da jeg må bytte bremser til bilen til madammen.

Den fyra en gang i går sånn helt plutselig, men det var det hele...

turb00le
07/01/16, 14:18
Etter litt spekulering og snikksnakk så har jeg fått mere og mere tro på teorien til herr Brisendal.
Så skal prøve å bytte starter i kveld eller i morgen hvis jeg finner en i låven...

turb00le
09/01/16, 21:13
Da var starteren skiftet og bilen ser ut til å være i orden igjen, med andre ord så var det starteren som forstyrra veivsensoren.

Dette har da vært feilen hele tiden og trolig også det som var feil for ca ett år siden da jeg gav opp motronic 1.8 og bytta til 4.4.

Skal ikke fare med for mange teorier, men det er noe elektromagnetisk støy som antageligvis forplantet seg i svinghjulet og skapte støy i signalet fra veivsensoren.

Dette var en uforklarlig feil, målte over alt og sjekka alt. Hadde til og med på oscilloskop men det var vanskelig å se signalet siden motoren ikke går på eksakt samme turtall hele tiden ved kinning.

Brisendal
09/01/16, 22:48
Da gjenstår bare å gratulere deg med en usedvanlig detaljert og vel-dokumentert feilsøkingsprosess, samt krysse fingrene for en problemfri T5 konvertering i overskuelig framtid :D

Selv er jeg nå fryktelig nysgjerrig på hva som egentlig var galt med den gamle starteren, så om du har lyst til å spare den fra søppelbøtta kan jeg ha veldig lyst til å høre om noen av mine kollegaer med mer kunnskap om elektrisitet og annen svart magi kan overtales til å ta en nærmere titt på den :o

Svirre
09/01/16, 23:32
Dette hadde jeg ikke trodd. Meget bra jobba og bra med ideer til folk! Fulgt med for å høste tips selv :)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Terje1
10/01/16, 08:53
Morro å endelig få start som vanlig ja vil jeg tro :)
Eneste forskjellen på din og den jeg hadde var at da jeg bytta starter,så fant jeg bare en i skjulet og monterte den.
Men samme feilen fortsatte.
Min startet som tidligere nevnt umiddelbart hver eneste gang den ble dytta i gang,og etter å ha lodda inn en motstand imellom lederne på svinhjulsgiver så gikk den å starte som vanlig.

Tror dette er en mer utbredt feil på 960 enn folk kanskje er klar over,ettersom denne er langt ifra den første 960n som har vært svært vanskelig å få start på uten åpenbare elektriske/mekaniske feil.

Svirre
10/01/16, 09:43
Greit å ta med seg hvis det plutselig skulle dukke opp en bil på finn.no [emoji14]
Er det noe sim kan isolere for slik støy, annet enn å bytte starter?

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

turb00le
11/01/16, 10:05
Er det en ide å samle litt generell info om motronic 1.8/4.3/4.4 i en sticky ett sted?
Jeg har en del underlag bla på sensor verdier, måling, feilsøking osv.

Svirre
11/01/16, 10:46
Lag en oversiktstråd, så kan vi se om den blir værende på toppen :)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!