PDA

Vis full versjon : Mangel på uoriginal eksos pga ikke e merket



wyllia
23/11/15, 23:53
Jeg har en 1997 volvo 940 med B230FK og noe som kan ligne på JT3" med kat. På forrige EU kontroll så gikk den gjennom med helt fantastiske avgasser og hadde ikke for høy standstøy.

Jeg var i dag på BT for å prøve å få godkjent senkesettet og kontrolløren hang seg da opp i eksosen min og ga meg mangel på den med begrunnelse at den ikke hadde original katalysator og ikke hadde e merking. Så vidt jeg vet så finnes vel ikke e merket eksos og hvis avgassen ikke er for høy så er det vel irrelevant om eksosen er original eller ikke? Alle svar blir tatt imot med stor takknemlighet :)

turb00le
24/11/15, 08:24
Det er støy de henger seg opp i, noe de tydeligvis har begynt med i senere tid...
Jeg har vist to biler på biltilsynet med 3" JT og en demper, en ifm motorbytte og en som jeg ble stoppa i teknisk med (fikk mangel på senkesett ala Bosch og støy).
Det var en annen figur her inne som slet med det samme og endte til slutt opp med å ta en godkjent støytest av bilen sin, det koster nok hvertfall like mye som eksosanlegget.

Jeg fikk skrapt fram numrene på lyddemperen og fikk ett skriv fra JT på dette, men det var heller tvilsomme greier som i mine øyne var like mye verdt som menyen fra den lokale kinarestauranten i denne sammenhengen.
Det ble ikke skrevet inn i vognkortet på bilen jeg hadde, det nekta de.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg heller satt på ett originalt anlegg og fått bilen godkjent... Å få den godkjent med 3" JT er ren bingo og kan til slutt bli ganske kostbart.

wyllia
24/11/15, 11:07
Han brydde seg ikke om støyen i det hele tatt. Han bare sa "Denne får du ikke godkjent utslippet på" og hadde vist bestemt seg... Får vist se om jeg ikke får tak i en orignal eksos da, er det habilt med brukt eller burde man koste på seg en ny?

turb00le
24/11/15, 15:15
Katalysatoren må være original, ellers kan de kreve masse syklustester og dritt...
Derimot hvis du får påpakk for støy og dokumentasjon av det så kan du foreslå at dere triller bilen ut på plassen og tar en standstøymåling ihht metoden beskrevet i ECE REG.No 51 og se hva de svarer...

skjarlie
24/11/15, 16:39
Har fått godkjent ettermontert 3" eksos hos biltilsynet. Katalysator var då e-merka ihht kjøretøyforskrifta som erstatningskatalysator. Potter må være merka med produsent, evt nummer med tilhørande skriv. Fekk 3" eksosanlegg i vognkortet. Måtte ikkje ta støytest, men har gjort det tidlegare hos Bt, då måler dei etter metoden som turboole skriv

Sent fra min D5803 via Tapatalk

skjarlie
24/11/15, 16:41
Brukte denne katalysatoren http://shop.stianmotorsport.com/produkt/10443072/katalysator-200celler-e-merket

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Runar
24/11/15, 17:21
Jeg har denne på 3" JT anlegg. Viste kvittering på at den var E merket, så var det i orden.

https://www.skruvat.no/Katalysator-P107623.aspx

skjarlie
24/11/15, 18:12
Er det ikkje stempla inn e-merke på den?

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Runar
24/11/15, 20:56
Jo da, men jeg har lakkert hele eksosanlegget svart så derfor viste jeg bare kvitteringen.

wyllia
24/11/15, 23:27
Takk for svar alle sammen :) Hørte også i dag med biltrangsynet og de måtte bla i boka for å finne ut hva det var snakk om selv, men nå skal det bli orden på det :)