PDA

Vis full versjon : Dør vil ikke lukke seg



budfox
20/11/15, 21:22
Hei,
Har en xc70 2010.
Nå som kulda setter inn opplever jeg at passasjerdøra ikke vil lukke seg. Akkurat som at døråpneren har hengt seg opp.

Antar at jeg kan smøre den opp? Hvor gjør jeg det?

orfaman68
20/11/15, 21:42
Finnes flere muligheter.
-Smør på selve låset
-Skru av dør håndtaket ( torx) for å så ta av håndtaket
-Fjern dørpappe ( er bare klipset ) og smør fra innside.
Men jeg vil tro at det ikke holder med smøring. Kanskje noen plastdeler som ikke tålte kulden ? Det finner du ut når du fjerner dørpappen. Fort gjort og ikke vanskelig. Men før du setter dørpappe på igjen burde du varme klipsene. Du ser det at disse er bittesmå og knekker fort. Lurt å varme disse litt før montering :)

THolandsli
21/11/15, 13:56
Virker som dette er en vanlig feil. Slet med det på mon XC60. Det ble utbedret kostnadfritt på merkeverksted etter at garanti hadde gått ut.

SagaPer
21/11/15, 15:40
Jeg fikk byttet to dørlåser på min XC70 2009 på delvis garanti etter bruktkjøp i desember 2010. En serie av disse låsene ble produsert med feil fett i låsen noe som gjorde at låsen frøs i kulde og ikke fungerte. I tillegg så ble låsen senere modifisert da det viste seg at det lekket vann inn i låsen ovenfra. Siden bytte av låser har jeg ikke hatt noe problem på vinterstid. Jeg har riktignok garasje og bruker dieselvarmer flittig før kjøreturer i kulde.

Taggen
21/11/15, 20:13
Hadde akurat det samme på min i fjor vinter jeg også.(2010 mod V70)
Har smurt låsen med olje, så får se om det hjelper når gradene synker :-)