PDA

Vis full versjon : Tenningsbank?



B230FT
19/11/15, 21:23
Hei. Nylig kjøpt 940 1997 modell med b230ft motor. Det kommer en slags surklelyd som en vibrasjonslyd fra et tynt plastdeksel idet jeg kommer opp i 2600 omd, samme om jeg gir lite,mer gass, kald eller varm. Kommer også på 2600 omd når jeg slipper gassen og går ned forbi 2600 omd ca. Hvis jeg prøver å holde den på 2600 så hører jeg det også i fri. Hører det også litt svakt på høyere turtall. Høres ut som i nærheten av hanskerom e.l.

Kjører med 98 oktan
Byttet plugger og bensinfilter.
Turbotrykket har jeg målt til ca 1,1 bar
Vet ikke om bensinhjerne er chippet, åpnet opp, men så liksom ikke noe løs chip der det pleier å være? Pga 1997 mod?
Greier hjernen å tilpasse bensin og tenning orginalt til så mye turbotrykk? Den fusker ikke, og går bra. Såvidt litt ugjevn på tomgang bare. 3 siste nummer på hjernen er 962 bosch (jetronic)
Ingen lampe som lyser eller feilkoder
Vet ikke hvordan jeg legger inn bilder.

På forhånd takk.

Daruu
19/11/15, 23:05
Org eksos? Org turbo?
1.1 bar er ihvertfall høyt med 13c, bør ikke over 0.8 om du vil ha no som er holdbart i lengden.
Sjekk mutterene på downpipen, de pleier å løsen med jevne mellomrom

B230FT
20/11/15, 17:03
Det er 3 toms JT med 3" kat. Og konfilter fra BSR

R.G
21/11/15, 18:01
1.1 er for mye på detta der. og når du ikke vet om hjerne er chippet så ville jeg skrudd ned igjen trykket til du skaffer deg en chip.

lett å se om er byttet chip. åpne hjerne og vipp bort hvit plast deksel over chippen, så ser du om det står haug med boschnr eller om det står no anna.

mathiasa96
10/12/15, 17:28
Hvis du hører lyden både i fri og når du slipper gassen, tviler jeg sterkt for at det er tenningsbank du hører. Sjekk eksosfester/muttrer, varmeskjold osv. Du kan også sjekke om den svarte firkantete plast boksen ca midt på torpedoveggen i motorrommet, om den er litt løs kan den sikkert vibrere og lage lyd.